Zindelijkheid, hoe moet ik het aanpakken?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by daantje001, Dec 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daantje001

Aug 23, 2011
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

mijn dochter van 1,5 jaar roept steeds vaker dat ze 'poep' heeft gedaan of voordat ze al moet poepen. Dus ik heb haar al een paar keer op de pot gezet. Ze heeft daar nu een keer op gepoept en op geplast. Wanneer ze nu poep roept zet ik haar op de pot, maar dan wil ze er niet op zitten en doet ze dus niks, later wel in de luier. Alsof ze ineens bang is voor de pot of het niet leuk vindt. Soms roept ze ook poep en dan heeft ze niks in de luier en dan heb ik geen zin om haar op het potje te zetten, is dat heel erg slecht?? Ze roept het namelijk vaak wanneer ze in bedje moet ofzo, dan zoekt ze iets om maar niet op bedje te hoeven.

Welke tips hebben jullie? Hoe moet ik haar zindelijkheid aanpakken??

Ben erg benieuwd!

Groetjes Daantje!

2. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    1,368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik zou nog wachten.( niet dwingen zeg maar). Mijn zoontje zei dat ook steeds. Ik merkte het dat hij geen luier meer om wilde omdat hij last kreeg van obstipatie. Hij wilde steeds maar niet poepen en deed het op een gegeven moment alleen nog maar in bad. Toen ging hij een keer poepen op het potje wat gewoon klaar stond en hij was zo blij. Dat is nu 11 dagen geleden en sindsdien heeft hij ook geen luier meer om. Alleen als hij gaat slapen. Hij gaat vanzelf wel op het potje. Nu zegt hij mamma ik moet poepen, dan doe ik zijn broekje uit en zet hem op het potje, vervolgens gaat hij dan plassen en plokkerde plok is bij hem poepen.

3. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Mijn dochter doet precies hetzelfde als jou dochter. Soms wil ze ook echt geen luier aan. Ze heeft een paar onderbroekjes die ze dan aan mag (nog veel te groot want je hebt ze niet in maat 74 / 80 maar goed) en is dan heel trots. Een paar keer heeft ze op de wc of een potje geplast, maar gaat ook vaak nog mis. Ik geef haar af en toe een uurtje een onderbroekje aan voordat ze gaat douchen. Met poepen zegt ze het ook maar wil / durft dat ook nog niet op het potje of op de wc. Dan zegt ze poepen potje, doe ik haar luier uit en gaat ze op het potje zitten, dan wil ze niet, zegt weer luier, gaat ergens ander staan en gaat poepen, zegt dan ook weer dat ze klaar is; poepen klaar. Ze is er wel heel erg mee bezig, ook met de poppen die dan op het potje moeten en ze heeft zo'n boekje van op het potje wat ze steeds pakt en gaat wijzen.

Echte tips heb ik dus niet voor je, het zal vanzelf wel komen als je steeds zegt hoe knap het is als ze het zegt en als ze iets heeft gedaan op het potje of de wc.

4. roosje01

roosje01 Bekend lid

Mar 5, 2009
    503
    0
    0
    brabant
    Je dochter is nog vrij jong, het is natuurlijk super dat ze het wel aangeeft. Mijn dochter is nu 2 en we doen het nog spelenderwijs. Ze ziet ons regelmatig naar de wc gaan en dan mag ze ook kijken. Ik zie aan haar als ze moet poepen (gaat ze persen) en ik vraag dan of ze op de wc wil poepen. Als ze op de wc zit maak ik het gezellig, we zingen zelf verzonnen liedjes en ik klap om ieder klein dingentje (ook scheetjes). Ik prijs haar dat ze het goed doet enz. Als ze niet op de wc wil dan doe ik daar ook niet moeilijk over dan reageer ik heel neutraal, ik push haar dus niet.

Ik wil van het voorjaar/zomer haar zindelijk proberen te krijgen. Dan ga ik de luier af doen en haar in een onderbroekje rond laten lopen. Ze moet een bepaalde maten van besef hebben om zinderlijk te worden en ik denk dat je dochter nog net iets te jong is om helemaal zinderlijk te worden. Ik zou het gewoon heel ontspannen en spelenderwijs met haar oefenen.

5. daantje001

Aug 23, 2011
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Onze dochter vindt het nu wel weer leuk om op de pot te zitten, ze vraagt er zelfs om, dus ik zet haar er dan maar gewoon op. Ze doet er nog niks op (op die twee eerdere keren na). Zolang ze het leuk vindt op de pot lekker laten zitten en anders wachten we nog even. Er komt vanzelf weer wat in de pot hahaha!!

Share This Page