Superziekteverwekker verspreidt zich

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Caithlin79, 17 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

Ik maak me nog niet zo'n druk voor zover ik last zijn er bijna geen tot geen gevallen in nederland dus waarom nu al druk maken?

2. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Pfffffffff,er vallen meer doden door verkeerd stofzuigergebruik.
    77 doden?
    In heel Europa?
    Nou,ik word bang.

(lekker opgeklopt door de media,staat er weer een schandaal aan te komen dat in de doofpot moet? )

3. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    :$ waaaah! Ik wou dat ik dit niet had gelezen :( als het maar niet in NL komt!

4. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    ik vind het ook eng! Heb ook de Mexicaanse Griep gehad en tamiflu en was toen echt dood en dood ziek.. Maar daar was gelukkig Tamfilu voor. Maar goed zolang we gewoon gezond zijn is er denk ik niet veel aan de hand hoor. Ik was toen ook niet gezond toen ik de Mexicaanse griep kreeg.

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    *zucht* Het gaat niet om het aantal doden, maar op de kans dat het gen zich verspreidt onder bacteria.

6. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary

ja dat beangstigt mij ook inderdaad

7. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    en bah lees op nu.nl ook dat de vogelgriep weer opnieuw is opgedoken... lekker dan.

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik meende dat er in ziekenhuizen altijd al zulke bacteriën waren. Ik weet nog dat mn zoontje 1,5 jr geleden zo snel mogelijk van de NICU afmoest omdat er zulke bacteriën op de NICU aanwezig waren (zijn er altijd).

9. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

mrsa is ook zon soort bacterie zeker/ ben ik ook veel mee in aanraking geweest met mensen die dat hadden.

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Klopt, dat is ook zo'n bacterie. Alleen is daar nog wel antibiotica voor, slechts weinig, dat wel.
    Er zijn al bacterien van dit 'superziekteverwekker' gen ontdekt die voor alles resistent zijn.

11. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Ik snap de angst wel... , maar ik ga er niet in mee.. heb me toen ook zo druk gemaakt om de mex griep...dat was werkelijk opgeblazen mediahype.. zal nu ook wel komen als dit werkelijk doorzet...De berichten zijn verschillend.. ene artikel schrijft dat er wel een abkuur is die het kan bestrijden.. andere zegt van niet.. allebei door wetenschappers beschreven..

ik heb nu blaasontsteking.. (bijna klaar met ab kuur en er dus vanaf).. hier dus geen raar gen te vinden.. GELUKKIG.. maar moet er niet aan denken als 1 van de kids iets krijgt ofzo..

Nog maar een extra flesjes dettol aanschaffen dan maar..

12. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Lang leve de media.
    Pas als de RIVM met een officieële waarschuwing komt ga ik me zorgen maken. zolang het bij persberichten blijft...

13. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik maak me ook totaal niet druk hoor... vond de mexicaanse griep hysterie ook zo overdreven. Als iedereen nou gewoon de normale hygieneregels in acht neemt en genoeg vitamientjes inneemt zal het wel loslopen volgens mij.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.854
    19.222
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat geldt inderdaad voor gezonde volwassenen. Houd er wel rekening mee dat kleine kinderen, ouderen, mensen met bijv. astma extra gevoelig zijn voor dit soort dingen.

Er zou aan gezonde mensen veel minder vaak antibiotica voorgeschreven moeten worden! Een gezond lijf kan een infectie zelf wel bestrijden. Al duurt het dan misschien iets langer dan met AB. Maar door het niet meer toe te dienen aan mensen die het niet nodig hebben, zal AB wellicht langer z'n werk blijven doen voor die kwetsbare groepen voor wie het wel echt noodzakelijk (en levensreddend!) is.

Overigens zou ook in de veehouderij VEEL terughoudender moeten worden omgegaan met het gebruik van antibiotica. Want ook zij hebben grote schuld aan het resistent worden van bacteriën!

Ik vind de lakse manier waarop artsen en veeartsen met AB blijven omgaan eigenlijk veel schokkender dan die 'superbacterie' op zichzelf. Want echt: 77 zieken en 7 doden is niks. Natuurlijk wel goed dat het nu al in de gaten wordt gehouden voordat het er meer worden. Maar die paniekzaaierij in de media is in dit stadium gewoon niet nodig.

15. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Tupp,

dat denk ik ook. Ik eet al bijna geen vlees meer door die ongein en de kinderen ook niet. Manlief eet nog wel zijn 'normale' hoeveelheden.

Mensen lopen best snel naar de HA voor een kuurtje terwijl gezonde mensen het 9 van de 10 keren wel zelf afkunnen.
    Ze zeggen ook vaak, overdrijf je klachten maar dan krijg je een kuurtje... nou mooi niet dat dat slim is.

16. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ja snap ook niet zo goed dat mensen door zeuren voor een kuurtje. Je lichaam kan heel veel zelf goed aan.

Vorig jaar was mijn zoontje ook ziek, hij kreeg absoluut geen antibiotica mee. Eerst zelf proberen uit te zieken, goede beslissing vond ik destijds van de huisarts. Hij gaf toen ook al aan dat antibiotica veel te snel word gegeven.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.854
    19.222
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor jezelf, op dat moment, is het misschien wel slim. Want dan ben je lekker sneller van je klachten af. En dat is helaas voor veel mensen het enige wat belangrijk is. Zulke asociale egoïsten en korte termijndenkers zijn mensen over het algemeen wel ;) want het is vooral belangrijk dat ik me NU weer beter voel voor die vreselijk belangrijke feestavond of omdat ik werkelijk onmisbaar ben op mijn werk of wat dan ook.
    Dat dit soort gebruik van AB op de lange termijn schadelijk is voor de hele mensheid, dringt tot de meeste mensen niet door omdat ze het niet willen weten. Want dat zou betekenen dat de juiste keuze is, om iets langer met bepaalde klachten door te blijven lopen. En daar heeft niemand zin in. Dus steekt men de kop in het zand.
    Onder het motto "als de huisarts het voorschrijft, zal het wel nodig zijn". Helaas zijn de meeste huisartsen ook al gezwicht voor de urgentie om zo snel mogelijk weer klachtenvrij te zijn, in plaats van een beetje naar de lange termijn te kijken.

18. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Helaas wel :(

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het ergste is dat het niet eens zozeer door de Nederlandse artsen komt dat dit gen zich heeft kunnen ontwikkelen.
    In bepaalde landen in Azie waar veel mensen heengaan voor een goedkope cosmetische behandeling schrijven ze te pas en te onpas antibiotica voor. Die mensen hebben het hier weer mee naartoe genomen.

Ik merk dat artsen over het algemeen wel redelijk voorzichtig zijn met het voorschrijven van AB.
    Al zou ik graag zien dat ze patienten duidelijk maken wat de gevolgen kunnen zijn van het níet volledig afmaken van een kuur, veel mensen zijn van die gevolgen helemaal niet op de hoogte!

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Met 'niet willen weten' ben ik het niet helemaal eens. Ik was hier tot voor kort ook niet van op de hoogte, niet omdat ik het niet wou weten, maar omdat mij dit nooit goed is uitgelegd.
    Uitgebreide informatie hierover lijkt me niet meer dan verstandig. In dat opzicht zijn zulke media berichten misschien wel goed, hopelijk gaan meer mensen inzien dat je antibiotica niet kan vergelijken met een paracetamolletje.

Deel Deze Pagina