Nee want die vergelijking gaat niet op maar dat valt niet uitleggen blijkt wel. Uh.. als jij me fel vindt dan zal dat best. Ik word eerlijk gezegd gewoon een beetje iebelig van het feit dat ik geen sushi kan eten in een restaurant zonder daar door mensen op aangesproken te worden of een glas cola met een stampertje (voor mijn CITROEN) omdat mensen denken dat er rum ofzo in zit. Dat gezeur over dat eten! Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft (en ja als mensen persé willen roken en drinken mogen ze dat hier in NL (helaas) ook zelf weten) maar laat iedereen zich ook realiseren dat er andere risico's zijn. Hoeveel hoogzwangere vrouwen eten inderdaad geen carpaccio, laten kaneel staan, drinken nauwelijks thee en koffie maar rijden wel auto ZONDER gordel (zogenaamd omdat de gordel gevaarlijk zou zijn?) of proberen de trap op of af te lopen met hun handen vol wasgoed? Ja, de opmerking was wat flauw maar laten we wel wezen... Er worden hier een heleboel angsten ook aangepraat! En één daarvan is de overdreven angst voor rauw vlees / vis. De kans dat je getroffen wordt door bliksem is groter, de kans dat de bus je schept is groter (tenminste als je niet elke dag carpaccio eet... en wel elke dag langs een bus komt) maar dat neemt niet weg dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Een beetje perspectief kan toch geen kwaad? En het is duidelijk dat dat perspectief iets anders ligt dan bij jullie maar check voedingscentrum.nl nog eens...daar staat rauwe vis niet onder de don'ts! (echt waar )
De vergelijking met geraakt worden door de bliksem klopt ook niet helemaal, vorig jaar zijn er 67 mensen (daarvan waren er 4 zwanger) besmet met listeria in nl, volgens mij zijn er geen 67 mensen geraakt door bliksem. Maar dat jij geen rekening wilt houden met wat je eet, wil niet zeggen dat andere mensen het ook maar allemaal onzin moeten vinden toch?
Je zegt dat de kans groter is dat je door de bliksem wordt getroffen dan dat je besmet vlees eet. Wat lees ik daar dan niet goed aan?
nou nou dames.bliksem of niet.een beetje gezond zwangere kijkt vast wel uit wat ze eet en drinkt. ik heb zelf gewoon de regel voor me zelf geniet met mate alles wat rauw is moet je mee oppassen. maar als ik zion heb in een dropje pak ik een dropje hoor en als ik zin het in cola pak ik een glas cola. als iemand sushi wil eten laat ze dat eten.HUN KEUS.dat iemand anders het niet zal doen oke eider zijn eigen keus
Kijk Ellen, dat is al een stuk genuanceerder. Ik vind dat jij behoorlijk vanuit je eigen referentiekader spreekt en dat is op zich ook wel logisch, maar misschien is het slim om ook vanuit andermans oogpunt te kijken. Zoals Marijke ook al zegt: dat JIJ dit allemaal overdreven vindt betekent nog niet dat het ook allemaal overdreven IS. Kijk, ik ben ook niet zo panisch wat eten betreft, ik eet gerust een boterham met leverworst en ik vind het ook belachelijk als mensen denken dat je geen druiven mag. ik noem maar een voorbeeld. Maar ik SNAP het wel. Je wilt als aanstaande moeder, en vooral als het je eerste is, toch het allerbeste voor je kindje? Het zou je sieren als je deze aanstaande moeders niet belachelijk maakt met dit soort flauwe opmerkingen. Maar nogmaals, ik snap je punt wel, in grote lijnen ben ik het er ook mee eens. Er zijn alleen verschillende manieren waarop je dit kunt uitdragen. Vind ik.
nou dat leverworst niet mag of met mate dat is voor mij een straf!hier was het regelmatig een stukje leverworst met moster op tafen met zijn 2tjes maar ik hou me er ook niet strak aan hoor anders kun je net zo goed droog brood met bron water eten en drinken want je wat zit er wel niet in kraan water
Ik eet af en toe ook leverworst, op een geroosterde boterham met roomboter En ik neem ook f en toe een lekker glas cola en ik drink ook thee en koffie. Over druiven heb ik nog niets gehoord, ik kauw rustig een pondje weg
Ik wou net zeggen wat is dat nou weer voor iets? "Let op je woorden tante?!" Hahaha kom op zeg! Jeetje.. als je niet tegen reactie kunt moet je niet hierop reageren en ZEKER niet dat sushi eten te vergelijken valt met de straat oversteken :S Ik zeg ook inderdaad NIET dat JIJ dom bent maar je opmerking ! Rauwe vis is niet te vergelijken met rauw vlees? In rauwe vis kan net zo goed de listeria bacterie zitten hoor... stelregel als je zwanger bent: Eigenlijk is er één belangrijke stelregel: vermijdt alle rauwe en halfrauwe producten. In rauwe voedingsmiddelen komt de listeria bacterie voor. Deze bacterie veroorzaakt een bijzondere vorm van voedselvergiftiging. Als je gezond bent dan zal je geen tot weinig last hebben van deze bacterie. Echter, voor jouw ongeboren kind en voor pasgeboren kinderen kan deze bacterie schadelijk zijn. Jouw ongeboren baby kan via jou besmet raken met deze bacterie. Een dergelijke besmetting kan tot een miskraam leiden. De listeria bacterie is een hardnekkig bacterie. Zelfs in de ijskast vermeerdert de bacterie zich snel en ook de diepvriezer kan de bacterie niet klein krijgen.
hihi.. het enige wat ik zei was.... wow, dat er zo'n discussie uitkomt... En ik begon nog wel met 'ja' ... Goed, iedereen moet lekker doen en laten waar zij zich goed bij voelt!
Vind het idd ook een beetje jammer. Ik ben ook absoluut niet panisch wat eten en drinken betreft.. Ik drink zelf gewoon thee, drink zelf gewoon cola/red bull weet ik veel (Plus je zal mij nooit horen zeggen dat teveel cafeine, teveel suiker, teveel theine etc.etc. niet gezond is) maar rauw eten moet je gewoon voorzichtig mee zijn klaar, en het is gewoon raar om zoiets te vergelijken met die dingen wat jij zegt! En denk je nou echt dat het mij wat interesseert als jij vervolgens wel rauwe vis besteld? Moet je zelf weten hoor.. net als dat mensen het zelf uitmaken of ze wel of niet doorroken/doordrinken/rijden zonder gordel etc. etc. Je reageert gewoon gigantisch overtrokken op een feit dat er gewoon nou eenmaal ligt, rauwe dingen zijn NIET aan te raden voor een zwangere vrouw ! En DAT is wat de TS vraagt, waarom sushi niet echt een goed plan is in een zwangerschap... nou daarom dus !
Als je aangereden wordt is dat je eigen keus niet, rauwe vis eten wel. Je kan zeggen: Nee, ik eet geen rauwe vis. Maar je kan niet zeggen: nee ik word niet aangereden. Dus die opmerking slaat echt helemaal nergens op, maargoed, if you think it does, vooral zo denken als je je daar "better" bij voelt.