toxoplasmose,katten

Discussion in 'Gezondheid' started by prissys, May 28, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prissys

prissys Lid

May 28, 2007
    28
    0
    0
    den haag
    ik heb een vraag over toxoplasmose,ik heb een schoonmoeder en zij heeft 6 katten in huis ,door haar verleden(drank enzo)is haar huis echt vreselijk smerig,haar katten plassen en poepen overal,en zij maakt dit nooit schoon ,haar katten plassen zelfs in de gootsteen ze gooit er een beetje water over heen en klaar!,de lucht die je daar ruikt is ondraagbaar,en ze heeft al een half jaar niet stofgezogen om dat ze gewoon GEEN stofzuiger in huis heeft,nu ben ik ontzetend bang dat al ik dalijk zwanger ben (zijn er mee bezig)dat ik daar dus zeer hoge kans op besmeting van toxoplasmose ,zelf vind ze dit onzin want zij is toch ook 3 keer zwanger geweest (in het zelfde huis met maar liefst 9 katten,en de zelfde rommel)ik zou graag jullie willen vragen of ik echt meer besmetings gevaar hebt in haar huis dan bij me zelf ,heb zelf 2 katten
    alvast bedankt groetjes priscilla

2. Sanny

Sanny Niet meer actief

Als je zwanger bent mag je de kattenbak niet verschonen of in de tuin werken zonder handschoenen(ivm de kattenstront). Omdat toxoplasmose kan(hoeft niet) in de ontlasting van de katten zitten. Als je bij jou thuis de kattenbak laat verschonen door je partner is er niks aan de hand.

Maar als het huis van je schoonmoeder een grote kattenbak is, lijkt t mij wel dat je daar meer gevaar loopt. Zou als ik jou was daar niet meer komen als je zwanger bent en t lijkt me voor jouw toekomstige kindje ook geen gezonde omgeving. T is een moeilijke situatie, het is en blijft je schoonmoeder, maar de gezondheid van jou en je kindje moeten voorgaan.

3. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik heb er niets meer aan toe te voegen.
    Sanny, helemaal mee eens!

4. ik denk dat je daar ok niet veel wil komen omdat als je zwanger ben zo goed ruikt het niet te houden is en er heel naar van kan worden

5. kvptje

kvptje Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Wat ik heb begrepen zit toxoplasmose alleen in de ontlasting van jonge kittens, daarnaast speelt ook een rol of je zelf katten hebt dan zou je imuumsysteem er beter tegen kunnen.

Maar dan nog.... lijkt het me niet prettig om bij je schoonmoeder op visite te gaan. En idd zeker niet als je zwanger bent! Je reukvermogen neemt dan zozeer toe.

Wat zegt je vriend/man er eigenlijk van?

6. Sanny

Sanny Niet meer actief

Nee toxoplasmose komt niet alleen voor bij kittens. Het komt voornamelijk voor bij jonge katten(jonger dan 1 jaar), maar t komt ook wel bij oudere katten voor, alleen minder. Daarom wordt er altijd aangeraden om de kattenbak niet te verschonen tijdens de zwangerschap, ookal heb je oude katten.

Als jezelf katten hebt is er een kleine kans dat je al toxoplasmose gehad hebt en er dus immuun voor bent. Maar aangezien je dat niet weet en de kans daarop ook niet erg groot is, moet je alles wat toxoplasmose kan veroorzaken vermijden: kattenbak verschonen, in de tuin werken zonder handschoenen en rauw vlees eten.

T toenemend reukvermogen daar gelaten(alles kan stinken als je zwanger bent) want daar gaat t niet om. De vraag is of het huis van je schoonmoeder meer kans geeft op besmetting van toxoplasmose en t antwoord daarop is ja.

7. HeMa

HeMa Actief lid

May 24, 2007
    136
    0
    0
    Ikzelf zou er niet meer komen. Helaas voor haar maar de baby vind ik behoorlijk belangerijk.

Hier hebben wij 8 katten allemaal ouder dan 1 maar ook daar wil ik geen risico mee nemen.
    Overdag ben ik alleen en dan moet af en toe de bak leeg geschept worden en ik doe nu elke keer van die wegwerp handschoenen aan en gooi die daarna weg.
    's ochtens doet mijn man elke dag de bakken helemaal leeg en overdag hou ik ze bij maar nooit zonder die handschoenen.

Gelukkig komen die van ons niet op het aanrecht en tafels en banken hier. Maar zo te lezen komen die van haar overall en het lijkt mij echt heel ongezond.

En ook al was ik niet zwanger dan wil ik het huis ook schoon hebben ondanks dat ik veel katten hebt.
    Vind het eerlijk gezegd ook heel erg sneu voor die katten dat ze in die troep leven bij je schoonmoeder. is toch voor hun ook niet gezond lijkt mij.

8. Sanny

Sanny Niet meer actief

Idd HeMa, t lijk t me voor die katten ook niet gezond als ze in 1 grote kattenbak moeten leven. Je weet zelf hoe schoon katten zijn en dat ze een hekel hebben aan een vieze kattenbak, laat staan wonen in een kattenbak.
    Vraag me trouwens af of die katten wel ontvlooid en ontwormd worden?

9. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Hier een asielmedewerker. Als je zelf al lang katten hebt, heb je waarschijnlijk de ziekte toxoplasmose al gehad (net als de helft van Nederland.)

Evengoed zou ik zeggen: als het bij je schoonmoeder zo smerig is, dan doe je noch jezelf, noch je kindje een plezier door er te komen. Dan kunnen jullie beter bij jou thuis afspreken, of in de stad.

Gatver, ik vind dat zo vies... mensen die dieren houden, maar smerig leven... ook smerig voor katten, die juist van zichzelf proper zijn... :-s

10. prissys

prissys Lid

May 28, 2007
    28
    0
    0
    den haag
    bedankt voor jullie antwoorden ,
    het is inderdaad erg voor de katten die daar zijn en ze worden ook nooit ontwormt of ontvlooit,vind dit zelf ook niet pretig als ik bij haar langs ben geweest dan geef ik me eigen katten gelijk z'n pipetje,
    niet langs gaan dus (denk niet dat ze dit leuk vind ze heeft zelf echt niet door dat het een sooitje bij haar thuis is )
    en het ergste vind ik nog dat ik haar van dr klein kind moet onthouden want ik wil echt niet dat het daar rond moet kruipen ofzo,
    dus oppassen zou dr ook niet inzitten voor haar maar goed,
    heb gister al voorzichtig een woordje gedaan over toxoplasmose maar ze wil dr niks van horen
    ze heeft zelf altijd katten gehad ook toen ze zwanger was en vind het allemaal onzin wat er gezegd word zij heeft toch ook gezonde kinderen op de wereld gezet
    ,dus denk als het dalijk eenmaal zo ver is dat ik zwanger ben en ik daar dus echt niet meer kan/wil komen dat er een fikse ruzie komt
    nou ja we zien het allemaal wel hoop inieder geval dat ze er nog eens over nadenkt dat dit mijn beslising is en dat ze dit kan respecteren
    groetjes priscilla

11. Sanny

Sanny Niet meer actief

Heel verstandig prissys :thumup:
    Zou niet alleen tijdens je zwangerschap daar wegblijven, maar ook als t kindje er is. Dat huis is voor kinderen een hele ongezonde situatie.

Maar is het niet verstandig om de dierenbescherming in te schakelen? Katten die in hun eigen uitwerpselen moeten leven en niet ontwormt en ontvlooit worden, neem aan dat ze ook geen inentingen krijgen. Valt me nog mee dat die arme beestjes niet doodziek zijn.
    Lijkt me wel heel moeilijk voor jou om dat te doen, het is je schoonmoeder tenslotte. Maar wat vindt je vriend ervan? Want de situatie die jij omschrijft komt op mij over als dierenmishandeling.
    Waarschijnlijk doet je schoonmoeder het niet bewust, maar wat ze die katten aandoet is gewoon zielig.

Share This Page