Hoi dames Ik ben heel gevoelig voor tandvleesontsteking. Voor de zwangerschap ging ik al 2 keer per jaar naar de mondhygienist. Toen ik 14 weken was heeft ze alles nog eens grondig schoongemaakt maar sinds een week irriteert het weer en merk dat het op sommige plekken ontstoken is. Over een week heb ik weer een afspraak. Maar kan het kwaad voor de baby? Ik las ergens iets over vroeggeboorte maar meende dat dit alleen zo is als het verder gevorderd is?
Ik ben er ook gevoelig voor maar mijn tandarts heeft aangegeven dat het echt pas een vroeggeboorte risico vormt als het echt heel vergevorderd is. Dus denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken
Bij de intake heeft mijn verloskundige me juist gewaarschuwd voor tandvleesontsteking of bloedend tandvlees. Normaalgesproken kijk je dat even aan en wacht je vaak tot het over is maar ze zei dat je dat tijdens de zwangerschap niet moet doen. Als je een ontsteking hebt kun je beter zo snel mogelijk (laten) behandelen. Je krijgt die bacterie namelijk in je lichaam en het heeft ook iets te maken met zwangerschapsdiabetes, dat je er door tandvleesontsteking een grotere kans op hebt. (Sluimerende) infecties geven sowieso een hogere kans op vroeggeboorte.
Bedankt voor de reacties. Ik ben met 14 weken nog geweest en toen is alles schoongemaakt. Over een week staat er weer een afspraak. Het is licht ontstoken op een paar plekjes Die ik goed verzorg. Meer kan ik niet doen denk ik.
Goed dat je het zelf behandelt Dani meer kun je inderdaad niet doen totdat ze je gebit reinigen. We lopen gelijk zie ik
Hier ook altijd al tandvleesontsteking gehad. Ik ben allergie's geweest voor mijn beugel en nu die draadjes nog achter mijn tanden zitten word het er maar niet beter op. Zelf probeer ik gewoon 2 maal daags te ragen en goed te poetsen. Moet wel zeggen dat nu met de zwangerschap de ontsteking wel erger is.