Hallo mede-mama's, ik begin een beetje wanhopig te worden, hebben jullie nog tips voor mij? Onze zoon is 10,5 maanden oud en sinds hij 4 maanden is slaapt hij erg slecht. Overdag is hij lief, vrolijk, actief, hij eet goed, absoluut niks te klagen. Hij slaapt twee keer overdag, in zijn eigen bedje en slaapt vrij snel (1x45min, 1x1.5 uur). Om 19 uur is hij moe en gaat naar bed, ook dan slaapt hij gemakkelijk in. En dan, een slechte nacht: hij wordt na 22 uur elk uur ongeveer wakker. Een goede nacht: 3 keer wakker. Sommige nachten lijkt hij pijn te hebben, hij is winderig en heeft een borrelende en harde buik. Maar overdag heeft hij daar allesbehalve last van. Hij heeft natuurlijk wel last van doorkomende tandjes maar ook weer niet extreem. We hebben al van alles geprobeerd. CB ('t is een fase), huisarts (wacht af, het komt goed - hij heeft geen oorontsteking of iets anders). We hebben verschillende kunstvoedingen geprobeerd, infacol, ABC-poeder, slaapsiroop, druppeltjes voor rust etc. Helpt allemaal weinig tot niets. We hebben hem laten huilen (telkens na 5/10/15 minuten troosten, niet oppakken) maar zolang we hem niet geruststellen (speentje, dekentje recht, aai) blijft hij huilen en als het lang duurt wordt hij helemaal hysterisch. Als we hem geruststellen slaapt hij weer en wordt na 50 minuten weer wakker. Ook bedje bij ons op de kamer maakt geen verschil. Daarnaast is hij onrustig en woelt in zijn slaap, soms kreunend. Osteopathie hielp niet helaas. Hij heeft speen, heeft het niet te warm of koud (nekje voelt goed), heeft tutje, slaapzak, hij heeft geen honger of dorst. In badje of niet voor hij gaat slapen maakt geen verschil. Ik heb geprobeerd maar gewoon te accepteren dat hij slecht slaapt maar het is aardig zwaar, ik werk ook en loop er inmiddels wel als een zombie bij. We hebben geen familie in de buurt om op terug te vallen dus een nachtje bijtanken is ook niet echt een optie. Mijn man en ik wisselen de nachten af maar overal in het huis word je wakker dus dat helpt ook niet echt. Daarnaast is hij de laatste maand om 5 of 6 uur klaarwakker. Wij dus niet, en dat maakt het wel een beetje slopend. Ik wil graag weer wat slaap hebben zodat ik een actieve mama kan zijn (hij wordt behandeld als een lief prinsje hoor, maar ik heb toch behoefte aan iets meer energie idealiter). Tips heel erg welkom!
Zijn jullie al bij een osteopaat geweest? Hier was hetzelfde verhaal. Toen hebben we de tip gekregen om naar een osteopaat te gaan en die heeft wat blokkades weg geholpen en het was over. Een kennis van mij is bij een homeopaat geweest, wat ook hielp. Heeft druppeltjes gekregen. Of je misschien een keer door laten sturen naar een kinderarts. Ook omdat hij nog steeds winderig is en harde buik heeft. Het is idd slopend, heel veel sterkte ermee!
Oh ja, sorry vergeten, we zijn bij osteopaat geweest, dat hielp hier helaas niet. Ook bij fysiotherapeut (voorkeurshouding, die is nu wel over) toen hij nog heel klein was trouwens. De huisarts vond het allemaal niet zo bijzonder, ben twee keer geweest bij twee artsen, het zijn nou eenmaal zware jaren zei ze.. Moet ik nog een keer gaan dan en vragen voor verwijzing naar kinderarts?
Merk je verschil als je hem een paracetamol geeft voordat hij gaat slapen - maw heeft hij misschien ergens pijn?
Af en toe geef ik een zetpil voor baby's maar echt groot verschil maakt het niet nee... Het neemt de onrust in zijn buik niet weg. Ik heb toch de huisarts gebeld en dinsdag ga ik langs, ik ga dan specifiek vragen naar een doorverwijzing. Adviezen die ze eerder gaf als 'wacht af' of 'overleg met CB' (daar heb ik sowieso weinig vertrouwen in) ben ik nu echt klaar mee, mijn gevoel zegt echt dat er iets speelt. Het kan toch niet 6 maanden (en eigenlijk is hij altijd onrustig geweest, dus bijna 11 maanden) telkens een sprongetje, fase, tandje etc. zijn... en heb nu al zoveel geprobeerd, misschien is het toch wijs verder te laten kijken door een kinderarts. In zijn dossier stond dat ik terug moest komen als het niet verbeterde zei de assistente dus here I am...
Hier begonnen de echte slaapproblemen (van 's nachts dan) ook rond die tijd. Bleken uiteindelijk verschillende dingen te zijn: eczeem en KMA en oorklachten. Ik zou dus idd een doorverwijzing vragen, naar zowel de KA als naar een KNO-arts. Huisartsen zien oorklachten namelijk nogal eens over het hoofd, wat ook logisch is, want ze hebben daar maar een simpel apparaatje voor, waarmee ze toch echt niet voldoende duidelijk kunnen zien...
Dankje Rozemarijke, ik breng het zeker ter sprake dinsdag. Stijn heeft geen eczeem vandaar dat ik ook niet echt aan een KMA dacht - maar misschien ben ik mis hoor-, zijn oortjes moeten ze ook maar goed onderzoeken (ik had zelf als kind/baby ook nogal vaak oorklachten). Wel balen dat je zo door moet 'zeuren' bij de HA in mijn ervaring voor ze iets in gang zetten... zo'n beetje eerst een potje grienen en met de vuist op tafel voor ze verder kijken dan het standaard protocol heb ik het idee :x
Dat is ook wel ongeveer mijn ervaring. Verwijzing KA was destijds met in de verwijsbrief dat ze het "met moeder had gehad over grenzen stellen aan een opgroeiend kind" (oftewel: het slechte slapen zou een pedagogisch probleem zijn. M';n neus...) En de verwijzing naar de KNO wilde onze huisarts niet doen. De KA gelukkig wel, die vond minimaal maandelijks een oorontsteling NIET normaal. Onze huisarts is daarna wel enorm omgeslagen: heeft blijkbaar gedacht dat ze zich bij Thirza voortdurend verkijkt op wat het nu is, en is nu juist erg zorgvuldig en liever wat te snel actie dan te lang wachten! Wat betreft KMA: dat hoeft helemaal niet gepaard te gaan met eczeem. En die darmkrampen kunnen ook voortkomen uit meer een overgevoeligheid voor koemelk, (of iets anders). En met die erfelijke belasting op de oortjes, denk ik dat die KNO dan wel helemaal verstandig is om eens langs te gaan!
Er moet ook zeker gekeken worden of hij allergisch of intolerant is voor delen van zijn voeding, voor zover ik als leek (en CB/huisarts dus) zie niet, maar die gigantische onrust 's nachts moet toch ergens vandaag komen als het zo lang duurt. Op hypo-allergene voeding reageerde hij heel slecht toen hij een paar weken was, toen had hij helemaal verstoppingen en veel pijn bij het produceren van luiers Toen we standaard voeding gaven ging dat over (totdat hij 4 maanden was dus). Hoop dat ze ons dinsdag serieus nemen, en anders met de vuist op tafel in een redelijk vriendelijk jasje, I guess..
Iig zorgen dat er bloed geprikt wordt om te kijken of hij allergisch is. Vraag gewoon of dat direct breed gedaan kan worden, (dus ook gluten bijvoorbeeld meenemen, dat blijkt niet in de standaard-test te zitten, kwamen wij laatst achter). Nu is het wel zo dat er beneden de 4 jaar vaak vals negatief getest wordt bij die bloedtesten: dan is er wel een allergie, maar die is dan niet aantoonbaar in het bloed nog. Dat is vaak reden waarom artsen zeggen dat het geen zin heeft om bloed te prikken. Dat is echter niet juist, want als je wel positief test, is die uitslag volledig betrouwbaar! En dan weet je het iig. Mocht er nu uit een bloedtest niets komen, dan kun je ook op allergie laten testen bij een bioresonantietherapeut. Is allemaal een beetje vaag, maar geeft wel goede resultaten, is niet alleen onze ervaring, maar ook van erg veel mensen die ik daarover spreek. Zie daarvoor: www.bioresonantie.nl
Erg bedankt voor je advies. Ik laat nog weten hoe het afloopt. En hou me aanbevolen voor andere ervaringen natuurlijk.
je verhaal is bijna identiek aan ons verhaal.om je gerust te stellen; na een halfjaar van die slopende nachten begon mijn zoontje vanaf 12,5maand oud gewoon door te slapen!daarvoor al was er een verbetering, nu gaat hij zelfs naar de lichtknoop om tegen 19uur en dimt de licht (deel van zijn ritueel sinds 7 maanden oud of zo) en slaapt tot om 6 uur in de ochtend. dat is voor ons echt heel wat! wat heb ik gedaan; ik zorg ervoor dat hij goed eet(ik doe mijn best), plus 3 flesjes per dag melk en hij krijgt ook extra Vit D, 4 druppels, chamodent en zetpil tegen kiespijn, warm kamer rond 19graden en dikke pyama, romper met lange mouwen, sokjes en slaapzak met mouwen. ik heb hem 2 keer moeten laten huilen eentje voor het begin van zijn slaap, 2de keer in de nacht(maar niet alleen laten huilen, ik erbij) slapen werd eerst heel erg en erger rond 11 maanden en na die sprong van 6 weken lang ging het ineens goed toen we naar peutergroei melk overgingen. Cb dacht wel ooit aan KMA maar dat nam ik niet serieus. gevoelige darmen ja, maar KMA nee, vond ik.hij had van alles last wat hij at, dus ik ben voorzichtig met niuewe dingen te laten eten. soms is hij ff wakker snachts maar ik ga niet naar hem toe als hij niet langer dan 5mn huilt.
o ja, hij had droge huid en t werd licht eczeem met 11maanden oud en dat is het belangrijkste denk ik naast vit D, niet elke dag in bad, slechts 2-3 keer per week.
Dat geeft moed, belize, 12,5 maand zou geweldig zijn als hij dan beter slaapt! Ben benieuwd hoe het vannacht weer zal gaan, hij ligt nu 1.5 uur te slapen en zie nog geen knipperende babyfoonlichtjes. Ik ga zelf ook maar vroeg naar bed, alle slaap pakken die ik kan!
Twee keer kort wakker, 22 en 4 uur, speentje kwijt, sliep binnen 1 minuut. Van 5.30 tot 7 nog beetje gedoezeld bij mij, ik vond 't een goede nacht. Ik heb hem, geheel onortodox maar op een gegeven moment probeer je zoveel, geen kunstmelk maar volle melk als laatste flesje gegeven (haha, hoezo aan de smaak wennen, hij dronk het alsof hij het heerlijk vond). Daar reageerde hij dus prima op. Vanochtend wel gewoon Nutrilon, vanmiddag krijgt hij die ook op KDV, en denk dat ik laatste flesje weer met gewone melk doe.
24-2 afspraak met kinderarts. huisarts zag geen bijzonderheden maar het was duidelijk dat we aan het eind van ons latijn raken, dus verwijzing gekregen. laatste nachten zijn weer erg onrustig, ik realiseer me dat het ook een patroon geworden is, dus als er medisch niets aan de hand is kunnen we dat proberen aan te pakken. tot de 24ste ga ik maar gewoon door zoals ik bezig was en ik blijf positief.