Wij ook wel hoor voor mij was het duidelijk maar schijnbaar voor vele niet. Mee eens dat teleurstelling bij het leven hoort maar wil je er niet aan meedoen zeg dat dan. Zou mij als ouder kapot schamen als ik met niks aankom.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ouders het moesten maken voor hun eigen kind. Cadeautje komt dan van school. Weet dat mijn moeder dat vroeger ook moest doen toen wij op de kleuterschool zaten. Ook scholen waar alle kinderen hun cadeautje uit konden kiezen. Dat ging op de lijst en bestelde ze in 1 keer alles voor alle kinderen. Dus misschien niet afschaffen maar aanpassen. Snap best dat je een sint traditie niet compleet weg wil doen.
Het is dan van belang te weten waarom er dan geen surprise is. Willen ze de traditie niet volgen dan is het misschien denkbaar om hun kind ook niet mee te laten loten. Misschien bedenken ze zich dan. Maar in andere gevallen kan het ook, samen met andere informatie, een signaal geven dat een kind misschien weinig begeleiding heeft. Die kinderen dan wel helpen aan een omgeving waar ze iets kunnen maken. Als geld een probleem is kunnen ze ook tips geven om zo goedkoop mogelijk toch iets neer te zetten. Evt met het meegeven van spullen icl een handleiding. Nu hebben ze het probleem doorgeschoven naar jou. Lekker makkelijk voor hun.
Ze hebben niks doorgeschoven naar mij hoor ik wilde alleen maar dat kids niet teleurgesteld zijn voor iets wat niet nodig is in mijn ogen. Dus het op mij genomen