Van een vriendin heb ik een workshop Surinaams koken kado gekregen. Echt super leuk! Nu mogen we een aantal gerechten opgeven die we dan gaan maken, althans een selectie daarvan. Het is twee avonden. Ik kom niet verder dan roti (lijkt me erg moeilijk) en (broodje) kipkerrie. Hebben jullie nog iets typisch Surinaams waarvan je zegt dat je dat zeker eens geproefd moet hebben?
Dank voor je ideeën! Bami met kip, wat een goede tip! Voor de andere suggesties ga ik Google gebruiken, haha!
En bedankt! Was net weer vergeten dat ik trek had in Roti.. In heel London geen enkel surinaams restaurant te vinden, en ik heb t 1 keer zelf gemaakt (de pannenkoeken ook) en dat was geen succes.
Roti is echt niet moeilijk om te maken hoor! Althans de saus. De roti pannenkoekjes haal ik echt wel kant en klaar. Kan mijn recept wel hierneer zetten als iemand wilt?
Bara daal. Pannenkoek alleen zelfrijzend bakmeel klein beetje water lauw druppel olie er bij kneden en dan rollen maar. Met aardappel of gele erwten. Doksa. Kousenband met aardappel. Bami sautosoep. Grote Surinaamse schoonfamilie. Van daar ik veel gerechte kent. Pom.
Er wonen toch veel Hindoestanen in Londen!! Daar kan je toch gaan. India was een Britse kolonie, vele zijn naar Engeland vertrokken als ergens Hindoestanen wonen dan is het daar wel. Wel hebben ze een iets andere keuken dan de Surinaamse. Surinaams is mix van verschillende culturen. en samengevoegde keukens.
De dingen die ze daar roti noemen lijken in de verste verte niet op de surinaamse roti pannekoeken helaas.
Voor Tjauw min mag je me echt wakker maken! Mmmm! Echt Surinaams eten bestaat volgens mij niet echt, het zijn vooral invloeden van de javanen, hindoestanen en chinezen. Behalve pom!
Ik wil ook het recept voor roti wel Ik ben ook gek op tjauw min, zou dat lastig zijn om zelf te maken?
oja wel handig om te vermelden dat ik altijd de magere variant maak, ben niet zo van de kippenpoten enzo, maar goed hier komt mijn (makkelijke) versie: kipfilet (of wanneer je vetter lekkerder vindt kippendijen) in stukjes snijden en bakken, uien snipperen (hoeveelheid naargelang smaak, ik pak meestal 2 flinke uien als ik voor 2-3 personen maken) en die ook meebakken. Dan Garam Masala erbij. Daar mag je zeer royaal mee strooien! Denk dat ik om te beginnen meestal 2 eetlepels erbij doe. Die kruiden meebakken. Daarna blikje tomatenpuree erbij en dat ook even bakken om te ontzuren. Afblussen met water, bouillonblokje erbij. Ik doe er dan meestal een peper in, deze kun je uiteraard ook al in stukjes eerder erbij doen is afhankelijk van hoe pittig je het wilt hebben. Dan doe ik in stukken gesneden aardappel erin en boontjes. (traditioneel natuurlijk de kousenband, maar sperziebonen zijn een prima alternatief) en dit laat ik dan minimaal een uur sudderen. De roti is klaar als de saus goed ingedikt is en flink naar kerrie smaakt. Indien nodig nazouten (meestal niet door bouillon) of nog garam masala erbij. Let op, hoeveelheid water wat ik erbij doe is afhankelijk van hoeveelheid ingrediënten. Het mag goed onder staan. En dan kun je het nog uitbreiden door eieren te koken en in de masala te bakken, maar dat doe ik meestal niet. Hoeveelheden zijn dus niet zo belangrijk, het luistert niet zo nauw. Uiteindelijk als je het maar tijd geeft om goed te trekken en in te koken, wordt het superlekker! Tip: maak het een dag van tevoren!