wel of geen ruggenprik??

Discussie in 'De bevalling' gestart door hanna76, 28 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Binnenkort ga ik voor de tweede keer bevallen. Ik zie er enorm tegenop. De eerste bevalling was in mijn ogen erg heftig en duurde vrij lang.
    Nu komt de gedachte in me op om deze keer een ruggenprik te laten zetten. Maar toch ook weer niet. Ik weet niet zeker of ik het wel wil. Iets in mij zegt dat ik dan een soort van slappeling ben die geeneens als vrouw een bevalling 'gewoon' kan doen...
    Zucht.... waar gaan jullie voor kiezen? En wat is dan je argument?

Wat is trouwens het verschil met herstel in ziekenhuis, als je gewone bevalling gehad hebt of met ruggenprik? Mag je bij een gewone bevalling eerder naar huis? Of maakt dat niks uit?
    Ik ga sowieso in het ziekenhuis bevallen, dus op de juiste plek voor een prik ben ik al. ;)

Groetjes,
    Hanna

2. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik vind een vrouw die een ruggeprik neemt niet zwakker dan een vrouw die er geen neemt.

Ik heb er zelf geen gehad, maar wel aan gedacht tijdens de bevalling ;) En bij een volgende sluit ik het niet uit. Eigenlijk met dezelfde reden als jij, ik vond het erg heftig.

Maar ik ga het niet van tevoren beslissen, maar kijk de evt. volgende bevalling aan.

Jij moet gewoon doen wat jou goed lijkt. Als jij een ruggeprik wilt moet je dit gewoon doen, het maakt je echt niet zwakker!

Edit: bij mijn bevalling had ik ervoor gekozen er wel voor open te staan. Ik heb het zonder geprobeerd, maar als het me echt te veel zou worden zou ik een ruggeprik nemen. En met die instelling ga ik een evt. tweede bevalling ook in.

Nu heb ik het iets duidelijker verwoord.

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik heb het er ook wel met de vk over gehad. Zij vertelde dat ze de prik bij een tweede kindje al wel met 3 cm ontsluiting gaan zetten. Met de reden dat een tweede bevalling snel kan gaan en dat anders die ruggenprik niet goed is ingewerkt/geen zin meer heeft.
    Maar 3 cm... vind ik toch wel een beetje snel, zeg maar. Dan zit ik er nog niet doorheen, zeg maar. Dus ja, om dan te gaan beslissen om op dat tijdstip een ruggenprik te laten zetten... Lastig hoor...

4. ms1980

ms1980 Actief lid

30 mrt 2010
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het wel gedaan. In eerste instantie wilde ik het op eigen kracht doen, maar mijn ontsluiting bleef steken bij 7 cm en toen kreeg ik weeopwekkers. Kreeg enorme rugweeën die ik niet meer weg kon puffen. Ik kon ook niet van bed af, moest op m'n linker zij blijven liggen omdat anders de hartslag van de baby teveel daalde. Dus ik kon ook geen kant op. Ben achteraf erg blij dat ik een ruggeprik heb gehad. Wat een verademing!!!
    Succes alvast!

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Maar dat was bij je eerste kindje? Want dan is er vaak nog wel tijd om dan nog te prikken. 'Ze' zeggen dat die tijd er bij een tweede bevalling vaak niet is...
    Nou ja, misschien moet ik het moment zelf toch maar gaan afwachten... ;)

6. mama32

mama32 Bekend lid

14 mrt 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    ik heb geen ruggenprik gehad maar een phetidine injectie.... echt heerlijk!! Ik kon tenminste nog even mijn krachten sparen....

7. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Je bent zeker geen slappeling als je een ruggeprik neemt hoor. Als iemand dat wel vindt, dan zegt dat meer over hun dan over jou. Als je door de ruggeprik beter de bevalling doorkomt en 'uitgeruster' kan gaan persen is dat alleen maar fijn. Ikzelf heb 13,5 uur weeenstorm gehad, met daarbij nog weeenopwekkers omdat de onsluiting niet goed op gang kwam.....uiteindelijk is het een spoedks geworden met (gelukkig) een ruggeprik zodat ik het wel mee kon maken. Toen de ruggenprik gezet was, was dat zo'n opluchting want ik zat er echt helemaal doorheen. De tweede bevalling wordt bij mij waarschijnlijk weer een (geplande) ks, maar als dat niet zo is, dan kies ik hoogstwaarschijnlijk wel voor een ruggeprik. Succes met je keuze!

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik vind je ook niet slap hoor, ik kan me er zeker wat bij voorstellen bij een traumatische bevalling!
    Daarbij, een bevalling doet zeer, maar onnodig pijn lijden hoeft ook niet toch! Je moet er wel zijn voor je kindje!

Zelf ben ik zonder bevallen, bij mn zoon wel getwijfeld hoor maar ik was zoiezo al ver heen.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou het even afwachten...
    2e bevallingen gaan toch wel vaak sneller. En als dat niet het geval blijkt te zijn, kun je altijd nog zeggen van: Nu een ruggenprik.

Daar ben ik tijdens de bevalling overigens ook heel duidelijk in geweest: Ik wil niet, dat als ik eenmaal tóé ben aan een ruggenprik, dat het dan nog lang gaat duren vanwege een arts die niet komt of vanwege testjes die nog gedaan moeten worden...

maar oke, hier ging de 2e bevalling inderdaad een stuk sneller 3,5 uur tegen 19 uur. Een pethidine prik was dus voldoende.

Dat was overigens op het moment, dat het wéér niet leek op te schieten.. maar toch gekozen om eerst een p.prik te laten zetten en dat bleek ruim voldoende, daarna ging het ineens heel erg snel, door de ontspanning die die prik bracht.

10. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik zou ook gewoon de bevalling afwachten, wie weet valt het je deze keer heel erg mee. De weg is immers al gebaand dus goede kans dat het nu wat sneller gaat. Je kunt natuurlijk wel in het begin alvast aangegeven dat je wellicht gebruik wilt maken van een ruggeprik, dan kunnen ze er voor over mogelijk rekening mee houden.

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb om een ruggeprik gevraagd tijdens de bevalling, toen had ik 1,5 cm. Bij Aneastasie bleek Tygo's hartslag teveel te dalen en kreeg ik dus geen ruggeprik. Ik had wel al ineens 3 cm en een kwartiertje later 9 cm dus als ik al een ruggeprik had gemogen, had het weinig zin gehad. Na 8 minuten persen was hij geboren.

Overigens vind ik geen enkele vrouw een slappeling. Ruggeprik of niet, een bevalling is ontzettend heftig!

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik kreeg mijn ruggenprik bij mijn eerste kindje met 2 cm ontsluiting en geloof me dat ik er op dat moment ECHT aan toe was! Maar ik werd dan ook ingeleid en had al 16 uur weeën die bijna geen ontsluiting gaven.

En dat je een slappeling zou zijn als je een ruggenprik zou nemen word je aangepraat door deze vreselijk ouderwetse en calvinistische maatschappij, m.a.w. ik vind dat de grootste onzin die er is. Het is niet voor niks beschikbaar, we leven in 2010 en niet in 1910 en in alle landen om ons heen is het de normaalste zaak van de wereld, ik snap niet dat er hier nog steeds zo moeilijk over wordt gedaan.

Anyway, ook deze keer zal ik openstaan voor een ruggenprik en ik zoek er zelfs mijn ziekenhuis op uit dat er 24/7 een anesthesist aanwezig is. Lukt het zonder: prima. Lukt het niet zonder: ook prima, ik vond het in ieder geval heerlijk toen ik m kreeg bij de eerste! :)

13. chantal

chantal Bekend lid

26 jun 2009
    516
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga met bevallen in het kader van een onderzoek tegen pijnbestrijding vanuit het ziekenhuis.De vorige keer heb ik pethine gekregen maar toen mijn zoon geboren werd was hij harstikke slap.Depethine had ook sterk verdovend effect gehad op mijn zoontje.
    Meid ik zou zeggen doe dat waar je jij je goed bij voelt .Als anderen daar anders over denken hebben ze dat recht maar dan doen ze het maar bij hun eigen bevalling zo>
    Heel veel sterkte met je bevalling

14. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    ik ben 1,5 week geleden bevallen met een ruggenprik.
    ik bleef maar op 4 cm ontsluiting hangen doordat ik me totaal niet kon ontspannen door de weee opwekkers.
    om 4 uur hebben ze de ruggenprik gezet en wat was dat heerlijk.. voelde alleen nog dat me baarmoeder samen trok maar totaal geen pijn o.i.d

ik wou om 2 uur al een ruggenprik maar stelde het voor mezelf steeds uit door tegen mezelf te zeggen nog even aankijken hoe het gaat.
    maar om half 4 kwam de verloskundige die met de gyn had overlegt zelf met het voorstel en ik begon te huilen van opluchting.

toen de ruggenprik eenmaal was gezet heb ik heerlijk liggen doezelen en om 20:17 is ons dochtertje geboren na 4 min persen.. op het einde voelde ik de weeen er wel weer volledig doorheen maar dat is normaal.

ik heb een nachtje moeten blijven (ook omdat Loys een te lage suikerwaarde had) en volgens mij moet je dat standaart na een ruggenprik maar dat weet ik niet zeker.
    sowieso moet je zelf weer hebben kunnen plassen.

15. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Ik heb ook een ruggenprik gehad, en ik vond het heeeeeeerlijk. In het begin wilde ik me ook 'groot' houden, maar heb me snel bedacht ;). De middelen zijn er, dus waarom pijn lijden?
    Ik zou er zo weer voor kiezen! De prik zelf stel niks voor, en ik weet niet of dat iets te zeggen heeft, maar ik heb ook weinig van het hechten gevoeld..

16. stef25

stef25 Bekend lid

9 mrt 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een ruggeprik gehad bij de 2e en zou het nooit meer zonder doen. Ik heb hem gelijk gekregen nadat mn vliezen waren gebroken dus heb geen enkele wee gevoeld. ZALIG kan ik je zeggen. Persen was 9 minuten ofzo dus heb in totaal 9 min pijn gehad. Daar teken ik bij een eventuele 3e weer voor

17. stef25

stef25 Bekend lid

9 mrt 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    ps ik hoefde niet te blijven ik stond na 2 uur met mn baby weer buiten het ziekenhuis te zwalen op mijn benen. Vond ik wel eng moet ik zeggen!

18. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Ik wil geen ruggeprik, vind het dood eng.. dus als ik nu zou bevallen zou ik dus geen ruggeprik nemen. Maar ik kan er nog van terug komen natuurlijk :D

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier moet je na gebruik van pijnstilling sowieso 4 uur blijven... en uiteraard kunnen plassen voor je naar huis mag.

20. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik mocht redelijk vlot naar huis. 15:30 geboren. placenta wilde er lastig uit, hechten en alle controles. inderdaad naar de wc en we waren om 19:00 thuis.

Deel Deze Pagina