wanneer kreeg je een tweede kindje?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Eline88, Jul 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Hi dames!

Voor de bevalling van mijn eerste kindje 12 weken geleden riep ik: "de tweede mag er ook snel achteraan komen, lijkt me zo leuk!" Tijdens en na de bevalling dacht ik: "een tweede? Waarom willen mensen dat nadat ze dit meegemaakt hebben???" De eerste weken heb ik dit gevoel gehouden en langzaam begint de wens weer terug te komen voor een tweede kindje. Niet direct, eerst wil ik wat meer stabiliteit (wennen aan de combinatie werk en baby) en er 100% achterstaan. Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringsverhalen.

Hoeveel leeftijdsverschil zit er tussen jullie kinderen? En hoe ervaar je dat?

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

Mar 17, 2011
    6,158
    33
    48
    Haha,
    Na de bevalling van de eerste riep ik.. NOOIT MEER! terwijl ik er voor inderdaad dacht, zo snel mogelijk das leuk haha!
    Binnen een paar weken veranderde mijn nooit meer alweer terug naar een zo snel mogelijk. Vriend wilde alleen wat langer wachten.. Zit uiteindelijk ruim twee jaar tussen nu ;)

Bij de tweede riep ik tijdens de bevalling.. Blij dat ik NOOIT weer hoef.. En nu, iets meer dan zes weken verder... Je raadt het al.. Ik wil het nog een keer meemaken. Maar wel pas als deze twee op school zitten ;)

3. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Ik was, voordat ik zwanger raakte van mijn dochtertje, er stellig van overtuigd dat ik 3 kindjes wilde, en dan het liefst zo snel mogelijk achter elkaar. Ik zei steeds tegen mijn man : als dochterlief 6 maanden is, gaan we op naar een volgend kindje.
    Ik heb me redelijk aan mijn woord gehouden, want ik raakte zwanger toen ze 11 maanden was, helaas werd dat een vroege miskraam.
    Vrij vlot daarna weer in verwachting, en ook dat werd een vroege miskraam. Na die 2 miskramen, draaide ik mijn overtuiging bij, en zei tegen manlief dat er waarschijnlijk geen 3e kindje zou komen, en dat ik al blij was als ik nog een 2e kindje op de wereld mocht zetten. Dit omdat ik langzaam de 33 passeerde, en er nog een operatie voor de boeg ligt, en ik na die operatie waarschijnlijk nooit meer zwanger mag worden. Dus mijn stelling van ; Ik wil graag 3 kindjes, werd ineens : ik wil graag 2 kindjes.
    Toch gebeurde er een wonder, en mag ik toch mama zijn van 3 kindjes, precies zoals ik altijd wilde. Alleen zullen het geen 3 zwangerschappen zijn, maar 2 zwangerschappen haha.
    Nu is dochterlief 22 maanden, en ben ik bijna 26 weken in verwachting van een tweeling ;)

4. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    Tussen 1 en 2 zit 3jaar. En nu tussen 2 en 3 zit 4 jaar en dus net de eerste 7jaar verschil.
    Heerlijk, ze zijn wat zelfstandiger en dadelijk als uk 3 er is gaat nr2 naar school dus alle tijd voor de baby.

Groter leeftijdsverschil heeft voordelen, klein leeftijdsverschil ook. Ook beide nadelen. Schoolmama hier heeft er 3 kort na elkaar. Ze heeft wat afgesleept zeg, jeetje dat zie ik mij niet doen. Maar goed nu is ze klaar met luiers enz, ik begin er weer mee

5. Clapat

Clapat Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    1,059
    17
    38
    Duitsland
    Onze dochter was een spontaan wonder omdat het er eigenlijk niet naar uit zag op een natuurlijke manier zwanger te worden.
    Toen ze er was, had ik nog helemaal geen behoefte aan een 2de kindje.
    Toen onze dochter 2 werd, zijn we ook in een huis getrokken wat we eerst een beetje op orde wouden hebben.
    Ondertussen hebben we ook allebei een jobwissel achter de rug.
    Toen werd onze dochter 3 en een paar weken erna gingen ik en manlief trouwen. Dit was dan ook het moment waarbij we allebei zeiden van: getrouwd, huis op orde, beiden een jaar in onze nieuwe job, financieel hebben we terug ruimte: START.
    Eerst zou er maar 4 jaar tussen zitten, maar helaas een MA. Nu zit alles goed en zal er een verschil tussen zitten van 4,5 jaar.
    Nu ik erover nadenk, vind ik het wel veel verschil, maar als ik onze dochter hoor praten over de baby in mama´s buik, vind ik het helemaal niet zo erg. Ze maakt alles zo bewust mee en dat is zo mooi!

6. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Na de bevalling had ik heel snel weer kriebels haha maar gelukkig zakte dat weer af, toen onze dochter 10 maanden was vroeg ml ineens: Wanneer gaan wij weer voor een tweede ?

toen moest ik er echt nog niet aan denken haha, toen ze 13 maanden was zijn we ervoor gegaan en straks zullen ze 27-28 maanden schelen.

Lijkt me ideaal mijn dochter begrijpt het al heel goed en dat zal straks vast alleen nog maar meer worden.
    mijn zus haar kindjes schelen straks 13 maanden daar moet ik persoonlijk niet aan denken maar moet er ook niet aan denken dat de kindjes 4-5 jaar schelen.

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Wij hebben heel lang moeten wachten op een zwangerschap en ik ben uiteindelijk via de MMM zwanger geworden. Wij willen heel graag een brusje voor onze dochter en doen niet aan anticonceptie: een zwangerschap is heel welkom, maar ligt op de natuurlijke manier niet heel erg voor de hand. Helaas kwam mijn cyclus pas na 7 maanden weer op gang, door de bv. We laten nu de natuur even z'n gang gaan en als dat over een paar maanden niet tot resultaat heeft geleid, gaan we weer naar Düsseldorf voor een behandeling.

8. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    ik zei ook na de eerste..dit nooit meer vanwege de bevalling en niet zo'n hele fijne zwangerschap... nu 3 jaar later..toch weer de kriebels..we hadden wel wat eerder de kriebels maar nu zijn we er gewoon voor gegaan...en je hebt het niet voor het zeggen..we mogen van geluk spreken dat het zo super snel ging. persoonlijk vind ik het wel fijn dat er straks 4 jaar tussen zit...aangezien onze dochter dan bijna 4 is bij de geboorte van de 2e en ze dan naar school gaat..

9. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,392
    17,335
    113
    1,5jaar tussen 1 en 2 (als ik geen ks had gehad waarschijnlijk korter), 3jaar tussen 2 en 3 (situatie hier eerst weer op de rails willen hebben + duurde een jaar)

10. cc93

cc93 Bekend lid

Oct 10, 2010
    996
    2
    18
    Na mijn oudste dochter heb ik ook erg lang getwijfeld. De bevalling was heel heftig en het eerste jaar vond ik ook niet makkelijk.
    Toch wilde ik liever niet dat mijn dochter alleen zou blijven.

Toen zij 2 werd begon het bij mij weer te kriebelen. In eerste instantie leek 4 jaar leeftijdsverschil mij wel mooi, tot ik bedacht dat het wellicht lastig zou worden om een kleuter naar school te brengen met een pasgeborene erbij.
    Toen wilde ik niet langer wachten en zijn we begonnen voor een tweede toen dochter ruim 2 jaar was.
    Het duurde niet lang voor ik zwanger was en zodoende nu 3 jaar tussen mijn kinderen.
    Ik vind het ideaal, oudste kan al veel zelf, vindt het leuk om mee te helpen. En we hoeven nog niks op vrije dagen. Niet naar school ofzo. Heerlijk rustig van mijn twee kleintjes kunnen genieten de eerste maanden. En nu nog ;)

Wat ik wel ervaar is dat het allemaal zo veel leuker is dan bij mijn oudste. Merk nu pas hoe ik aan het moederschap heb moeten wennen. Het is dat ik drie kids genoeg vind, maar ik zou het zo weer overdoen. Bevalling ging ditmaal ook super. Ik geniet nu echt enorm van mijn kleintjes.
    Dacht altijd ik ben geen babymama maar dat had ik mis, het is gewoon echt het wennen geweest. Wel confronterend om te beseffen, had nu ik terugkijk veel meer willen genieten ipv te stressen of ze wel genoeg at/sliep etc etc.

11. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

Aug 11, 2009
    3,946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Toen onze oudste 6 maandjes was, wilde ik graag voor de 2e gaan.
    Manlief vond dat echter te snel...
    Op haar 1e verjaardag nam ik de laatste pil en 6 maanden later was ik zwanger!
    Helaas werd dit een MA en 2 maanden later kreeg ik een vMK...
    Toen lukte het zwanger worden niet meer zo en had ik sterk het gevoel dat er bij mij iets niet goed zat (kan dit gevoel niet verklaren na 3 spontane zwangerschappen, maar ik had wel gelijk!)
    Toen onze oudste ruim 2j5m was in de MMM gekomen en als door een wonder werd ik toen snel zwanger van een escape IUI (na een gecancelde IVF poging).
    Ons kleine meisje verwachten we nu rond 21 augustus, de oudste is dan 3j2m.
    Niet geheel 'zoals gepland' maar ik ben de hele zwangerschap steeds meer de voordelen gaan zien van wat meer leeftijd verschil ;)

Succes met je keuze!

Ps. gelijk na mijn eerste bevalling dacht ik ook echt; DIT NOOIT MEER!!!
    Inmiddels zie ik wel uit naar de komende bevalling, hoop dat het beter zal gaan dan de vorige keer ;)

12. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

Dec 29, 2010
    1,049
    3
    36
    Hier zat tussen #1 en #2 4.5 jaar en dat vond en vind ik persoonlijk te veel... Dit was overigens ook geen eigen keus, maar de relatie met Papa1 strandde helaas. Kindje #2 is van een andere Papa :)
    Kindje #3 werd geboren toen kindje #2 20 maanden oud was. Dit vond ik op zich heel goed te doen! Ook nu nog steeds! Ik had een week voor de verjaardag van #2 een positieve test van #3 in mijn handen.
    Nu ben ik zwanger van #4. Hij zal geboren worden (hopelijk natuurlijk) als #3 17 maanden is. Persoonlijk ervaar ik dit dus weer als een tikje te snel :p Voor de grote zus van 7 jaar maakt het niet uit, maar nu heb ik dus een peuter van bijna 3, een dreumes van net 1 en 24 weken zwanger. Dat voelt toch wel een beetje druk. Niet dat het niet te doen is, maar ik merk wel dat ik toch weinig energie heb hoor! In mijn ervaring is twee jaar tussen de geboortes heel goed te doen! En als je dan ook nog voor een derde gaat, gaat je oudste net naar school :)

13. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mij lijkt twee jaar leeftijdsverschil ook heel mooi. Dan heb je inderdaad niet het gedoe dat je met een pasgeboren baby iedere keer naar school hoeft om je andere kindje te halen. Maar wel weer het voordeel (denk ik) dat de oudste zichzelf al een beetje kan vermaken. Aangezien ik pcos heb en hulp heb gehad om zwanger te worden denk ik toch dat ik liever iets eerder al begin met het traject. Je weet natuurlijk nooit hoe snel of langzaam het gaat, maar mocht het langer duren dan heb ik wat betreft mijn leeftijd nog wel genoeg tijd.

14. Melkos

Melkos Bekend lid

Sep 7, 2011
    696
    398
    63
    Female
    Ong 21 maanden gaat er tussen de 1e en 2e zitten was niet een bewuste keuze ben door de pil in verwachting geraakt van nummer 2 maar zeker welkom en vind het nu erg leuk dat ze zoveel schelen.

Haha toen ik net bevallen was van de 1ste zei de vk nou op naar nummer 2 toen was mijn antwoord ook van oh nee dit wil ik nooit meer haha en nu ken ik niet wachten tot het weer zover is

15. rsp

rsp Lid

Aug 6, 2013
    50
    0
    0
    Hier 19 maanden verschil straks. Kleine meid is nu bijna 1i8 maanden en ik ben nu 35 weken zwanger. Op zich goed te doen hoor alleen sneller moe. Benieuwd hoe het straks gaat als de kleine er is :)

16. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    Hier tussen 1 en 2; 2 jaar en 8 maanden en tussen nummer 2 en 3 dadelijk 4 jaar.
    Ik vond het heftig. Dochter was een huilbaby die pas met 3 jaar doorsliep. Onze zoon had me nog erg nodig en kreeg veel van zijn huilende zusje en slaaptekort van mij mee. Nu bij de derde gaat onze dochter net naar school en ik hoop dat er daardoor voor iedereen meer rust is. Ik kan bijslapen overdag en als dit kindje ook zo huilt dan zitten de andere 2 er niet zo tussen de hele dag.

17. Ik denk dat je niet zoveel te willen hebt ook.. Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik echt nóóit meer dan 3 jaar leeftijdsverschil wilde.. Leek me helemaal niet leuk. En tja, nu zit er bijna 6 jaar tussen. Ver van mijn vroegere ideaalbeeld, maar wat zijn we er intens gelukkig mee.. Het heeft allebei voor- en nadelen, denk ik. Ik zou in ieder geval nooit starten met proberen zwanger te raken van een volgend kindje, omdat het leeftijdsverschil volgens het ideaalbeeld anders te groot wordt, terwijl je eigenlijk denkt; liever nog even niet.. :)

18. jomidi

jomidi Bekend lid

Oct 13, 2010
    904
    1
    0
    Tussen mijn oudste en mijn middelste zit 19 maanden. Tussen de middelste en de jongste bijna 3 jaar.
    Ik vind het eerste fijner.

19. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    2,091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Na mijn bevalling van mijn de eerste zei ik tegen mijn man, als jij een tweede wilt zoek je maar een draagmoeder. Toen mijn zoontje ongeveer 18 maanden was was ik weer zwanger, hij zal 26 maanden zijn als zijn zusje geboren word.
    Maar hierna niet nog een, dat is duidelijk.

20. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Bij mij kwam dat gevoel pas toen ik afgelopen oktober mijn neefje (zoon van broer) in mijn armen had. Hij is echt de jongensversie van mijn dochter, echt een skeetje. Zei ik al die jaren dat ik nooit een tweede wilde, toen was ik meteen om. Man wilde altijd wel al een tweede, maar alleen als ik dat ook wilde, die was dus snel om ;)

Tja het was snel raak, en daardoor zit er straks net geen 6 jaar leeftijdsverschil tussen. Ik vind het zo leuk om te merken hoe dochter meeleeft, er ook zin in heeft en zoveel al snapt. Zou het ook echt niet anders willen.

Share This Page