Schaamtevesten rukken op in Engeland

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 4 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Schaamtevesten rukken op in Engeland

Het project begon deze week op bescheiden schaal in Slough, een stadje ten westen van Londen. Maar binnenkort zal de oplettende burger ze door heel Groot-Brittanniƫ tegenkomen: veroordeelden die gekleed gaan in wat intussen 'schaamtevesten' zijn gedoopt.

Het Britse ministerie van Justitie heeft tienduizend fluorescerende hesjes besteld die gedragen moeten gaan worden door criminelen of overtreders aan wie taakstraffen zijn opgelegd. De oranje vesten, met daarop in paarse letters de tekst 'Community Payback', moeten het publiek duidelijk maken dat het veroordeelden zijn die bij hen in de buurt een stoep aanleggen of graffiti weg schrobben, en geen betaalde krachten van de gemeente.

De regering hoopt op deze manier het aanzien van maatschappelijke dienstverlening te vergroten. Dergelijke straffen worden door de gemiddelde Brit, die veelal voorstander is van zware vergelding, gezien als een softe aanpak.

'De belastingbetaler heeft absoluut het recht te weten welk onbetaald werk voor hem wordt verricht ter compensatie van de fouten van de overtreder', zei de minister van Justitie, Jack Straw. Zijn bijbedoelingen zijn echter evident.

'Als we beter aan het publiek duidelijk kunnen maken dat maatschappelijke straffen effectief en zwaar zijn, zullen rechtbanken het minder vaak noodzakelijk achten om mensen naar de gevangenis te sturen.' De Britse gevangenissen zitten immers bomvol, en Straw probeert - met wisselend succes - op alle mogelijke manieren verlichting te brengen.

Zo heeft een Nederlands bedrijf, De Boer Tenten, intussen honderden tijdelijke cellen gebouwd, bestaande uit tenten en containers. Verder heeft Straw de rechterlijke macht opgeroepen minder celstraffen op te leggen, een inmenging die hem niet in dank werd afgenomen.

Afwachten is of de voorspelling van de vakbond voor reclasseringsambtenaren uitkomt. Die waarschuwt dat de dragers van de hesjes een groot risico lopen te worden aangevallen door het publiek of door jeugdbendes. Tijdens proefprojecten in Londen en Liverpool zou het al zijn misgegaan, maar de regering weerspreekt dit.

Ook mensenrechtengroeperingen hebben bedenkingen, die van 'middeleeuwse' toestanden spreken. De Britse regering heeft echter zoals gebruikelijk onderzoek gedaan onder de bevolking, en claimt dat de 'overgrote meerderheid' de maatregel niet minder dan logisch vindt.

2. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    :)

Whahahahaha

ja hoor, lijkt me een goed idee..

nog een paar jaar wachten en ik kan mijn rotte eieren weer gaan bewaren voor terechtgestelden op het marktplein!

stelletje neandertalers

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vind het niet zo'n slecht idee hoor, je moet toch wat als oplossing? Maarja, misschien doet het me ook wel veel denken aan een (fictief) boek dat ik vroeger las ;) en waar een zelfde principe wel werkte. Maarja, fictief he ;) , maar het was een mooie boekenreeks ;)

4. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    hier hebben de gasten van bureau halt toch al zulke vesten aan ?

5. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Is het niet de bedoeling dat ze iets van hun taakstraf leren?
    Ipv ze voor schut te zetten waardoor je nog bozere jongeren terug de gemeenschap in stuurt?

het is niet voor niets dat we de publiekelijke lijfstraffen hebben afgeschaft!

6. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Dat is het punt juist. Van taakstraf leren ze niets en ze blijven strafbare daden plegen. Dus nu zoeken ze naar alternatieven om het toch terug te dringen. Ik heb een jongen in de klas en die heeft in Vught vastgezeten. Nou, bij een taakstraf lacht hij zich helemaal blauw.

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Vind dit niet echt te vergelijken met lijfstraffen hoor...
    En vind het best goed dat dit zo gebeurt. Misschien leren de heren die zo moeten werken er dan niks van al valt dat te bezien, maar de anderen die mogelijk nog iets gaan uitvreten en zien hoe je er dan bij moet lopen als je gepakt word.... Schaamte is een sterke emotie ;)

8. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    :)
    vind het een goed idee!

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ja, zo denk ik er ook over...

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    En dit is nou net wat ik bedoelde met:
    Ouders pikken vernedering Halt niet

Rotterdamse jongeren plegen eerder en vaker ernstige misdrijven en maken zich minder schuldig aan kleine vergrijpen.

Het bureau Halt van de politie Rotterdam-Rijnmond heeft als taakstelling jaarlijks 2500 jongeren in behandeling te nemen. Tot nu toe zijn er dit jaar pas 1900 doorverwezen. Dit terwijl het aantal misdrijven dat jongeren tussen de twaalf en zeventien plegen, licht is toegenomen. De politie voorspelt over 2008 een stijging van 10 procent.

Volgens de woordvoerder komt dit vooral doordat jongeren zich sneller en vaker schuldig maken aan ernstige vergrijpen zoals geweld, bedreiging, overvallen, zware mishandeling en straatroof. Ook geven ouders steeds vaker geen toestemming om hun kinderen te laten deelnemen aan een Halt-project. Het aantal Rotterdamse jongeren dat dit jaar een proces-verbaal heeft gehad, staat met nog twee weken te gaan op 3650.

,,Ouders willen de vernedering van een straat vegen of een plantsoen schoffelen niet op hun kinderen loslaten'', legt portefeuillehouder Manuel Mulder van de politie Rotterdam uit. ,,Daarmee doorkruisen ze de hele gedachte van Halt. De afgelopen jaren is juist gebleken dat het opvoedkundig erg goed is om op die manier jongeren te laten realiseren wat ze met hun gedrag de maatschappij hebben aangedaan.''

De gemeenteraadsfractie van Leefbaar Rotterdam heeft donderdag vragen aan het college gesteld over het functioneren van Bureau Halt.

Deel Deze Pagina