Ik was net met mijn 2 oppaskinderen naar de speeltuin gegaan en er waren kinderen ( 6/7 jaar) van de basisschool met hun leraressen daar. Eerste wat ik al tegenkwam was een meisje aan huilen omdat ze niet mee mocht doen omdat ze niet aan de wensen van een ander meisje voldeed Ik ging naar de peuterschommels en toen zag ik 3 meisjes naar een meisje op de schommel afstappen. Dat meisje was gewoon lekker aan schommelen zeiden ze meteen ja jij moet eraf jij bent nieuw hier waar kom je vandaan? turkije?marokko?enz. meisje steeds van nee ja van Ned. dan? ja zei het meisje (haar fam. is van marokkaanse komaf) pff moslims, je moet eraf gingen ze haar pesten omdat ze qua uiterlijk anders uit ziet en hebben haar uiteindelijk van de schommel afgepest! Was zo zielig hoe het meisje toen keek kinderen van die leeftijd hoe komen ze er toch bij? Ahh moest toch ff kwijt hier kan ik me over ergeren.
Dat heeft ermee te maken, ja. Maar vergeet niet dat kinderen van nature wreed zijn. Er wordt al vroeg een rangorde onder elkaar duidelijk gemaakt. Net als bij puppies en kittens.
Mijn zusje is schooljuffrouw en zij zegt ook dat het niet normaal hoe erg kinderen af en toe tegen elkaar kunnen zijn. Ze geeft les in groep 7 en een jochie vond het nodig om iemand anders te bedreigen. Groep 7 waar hebben we het over, die kinderen zijn een jaar of 10? 11? Wat moet dat wel niet worden als ze ouder worden? Te gek voor woorden gewoon.
kinderen kunnen zo gemeen zijn tegen elkaar. vraag me dan altijd af wat voor ouders er bij zo'n kind horen.
Kinderen van nature wreed? En dat vergelijken met kittens en puppy's? Rangorde? In welke tijd leven we? Sorry maar hier ga ik echt van steigeren. Ik heb twee dochters van 6 en 4 jaar oud en echt niet dat die zulke opmerkingen maken tegen andere kids. Tuurlijk vragen ze wel waarom sommige kinderen er anders uit zien, raar lopen, in een rolstoel zitten etc. Ik leg ze dat in kindertaal uit en hoor ze er niet meer over. Kinderen van die leeftijd zijn nog heel onbevangen en stappen overal op af. Als ze het gedrag wat TS beschrijft laten zien hebben ze dat van hun ouders hoe sneu dat ook is. Ik vind het vreselijk als zulke jonge kinderen dit gedrag vertonen, nu zijn ze nog jong maar wat als ze ouder zijn? Mijn kids zijn geen heilige boontjes, maar pesten echt niet op dat niveau. TS: ik kan me voorstellen dat je je ergerde.
Inderdaad, dat vraag ik me ook altijd af. Mijn zus zegt altijd dat je met ouders vaak nog meer problemen heb als met de kinderen. Als een kind een op zijn donder heeft gehad omdat ie iets doet wat niet mag en een briefje mee naar huis krijgt voor de ouders, een dag later staan ze op de stoep. Wat ze wel niet denkt om hun zoon straf te geven. Terwijl die jongen het nodig vind om een ander te bedreigen, Goh van wie zou die dat nou hebben?
Niet meteen gaan steigeren Dit is heel natuurlijk gedrag, ik heb al vele programma's en onderzoeken hierover op verschillende zenders van discovery en national geographic over gezien de afgelopen 10-15 jaar. Pas op latere leeftijd wordt zulk gedrag meestal gecorrigeerd. Voordat kinderen beginnen te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit, en meisjes leren dat eerder dan jongens, proberen ze een rangorde in te stellen. En mijn persoonlijke mening is dat die drang on rangorde te scheppen er nooit uit gaat. We geven er alleen andere benamingen aan. We zijn en blijven kuddedieren
Hier ben ik het mee eens. Ik denk ook dat het door ouders komt want tja ik kan me niet voorstellen dat kinderen van 6/7 jaar zoiets vanuit zichzelf vertellen Ik probeer er echt voor te zorgen dat mijn kinderen dit niet gaan doen. tuurlijk zullen ze weleens iets uitvreten welk kind niet? maar dit vind ik echt te erg gewoon
Jeetje wel sneu voor dat meisje die van de schommel afgepest is. Deed de juf er niets aan? Ik denk dat het komt doordat kinderen gewoon nog alles zeggen en doen wat er in ze opkomen. Wij hebben al geleerd over waarden en normen, maar kinderen moeten dat nog leren. En als ouders ook andere waarden en normen hanteren dan die jij gewend bent, kan dat best wel schokkend zijn. Want een kind van 6/7 jaar die over een moslim in de negatieve zin praat, die heeft dat waarschijnlijk niet van een vreemde geleerd denk ik dan.
nee, de juffen zaten op hun stoeltjes en maar raar kijken waarom er een meisje huilt denk dan loop ff naar haar toe is toch geen moeite
Kinderen zijn onderling inderdaad vaak wreed. Volgens mij ligt dat slechts ten dele aan de ouders. Het overige deel is biologisch/evolutionair bepaald en veel hangt samen met groepspressie. Helaas..... Het enige wat je als ouder kunt doen is de juiste waarden en normen meegeven, zoveel mogelijk je best doen je kinderen zoveel mogelijk eigenwaarde en zelfbewustzijn mee te geven en zelf geen oordelen te hebben over wie dan ook, want ze pikken het allemaal op! En vooral uitleggen waarom de ander anders is en dat dit oké is, de ene mens niets meer waard dan de andere.
kinderen komen heus niet uit zichzelf met: pff moslims. Het kan niet anders of het komt van een volwassene. ja kinderen kunnen gemeen zijn, maar dan wel op kinderniveau. Ik word er nu al verdrietig van dat mijn dochter straks gepest zou kunnen worden omdat ze een ander kleurtje heeft. en als iemand dat tegen haar zou zeggen, zou ik zeker verhaal gaan halen bij de ouders van dat kindje, ik zou echt woedend zijn geloof ik
tss belachelijk zeg, ik geloof niet zo in die rangorde enzo, maar meer dat het te maken heeft met opvoeding, hoe verzint een kind van die leeftijd zulke opmerkingen. en de juffen hadden er wat aan moeten doen. mijn dochter komt net met een papier thuis dat ze vanaf nu sociaal-emotionele les gaan krijgen, "goed gedaan" heet het, en dat krijgen de kinderen van groep 1 tot 8, hele goede zaak (o.a. wennen, samen één groep, grapje; plagen; pesten, ken jezelf enzovoort) er is ook een website van. dit vind ik super goed, want veel kinderen krijgen dat thuis niet mee..jammer...
Het klopt helaas dat kinderen andere kinderen pesten omdat ze er anders uitzien. Ik schrok vooral door de opmerking dat ze eraf moest en waar kom jij vandaan Marokko, Turkijke? Oh my god hoekomen kinderen op dat soort woorden. Helaas kan ik wel raden waar die kinderen dit van hebben: de ouders. Kinderen komen niet op het idee om zoiets te zeggen als d ouders dat niet meegeven. Die rangorde denk dat dat helaas waar is, maar niet alles kan hierop afgeschoven worden denk ik.
nou ik heb het nu al meegemaakt en Mert is pas vijf. Een vriendje uit zijn klas had tegen hem gezegd ´jij bent in turkije geboren, jij bent niet van hier dus mag je niet mee spelen´. Ten eerste is Mert in nederland geboren, spreekt geen woord turks en zijn vader is nederlands. Ik ben dan zelf wel turks. Ik ben de volgende dag naar zijn moeder gegaan en verteld wat er gebeurt was. Zijn moeder zei tegen mij dat Kai, zo heet het kind, had gevraagd waar mert vandaan kwam. Die moeder had dus uitgelegd dat ik uit Turkije kwam, ik ben hier geboren maar ja, en dat mert dan ook half turks is. Dus de ouder heeft het dan wel goed uitgelegd maar het kind gebruikt het anders. Vind het trouwens wel triest hoor. Ik ben jarenlang gepest omdat ik anders was dan anderen. Kan er ook echt niet tegen dat kinderen gepest worden. Daar moeten de juffen en meesters echt beter op letten vind ik. Een kind wordt getekend voor het leven.
pfffff toch niet normaal dat een kind van 6 of 7 dat soort opmerking moet maken dat kinderen wreed kunnen zijn ,kan ik nog wat bijvoorstellen kindtjes zijn niet allemaal engelen ,maar zo'm opmerking over afkomst heeft zeker met ouders en opvoeding te maken ik maak me ook zorgen om mij kindtje die hebben donkere uiterlijk ,en als lees dat somige mensen hun kinderen wereld vreemd willen opvoeden en zeggen dat ze liever hun kindtjes niet met een donkere kindtjes willen zien ,maakt me ook verdrietig , wat is zo raar aan andere kleurtje en sterker is dat schuld van de kind dat hij/zij een andere kleur heeft ? in welke eeuw leven we eigelijk van somige ouders word ik misselijk hoor dat je hekel aan mensen heb met een andere kleur ,oke je lees en hoort misschien veel,maar wat hebben kinderen daar mee te maken> als je vanaf kleine leeftijd gevoel krijgt dat je niet erbij hoort en gepest word omdat je andere kleur hebt logishe dat z'n kind later ook hekel aan blanken krijgt toch . ja ik maak me ook erg zorgen soms , ik voed mij kinderen en normen en waarden , geen huidskleur verschil , geen een mens is zelfde of je nou wit of zwart bent ,jammer hoor dat somige ouders z'n opvoeding geven aan hun kinderen
Dat vind ik ook erg jammer om te horen! Wat sneu als iemand niet met je kindje zou willen spelen alleen omdat hij en donkere huidskleur heeft. Even een mooier verhaal] om te laten zien dat kinderen ook lief kunnen zijn: Ik heb een paar jaar geleden in een peuterspeelzaal stage gelopen. Op een gegeven moment kwam er voor een korte tijd een kindje in de groep die verstandelijk gehandicapt was. Die sloeg ook omdat die niet anders kon uiten wat hij voelde. het mooie is is toen het jingetje er was iedereen lief voor hem was. Er was uitgelegd dat hij niet sloeg omdat hij je niet leuk vond. Hij mocht gewoon meespelen en ze waren erg lief voor hem! Gelukkig kan dit dus ook! En het waren peuters, hoe mooi
Ik had waarschijnlijk zelf mijn mond open gedaan naar die kinderen of er wat van gezegd tegen die juffen. Ik weet niet of dat zo pedagogisch geweest zou zijn maar ik heb zelf als kind en tiener maar al te veel volwassen (niet mijn ouders hoor) op straat de andere kant op zien kijken als ik weer gepest en gekliert etc werd en heb me toen voorgenomen om dat nooit te doen als ik zelf volwassen zou zijn.
Ja ik wilde iets zeggen dacht nee laat maar moeten de juffen doen. Zo valt me net nog in eentje zei ook ben je doof ofzo? nee weet je wat het is je kunt gewoon geen nederlands! meisje wilde eerst niets zeggen