Ik vraag me af hoe jullie het doen met ritme bij een pasgeboren baby. Persoonlijk lijkt het me wat vroeg om nu al een heel strak ritme te hebben. Lieke slaapt overdag nog heel veel en krijgt ongeveer om de 3 uur BV. Slapen doet ze afwisselend in de wagen, wieg of ledikantje. 's avonds doen we haar in bad, ook geen vast tijdstip meestal wel later op de avond. (dit omdat ze 's nachts slecht slaapt en dus in de hoop dat ze moe wordt van het badje) Ik lees hier van alles over ritme en regelmaat maar dan zijn de kinderen meestal 3-4 maanden. Het enigste wat Lieke nog niet wil is 's nachts in de wieg slapen. Dan begint ze na een tijdje te huilen en houdt ook niet meer op. Dus halen we haar maar uit haar bedje en slaapt ze uiteindelijk tussen ons in op een aankleedkussen. Dit willen we liever niet omdat we ook bang zijn dat ze eraan gaat wennen. Wie heeft er nog tips? Of kun je bij zo'n kleintje nog niet echt regelmaat hebben? En hoe zorgen we ervoor dat ze ' s nachts in haar eigen bedje slaapt? We gebruiken al een inbakerslaapzakje.
wij hebben ook nog steeds geen ritme. En over het tussen jullie in laten slapen; gewoon doen hoor als je dat prettig vind, ze is nog zo klein en vind het vast eng in haar eigen bedje, het liefst wil ze natuurlijk lekker bij je zijn, was bij ons ook en sinds ze 2 mnd was slaapt ze in haar eigen bed dus dat komt wel goed! succes!
je hebt al een ritme vind ik, als ze komt om de 3 uur voor een voeding en verder lekker slaapt gaat het toch prima met de ritme.
Kijk dat wilde ik ff horen! Vind dus zelf ook van ze is nog zo klein, en heb ook gehoord dat je zo'n kleintje nog niet kunt verwennen. En inderdaad misschien gewoon even wachten tot ze wat ouder is. Dank je voor je snelle antwoord
ja is eigenlijk ook wel zo Maar soms heb je dat gewoon ff nodig om te horen haha want je gaat zelf zo twijfelen soms Ben gewoon bang dat ze straks nooit meer in haar eigen bedje wil maar merk idd dat ze het heerlijk vind om dicht bij ons te zijn.
Ons zoontje sliep ook tussen ons in op een aankleedkussen, vanaf dag 1. Iedereen zei dat we het niet moesten doen omdat hij dan later niet in zijn eigen bedje zou willen. Alleen de kraamvrouw, mijn moeder en de lactatiekundige waren er positief over gelukkig. Na 2 maanden hebben we een ledikantje aan ons bed gezet en daar slaapt hij nu in. Ik vind dit ideaal met voeden etc. Overdag slaapt hij in zijn eigen slaapkamertje en dat vind hij helemaal niet erg, totaal geen problemen mee gehad. Wel vind ik dat je van een babytje van 3 weken nog geen strak ritme kunt verwachten, je zult je aan haar ritme aan moeten passen en die kan per dag verschillen. Na een paar weken hebben jullie dan vanzelf jullie eigen ritme ontwikkeld hoor. Zo is het hier ook gegaan. Liam heeft zijn ritme helemaal zelf bepaald en hij komt netjes om de 3/4 uur voor een voeding (overdag) en 's avonds gaat hij rond 20.00 naar bed om tot 06.00 de volgende ochtend te slapen. (Soms wel dan nog een voeding om 24u) We zitten dus op ongeveer 7 voedingen per dag.
Je doet t helemaal goed hoor! Die kleintjes kun je niet verwennen; hebben vooral veel aandacht en liefde nodig en dat geef je!
Hoihoi, hier hadden we er ook eentje die dan niet wilde slapen in het wiegje... achteraf trouwens ook omdat ze zo'n last van krampjes had Maar ik nam haar ook gewoon lekker bij me, (gewoon tegen me aan zelfs, ), en dan sliep ze wel (en wij dus ook). Op een gegeven moment, toen de krampjes onder controle waren, ben ik begonnen om haar in haar wiegje te leggen als ze eenmaal lekker sliep. Op den duur sliep ze toen gewoon zelf in, in het wiegje, dat ging eigenlijk een beetje vanzelf, doordat ze dan wel wakker werd in haar wiegje en er zo aan kon wennen. Gewoon doen dus nu nog... als je het een beetje nuchter blijft benaderen en haar ook stapsgewijs wat gaat wennen aan de wieg, komt dat allemaal wel goed hoor! En qua voeden... tja, lijkt me al heel netjes, om de 3 uur. Dat redden we hier nog steeds niet, (Thirza is een lekkere hongerlap die niet in 1 keer een voeding van 180-200 cc naar binnen slurpt, ).
Hier ook een hummeltje van 3 wkn. Overdag hebben we qua voeden nog niet echt een ritme, of het moet zijn dat hij 's ochtens 1 uur tussen zijn voedingen heeft zitten en dan 's middags 4 uur achter elkaar slaapt om daarna te gaan clusteren. Ergens tussen 10 en 12 heeft hij dan zijn laatste 'dag'voeding. 's Nachts heeft hij 1 a 2 voedingen. De helft van de keren slaapt ie na de voeding 's nachts weer in, de andere helft zijn we na het voeden ruim een uur in de weer om hem weer in slaap te krijgen. Slapen doet hij 's nachts in de wieg, na op mijn buik in slaap gevallen te zijn. Overdag slaapt hij vaak op mijn buik. (typ dit nu met 1 hand, laptop op het voedingskussen, in de andere arm mijn slapende zoon) Dus Snoopy: volgens mij doe je het prima! Wbt in het eigen bedje laten slapen: ik denk dat bij jullie laten inslapen een dan in het eigen bed zou kunnen werken. Zo niet, dan slaapt ie maar bij jullie: anders slapen jullie geen van 3en.
Wij hebben ons meisje ook een hele tijd tussen ons in gehad, verwennen doe je haar nu toch nog niet. Ze wil gewoon lekker bij je zijn. Op een gegeven moment was het hier wel zo (ze was toen 3 maanden) dat we elkaar wakker hielden, bijv door omdraaien en kreeg ik het idee dat ze in dr eigen bedje meer slaap pakte. Sindsdien slaapt ze 's nachts gewoon in dr bedje, maar 's ochtends ligt ze heerlijk weer bij ons op bed.
Let er wel op dat je het er niet in laat sluipen dat ze straks als ze ouder zijn nog steeds makkelijk in bed komen. Op een bepaalde leeftijd kun je ze natuurlijk wel verwennen/gewennen. Dus dat je kleintje straks niet opeens een jaar is en jij denkt "shit, heeft ze het toch voor elkaar gekregen om liever hier in bed te willen slapen" Maar voor nu is ze nog heel erg klein en komt het allemaal wel vanzelf Tobe begon ook pas rond een maand een beetje een herkenbaar en fijn ritme te krijgen. Daarvoor sliept ie ook nog voornamelijk constant, of het nou dag of nacht was. Nu merk je echt dat ie 's nachts lekker diep slaapt, tijdens zijn ochtend dutje vaak ook nog en dan 's middags en begin van de avond veel actiever is. Dan heeft ie meestal ook niet echt zin om te slapen en slaapt ie meestal heel licht. Dat gebeurde eigenlijk gewoon vanzelf.
Onze dochter is geboren op 20-10-2008. Ze heeft de eerste tijd boven in de kinderwagen geslapen, dit omdat ze slecht op temperatuur was omdat ze zo klein was, ondanks dat ik vijf dagen over tijd was. Na een week ging we over op flesvoeding, toen mochten we dus voeden om de vier uur. We moesten haar toen ook nog 's nachts 1 keer wakker maken. Ze sliep eigenlijk de hele dag, tenzij ze voeding kreeg. Na een week zijn we gestopt met 's nachts wakker maken voor voeding. Na nog een week sliep ze de nacht door. Dit was half november. We hebben in die tijd wel veel last van krampen gehad, tot half drie 's nachts toe. Na de aanschaf van Sab Simplex begin december werden de avonden wat rustiger. Ik vergeet te vertellen dat ze tot die tijd overdag lekker in bed sliep maar 's avonds alleen maar wilde slapen bij ons beneden in de kinderwagen. Vanaf het moment dat ze geen last meer had van krampen is er eigenlijk een ritme in gekomen. Ik ben gaan voeden op verzoek en dit werkte heel goed. Al heel snel meldde ze zichzelf om de vier a vijf uur. Ze was dan vaak een uurtje wakker na de voeding en sliep dan weer vier uur. Nu zijn we nog weer 2 maand verder, bijna drie trouwens en ik merk nu sinds een week dat het slapen overdag minder word. Na de voeding is ze anderhalf tot twee uur wakker en slaapt daarna ook maar anderhalf uur. Bij ons duurde het dus even voor we echt een ritme hadden en zoals je al ziet veranderd dit ook steeds. Met drie weken kun je inderdaad nog weinig ritme verwachten, maar dit komt snel genoeg!
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden! Vind ook wel dat het goed gaat zo en voorlopig genieten we er nog even van dat ze lekker tussen ons in ligt En idd misschien slapend in de wieg leggen dat dat helpt. Ik verwacht dus ook geen strak ritme voor haar prille leventje en ze doet het nu al heel goed!
Hoi, Wij zijn met 6 weken begonnen met een ritme erin te brengen. Daarvoor had het mannetje al een aardig ritme van zichzelf maar ik ben daar iets meer op gaan sturen. We hadden net de 2e keer regelen gehad en toen vond ik het fijn als hij overdag ook in z'n bedje wilde gaan slapen. We hebben toen dit ritme ingevoerd en hij doet het eigenlijk nog precies zo (n 6,5 maand) alleen zijn de slaapjes minder lang en de tussenpozen tussen het slapen langer. 8:00 fles 9:30 slapen (1 - 1,5 uur) in bed 11:00 fles 12:00 slapen (2 uur) in bed 14:00 fles 16:00 slapen (1 uur ) in de box / in bed 17:00 fles 18:00 in bad en pyjama aan 19:30 fles en naar bed 23:00 avondvoeding (geen contact maken, in het donker voeden) tot 7 weken hebben we een nachtvoeding gehad tussen 4 en 5 daarna is hij gaan doorslapen. Vanaf 15 weken sliep hij van 20:00 tot 8:00 De tijden waren (en zijn) bij ons richttijden. Heel erg vast houden we ons er niet aan. Ik heb ook niet elke dag precies om 13:00 zin om te lunchen
Ik zie dat jij nog op 6 voedingen zit? Hoeveel cc geef je jullie zoontje? Mijn dochter is 4 maand en zit op 4 x 240cc.