Supplementen bij zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door SanneCo, 12 feb 2025.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SanneCo

SanneCo Nieuw lid

12 feb 2025
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoi lieve allemaal,

ik probeer op dit moment zwanger te worden, dus ik ben druk aan het zoeken hoe ik het beste voor mijn baby kan zorgen als het daadwerkelijk gelukt is. Nu kwam ik uit bij foliumzuur, maar ik vraag me af of dat echt veel voor je doet en voor je baby? Of wat ik anders kan doen dan 'normaal' blijven eten? Welke vitamines of zo kan ik bij slikken?

En wat mag echt niet? Bijvoorbeeld vaccuum verpakte vis niet? Of dan ook vlees niet?

Liefs,

Sanne

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.794
    8.463
    113
    Vrouw
    Foliumzuur is heel belangrijk om neuraalbuisdefecten/schisis te voorkomen dus dat zou ik sowieso slikken (en dan het liefst folaat, dat is de actieve vorm van foliumzuur).

Daarnaast zou ik gaan voor een goede multivitamine, bijv van Vitals of Orthica.

Zuul en SanneCo vinden dit leuk.
  3. Lawsome

Lawsome Nieuw lid

13 feb 2025
    1
    1
    3
    Vrouw
    Hoi Sanne!

Wat mooi dat je zo bewust bezig bent met je gezondheid en die van je toekomstige baby! ❤️

Ik las toen ik zwanger was het boek De Supplementenwijzer van Juglen Zwaan. En eigenlijk pak ik dat nog wel eens erbij als ik iets wil weten, want dat is best wel handig om te zien welke producten je kan nemen als je ergens last van hebt. Of ja, zwanger worden is niet ergens last van hebben natuurlijk, maar als je bijvoorbeeld een keer hoofdpijn hebt of zo.

Goed, zoals Narcisje al zegt foliumzuur is inderdaad heel belangrijk in de eerste weken van de zwangerschap (en zelfs al vóórdat je zwanger bent). Het helpt bij voorkomen van een open ruggetje dat kan ontstaan.

Daarnaast kun je ook kijken naar een goede multivitamine met vitamine D (voor botontwikkeling) en omega-3 (DHA) voor de hersenontwikkeling van je baby. IJzer en calcium kunnen ook belangrijk zijn, afhankelijk van je voedingspatroon.

Wat je beter kunt vermijden:
    ❌ Rauw of halfgaar vlees (zoals carpaccio of biefstuk rood) vanwege toxoplasmose
    ❌ Rauwe vis en roofvissen (zoals tonijn) vanwege een verhoogd risico op parasieten en zware metalen
    ❌ Vacuumverpakte vis, tenzij je het goed verhit (vanwege listeria)
    ❌ Ongepasteuriseerde kazen en rauwe melkproducten
    ❌ Te veel cafeïne

Ik vond ook nog deze pagina waarop een opsomming van supplementen staat als je zwanger wil worden: https://www.coolioo.nl/voedingssupplementen/supplementen-bij-zwangerschap/

Succes met alles en hopelijk heb je snel goed nieuws!

SanneCo vindt dit leuk.
  4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Z
    Reclame maken voor je bedrijf?
    Dat mag hier niet.

SanneCo vindt dit leuk.
  5. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.223
    1.745
    113
    Ook weer erg toevallig dat het twee nieuwe accounts zijn :roflmao:. Ik vermoed van dezelfde persoon.

SanneCo en evaleana vinden dit leuk.
  6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Ze hebben wel een verschillende geboortedatum 12 juli 1983 en 14 juli 1983....:D

SanneCo vindt dit leuk.
  7. SanneCo

SanneCo Nieuw lid

12 feb 2025
    4
    0
    1
    Vrouw
    ik denk alleen niet dat ik iets heb aan het boek, maar toch leuk om de reacties te lezen :thumup: .

Wellicht de website wel, maar dat betwijfel ik ook eigenlijk, omdat ik niet per se nu supplementen wil kopen, maar meer wil achterhalen wat waarom goed is en welke dingen niet. Dus meer de werking op je lichaam en zo. Meer uit voorzorg ook dat ik geen dingen eet die gevaarlijk kunnen zijn en dat staat denk ik niet in het boek of op die site.

Toch veel dank voor de reacties allemaal :)

Sanne

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Foliumzuur en vitamine D worden aanbevolen. Verder is er geen supplement nodig als je gewoon gevarieerd eet.

SanneCo vindt dit leuk.
  9. SanneCo

SanneCo Nieuw lid

12 feb 2025
    4
    0
    1
    Vrouw
    Ah Vitamine D is een goede zie ik. Thnx. Ik dacht dat dat alleen was als je geen zon hebt in de winter of zo, maar op zich kom je zwanger natuurlijk ook minder in de zon om te voorkomen dat je die vlekken krijgt.

Super! :)

10. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Hm, 'tricky' tip. De werking van foliumzuur is wetenschappelijk aangetoond, de werking van folaat niet. Ook mensen met een bepaalde afwijking waardoor je foliumzuur minder efficiënt omzet in folaat, hebben voldoende aan 400 mcg foliumzuur per dag.

Dit, maar ik voeg hier voor mezelf nog Omega-3 aan toe omdat wij nagenoeg geen vis eten.

Bel eens met een verloskundige, zou ik zeggen ;)

SanneCo en Liekje81 vinden dit leuk.
  11. SanneCo

SanneCo Nieuw lid

12 feb 2025
    4
    0
    1
    Vrouw
    Folaat kende ik dus niet, maar dat zal ik dan nog eens opzoeken om daar meer over te lezen. Ik ga contact opnemen met een verloskundige. Dat is wellicht de beste stap nu. :)

Deel Deze Pagina