Ik twijfel bij mijn peuter van 3j3m. Chronisch verkouden (behalve bij creche-sluitingen), brokken potsen die volwassenen niet eens kunnen produceren. Maar hij is helemaal niet zo vaak ziek. Vandezomer 3x verneveld en in zkh opgenomen vanwege ademnood maar volgens de kinderarts staat dat er los van. Kno is voor verwijderen (geen zeer dringend advies) en huisarts stelt dat er 2 kampen zijn, voor verwijdering en tegen. Die amandelen hebben ook een functie toch? Waar heeft hij meer kans op als we ze weg laten halen? Weet iemand dat? Ik heb 3-4 auto-immuun aandoeningen die door diverse virussen kunnen worden getriggerd als het bij peuter ook latent aanwezig is. Als die virussen dan makkelijker binnenkomen..... Ik bedoel, als die virussen makkelijker binnenkomen, dan wordt de mogelijk latent aanwezige type 1 diabetes natuurlijk eerder getriggerd. Als we ze laten zitten is de kans groter dat het pas veel later tot uiting komt...
Ik vind het lastig om iets over de situatie van je zoontje te zeggen. Bij verkoudheid lijkt het me niet nodig om ze te verwijderen, maar als hij vaak een ontsteking aan de amandelen zelf heeft, dan lijkt het me juist wel nuttig om ze eruit te halen. Hij heeft er dan vaak en onnodig veel last van. Onze oudste had wat ze noemen “kissing tonsils” Zijn keelamandelen waren zo vergroot dat hij hier tijdens zijn slaap ademstops door kreeg. Ook snurkte hij altijd heel erg. Dat ze eruit waren maakte echt een wereld van verschil. Het is nu een jaar geleden, hij voelt zich veel beter en ik heb niet het idee dat hij nu vaker verkouden is oid. Voor ons was het dus een makkelijke keuze.
Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen! Kissing tonsils is ook wel iets dat direct gezien wordt trouwens, dus dan weet je zeker dat daar het gesnurk vandaan komt. Als jouw zoon dat niet heeft, dan kun je dat moeilijk met zekerheid zeggen lijkt me.
Onze zoon had denk ik 5 keelontstekingen in 1 jaar. We hebben ze weglaten halen een week voordat hij 3 werd. Hier heeft het zeker geholpen
Ik kan geen advies geven, maar in ieder geval fijn dat je een HA hebt die de bal kennelijk bij jou laat in dit geval. Hier een kind wat zodra ze verkouden is aan de puffer moet. Dat is in de zomermaanden meestal wat minder vaak: 1-2 maanden tussen zo'n periode is dan normaal. In de koudere maanden is het vaker: 1-3x per maand. Omdat ze 3,5 is en nog altijd veel haar mond open houdt (en vanwege wat andere dingen) zijn we een half jaar terug (toen ze 3 werd dus) gestart met logopedie. Nav. de intake daar kwam naar voren dat haar keelamandelen flink opgezwollen zijn. Ook haar huig zit (nu nogsteeds) vast aan 1 van haar amandelen. Er speelden wel meer dingen, die we zelf nog niet eerder ''aan elkaar hadden gelinkt''. Zo snurkt ze bij verkoudheid best hard. Twee deuren en 1 verdieping verder hoor je het nOg (en ons huis is niet heel gehorig ofzo). Logopediste stuurde ons naar de HA voor een doorverwijzing naar de KNO. Maar HA hier wil er niks van weten dat er wat aan gebeurt. Schiet mij maar lek. Het snurken hier komt overigens niet door een stevig kind. Ze zit net ietsjes boven het gemiddelde met haar gewicht (dito met lengte, toevallig beiden gister berekend). Ik hoop niet dat m'n post overkomt alsof ik je topic heb gekaapt. Zo is het in ieder geval niet bedoelt. Maar misschien dat ons voorbeeld voor jou zinvol kan zijn.