vergoeding oppassende opa en oma?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door cowgirl80, 12 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.995
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    We denken erover om mijn schoonouders een dag in de twee weken te laten oppassen. Ze moeten hiervoor ongeveer 100 km rijden. Mijn man vindt dat we ze hiervoor een financiele tegemoetkoming moeten geven, in de vorm van benzinegeld ofzo.
    We hebben hier nu al een paar dagen discussies over... of we dat moeten doen en zo ja hoeveel dan. Aan de ene kant voel ik me ongemakkelijk om mijn schoonouders te betalen.. maar aan de andere kant voel ik me ook ongemakkelijk om zoveel van ze te vragen zonder dat er iets tegenover staat.
    Zijn er meer ouders die opa's en oma's betalen om op te passen? En hoeveel dan?

2. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Mijn moeder past elke woensdag op (ze heeft 1 dag werk er voor ingeleverd, ze wilde zo graag) en ze moet dan 65 km heen en 65 km terug...In principe wil ze er niks voor hebben, maar ben toch van plan om af en toe wat over te maken en haar wat meer te verwennen met een geurtje of bloemen af en toe!

Ik zou denken aan €15,- per maand...ze passen 2x in de maand op (bij jullie dan he?) dus dan krijgen ze €7,50 per keer...een leuk bedragje toch? Je hoeft natuurlijk de hele tank niet te betalen!

Liefs Loesie

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Hier past opa 1 dag in de week op, dat wilde hij (en voorheen oma, helaas is zij overleden) heel graag. Zelfs een tijd nog 2 dagen in de week op gepast, en als het een keer extra nodig is is dit geen probleem. Geld wil hij echt niet hebben dat heeft hij gelijk al kenbaar gemaakt. Wij hebben 2,5 jaar terug een bongo bon gegeven aan (toen nog) opa en oma en toen zijn ze een weekendje weg geweest. 2 jaar geleden zijn we in centerparcs wezen zwemmen en lunchen. Dit jaar nemen we opa mee naar centerparcs (midweek).
    Wij doen het op deze manier, maar je kan natuurlijk ook af en toe iets leuks/lekkers kado doen. Of een bon dat ze samen lekker uit eten kunnen ofzo. Ik weet niet of ze geld aan willen nemen nl, mijn schoonvader wil dat dus echt absoluut niet dus dan maar op deze manier.

4. mol81

mol81 Niet meer actief

Mijn schonouders en ouders passen beide 1 dag op. Ze willen er niets voor hebben maar hebben wel beide een werkdag ingeleverd. We betalen ze niets maar zorgen wel regelmatig voor een boeket bloemen, tijdschriftenbon etc.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha, geef dan niets :D Je voorstel om ze af en toe te verwennen vind ik dan veel beter.

6. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Oma past hier 1,5 dag per week op. Dat wil ze zelf, ze heeft het me zelf gevraagd. Ze krijgt er financieel niets voor, maar ik probeer inderdaad wel regelmatig een cadeautje o.i.d. te geven.

Maar oma woont maar 10 km verderop en ik breng mn zoon zelf weg en geef luiers mee, dus het kost haar alleen een paar boterhammen, wat drinken en wat fruit. En tijd natuurlijk. In jullie geval zou ik het wel passend vinden om een bijdrage in de benzinekosten te geven, waarom niet gewoon 19 ct per kilometer en er dan een mooi rond bedrag van maken?

7. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Mijn schoonouders passen 1 dag in de week op en wij maken 50 euro per maand over voor de benzine. Hoefde niet, maar dat wilden we zelf. Daarnaast af en toe een bos bloemen oid

8. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Mijn ouders passen eigenlijk nooit op. In augustus komen ze voor het eerst 3 dagen oppassen. Ik betaal dan alleen de reiskosten. Ze zien het als iets leuks en niet als iets waar ze geld voor willen hebben dus zouden ze het ook niet van me aannemen. Ik vind zelf wel dat ze er niks aan hoeven te verdienen, maar dat ze er ook zeker geen kosten voor hoeven te maken.

Overleg het anders met je schoonouders wat ze ervoor willen hebben.

9. Ilona PS

Ilona PS Bekend lid

12 feb 2009
    768
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn moeder past 1 dag per week op. Ze moet daar voor 65 km reizen met bus-trein-bus en is 's-ochtends bijna 2 uur onderweg door de beroerde aansluitingen:$. Wij vergoeden haar reiskosten en ze blijft 's-avonds bij ons eten. Daarna breng ik haar dan naar het station zodat ze geen 2 uur onderweg is.

10. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Mijn ouders willen ook gaan oppassen (start komende week) 1 dag in de week.
    We brengen ze dan avond heen en volgende dag met avondeten halen we haar weer op, dus bijna 24 uur.
    Ik doe het ook omdat zij het zo graag willen en om een goede opa/oma/kleindochter band.
    Ik zat er zelf aan te denken om ze een abonnement op de "ook" te geven. Een blad voor grootouders.
    Vinden jullie dit een leuk idee en voldoende?

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Incidenteel zou ik er eigenlijk echt niet voor betalen. Ze komen toch ook wel eens op bezoek neem ik aan? :( Tenzij ze het geld er niet voor hebben...

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Hier precies hetzelfde.

13. Locusta

Locusta Niet meer actief

Euhm. Was hier niet een tegemoetkoming voor ofzo? Iets met gastouderopvang? Of is dat ondertussen al weer afgeschaft....?

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Dan moeten opa en oma wel aan een boel regels voldoen en een diploma hebben, inschrijven, etc. Dus dat moeten ze dan wel willen.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat willen de opa en oma zelf? Ik zou er. Iet mee hoeven aankomen, ze zouden echt beledigd zijn als we ze zouden proberen te betalen. Reiskostenvergoeding vind ik een ander verhaal, maar ik weet vrijwel zeker dat onze ouders dat ook niet zouden accepteren. Ik zou dat dus eerst maar eens navragen.

Ik zou dus eerder wat extra verwennen.

16. misa

misa Niet meer actief

Mijn moeder wil niet betaald worden. De past elke week op en moet er 20 a 30 min voor rijden. We gaan haar eens in de zoveel tijd geld of een bon of kado geven.

17. tulip

tulip Niet meer actief

hier hebben de opa's en oma's ook een dag in de week opgepast, wij gaven toen om de zoveel tijd iets leuks. Een abbo op de ook, leuke plant of zoiets.

18. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ze hebben het geld wel, maar ook niet echt superveel geld ofzo. Zelf wil ze er ook eigenlijk niks voor hebben. Maar ze moet hier toch 2 nachten blijven slapen en (3 uur) met de trein (moeder heeft geen rijbewijs). Zelf wil ik die onkosten dan graag vergoeden, maar het zou niet in haar opkomen om er naar te vragen.

Ben overigens wel erg blij dat ze komt, kan ik buiten m'n werktijden gezellig met haar bijkletsen, ze zorgt dat voor m'n man het eten klaar staat als hij thuis komt en mijn zoontje vindt z'n oma ook erg leuk.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn vader is officieel gastouder geworden. Hij krijgt nu een aardig bedragje per maand en het kost ons niks omdat we een deel van de belastingdienst terug krijgt en een deel schenken zij ons terug. Dat is een trucje. Ouders moeten dan wel een cursus volgen, weet niet of ze dat willen? De km kunnen ze dan van de belasting aftrekken.

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

:$ :x Foei! Weet jij dat dit 1 van de redenen is waarom ze de regels van gastouderopvang zo aangescherpt hebben? En waardoor het mogelijk in de toekomst nog meer aangescherpt wordt, ten koste van de mensen die er WEL eerlijk gebruik van maken?

Deel Deze Pagina