Hoeveel mag de groei afwijken?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ukoldaatje, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Vandaag een groei echo gekregen ivm zw suiker, en mijn hashimoto.

Zag dat mijn banner niet helemaal klopt, ik ben 25 weken en 1 dag zwanger nu.

Het bovenbeentje was (gespiekt op de echobeelden) 24+1 week en het hoofdomtrekje was 24+4 weken omtrek.

Is dit heel erg afwijkend? Hij zei er helemaal niets over, was allemaal goed. Hij is zo zakelijk dat ik het niet durfde te vragen..

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

,ag 14 dagen beide kanten uit

3. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Ik heb vandaag de 20 weken echo gehad, en ook bij ons kleintje is het bovenbeentje wat aan de kleine kant. Maar zolang het binnen de curven valt is er niets aan het handje volgens de echoscopiste. Ik neem aan dat wanneer het niet goed was geweest, je dit wel gehoord zou hebben.
    Ow enne, zakelijk of niet, gewoon je vragen stellen! Hoort allemaal bij zn werk :p

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.975
    15.606
    113
    Nabij Utrecht
    Tegen mij zeiden ze max 2 weken te klein (met name het buikje) en 2,5 week te groot.
    Alles daar tussen us heel normaal en kont vaak door een momentopname vd de echo (net voor of na een groeispurt)

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Oke, dus in principe hoef ik me dus niet ongerust te maken dan? Beentje is dus een week achter en hoofdje 4 dagen achter.

Hij zei dat het er netjes uitzag. Ik las alleen die metingen mee op het scherm.

Met de 20 weken echo (was ik 20 plus 5) kwamen alle metingen ook uit op 20 weken plus 5.

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Inderdaad 2 weken. Maar zolang het eigen lijn blijft volgen is het ook niet heel erg ( dus bijv elke keer rond de 7 dagen kleiner )
    Hier hoofd 10 dagen ofzo achter (onderste lijn) buik een week en benen bijna op "schema".
    Als er iets mis is met de groei dan hoor je dat wel.

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Fijn om te horen dat het ' normaal ' is zeg maar dat de groei achter kan lopen en dan ook nog verschillend tov elkaar.

Hij deed heel opgewekt en zei ook dat het goed was. Dus ben ook niet ongerust, maar die metingen had ik per ongeluk meegekregen zeg maar ;)

8. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hier ging dat ook op en neer hoor, eerst liep ze behoorlijk voor, toen gelijk, weer iets achter en op het eind twee daagjes voor.. is ook maar een schatting he!

maar ik had hetzelfde als jou hoor! verschrikkelijk hoe kwetsbaar zo'n kleintje je maakt!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.132
    113
    Jep, wat de anderen ook al zeggen 14 dagen, dus alles is goed hoor!

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ooh hier krijg ik t ook gewoon mee hoor. Kan gewoon mee kijken op t scherm die aan t plafond hangt. En de vk liet me de groeicurves zien.

Laatste keer schrok ik wel, toen ik 30,4 wk zwanger was, was het hoofdje 29,1 wk.
    En toen ik 32,2 wk was kwam de eerste meting van het hoofdje op 28,6 wk. Uhh hoofdje gekrompen ??? Uit eindelijk was de tweede meting een stuk beter gelukkig.

11. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik zat tot nu zeg maar bij de verloskundige, dus had ook geen ervaring met groei echos, ik zat zo te kijken en zag dat als hij zijn streep gezet had, je op het scherm dus ziet hoeveel weken de groei dan zou zijn...haha...dacht hij gaat dat wel uitleggen, maar deed ie niet.

Ja kleintjes maken je vreselijk kwetsbaar zeg..zeg dat wel Moontje.

Ikdus: hihi kan me voorstellen dat je dan schrikt, groter oke, maar kleiner....

Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat verlopen dan. Nu elke 3 weken groeiechos.

12. Ludora

Ludora Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.920
    0
    0
    Zwanger zijn en aftellen ;)
    Gezellig Brabant
    Vergeet ook niet dat ze niet alle kunnen zien. En t gaat ook om de curve die de beeb maakt. Veranderd er ineens is dan kan dat wel vragen oproepen, maar 4 dagen sowieso niet. (in de meeste gevallen weet je ook niet de preciese dag van bevruchting.)

Mijn uk liep met 20 weken 1 week en 1 dag voor. Met 32 weken qua groei 2 weken en 2 dagen en qua gewicht 3 weken. Uitgaande van gemiddelden. Dit betekende voor mij om weer een suikertest te doen (bij de 20 weken echo ook) Wederom was dat in orde.

Een vriendin van mij had t zelfde verloop als ik. Met 38 weken had ze weer een echo en maakte de gyn zich zorgen dat t kindje te klein was, en bij de bevalling bleek die kleine inderdaad een gemiddelde groei en gewicht te hebben wat een baby van 36 weken had (ze beviel met 41+3!!) Dus wat daar gebeurd is....

13. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ben zelf ook niet groot, 159cm.

De bevruchting weten we wel precies, zie onderschrift ;) testte ook eerder dan 14 dagen daarna posi, dus veel afwijken hiervan kan niet echt ;)

Had afronding bij de verloskundige en zij vertelde net dus idd dat je 14 dagen speling mag hebben voor en achteruit.

Ze zei daarbij dat ik klein ben en dat dat ook meespeelt.

Hij liep de eerste weken van de zwangerschap telkens een dag of 5 a 6 voor op groei. Vanaf 15 weken precies op schema, zo bijzonder..

Nu dus voor het eerst die wat achter. En ik dacht hij zal wel voor lopen omdat ze zw diabetes geconstateerd hebben bij mij.

Aan de andere kant heb ik Hashimoto en begreep dat je daarbij weer groeiachterstanden kan krijgen.

Over 2 weken weer een echo, ben benieuwd hoe het er dan voro staat. Moest eigenlijk over drie weken maar dan zat je met feestdagen, dus een weekje eerder gepland.

Je kan er ook niets aan doen neem ik aan? Om de groei te bevorderen?

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.975
    15.606
    113
    Nabij Utrecht
    Zo min mogelijk stressen en geen zwaar lichamelijk werk doen.
    Meer kan je niet doen!!
    Maar met 4-7 dagen te klein zou ik bovenstaande nog niet doen.
    Een echo is en blijft een momentopname.
    Als over 2 weken de achterblijvende groei groter is geworden moet je ff vragen om een doppler test.
    Is deze ook goed dan is het ws aanleg (zoals bij mijn ukkies ;))

15. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Heb ook Hashimoto, een traag werkende schildklier. Hij zei dat de kindjes van vrouwen met een traag werkende schildklier die niet goed behandeld is, kan zorgen voor een te klein kindje, vroeggeboorte of loslating van de placenta.

Daarbij ben ik ook niet groot. Kans is dus aanwezig dat de grootte ook met de schildklier te maken heeft. Maar goed dat gaan ze natuurlijk bijhouden nu. Vind het best spannend....

Daarbij ook die zw diabetes gekregen, haha, als dat elkaar opheft, krijg ik vast een kindje wat netjes op de lijn gaat lopen ;)) Nee hoor, das gekkigheid, ik maak het ook maar wat luchtiger voor mezelf. Tot nu toe gaat (klopt dit heel snel af) het met het kindje goed.

Nu ben ik van te voren goed ingesteld op de medicatie maar de schildklier kan zo van padje af raken, dus elke keer prikken is weer hartstikke spannend voor me.

Hoop dat we een heel eind in de 30 weken raken eer ik ga bevallen......hoop echt minimaal 37 weken.

Hij had het erover dat ze als het kindje toch te groot is door de suiker hij het rond de 37 weken gaat inleiden of ks (liggt aan grootte). Maar dat duurt nog 12 weken en aangezien die hashimoto vraag ik me af of ik wel een groot kind ga krijgen.

Blijft spannend. Als die kleine het maar goed doet, of het nou groot of klein is, maakt niets uit, en als het maar op een veilig termijn geboren gaat worden..

16. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hey meid, hoe moeilijk het ook is, probeer het los te laten..

Ik weet het, is niet eenvoudig, bij mij werd ook continu gekeken omdat ik met pre-eclampsie zat en een groeiachtertand kan dan wijzen op een slecht werkende placenta..

Bij mij wisselde haar grootte dus ook, maar mijn gyn zei ook al tegen mij dat het ook grotendeels aanleg was en wij zijn ook geen reuzen... Arme kinderen, fotomodellen zullen ze nooit worden :)

Stress vermijden en veel rusten is altijd goed.. En geniet! Voordat je het weet is hij er al, mis best het zwanger zijn op dit moment haha..

Deel Deze Pagina