Wij denken eraan om onze woning te koop te zetten, we hebben alleen geen idee watvoor kosten er dan bijkomen. Ik zie overal staan dat het een bepaald percentage is van het verkoopbedrag maar moet ik dan aan een groot of klein bedrag/percentage denken. Wat waren jullie kwijt en wat kreeg je ervoor terug? gr, Brigitte
Ik heb bij een makelaarskantoor in de Randstad gewerkt, maar daar lag het "standaard" tarief rond de 1,3%. Dit percentage was overigens nog onderhandelbaar. Dan kwamen er nog opstart kosten (500) bij voor de fotoreportage, brochure e.d.. Maar de courtage zelf bestaat dan voornamelijk uit de Funda vermelding, presentatie van de woning op internet/makelaarskantoor, bezichtingen verzorgen en alles rondom het onderhandelen/verkopen van de woning. Maar de tarieven lopen erg uiteen. Je hebt diverse "stunt" makelaars, maar er zijn die 1,5% courtage rekenen. Mijn tip: nodig eens wat makelaars uit voor een vrijblijvend gesprek met een waardebepaling. Dit is bijna altijd gratis, en dan kun je de verschillende mogelijkheden bekijken.. Succes!
Wij hebben ook meerdere makelaars uitgenodigd toen we ons huis wilden verkopen. De taxatiewaarde en courtages lagen best ver uit elkaar. Degene met het hoogste courtage schatte de woning ook het hoogste in. Maar dat was niet realistisch. We hadden zelf al een beetje gekeken wat een 'normale' prijs zou moeten kunnen zijn en als iemand dan zegt daar zeker 15% meer voor te kunnen krijgen moet je toch gaan nadenken. Hij kan dan de klus binnenkrijgen en al snel een voorstel doen om de prijs te verlagen. Zo heeft ie wel de opdracht en krijg je er minder voor. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de makelaar die in onze ogen de meest reele verkoopprijs noemde. Met haar hebben we een deal gesloten dat ze ook onze aankoop onderhandeling zou doen. Ze was dan alleen tussenpersoon bij de onderhandelingen en heeft het contract doorgenomen. Was aanzienlijk voordeliger dan dat ze steeds mee ging met bezichtigingen. Dit kan dus ook nog een optie zijn. Dit laatste hadden we trouwens onder optie afgesproken; als we er geen gebruik van zouden maken werd de verkoop iets duurder (0,1% volgens mij) en dan zou de aankoop door onszelf geregeld moeten worden.
Oh ja, en nog een tip: behalve op het courtage kun je ook nog onderhandelen om bijvoorbeeld "No cure - no pay" af te spreken. Zodat je je woning uit de verkoop kunt halen, zonder intrekkingskosten te betalen (die vaak rond de 600 liggen)..
Ik werk bij een makelaar en beetje standaard courtage is 1,65% van de koopsom. Daarbij komt een basispromotiepakket van 495 (kosten voor fotograaf, aanmeldingen op internet, brochures, etc.) en 295 voor een advertentiepakket in een weekblad. Intrekkingskosten zijn 10% van de op dat moment geldende vraagprijs met minimum van 350 + gemaakte kosten. Courtage is vaak nog onderhandelbaar, ligt aan type woning, vraagprijs, buurt en voor welke koopsom woningen in de buurt verkocht zijn. Vraag meerder makelaars, vergelijk vraagprijzen en courtagesmaar vertrouw voornamelijk op je gevoel. Een huis kopen en verkopen doe je met je gevoel en dan is het wel fijn als je een goed gevoel bij je makelaar hebt. Betaal liever iets meer aan een goede makelaar dan aan een lapzwans die veel minder vraagt maar alleen het grote geld ziet en niet het belang van de klant voor ogen heeft.
Wij hebben een vaste prijs afgesproken wat neerkomt op ongeveer 1% van de koopsom, ligt dus aan de verkoopprijs. We hoeven geen opstartkosten ofzo te betalen en het is no cure no pay. Wel via via, dus een extra mooi prijsje weten te maken. Wij hebben een aantal makeelaars over de vloer gehad en hier zaten enorme verschillen tussen. Ik snap ook niet veel van die startpakketten, 600 euro voor een paar fototjes... Dan is je huis niet verkocht en kost t al een hoop geld. Zou daar persoonlijk niet voor kiezen.
Sorry, even offtopic, maar wow, das wel erg veel zeg!! Stel dat je huis voor 250.000 euro te koop staat, dan zou je 25.000 euro intrekkingskosten moeten betalen! Dat kan toch haast niet?
Oeps,heb het niet goed neergezet! 10% van de courtage van de op dat moment geldende vraagprijs. Vraagprijs is 250.000,-, courtage is 1,5 %, dan is 10 % 375,-.
Die opstartkosten zijn niet enkel een paar fotootjes hoor, zitten ook kosten bij voor het opvragen van kadastergegevens, research in de omgeving naar mogelijke vraagprijs, bij ons ook nog verhuiskaarten, huur van een verhuisbus. Courtage houdt eigenlijk in; de tijd en moeite die een makelaar voor je doet om je huis te verkopen, dus bezichtigingen, telefoongesprekken, gesprekken op kantoor, onderhandelingen en wat nog meer. Los daarvan komt dan nog het opstartpakket. Er kan zoveel tijd en moeite in zitten om een huis te verkopen, de crisis maakt het ook niet echt veel makkelijker en een huis staat gemiddeld 1 tot 2 jaar te koop. Plus de nodige rompslomp als een verkoop niet doorgaat, ontbindende voorwaarden tot 3 keer verlengd moeten worden.. Ik betaal liever iets meer courtage met de wetenschap dat het goed gaat dan minder betalen plus zelf nog overal achter aan moeten. Maar dat is de afweging die je voor jezelf moet maken.
misschien een domme vraag hoor maar betalen wijzelf die makelaarskosten of zit dat bij de kosten kopen van de koper? Is het zo dat wij ons huis verkocht hebben en dan nog 1 of 2 % ( afhankelijk van courtage) moeten betalen? Dus achteraf nog een rekening krijgen van honderden/duizenden euro's?
Deze kosten betaal je zelf, je krijgt geen rekening achteraf. Als je huis verkocht is, ga je naar de notaris voor de overdracht. Onze nota gaat naar de notaris, deze zet onze kosten op een eindafrekening. Hierop staat aangegeven was je krijgt van de koper voor je huis, wat de kosten zijn voor het werk van de notaris (lees hypotheek e.d.). Onderaan de streep zie je wat je uiteindelijk overhoudt van de verkoop of moet bijbetalen, indien de koopsom van je huis lager is dan de hypotheek. Je hoeft dus zelf niet rechtstreeks te betalen aan de makelaar, dat regelt de notaris. De kosten gaan af van de mogelijke overwaarde van je huis.
Graag gedaan hoor! Er komt vrij veel bij kijken, als verkoper heb je niet echt door hoe het achter de schermen werkt! En vind je de kosten al vrij snel hoog, want ja, nu met de crisis hebben wij het toch rustig en doen we niets achter ons bureautje... Maar we werken nu harder dan ooit om een verkoop rond te krijgen, vloog een aantal jaar geleden het geld met bakken binnen, nu moeten we bergen verzetten voor een klein beetje. Maar gelukkig zijn er ook nog vele verkopers die het wel waarderen!
Ik ben makelaar en het kantoor waar ik werkzaam ben rekent 1,65 van de koopsom inc btw! (dit is ook iets waar je even op moet letten, de meeste rekenen excl. scheelt dus veel geld). Daarnaast komt er eenmalig een opstarttarief van 199,- incl btw bij. Bij intrekken is het eenmalig 360. (opstartkosten zijn hierin verwerkt). overigens werk ik bij een NVM kantoor. Een nvm kantoor betaald veel kosten om een nvm lid te zijn en per woning betaal je ook voor het plaatsen op Funda. Die opstartkosten zijn dus naar mijn idee reeel. Stel dat een woning 1,5 jaar te koop heeft gestaan en ik daar 10 keer een bezichtiging heb gedaan.....halen we er echt niet uit hoor. Als het al na een korte periode is en we er weinig werk aan hebben rekenen we soms ook alleen de 199 (opstartkosten). Laat inderdaad meerdere makelaars komen en kijk waar het gevoel het beste bij is. Hou vooral in gedachten dat je in deze moeilijke tijd een reeele prijs in gedachten hebt.... succes!
Ik werk ook bij een NVMmakelaar en je merkt zeker wat kwaliteit is met een makelaar die niet is aangesloten bij een branche.
ben ik het helemaal mee eens. ik moet elk jaar ook weer cursussen volgen om up to date te blijven. Vind ik alleen maar goed!
Als je het aandurft kan je je woning ook zonder lokale makelaar verkopen. Scheelt behoorlijk in de kosten en er wordt nog best wat voor je gedaan. Is op internet veel over te vinden