Zijn er hier mensen die zelf extra pensioen opbouwen? En zitten jullie dan bij een bank of die je dat via een verzekeraar? En wat is dan de maandelijkse inleg? En krijg je dan levenslang een x bedrag uitgekeerd of heb je bijv. een periode van 20 jaar afgesproken? Ik bouw op dit moment geen pensioen op, maar wil dit zeker wel gaan doen voor later.. maar ik heb er echt geen verstand van en weet ook niet zo goed waar ik heen moet met die vragen. Ben vooral bang dat ik genept word of dat ik met malafide praktijken te maken ga krijgen die na 3 jaar failliet gaan ofzo. Mijn werkgever (is mijn vader, familie bedrijf) bouwt geen pensioen voor me op, dus als ik straks 65 ben en zo door ga leef ik alleen van een aow na m'n 65e (als die dan nog bestaat!).
ml heeft het eens voor zichzelf afgesloten. (zzper) daar is ie snel mee gestopt omdat het een heel duur grapje was. hij had het dan wel goed geregeld dat wel.. als hij voor zijn 65e zou overlijden zou ik er een leuk inkomen van hebben en als hij zelf met pensioen zou gaan ook een fatsoenlijke uitkering. omdat het dus heel duur was en ze steeds met die uitkeringen van de pensioenen lopen te klooien heeft ie het weer afgezegd. was geregeld bij een verzekering via een tussenpersoon
Wij investeren maximaal in onze zaak wat we na 30 jaar goed kunnen verkopen al dan niet in gedeeltes. We hebben iets wat waardevast blijft.
Precies. En wellicht bouwt je partner wel pensioen op? Dan heb je samen toch straks een mooi bedrag elke maand en een spaarpot achter de hand
Wij zijn beiden in loondienst en bouwen een goed pensioen op. Alleen ziet het er naar uit dat wij pas vanaf 72 Aow en pensioen krijgen. Wij zijn dus gaan sparen om eerder te kunnen stoppen met werken. Wij doen dit via een bank. Ieder 100 euro per maand. Niet extra via ons pensioenfonds omdat wij vinden dat je het dan minder in de hand hebt. Omdat ze beleggen etc... Het nadeel is wel dat als het sparen goed gaat, we op een gegeven moment vermogensbelasting moeten gaan betalen...
Om eerder te stoppen snap ik het wel maar zoals hierboven echt alleen 100 per maand heb je vanaf je 30e na 30 jaar 36000 euro. Leuk bedrag maar je kan er niet bepaald van leven tot je 90e. Ervan uitgaande dat je bij 60 wilt stoppen en de voorzieningen in Nederland zoals aow teruglopen of helemaal stoppen. Je ook steeds meer zelf moet betalen aan verzorgingshuizen etc.
Via banksparen bij de bank. Ben ook zelfstandige dus bouw anders niets op. Probeer jaarlijks toch het maximum te storten.
Ja klopt. Wat voor ons wel zo is, is dat we voor nu 100 euro per maand hebben afgesproken p.p. Dus 200 in totaal. En je bouwt ook nog iets van rente op... Maar nu zijn onze lasten ook hoog. Kinderdagverblijf is duur en hypotheek is nog hoog (we hebben een lineaire ). We hebben afgesproken om ieder jaar even te kijken of we meer kunnen gaan sparen. Of kijken of we toch nog een deel in aanvullend pensioen zullen doen. Maar dan nog is het de vraag of we genoeg hebben hoor. Wij hebben ons overigens wel laten adviseren. En, ts, je werkgever (ook al is het je vader) is verplicht pensioen af te dragen. Tenzij je natuurlijk mede-eigenaar bent...
Bedankt, dat zelf sparen zie ik niet zitten, omdat je na 30 jaar dan idd 36000 euro hebt.. Dat is tegenwoordig zo op Ja ik moet ik met hem rond de tafel zitten over mijn pensioen maar wil er niet helemaal blanco instappen. Mijn partner bouwt een mooi pensioen op, maar als we uit elkaar gaan heb ik niks... Dat hoop ik natuurlijk neit dat dat ooit gebeurd maar er kan veel gebeuren in 35 jaar!
Ja en wat is over 30 jaar 36.000 euro waard mbt inflatie? Wij hebben allebei eigen zaak, lossen veel af op huis, eventuele extra inkomsten ooit zouden we dan ook investeren in vastgoed als appeltje voor de dorst.
Daarnaast moet je ook gewoon box 3 belasting betalen als je boven een x bedrag zit. Op dit moment 1,2% heffing dus als je rente 1% is teer je er zelfs op in... Dus dit is niet de meest handige oplossing
Bij banksparen t.b.v. pensioen valt het tegoed juist niet in box 3 maar in box 1. Daarnaast krijg je bij banksparen een hogere rente.
Dit indd.. Ik vind 100 pm niet veel dat bedoeld is voor pensioen voor later. Hoe wil je dat allemaal gaan redden als jullie er wel 30 jaar van moeten gaan leven
Het gaat om een aanvulling naast de beide pensioenregelingen. Vanaf 72 jaar krijgen ze dan pensioen uitgekeerd en AOW (als dat nog bestaat tegen die tijd).
AOW is dan indd nog maar de vraag 😉 Als extraatje is het indd wel lekker toch.. Dacht dat je het zelf helemaal apart wouw zetten ☺️
Dit is niet waar hoor, de werkgever is het alleen verplicht als het in de cao staat of de betreffende sector een bedrijfstakpensioenfonds heeft. Dus voor je, je vader voor het blok zet eerst even goed uitzoeken hoe het zit. Hoe heeft hij zijn pensioen geregeld?
Bedankt voor de reacties. Is er iemand die bijv bij Nationale nederlanden ofzo pensioen opbouwt? En ik zet mijn vader niet zomaar voor het blok hoor
Ik vind het goed dat je er over nadenkt! Een aantal opties: Ga met je partner om tafel zitten. Bij gemeenschap van goederen deel je bij een scheiding ook de pensioenaanspraak. Dit kun je ook in een samenlevingsovereenkomst vast leggen bijvoorbeeld. Als je werkgever geen pensioenregeling heeft mag je volgens mij het salaris dat je voor pensioenopbouw nodig hebt belastingvrij (dus zonder er inkomstenbelasting over te betalen) daarvoor gebruikten. Maar als je een bankspaarrekening gebruikt gebeurt dat hoe dan ook. Omdat ne geen pensioen opbouwt heb je nu een pensioengat. Dit kun je gebruiken om extra belastingvrij te storten. Misschien kun je iets met je vader regelen qua salaris. Veel bedrijven die geen pensioenopbouw faciliteren keren een hoger salaris uit omdat meestal de werkgever de helft tot twee derde van de pensioenpremie van de werkgever betaalt. Misschien kun je zoiets met je vader regelen? Banksparen kun je overal doe . Let er wel op dat je bank of verzekeraar eenvergunninv heeftvan de AFM. Omdat je een groot bedrag op eigen titel spaart val je volgens mij maar tot 100.000 euro onder de garantieregeling dus ik zou wel bij een gerenommeerde bank of verzekeraar aan de slag gaan. Op hetmoment dat je met pensioen wilt gaan kun je het bedrag dat je gespaard hebt vrij laten vallen en opmaken of je kunt een lijfrente kopen en maandelijks uit laten betalen.