'Supervruchtbaarheid' oorzaak miskraam? :-(

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Motherlove76, 23 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Interessant artikel: supervruchtbaarheid-oorzaak-miskramen

Tot nu toe ben ik nog iedere keer in dezelfde ronde zwanger geraakt (3 keer). Eerste keer bijna 14 jaar geleden. Deze keer ging het gelukkig allemaal goed en zitten we nu gezellig in de proefwerkweek met onze eigenwijze tiener ;).

Afgelopen september gingen we voor de tweede en was het weer meteen raak. Daar stond ik van te kijken, aangezien ik al 37 ben en mijn man 44. Alleen eindigde deze zwangerschap eind oktober in een een missed abortion met lange nasleep :(.
    Februari dit jaar, eerste cyclus nadat ik het restweefsel had verloren van de missed abortion, was ik weer meteen zwanger. Helaas eindigde ook deze zwangerschap in een miskraam afgelopen week dinsdag.

We willen er graag weer voor gaan, maar wat als mijn lichaam inderdaad niet zo kieskeurig is? Dan zitten we binnenkort weer met hetzelfde probleem. Ik weet dat er vrouwen zijn die er maanden of jaren over doen om zwanger te raken en dat is heel frustrerend. Maar het is net zo frustrerend, misschien zelfs nog vervelender om snel zwanger te raken met regelmatige miskramen als gevolg door slechte selectie. Het is zonde van de tijd en van de energie en psychisch heel zwaar.

Wie is ook 'supervruchtbaar' en heeft meerdere miskramen gehad? Hoe lang hebben jullie er over gedaan om alsnog een gezond kindje op de wereld te mogen zetten?

2. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    officieel ben in eigenlijk verminderd vruchtbaar door endometriosxe.... maar van de eerste in ronde 3 zwanger en voor de tweede was ik in ronde 2 en ronde 4 zwanger wat in een vroege miskraam eindigde (eerste keer bijna 6 weken tweede keer bijna 5 weken moet op tijd testen ivm controle buitenbaarmoederlijke zwangerschap controles), ronde 5 was weer raak en bleef zitten. erg frustrerend en ik had echt zoiets van nee nooit meer. die stress wel/niet goed. de derde kwam zelfs door de pil heen! Ik schijn dus een goede match te zijn met mijn partner......dus ondanks allemaal verklevingen in mijn buik en eierstokken dus toch heel snel zwanger! tja onvoorstelbaar en erg vervelend dat het fout gaat steeds.
    ik kan je enkel heel veel sterkte toewensen!

3. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Daar wil ik even op reageren. Dat je een "goede match met je partner" bent en daardoor snel zwanger is echt onzin. Bovendien kan het ook kwetsend overkomen voor paren die niet makkelijk zwanger worden (alsof zij geen goede match zijn) alhoewel je dat natuurlijk niet zo bedoelt.
    Er kunnen bij de meeste vrouwen, die op een natuurlijke manier zwanger kunnen worden, héél vaak bevruchtingen zijn, maar veruit de meeste bevruchtingen gaan vóór NOD mis. Vanwege een verkeerde eicel of zaadcel, verkeerde celdeling etc. Het heeft echt niets met een "match" te maken.
    Waar het wel mee te maken heeft is de kwaliteit van het baarmoederslijmvlies waar het embryo zich ook in nestelt. Als dat erg goed is, supervruchtbaar zoals men het in het artikel wil noemen, dan nestelen ook embryo's die eigenlijk afgekeurd hadden moeten worden. Die worden dan later pas afgestoten, waarbij ze bij een vrouw met een "gemiddelde" baarmoeder al voor NOD worden afgestoten. Dat is een beetje wat het artikel weergeeft.

OT: ik kan niet op een natuurlijke manier zwanger worden, maar was met IUI wel vrij vlot zwanger steeds. Alleen ging het steeds mis. Ik had wel altijd een mooie dikte baarmoederslijmvlies. Maar bij mij bleek het mis te gaan door bloedstollingsproblemen, althans, dat is de hypothese.
    Bijt je niet vast op dit onderzoek hoor, misschien is het echt toeval of is er een andere oorzaak.

Ik hoop voor je dat je wens alsnog snel (en goed) in vervulling mag gaan!

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Tja kwetsend of niet, ik denk echt dat er mensen zijn die genetisch beter bij elkaar passen dan anderen.
    Hier ook supersnel zwanger (bij eerste, tweede en drie bij de eerste keer zwanger geraakt, nr 3 is een mk geworden).
    Nu gaan we voor een nr 3 en zijn niet direct zwanger, maar goed dit kan ik misschien wijten aan mijn leeftijd.

TS ik heb geen meerdere mk gehad dus ik kan je helaas bij je probleem niet helpen..

5. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Nee, is echt een fabeltje hoor. Het kan wel zijn dat er op chromosoomniveau problemen zijn die bevruchting in de weg staan, maar dat is zeer zeldzaam.

6. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Bedankt voor de reacties. Ik denk ook dat het allemaal te maken heeft met de juiste toevallige chromosomen-combinatie, de gezondheid van jou en je partner en puur geluk. Niet iedere eicel en zaadcel zijn van dezelfde kwaliteit.

Alleen is het zo dat er dus vrouwen zijn, zoals in het artikel, die een heel ontvankelijke baarmoeder hebben. Jammer dat je hier niet zoveel over kunt vinden op internet.

7. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Klopt soms gaat je eicel en zaadcel niet samen.
    je eicel of bms ziet de zaadcel als indringer.

soms als je zwanger raakt en zwangerschap vergiftiging krijgt. Komt ook doordat je lichaam het dna vam je partner als indringer ziet. En probeert zo de baby (indringer) te verwijderen.

8. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Ik ben wat dat betreft al 3x in 1 zwanger geraakt. Nooit verwacht aangezien ik chemokuren en kilo's medicatie vroeger heb gehad.
    Mijn eerste is nu al bijna 5, de 2de is geaborteerd vanwege een rotsituatie (was ook niet gepland) en mijn 3de zwangerschap is vorig jaar met 5 maanden in mijn buik overleden.
    Uiteindelijk heb ik dus nu maar 1 prachtige dochter en bij mij is ook de angst of het nog wel goed zal gaan aangezien je kansen op een 2de dood kindje groter is.

En er zijn wel mensen die moeilijk kinderen kunnen maken omdat het vrouwenlichaam de mannelijke zaadcellen aanvalt. Mijn moeder was voor haar ex zijn zaad allergisch en kreeg dus de raarste bende van beneden

9. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Ik heb in april 2011 een miskraam gehad met 13 weken en in totaal 9 miskramen gehad voordat ik in okt 2012 zwanger bleef en ben uiteindelijk met 37,4 bevallen.

Het heeft ons heel veel energie gekost. We hebben zelfs in de mmm gezeten en uiteindelijk toch spontaan zwanger geraakt. Na het slikken van extra vit. D en omega3

10. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Hier ben ik mij nu ook in aan het verdiepen. Hoeveel vitamine D en omega 3 slikte je per dag? Voeding heeft heel veel invloed op de vruchtbaarheid.

11. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hier nu ook voor de derde keer een miskraam (ma deze keer) en een dochter met een ontwikkelingsachterstand en veel gezondheidsproblemen. We hebben het daarvan ook maar 5x echt geprobeerd wat dus geresulteerd is in 4 zwangerschappen waarvan 3 miskramen. De gyn zei woensdag dat we gewoon verder moeten proberen maar ik durf niet meer. Ben bang dat het weer gebeurd, meteen zwanger en wederom een miskraam trek ik even niet meer... We gaan nu chromosomen onderzoek laten doen, maar ik heb zelf het idee dat er idd sprake kan zijn van zoiets als het artikel beweerd. Maar ja: wat doe je eraan?

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ach Shart!!!! hele dikke knuffel!!!!!!!:(:(:(:(

13. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38

En toch klopt het bovenstaande wel!
    Ik ken 3 koppels die geen goede match zijn.
    1 ervan wordt uiteindelijk wel goed zwanger maar het kindje is steeds niet gezond.

1koppel waarvan de vrouw iedere keer het zaad van de man afbreekt. (Geen idee hoe dat heet)

En 1 koppel waarvan zwanger worden wel lukt maar het kindje krijgt iedere keer na 15wk een groeiachterstand aan benen en armen...ze hebben al 2x hun zwangerschap moeten afbreken bij 18wk.
    Artsen zeggen ook dat zij niet "matchen" en dat dit een van de redenen is.
    Stel ze zouden een andere partner vinden dan zouden ze wel gezonde kinderen kunnen krijgen.

14. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Zo, dat komt dan wel hard aan, denk ik. Als je hoort dat je samen niet goed matcht, maar met een ander wel een gezond kindje zou krijgen. Lijkt me heel moeilijk!

15. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    er worden niet voor niets ook samenlevingstesten gedaan toch?
    volgens de gyn had ik 6 maanden de tijd en anders ivf... toen we voor de tweede gingen wilde hij de ivf afspraak al maken, want twee keer zoveel geluk... en nu met de derde....tja ik heb ook twee vroege miskramen gehad en die deden ook pijn. ik prijs me zelf erg gelukkig dat ik het geluk heb dat het wel lukte.
    ik weet ook dat er vele zijn met dezelfde diagnose als ik en enkel met hulp zwanger raken (diagnose volgens de gyn: toch wel ernstige endometriose met zeer veel verklevingen met zeer waarschijnlijk vruchtbaarheidsbeperking.)
    er zijn ook heel veel onverklaarbaar onvruchtbaar.
    dat ik ondanks de diagnose wel zwanger raak lijkt mij toch wel dat we erg vruchtbaar zijn (de man moet natuurlijk ook bijdrage leveren) en de twee vroege miskramen kunnen twee oorzaken hebben of niet zo kieskeurig of door de endometriose.
    sorry voor mijn reactie, ik wilde echt niemand kwetsen.

Ik hoop overigens voor topicstartster dat ze heel snel een goede zwangerschap mag hebben!

16. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    ik ben overigens na de twee vroege miskramen omega-3 vetzuren en extra vit. b12 gaan slikken. deze zijn nodig voor goede aanmaak progesteron die in begin zwangerschap nodig is om zwangerschap in stand te houden. ik was me er een beetj ein gaan verdiepen en herkende wat symptomen als je daar een tekort van hebt.....ik weet niet of het daar aan gelegen heeft hoor.........

17. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    jemig wat zwaar! heel veel sterkte, ik zou het denk ik ook niet trekken om maar gewoon verder te gaan en dan steeds maar te moeten afwachten....

18. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    behalve op chromosoom oftewel dna-niveau. kan ook het lichaam van de vrouw en ook de samenstelling van sperma grote rol spelen. ook op die manier kan er iets niet matchen waardoor bijvoorbeeld sperma wordt afgebroken of afgestoten of dat de eicel zaad niet binnen laat. of zaad er niet doorheen kan komen.dit zou met een andere partner wel goed kunnen gaan. klinkt erg heftig, maar helaas kan het wel zo zijn. onbegrepen onvruchtbaar kan met iemand anders dus mss wel gewoon in een keer raak zijn..... tja je kunt moeilijk zeggen probeer het eens met een ander. er zijn zoveel factoren die en rol spelen. het blijft iedere keer een groot wonder als alles wel goed gaat. ik gun iedereen zo'n wonder!

19. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs

Vit D 2000 IU per dag
    Omega 500mg per dag
    Over voeding weet ik niet....

20. liza1991

liza1991 Bekend lid

14 mei 2013
    529
    130
    43
    stewardess
    Ik ben de afgelopen 4 maanden tijd 3 x zwanger geweest (ben). Uit onderzoeken is gebleken dat ik goed vruchtbaar ben en mijn man ook boven gemiddeld. Wij zijn langer bezig egweest omdat ik een beroep had waardoor iknooit thuis was. Dus misschien heeft het wel een kern van waarheid dat artikel

Deel Deze Pagina