Nieuwe baan, op je vrije dag terugkomen voor werkverplichtingen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mari83, 20 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Ik ben net begonnen met een nieuwe baan.
    Van te voren hebben we afgestemd over mijn werkdagen en werd aangegeven dat ik alleen een bepaald dagdeel specifiek aanwezig zou moeten zijn ivm een overleg. Daar heb ik dus rekening mee gehouden.
    Nu krijg ik de ene na de andere uitnodiging voor (verplichte) activiteiten op mijn vrije dagen/dagdelen.
    Hoe moet ik hiermee omgaan? Tot op zekere hoogte kan en wil ik flexibel zijn, maar ik werk aan de andere kant niet voor niets parttime (ivm gezin). Ik vind het aantal keren dat ik nu buiten mijn werktijd om terug zou moeten komen, nu wel erg toenemen en vraag me ook af of het hier wel bij blijft.
    Hoe zou jij je opstellen hierin?

2. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Hangt natuurlijk van je functie en reden waarom je terug moet komen. Ik heb de laatste weken bijna iedere dinsdag een overleg / training(mijn vrije dag). Maar dit is toevallig nu een aantal keer en niet iets wat terug blijft komen. Als ik het nu niet doe moet ik het weer op een ander moment inhalen. Daarnaast kan ik prima zelf bepalen waar ik wel en niet bij ben. Zijn dit dingen waar je zelf van kan inschatten hoe belangrijk het is dat je aanwezig bent? Kan je eventueel inbellen voor belangrijke dingen ? Kan je de uren op een ander moment opnemen ?

3. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Kan je dan geen andere dag vrij krijgen?

Ik heb morgen een training, de helft valt op m’n vrije middag, maar dan neem ik een andere (mid)dag vrij. Volgende week een vergadering op m’n vrije dag, dan verplaats ik m’n vrije dag. Maar ik kan hier zelf, gelukkig, heel makkelijk in schakelen.

Havermout en Syane vinden dit leuk.
  4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ligt eraan, is het een incidentele training die nu gegeven wordt zodat jij later je werk goed kan doen? Dan zou ik even doorbijten.
    Is het structureel? Dan zou ik het bespreken met mn manager.

5. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Ik ben het met je eens, je werkt niet voor niets parttime. Incidenteel kan, mits het betaalde uren zijn anders kom ik ook niet op dagen dat ik niet gepland sta

Zuul vindt dit leuk.
  6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Ik zou dit ook weigeren. Heb het vroeger weleens gehad, moest een verplichte cursus volgen op een dag dat ik niet werkte. De cursus duurde 6 weken. Werd echt een heel ding van gemaakt dat ik niet van plan was te komen. Heb toen ook gezegd dat ik als ik vier dagen wilde werken dat ik daar dan wel voor gekozen zou hebben dan. Dus of de ‘verplichte’ cursus op een werkdag of geen verplichte cursus voor mij. De teamleider was beledigd dat ik mijn kind belangrijker vond dan mijn werk (in een gesloten jeugdinrichting).
    Bij ons wordt niemand verplicht op niet werkdagen. Wel gevraagd.

7. Havermout

Havermout Niet meer actief

Ik werk in principe op woensdag niet en alleen als het echt een training is of heel belangrijks ruil ik mijn parttime dag. Vergaderingen niet, die zijn altijd op ma di of do (ivm veel parttimers op wo en vr)

Het ligt er een beetje aan wat voor afspraken het zijn denk ik dan?

8. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Het ligt er aan wat het is. Is het een of twee maal per jaar een cursus die je nodig hebt? Of gaat het om elke week een overleg oid? Overleggen worden bij ons gepland wanneer zoveel mogen kunnen, en diegene die vrij is die is er niet bij. (Als het heel belangrijk is kun je altijd nog thuis via teams mee doen, daar hoef je niet voor te komen).

De verplichte cursussen moet je wel volgen, maar dat is niet maandelijks.

Havermout vindt dit leuk.
  9. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

24 jun 2021
    556
    247
    43
    Ik zou dit bespreken? Want dit was niet de afspraak?

10. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Als ik de uren op een andere dag terug kan pakken dan zou ik er niet veel moeite mee hebben. Anders zou ik het niet doen. Ik had op mijn vrije dagen altijd hoop verplichtingen (ik werkte 32 uur).

11. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Als het echt belangrijk is dan ruil ik mijn dag, maar dat betekent dat mijn man ook zijn dag moet ruilen anders hebben we geen opvang voor de kinderen.
    In het afgelopen jaar is dat 2 keer voor gekomen dus dat valt wel mee.

Er wordt wel vaker een “gewone” meeting ingepland op mijn vrije dag, die weiger ik dan via het antwoord met de mededeling dat het mijn vrij dag betreft. Als ze willen dat ik erbij ben verplaatsen ze hem maar.
    Scheelt wel dat ik in een organisatie werk waar 36u fulltime is en eigenlijk iedereen roostervrije dagen/middagen heeft (werk zelf 32u) dus is het wel meer geaccepteerd dat je er niet 5 dagen bent.

12. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    860
    113
    home sweet home
    Zou het gesprek aangaan. Hier wordt ik wel uitgenodigd om mijn vrije dag maar niet verplicht. Als het heel belangrijk is staat dit er wel bij maar dan nog kan ik zelf keuze maken.

13. Novi

Novi Niet meer actief

Als het incidenteel is en je kunt ruilen qua opvang e.d. dan zou ik er niet te ingewikkeld over doen. Maar als het structureel is of je hebt geen oplossing voor de kinderen, dan zou ik erover in gesprek gaan. Kwestie van geven en nemen. Voor bedrijven waar veel parttimers werken is het soms erg lastig om het op ieders werkdag te plannen. Binnen mijn organisatie ben ik 1 van de weinige vrouwen, en daarmee parttimer :), daardoor wordt er altijd rekening gehouden met mijn werkrooster. Dat is wel heel fijn.

14. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ligt er aan hoe makkelijk je bijvoorbeeld ook online kunt meedoen? Bij ons kan je vaak ook voor een vergadering inloggen via teams.
    Ik mag mijn eigen uren ook vaak deels inplannen dus kan daarna prima op een andere dag eerder stoppen of later beginnen.

Deel Deze Pagina