Borst of fles? dilemma...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sylvia29, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Morgen geef ik 3 weken de borst, en sinds een klein weekje is mijn meisje hongeriger, ik kon haar aan blijven leggen, ze had duidelijk honger.

De kraamhulp zei geef er geen flesvoeding bij, ze moet gaan leren al haar voeding uit de borst te halen.
    Maar ze is zo klein, en al haar energie ging zitten in vragen, huilen en zuigen.
    Dus dinsdag naar het cb geweest om te wegen en ze was maar 110 gram aangekomen, wat geen ramp was volgens de cb en zelfs vrij normaal omdat ze iets meer moeite heeft, overlegt en gedaan en ze zei geef er maar als ze echt honger blijft houden een flesje bij.

Zo gezegd zo gedaan, nou is er 1 groep die zegt laat haar maar werken voor der eten, ze is niet ondervoed, ze ziet er goed uit, ze moet alleen iets meer haar best doen, het is een kwestie van vraag en aanbod, zij moet meer vragen en dan maakt je lichaam meer aan.

En een groep die zegt je meisje hoeft niet hongerig te zijn, al dat huilen en haar best doen vreet energie, ze komt niet in slaap omdat ze honger heeft maar je ziet dat ze moe is.

Nu heb ik sinds vannacht gezegd weet je wat, ik geef wat meer fles, en ik heb het geluk dat ze aan de borst door blijft gaan, dus nog geen voorkeur.
    En nu heb ik een slapend tevreden meisje, geen walletjes, geen rode oogjes en geen hartbrekend gehuil.

Mijn vriend, ouders etc. zeggen stap toch over op de fles, dit breekt jou ook op en dat is waar, ik ben doodop als ik haar niet kan geven wat ze wil en nodig heeft.

Maar ik wou zo graag borst geven, je hebt tig mensen die het niet willen maar wel zouden kunnen, en ik wil zo graag en ik heb het gewoon niet voor haar.
    En ik had niet van mezelf verwacht dat ik er zo mee zou zitten, het voelt echt afschuwelijk dat ze nu tevreden ligt te slapen op een flesje en hongerig jammert als ik haar de borst geef.

Maar misschien moet ik na bijna 3 weken toegeven dat ik dit niet kan en haar tevreden laten zijn met een flesje....:(
    Belangrijkste is natuurlijk dat ze goed groeit en dat ze goed kan eten, maar ppfff ik wou zo graag borst geven.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Misschien kun je de lactatiekundigen bellen ik zou niet zomaar opgeven. Ik ben zelf te vroeg gestopt en heb nu nog wel eens spijt.

3. mroos

mroos Niet meer actief

Eens met ninja, ik ben ook met 3 maanden gestopt vanwege allerlei dingen, maar heb er nog steeds spijt van..

Zou idd eerst met een lactatiekundige praten. en blijven aanleggen.. Flesvoeding vult ook meer dan de borst omdat het minder snel verteerd. Ik heb de eerste maand op 10 tot 12 voedingen gezeten, het breekt je op, maar ik zie in je verhaal dat je toch wel heel graag bv wil geven en dan zou ik blijven proberen!

4. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Waar kan ik zo'n lacatatiekundige vinden dan?

Hebben jullie dan ook gehad dat ze na een half uur borst 5 minuten rustig zijn en dan weer beginnen te vragen/huilen?
    Ze is wel een hele rustige drinker dus ik ga altijd over het half uur heen anders heeft ze sowieso te weinig.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Erg herkenbaar hoor.

Hier een kereltje dat zowel in de ochtend als avond clustert. Hij eet aan 45 minuten twee borsten en na een half uur weer et cetera.

Hij drinkt soms ook weleens een half uur aan 1 borst.

Ik snap ook je gedachten over een fles aanbieden. Want o wat is dat veel makkelijker. En het is ook erg makkelijk een fles. Je komt meer aan jezelf toe en je vriend/man kan ook de fles geven.

maar...

De borst geven is toch wel een heel fijn en intiem moment als je ervan leert genieten. En e voeding is toch wel erg goed. Vooral straks in de winter.

Het liefst ga ik ook over op de fles maar ik doe het niet. Juist om de goede voeding en de fijne momenten die er ook wel zijn ga ik door.

De eerste weken ben je ook alleen maar aan het voeden en verschonen. Ik heb sowieso in de avond pas na 23.00 een moment voor mezelf. Vanaf 17.30 is hij dan al constant aan het drinken en af en toe slapen. Ik heb me er nu eerst maar bij neergelegd.

Probeer inderdaad een LK

Misschien kun je hier iets vinden:

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen

6. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Heb je aan kolven gedacht. Niet elke voeding maar als je op bent kan je vriend het flesje met voeding geven en weet je ook precies wat ze binnen krijgt. Daarnaast maak je het je dochter iets makkelijker om te drinken. Mijn tweede dochter had ook moeite met de borstvoeding (goed aanhappen enz) maar naarmate ze ouder werd ging het steeds beter. Dus wie weet dat ze over een paar weekje het licht ziet en het prima kan.

7. adi

adi Niet meer actief

Als je borstvoeding wilt blijven geven zou ik zoizo NIET naar CB luisteren. Ze hebben daar geen verstand van en zullen je binnen no-time van de bv afhelpen.

Misschien wil ze inderdaad veel klusteren (bij mama liggen aan de borst, en lekker sabbelen). En misschien krijgt ze niet voldoende binnen omdat ze niet goed aangelegd is, of niet effectief drinkt. Het beste is om een lactatiedeskundige te bellen. Je kunt ze gewoon in de telefoonboek vinden bij jou in de buurt.

Succes en geef niet op als je het zelf echt niet wilt!

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zou ook een lactatiekundige raadplegen. Google eens op lactatiekundige + je woonplaats.
    Als je echt wil, niet opgeven, want eenmaal gestopt is er geen weg meer terug. Elke dag is er weer 1 en je kunt elk moment op de fles overstappen.

9. Misswoody

Misswoody Lid

22 dec 2009
    77
    0
    0
    Noord-Brabant
    Volg je hart, doe waar jij je het prettigst bij voelt.
    Als je echt graag borstvoeding wilt blijven geven zou ik, zoals hierboven al geadviseerd, een lactatiedeskundige raadplegen en evt. (tussendoor) kolven.

10. fafje

fafje Niet meer actief

eens met de rest...bel anders je kraamzorg...die weten vaak LK...bijv bij die van mij zit lactatiekunde erbij...in het bedrifj zegmaar...succes!!
    Mss is het een kwestie van btj doorgroeien, zodat ze iets meer kracht en energie heeft om de borst "goed te snappen" ...ze is nog zo klein :)

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

het kan clusteren zijn.ik zou zeggen zet een pot thee of weet ik wat. nestelje in een hoekje van de bank en ga lekker zitten met de kleine.je kindje is 3weken oud.en is niets gewend dus ja het wil zich geborgen voelen en dat kan het beste aan de borst bij mama;)

maar je geeft aan dat je na 5 min begint te huilen. zijn het geen krampjes? hier was fynn ook echt ontroostbaar en iedereen zei hij in niet tevreden maar ondertussen waren het wel krampjes! alleen ze werden niet herkend

12. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    o meid, wat herkenbaar...had het zelf ook bij mijn zoon... wat hielp? aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen... niet kolven, niet bijvoeden..tenminste, als je voor bv wilt blijven gaan... je kindje regelt het zelf.. is ze onrustig, aanleggen.. bij mij kwam het gigantisch op gang. En nog een tip, vertrouw op je lijf, doe een flink aantal passen terug, focus je op je kindje en laat de rest de boel.. lekker lang in bed, kindje op je blote borst etc.. zeker even met lactatiedeskundige overleggen, kan telefonisch, lucht ook al erg op! Zij hebben er dan ook echt verstand van..

meid, volg je hart, wil je blijven voeden, zet dan alles op alles en voor je het weet loopt het als een trein!

heel veel sterkte!!

13. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Hier nog een bv-fan. De eerste 2-3 maanden zijn het moeilijkst, maar daarna zul je er vast heel erg van gaan genieten.
    Zoveel mogelijk rust nemen en heel vaak aanleggen helpt het beste voor je productie. Bv geven gaat met kleine stapjes steeds beter, het duurt gewoon even voor het lekker soepel gaat, dat is heel normaal, maar je zou wel willen dat het in 1 keer probleemloos ging.
    Gelukkig kun je op dit forum veel steun vinden en veel ervaring.

Ikzelf vond het clusteren erg knus. Mijn jongste zoon deed het vooral 's avonds, dan bracht mijn man nootjes en wat te drinken, tv gezellig aan en ik zat dan gerust twee uur met Ben op schoot. Hij lag gewoon te slapen en te drinken tegelijk, maar owee als ik hem loskoppelde! Dan ging dat mondje alweer open en op zoek. Heerlijke tijd was dat.

Ik wens je veel sterkte en voor een advies op maat kun je idd bellen naar een laktatiekundige (nvlborstvoeding.nl) , of naar een vrijwilliger van Borstvoeding Natuurlijk.

14. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Ik had wel gelezen over clusteren, maar om mij hen werd steeds gezegd een kwartier de ene borst en een kwartier de ander en dan er vanaf zodat ze echt leert drinken, nou liet ik haar al langer er aan liggen want dat voelde beter, maar ja...als leek denk je na een uur van zou ik haar er nu niet beter vanaf kunnen halen.

Ik ga morgen in ieder geval op zoek en zoals ik het nu hier lees ga ik dus toch nog even doorkijken en doorzetten, kolven is enigzins lastig, de melk sproeit eruit als de kleine er aan ligt, maar zodra het de kolf is lijkt het wel of mijn borsten no way roepen.

Het CB is hier trouwens wel van de borstvoeding, ze was ook blij dat we dat gaven, maar adviseerde het flesje omdat Tara met de geboorte maar 2510 gram was en bij het verlaten van het ziekenhuis maar 2365 en het niet de bedoeling is dat ze uren aan het jammeren en zuigen is omdat daar voor haar teveel energie in gaat zitten en zo meer verbruikt dan ze binnen krijgt.

Heb er nu de hele dag hoofdpijn over gehad, het is toch meer voor mij dat ik bv wil geven, ik vind het knus, is het dan niet egoistisch dat zij hongerig blijft omdat ik bv wil geven?
    Na het ene flesje is ze ook echt binnen 5 minuten diep in slaap, na de borst blijft ze maar draaien, ook na meerdere keren en urenlang aanleggen en laten slurpen, aan het eind van die uren heeft ze rode oogleden en walletjes en is ze nog niet voldaan.

Pf ik wil bv geven maar ik wil ook dat ze gewoon tevreden is.

Krampjes dacht ik trouwens eerst dat het was, maar die krampjes zijn dan wel spontaan over als ze aan de borst of aan de fles ligt, dan is het stil.

15. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    als ze krampjes hebben willen ze vaker drinken om geen pijn te hebben maar het veroorzaakt nog meer krampjes naar de hand.

16. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Dan zal het echt hongerig zijn, want als ik haar aanleg is het over.
    Maar vannacht en vandaag gingen weer heel erg goed, tot nu toe dan.
    Misschien dat ze dan nu gewoon sterker en beter in het zuigen aan het worden is, let's hope so.

17. adi

adi Niet meer actief

Als ik dit lees vind ik het dan toch wel een ander verhaal. Als je kindje echt te zwak is om te drinken (ivm gewicht) dat kan het inderdaad zijn dat ze gewoon te weinig melk uitkrijgt. En dan kan een lactatiedeskundige je ook niet helpen.
    Maar in je latere bericht schrijf je dat het al iets beter gaat. Hopelijk is dat zo en krijgt ze nu steeds meer kracht en gaat goed drinken en groeien!

Het gaat het met groeien? Is dat nog steeds slecht? Is het geen idee om haar vóór en na de voeding te wegen om te kijken hoeveel ze echt heeft gedronken? (voor je eigen rust)
    Of haar die eerste periode toch gewoon zoveel mogelijk aan de borst te laten. Maar ze moet wel voldoende melk uit kunnen zuigen natuurlijk.

Heel veel succes!

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #18 dirksmama, 13 aug 2010
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010

Een toetje willen is bij borstvoeding heel normaal hoor! Verder heeft je kindje nu een leeftijd waarop regeldagen heel normaal zijn. Met een flesje verstoor je het evenwicht, en dat kan je hele borstvoeding om zeep helpen en dat is jammer omdat je kindje het zo te zien heel netjes doet. 110 gram in een week is voor zo'n eerste keer mooi hoor, daar hoef je je echt niet druk over te maken.
    Op deze leeftijd zijn 10-12 voedingen echt heel normaal, streef er vooral naar om niet meer dan 3 uur tussen de voedingen te houden (evt. een nacht van max.5-6 uur).

Dat krampjesverhaal...bij mijn oudste had ik een kraam die zei dat hij krampjes had en die met allerlei moeilijk gedoe van massage en warme kruiken en middeltjes kwam aanzetten. Kwam ik er na 3 weken dus ook achter dqt het huilen NIETS met kramp te maken had...gewoon honger, hijwilde gewoon drinken (was een slaapkop die bij elke voeding halverwege in slaap viel). GGelukkig heb ik toen via hetborstvoedingsforum van SBO de goede rips gekregen.

Let ook eens heel goed op het aanleggen, als ze niet goed aanhappen kostdrinken ze veel meer moeite. Op youtube zijn zat film[jes daarover te vinden. Een lacatiekundige kan je daar ook bij helpen natuurlijk.

Als je de stap naar een lactatiekundige te groot vind, waarom bel je dan niet gewoon met een vrijwilliger van VBN of LLL? Dat zijn ervaren moeders die een gedegen opleiding op het gebied van borstvoeding gevolgd hebben. Hun telefoonnummers kun je vinden via www.borstvoeding.com - op die site kun je sowieso veel info over bv vinden, echt het lezen waard.

19. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ik zou haar gewoon de borst aanbieden en nadien nog even kolven! als ze dan na 5 minuten weer begint dan geef je haar hetgene wat je net gekolfd hebt... zo oefent ze het zuigen (als je haar alleen maar flesjes gaat geven dan verleert ze het en stopt het dus ook. ook is het zo dat als jij flessen kunstvoeding gaat geven dat jou productie achteruit loopt en dat is iets wat je op het moment beter niet kan doen...

geef haar dus de borst en als ze na 5 minuten weer huilt geef je haar een flesje afgekolvde borstvoeding. zo weet je precies wat ze binnen heeft, krijgt je beebje de gezondste voeding die er is en houd jij je productie goed op gang!

even een tip wat bij mij echt super werkt, ik geef eline 1 borst en ondertussen (terwijl zei drinkt) kolf ik de andere borst af! dat gaat als een trein omdat ik dan niet denk aan het aantal cc's enzo maar omdat ondertussen mijn meisje live bij me drinkt en ik haar zie, ruik en voel enzo...

ook kan je wat extra kolven om je productie op gang te brengen. ik weet niet of je vaak stuwing hebt??

en wat jij beschrijft, iedere borst een kwartier dat moest ik in het begin, puur om mijn productie op gang te brengen. zodra je voldoende melk hebt mag je haar/hem gewoon 1 borst aanbieden en deze helemaal leeg laten drinken, als ze nog niet voldoende heeft geef je haar de andere nog even

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Iedere borst een kwartier kan te kort zijn hoor!
    Kijk vooral naar je kind en niet naar de klok.

Gezien het feit dat dit speelt sinds je kind 2 weken is denk ik dat het toch echt gewoon regeldagen zijn. Een fles kunstvoeding (so wie so een fles) is dan zo'n beetje het minst goede dat je doenkunt. Gewoon aanleggen, opnieuw aanleggen en dan weer aanleggen. Op de techniek letten en eventueel borstcompressie proberen.

Je kunt na een voeding nakolven, maar geef die melk dan vooral NIET met een fles maar gewoon met een spuitje, lepeltje, vingervoeding of kopje.

Deel Deze Pagina