Onze oudste zoon wordt langzamerhand een beetje te dik. Hij is in het voorjaar gestopt met de NSO (12 jaar inmiddels) en sindsdien is hij aan het aankomen. Hij is 2 middagen per week alleen thuis van 14-18 uur, dus best lang. We hadden de afspraak dat hij uit school best iets lekkers mag pakken, maar niet onbeperkt mag snoepen en limonade mag drinken. En dat hij voornamelijk buiten zou gaan spelen met vrienden, want dat was ook de reden dat hij van de NSO af wilde. Helaas zijn zijn vrienden inmiddels allemaal in de ban van Fortnite en is er niemand meer die met hem buiten wil spelen. Wij hebben zelf geen playstation. Hij is dus vaak hele middagen alleen thuis en zit dan maar op zijn tablet op de bank. Of soms mag hij bij een van die vriendjes thuis mee playstationen. Ook heb ik het idee dat hij meer snoept dan we hadden afgesproken. Ik haal eigenlijk weinig in huis, maar ik vind op zijn kamer wel regelmatig snoeppapiertjes. Ik denk dat hij het soms zelf gaat kopen. En van de week had hij bijv. een keer een hele zak popcorn in de magnetron gepoft en leeggegeten. Hij is sowieso best een snoepkont, die niet zo gauw uit zichzelf voor iets gezonds zal kiezen. En omdat hij zich een beetje eenzaam voelt komt hij natuurlijk in de verleiding om dan maar lekker te gaan snoepen. Ik snap het wel, maar ik wil het graag veranderen. Hoe kan ik hier nu het beste met hem over praten? Ik wil hem niet een complex aanpraten of zo. Maar ik wil graag dat hij stopt met snoepen en meer gaat buitenspelen, zodat hij vanzelf af gaat vallen en in elk geval niet nog dikker wordt. Straks moet hij naar de middelbare en ik heb echt al schrikbeelden dat hij dan gepest wordt als het dikkerdje van de klas. Daar wil ik hem echt voor behoeden. Het liefst zou ik hem op die dagen op een sport doen, maar wij wonen in een klein dorp en die dagen is er gewoon niets te doen. Ik heb hem al aangeboden om terug te gaan op de NSO, zodat hij in elk geval wat te doen heeft, maar daar voelt hij niets voor, omdat daar alleen maar veel jongere kinderen op zitten. Hij sport overigens verder wel 3x per week (badminton en zwemmen) en gaat elke dag op de fiets naar school. Hem verbieden te snoepen kan ik wel doen, maar aangezien ik er niet ben, kan ik niet controleren of hij zich er aan houdt. Dus dat is een wassen neus. Eerder naar huis komen is geen optie, voor zowel mijn man als ikzelf. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik dit het beste met hem kan aanpakken of ideeën heeft hoe ik hem kan helpen om minder te snoepen en meer te bewegen.
Ik zou met hem praten dan je ziet dat hij eenzaam is en dat je dat lastig vindt. Hoe zouden jullie hem daarmee kunnen helpen? Ik zou niets zeggen over zijn gewicht, tenzij hij er zelf over begint. Wel zou ik de limonade en de zak snoepjes voordat je weggaat eens wegen en dan kijken hoeveel er overblijft. Zelf is 14-18 uur wel erg lang als hij niets doet.
Misschien wat taakjes voor hem op een lijstje zetten. Evt. om wat extra zakgeld mee te verdienen. De tuin aanvegen/harken, schoonmaken kattenbak/konijnenhok (als je dieren hebt), boodschappen doen, naar de bibliotheek, stofzuigen, kliko schoonmaken met de tuinslang/sop, koken of vast een salade maken voor als jullie terug komen enz. Al denk ik dat hij op zijn leeftijd geen zin heeft om daar 4 uur mee te vullen, maar hij is in ieder geval een deel van de tijd dan bezig i.p.v. uit verveling te snaaien. Is er misschien iemand bij wie hij langs kan gaan na schooltijd, een oma of vriend ofzo?
Dat is wel lang alleen...over een paar jaar gaat dat bij ons ook spelen en ik kan me daar ook al zorgen over maken. Snoept hij ook veel als jullie wel erbij zijn, of is het echt alleen maar stiekum? Ik zou denk ik eerst een gesprek met hem aan gaan over hoe hij het alleen zijn ervaart, als je meteen met een dieet op de proppen komt voelt hij zich misschien niet gehoord. Maar daarnaast kun je wel vertellen over het belang van gezonde voeding natuurlijk. Klusjes laten doen om geld voor een spelcomputer mee te verdienen? Als hij ook een playstation zou hebben, zou hij misschien dan wat meer mee kunnen doen met zijn vrienden? Of een nintendo switch, daar heb je ook wel spellen van die wat meer beweging geven dan alleen maar zitten. Wij hebben een switch, verderop in de straat hebben ze een playstation; de ene keer spelen ze hier en de andere keer daar. Zelfs de fortnite verslaafden komen soms uit hun hol om op onze switch te gamen
Je hebt ook computerspellen waarbij je moet bewegen. Dat zou ik dus eens bekijken. Verder zou ik er wel met hem over praten. En zorg dat je zelf niets meer in huis hebt op dat moment. Maar vul de koelkast met fruit en snoepgroentes. Zet een fruitmand in het zicht. De bso gaat hier tot een jaar of 9.dus ik begrijp dat hij niet meer tussen de kleine kinderen wil zitten. Hij beweegt verder veel met sport en fietsen dus dat zit wel goed. Misschien kan hij volgend jaar met folders bezorgen beginnen.
Voor mijn gevoel kun je best aangeven dat je merkt dat hij langzaamaam wat zwaarder wordt. Je wil graag voorkomen dat hij evt overgewicht gaat krijgen en graag wil weten hoe hij daar zelf over denkt. Of je kunt helpen om dat te voorkomen. Nu is dat nog makkelijker terug te draaien dan over een lNgere periode van aankomen. Dat je volledig kunt begrijpen dat als t voor t pakken ligt we soms wat meer lekkers nemen dan eigenlijk gezond is. Misschien kun je wat gemakkelijke gezonde dingen klaarleggen/ in het zicht leggen en dan ook iets lekkers erbij wat hij erna kan pakken. Een kind van 12 gaat over het algemeen ook steeds meer honger krijgen. En als je die stilt met snoep dan ga je snel te ver. Eerst eten en erna een keer wat lekkers zal hij zich moeten aanleren. Ze zijn ook vaak van het gemakkelijk, dus als er iets ligt wordt dat makkelijker gepakt dan als ze t moeten klaarmaken. Wat gezonde snacks als groente of fruit klaarleggen kan dan fijn zijn.
Kan hij niet naar opa/oma/vriendje/kennis o.i.d? Hier is het straks ook aan de orde helaas. Ze zit nu bij een gastouder maar dat is straks ook afgelopen als ze naar de middelbare gaat
Ik zou denk ik wel een gesprek aangaan over de invulling van die middagen, zijn gevoel erbij. Maar zeker ook dat je je zorgen maakt om zijn gewicht. En de hoeveelheid die wordt gesnoept. Wel omdat het een puber is kan het zijn dat hij nu aankomt om straks super snel de lengte in te gaan, dat zie ik op het werk ook wel veel. Jongens waarvan ik denk, oh je begint echt wel aan te komen. En die een half jaar later ineens 10 cm langer zijn en een normaal postuur hebben. Mogelijk kun je voor advies, zonder hem daarmee lastig te vallen, eens een diëtist of huisarts vragen naar advies. Zij hebben hier natuurlijk veel vaker mee te maken en kunnen mogelijk advies geven hoe je dit op een juiste manier kunt bespreken. En wat jij kunt doen. het is natuurlijk ook wel normaal pubergedrag, ze moeten zelf die grenzen leren verkennen, maar je zorgen uiten met gegronde redenen kunnen ze meestal ook wel waarderen.
Ik zou ipv op gewicht, focussen op gezondheid. En dan zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. Dat hij nu steeds zo'n lange tijd alleen is, waarbij hij eigenlijk niet weet wat hij moet gaan doen lijkt me geen goede situatie. Het klinkt idd ook een beetje alsof hij uit verveling gaat eten. Ik zou in elk geval niet aan een dieet beginnen of iets dat daar op lijkt, op de lange termijn zorgt dat overwegend alleen maar voor meer problemen met gewicht en de stofwisseling. En echt gezond is het ook niet. Het probleem zit hem in de lange tijd alleen, daar zou je dus een oplossing voor moeten vinden. Ik merk overigens hier ook wel dat het buitenspelen toch iets verandert. Ze doen het nog wel, maar spelen dan bijvoorbeeld jachtseizoen of een beetje voetballen oid.
Wat anderen ook al zeggen focus op de verveling, het gevoel en geestelijke en lichamelijke gezondheid. Als hij nou echt honger heeft zou je voor kwark kunnen gaan (met zaden, zemelen, pompoenpitten etc) vult goed en laag in calorieën. Misschien ook meer de middag indelen, een schema maken zodat hij meer gaat doen. Taakjes vond ik ook een goed idee
Is er rond die tijd een vereniging open? Misschien iets van sport. Maar anders is iets gezelligs misschien ook leuk.