Hai allemaal Ik merk dat mijn fototoestel (Sony Cybershot) bijna klaar is voor de eeuwige jachtvelden. Daarom ben ik op zoek naar een nieuw apparaatje. Niet teveel toeters en bellen, gewoon simpel foto's kunnen maken. Het gaat puur over gezinsfoto's en reisfoto's. Hebben jullie aanraders of welk fototoestel gebruiken jullie? Groetjes
tja afhankelijk van de kwaliteit die je zoekt zijn er natuurlijk meerdere antwoorden mogelijk... wil je gewoon "kiekjes", hoef je niet teveel te zoomen en fotografeer je het liefst alles op de "auto" stand dan is een klein compactcameraatje prima. wij hebben hier zelf voorheen camera's van Olympus voor gebruikt, waren kwalitatief goede foto's voor zo'n klein ding. wil je net wat meer allround en wil je ver in kunnen zoomen, en fotografeer je daarnaast nog steeds het liefst op de 'auto' stand, maar wil je net ff wat meer kwaliteit dan kun je kijken naar camera's vergelijkbaar met de Nikon B of Nikon P serie (valt nog steeds onder 'compact camera's'). De eerstvolgende stap is een systeemcamera, vergelijkbaar met spiegelreflex alleen het formaat is klein. is overigens ook ontzettend duur! maar wel mooie kwaliteit foto's...vind wel dat je voor zo'n soort camera ook niet alleen op de auto stand moet fotograferen. wil je teveel geld uitgeven voor wat je ermee zal doen (zoals ik het begrijp uit je post) dan kun je nog kijken naar een spiegelreflex. maar persoonlijk vind ik dat zonde van je geld als je er niet meer mee doet dan gewoon wat kiekjes en je t liefst op de auto stand fotografeert ik ben hobbyfotograaf (en ben om die reden niet representatief voor het gemiddelde gezin gok ik zo) en heb daarom een spiegelreflex, net iets meer dan een instapmodel. maar goed, dat heb ik dan ook nodig en stel alles handmatig in ook kortom, t ligt er echt puur aan wat je wilt fotograferen, hoe je dat wilt doen en welk resultaat je vooral zou willen behalen, hoeveel moeite je ervoor wil doen, etc.
Ik heb een Nikon d3300 met 18-55 lens. Ik heb een beetje spijt dat ik niet een pakket heb genomen met nog een 55-200 lens. Verder heel tevreden. Mooie foto's en filmpjes.
Ik heb een Sony A58. Ben er heel tevreden over, maar was ook bijna 400 euro in aanschaf. Welke camera ligt er ook aan wat je er zelf aan wilt besteden.
Ik heb ook een sony A58. Ik vind het een fijne camera hij is alleen iets duurder en best zwaar. Ik heb er nu wel een externe flitser op staan en een 17-50 2.8 lens op zitten voor dichtbij en binnen. dat maakt de camera wel heel zwaar trouwens.
Nikon d5200, begin moest ik er niet veel van weten partner had hem gekocht. Maar ondertussen ben ik degene die hem gebruikt en hem overal meesleept omdat ik mn mobiel niet meer goed genoeg vijd voor foto's 😂
Als ik je wensen zo hoor zou ik denk ik voor de Sony Cybershot DSC-WX350 gaan. Deze is makkelijk te bedienen (bovendien ben je Sony al gewend), heeft 20x optische zoom dus je kunt goed inzoomen, heeft beeldstabilisatie wat ik altijd wel fijn vind, en 18.2 megapixels wat heel oké is. Kost ongeveer 200 euro. (Andere optie, ongeveer 100 euro duurder: de Sony CyberShot DSC-HX60 of -HX60V)
Misschien heb je hier ook nog wat aan: - Top-10 compactcamera's - Camerashop.nl - Top-10 systeemcamera's - Camerashop.nl - Top-10 spiegelreflexcamera's - Camerashop.nl Mocht je een stapje 'hoger' willen gaan dan een simpele compactcamera, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een systeemcamera (zoals de Sony Alpha A5000 of iets duurder de Sony Alpha A5100, Panasonic Lumix DMC-GF7 of -GM5)) of een spiegelreflexcamera (Canon EOS 1300D, 1200D of 100D of Nikon D3300). Bij deze camera's zijn de lenzen verwisselbaar. Ik ken trouwens ook iemand met de Nikon Coolpix P610, die is ook heel fijn.
Wij hebben een nikon spiegelreflex maar ook een canon compactcamera. Ook met de canon meer dan tevreden, maakt erg mooie en duidelijke foto's, ook als je de foto's vergroot laat afdrukken zijn ze nog steeds prachtig (spiegelreflex is mooier maar dan praat je ook over een geheel andere prijsklasse). De compact camera gaat hier overal naartoe mee, vakantie, tripjes etc. De spiegelreflex nemen we wel mee voor een dagje uit naar bijv de dierentuin of naar het bos. Die is mij net te duur om naar het pretpark mee te nemen en op vakantie gaat ie niet overal mee naartoe. Succes met je keuze