Anti-D-immunoglobuline injectie over datum

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Linana, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Hallo Dames,

Iedereen een gelukkig nieuwjaar :D

Ik heb gezocht, online en het forum, maar ik kon geen topic vinden waar het antwoord in stond.

Ik ben nu dus bijna 33 weken zwanger en heb met 30 weken een anti-D-immunoglobuline injectie gahad. Nu werd ik vandaag gebeld door de verloskundige dat deze een maand over de datum was en het dus opnieuw moet.

Ze zei dat het geen kwaad kon dat het over de datum was, maar het moest toch ff opnieuw voor de zekerheid.
    Ik begin me nu toch echt af te vragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat ze een injectie hebben gegeven die over de datum is :(

Heeft iemand anders dit meegemaakt? En is het inderdaad niet schadelijk o.i.d.? Het zit me toch niet echt helemaal lekker, vooral omdat het zsm opnieuw gedaan moest worden ;)

2. Metire

Metire Niet meer actief

Hi linana, ik denk dat ze het alleen uit protocol melden en overnieuw doen. Ik werkte tot voor kort bij een tandarts en mocht het gebeuren dat bijv. verdoving over de datum was, betekende het niet dat het niet meer werkte of niet 'goed' meer was, je gooide het alleen weg uit protocol en meld het natuurlijk wel even aan de patient. je hebt immers het recht om het te weten! Ik weet niet of het hetzelfde is met jouw injectie maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor :) oh en jij ook nog een gelukkig nieuwjaar! :D

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou ja, die houdbaarheidsdatum staat er natuurlijk niet voor niets op he....Ik vind het een vreemd verhaal, eerlijk gezegd! Ze horen altijd de datum te checken voor ze uberhaupt de injectie klaarmaken. Anders misschien even bellen met je HA ofzo voor advies?

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou hiervoor je verloskundige vragen om uitleg, ze zijn verplicht je voor te lichten over risico's en gevolgen, dus bij hun ben je aan het juiste adres. Zelf zou ik ook overwegen een klacht in te dienen, niet om hun een oor aan te naaien, maar om een melding te maken van onzorgvuldigheid en om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt. Vraag ook voor de klachten procedure na bij je verloskundige, die kunnen je hiermee beter van dienst zijn als vee verhalen op internet.

Voor toediening van medicatie controleer je: Juiste medicijn & dosering, juiste patient, juiste toedieningsmethode, en DATUM!

5. misa

misa Niet meer actief

Ik vind dit ook een vreemd verhaal en zou er ook meer van willen weten.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Plus dat je nu dus een dubbele dosis krijgt....dat kan ook niet echt de bedoeling zijn. Zou echt duidelijke uitleg eisen en anders een ander medisch persoon, bv je HA, om advies vragen voordat ze uberhaupt die injectie aan je geven.

7. Linana

Linana Niet meer actief

Nou ik jullie reacties lees ben ik alleen maar meer gaan twijfelen...
    Het klopt ook eigenlijk van geen kant.

Ze zeiden dat het lab hun had gebeld dat het spul over datum was, maar de datum staat toch ook op de verpakkingen van die injecties?
    Mijn vriend zei dat het waarschijnlijk een makkelijke smoes is die ik niet kan natrekken waardoor hun geen schuld krijgen, maar het lab.

Ik bel morgen mijn HA wel ff op, vrijdag zou ik een nieuwe injectie krijgen, dus voor die tijd moet het eerst maar ff goed uitgezocht worden hoe of wat.

Op internet staat hier ook gewoon niks over :S normaal vind je alles, maar dit dus weer net niet

8. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    ik kreeg er laatst een injectie van en kreeg de bijsluiter mee omdat ik er niet bekend mee ben.. daar staat in dat de houdbaarheids datum op de doos staat! dus niet op de carpule zelf.. en als hij over de datum is hij niet meer gegeven mag worden en terug moet naar de apotheek!!

dus ik zou zeker even bellen met de ha!!!
    vind het erg slordig van het ziekenhuis.. en dan te bedenken dat we bij de ta nu alles moeten labelen met houdbaarheids datum.. hoeven ziekenhuizen dat niet dan??

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Jahoor, op elke verpakking van een spuit, of elke ampul staat een houdbaarheidsdatum. Soms heb je een kant en klare spuit die in een plastic verpakking zit, dan staat de houdbaarheidsdatum op de verpakking, soms zit iets in een (glazen) ampul en moet je zelf nog een spuit klaarmaken, dan staat de datum op de ampul. Heeeeeeeel soms krijg je een kant en klaar medicijn speciaal bereid door de apotheek geleverd maar ook dan moet er ergens een datum op staan. Of eigenlijk juist dan, omdat het specifiek bereid is.

Naar mijn weten heeft een laberatorium weinig te maken met injecties, hoewel dit misschien uit bloedprocuten gemaakt is, die Anti-D. Maar dan nog is de verantwoordelijkheid van het controleren van de houdbaarheidsdatum bij diegene die het medicijn toedient.

Ik heb even gezocht op protocollen, dan heb je iets op papier, ik vind dit namelijk gewoon slordig. Ik werk zelf ook in de zorg, als verpleegkundige, maar vind dat je op een fout als verkeerde medicatie verstrekken, of overdatum medicatie, zeker aangeproken mag worden.

Ik weet niet of de injectie in je spier ( = auw en lange naald ) of onderhuids ( = niet pijnlijk en kort naaldje ) gegeven is, daarom 2 protocollen.

subcutane injectie

intramusculaire injectie

In beide protocollen staat:

10. Linana

Linana Niet meer actief

@ suusjeuh

Het was gelukkig geen spierinjectie :D Voelde er ook helemaal niks van eigenlijk.
    Voor zover ik kon zien heeft ze helemaal niets gecheckt. Alleen de boel uit de verpakking gehaald, in mn been geprikt en klaar.

Mijn vriend denkt dat ze zeggen dat het lab hun belde om te zeggen dat het over datum was zodat ze zelf geen schuld krijgen (of klacht)
    Maar het lijkt me sterk dat alles via het lab wordt geleverd en zij zelf niks kunnen checken aan houdbaarheidsdatum.

Een vriendin van mij werkt ook als verpleegkundige en die zei dat die data soort van richtlijnen zijn en het waarschijnlijk niet schadelijk is.
    Het blijft raar, ik had me nog niet eens bedacht dat een dubbele dosis misschien wel helemaal niet de bedoeling is.
    Dus eerst maar eens een goede uitleg voor er weer een naald mijn been in gaat

11. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

anti d is wel in de spier hoor

12. Linana

Linana Niet meer actief

Denk het niet.... Tenzij mijn dij-vetjes spieren genoemd mogen worden, want daar werd vandaag de naald in gejast :D
    De naald was sowieso veel te kort om in een spier te kunnen komen....

Maar goed, voor degene die het nog leuk vindt om te weten:
    Dubbele dosis anti-D is niet schadelijk (heb HA en mn oude vk geraadpleegd). Het zijn antistoffen die hun werk minder goed doen als ze over datum zijn, vandaar dat ik voor de zekerheid nog 1 moest.

Hoe het kan dat ze over datum waren en toch gebruikt zijn blijft een raadsel.... ;)
    Ik gok maar op een enorme slordigheid

13. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    good 2 know!!

ik kreeg vandaag te horen van mn gyn dat ik bij die 27 weken dat bloedonderzoek krijg om te kijken wat de bloedgroep van uk is.. heb jij dat ook gehad??

14. Linana

Linana Niet meer actief

Ja, ook rond diezelfde periode moest ik bloed prikken daarvoor en voor zwangerschapsdiabetes. Dat deden ze er direct bij :D

15. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    oke en toen kreeg je ook die over-de-datum spuit? ik ben er heel niet bekend mee.. en ze hadden geen folders met informatie over rhesus negatief dus weet totaal niet wat me te wachten staat

16. Linana

Linana Niet meer actief

Zo bijzonder is het verder ook niet hoor ;)
    Ze kijken welke bloedgroep jij hebt en welke de baby heeft en op basis daarvan wordt gekeken of je die prik moet hebben.
    Die krijg je rond de 30 weken, dus niet direct bij het bloedprikken.

Verder zei de vk dat ze in haar 40 jaar als vk dit nog nooit heeft meegemaakt, dus denk dat ik echt een uitzondering ben geweest wat dat betreft.

Die prik is ook voor de zekerheid, voor zover ik heb begrepen is het pas bij een tweede kindje dat je meer risico loopt op het aanmaken van anti-stoffen omdat je lichaam dan al helemaal doorheeft wat er gaat gebeuren. Bij een eerste kindje is dat vaak nog niet zo.

17. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Klopt inderdaad.

18. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0