Sociaal wat onhandig (12-13 jarige meiden)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 22 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn oudste zit in groep 8, ze is sociaal wat onhandig. Op jongere leeftijd niet hoor, ze had vanaf groep 1 een groepje van 5 vriendinnen in de klas en daar buiten wilden ook veel kinderen met haar afspreken.
    In groep 6 naar een andere klas gegaan en daar is de aansluiting nooit echt gelukt. Ik merk dat haar leeftijdsgenoten gewoon totaal andere interesses hebben.
    Zij is nog echt van het "spelen". Anderen willen alleen maar op hun mobiel de hele middag of in de stad hangen. Daar vindt zij dus helemaal niks aan.
    Ze wil op de middelbare echt wel investeren in vriendschappen maar ze vindt dat heel moeilijk.

Wat doen jullie groep 8ers/brugklassers als ze met vriendinnen afspreken?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier ook een sociaal wat onhandige puber (al is ze 11), alleen dan misschien meer de andere kant op... Zij zit het liefst dus wel de hele dag op haar mobiel, ook samen met haar vriendinnen (dan maken ze TikToks of spelen ze Minecraft en Among Us ed). Ze gaan ook regelmatig na school naar het winkelcentrum, wat eten of een beetje hangen inderdaad...

En op andere momenten speelt ze lekker buiten met het buurjongetje van bijna 9 of struint ze met een vriendin van vroeger de hele buurt af (geen idee wat ze precies doen, gewoon rondhangen, in de speeltuintjes ed en soms foto's maken). Maar dat wordt wel steeds minder.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ja met mijn jongere oppaskinderen (9, 7, 7) gaat het dus erg goed. Maar die willen idd rollenspellen doen in de speeltuin, verstoppertje of schooltje:roflmao:)
    Maar leeftijdsgenoten zijn daar echt niet meer voor te porren.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik herken mezelf er wel in.
    In de brugklas wilde ik veel liever buitenspelen met de buurkinderen, deed graag mee met de jongere kinderen.
    Later op de middelbare school noemde ze dat ik gebrek aan sociale vaardigheden had. Maar ik had vooral andere interesses. Interesses in uitgaan, kleding enzo heb ik nooit gekregen, maar blijkbaar liep ik daardoor achter ofzo.
    Toen ik jaar of 16 was, liep ik alleen maar op de manege, daar had ik ook de meeste vrienden.
    Ook tijdens m’n studie kwam die interesse niet. En nog steeds niet.

tuc vindt dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Hier dan ook een sociaal onhandige dochter (al denk ik dat zij gewoon nog niet "haar" mensen heeft gevonden). Ze is wel populair, maar heeft er zelf geen interesse in en speelt/knutselt het liefste. Ze is 11 en heeft 1 heel goede vriendin, ook 11, maar dat meisje pubert nu al echt en dat kun je ook merken.

tuc vindt dit leuk.
  6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    buitenspelen met een vriendin met pennyboard, of skaten.
    thuis: iets bakken samen, wii'en en gezelschapspelletjes. En samen youtube filmpjes kijken - 5 minuten crafts etc. Buiten hoolahoopen met de fitnesshoop ;) . Kunstjes op het kunstgras; handstand etc. En soms een vuurtje maken in de vuurkorf.

Onze dochter zit nu dus in de brugklas - er ging maar 1 ander persoon van haar school naar dezelfde school (andere klas) dus ze was vrij alleen en is eigenlijk ook wel een beetje een einzelganger, omdat ze niet de gebruikelijke hobby's/interesses heeft. Maar op school heeft ze nu toch een groepje meiden gevonden waar ze mee omgaat en af en toe mee afspreekt.
    Lastige is alleen dat de meeste wat verder weg wonen. Maar 1 meisje is vorige week van 1 tot half 6 geweest en ze hebben zich geen minuut verveeld. Erg leuk om te zien. Het scheelt overigens dat in haar klas meerdere 'jonge' meiden ook zitten. Vroege leerlingen (zelf is ze van juli) van sept, okt en nov zelfs.
    Ik denk dat ze nu meer meiden heeft om zich heen dan op de basisschool. Maar ze moet er wel wat voor doen; want ze heeft gewoon de neiging zich wat af te zonderen...

tuc vindt dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Wel herkenbaar dus.
    Ik hoop dat er straks in de brugklas ook wat van dat soort types zitten. Van haar school gaan er verder alleen jongens heen. Wat op zich prima is, dan kan ze een nieuwe start maken.

@Fristi2012 wij hebben een vriendin die als volwassene ook zo is. Wel enorm veel sociale contacten nu omdat het gewoon een geweldig mens is, maar anders dan de meesten. Zij vindt het ook helemaal prima.
    Waarschijnlijk komt dat door de leeftijd, onze dochter zit natuurlijk in een lastige leeftijd nu. Ze heeft er ook echt last van.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    En anders iets als scouting? Daar staat spel ed centraal, ook bij de oudere kinderen nog wel. Maar geen idee of dat wat voor haar is...

Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hier vertelde mijn 11 jarige zoon dat ze met vrinden schooltje hebben gespeeld (leeftijd tussen 11 en 13 jaar). Die van 13 jaar was wel de directeur :roflmao: Het kan dus prima in de brugklas :D Komt vast goed!

tuc vindt dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Het zou wel wat zijn, maar nu nog niet te combineren met hockey vanwege wedstrijden. Ze vind hocket geweldig, maar ik twijfel ook soms of ze bij de C straks wel door wil gaan, dat zijn bijna vrouwen joh, komt zij met dr 1.40

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    maar die spurt gaat nog komen he.... tussen nu en een half jaar kunnen er nog heel wat cm's bij komen ;) . Dat is echt bizar als je die groep 8 meiden ziet.. begin van het jaar of eind van het jaar... Enerzijds zie ik dat bij m'n jongste ook niet gebeuren hihi - maar anderzijds heb ik het bij m'n oudste en haar klasgenoten óók zien gebeuren. Dus wie weet... En zo niet- de kleintjes in de sport zijn vaak lastiger dan de grote ;) .

tuc vindt dit leuk.
  12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Dit wilde ik ook al zeggen.
    Is het helemaal niet te combineren, of alleen niet met de dichtstbijzijnde?

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Iets van sport of hobby waarmee ze in ieder geval met gelijkstemden bezig is zou denk ik wel helpen ja.

Hockey is wel een dingetje, ik weet niet hoe het bij jullie op de club is, maar de hockeyers waren bij ons op school toch wel echt de groep die het vroegst en het meest met feesten alcohol en elkaar bezig waren. Haha
    Maar ook daar zal per team en vereniging verschil in zitten.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja het groeien is hier sowieso een dingetje. We zitten met een eetstoornis. Het helpt allemaal niet natuurlijk. We willen haar graag helpen met sociale vaardigheden maar door de frustraties is het op het moment echt een bitch:roflmao: maar zo is ze diep van binnen helemaal niet.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ken 2 verenigingen waar de scouting allemaal zaterdag is. Ze heeft wedstrijden in de ochtend en middag.

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Wat jammer. Wat zijn haar hobbies?

17. tuc

tuc Niet meer actief

Geen idee haha, dat is wel een beetje wat je over hockey hoort. Maar in de D is daar iig nog geen sprake van;)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Tekenen, knutselen, buiten spelen

19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Vroeger zat er bij onze kerk een knutsel/spellen club. Is zo iets misschien (los van een kerk) te vinden in de buurt?

20. tuc

tuc Niet meer actief

Er was idd een atelier waar ze heen ging. Dat is gestopt, maar er moet vast nog zoiets te vinden zijn, dat is wel een goed idee!

Fristi2012 en Zonnestralen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina