** LOL ** @TS (Dot): ik zeg: kan wel (liever geen AH) maar je ziet het: een groot aantal vrouwen is het daar niet mee eens. Het advies is luidt (!) en duidelijk (!): geen rauw vlees en of vis. Dusss.... sushi met komkommer! (Ik ga mijn reservering bij de Japanner niet afzeggen maar ik geloof dat als ik het leven van mijn ongeboren kind op het spel wil zetten, dat nog nèt mag) Beste dames, zullen we er over op houden? Dit is tijdverdrijf aan het worden
Inderdaad tijdverdrijf, maar er moet dan nog net wel een flauwe opmerking bij. That's a Pity! Maar have fun bij de Japanner!
Ik durf me er bijna niet mee te bemoeien.... Hier heb ik het advies gekregen...geen rauw vlees. Rauwe vis mag, mits vers. Haring is ook rauw...dat mag je ook eten. Als het echt vers is, krijgt listeria echt geen kans. Rauw vlees wordt nog steeds afgeraden vanwege toxo. Geen vacuumverpakte vis zoals gerookte zalm Over de stelregel: vermijd alle rauwe en halfrauwe producten...rauwe groenten mogen gewoon. De kans op listeria is echt klein. Maar als je je er niet prettig bij voelt, moet je het vooral niet doen.
Ik geloof dat mensen in Japan bijna iedere dag verse rauwe vis eten en volgens mij worden daar heeeeel veeeeeel gezonde kleine Japannertjes geboren Sterker nog: de mensen daar worden ouder dan hier, door hun gezonde eet- en leefwijze. Natuurlijk pas ik ontzettend goed op wat ik eet nu ik ook de vernatwoordelijkheid draag voor een klein hummeltje, maar ik denk dat je daar nuchter mee om moet gaan. Ik stond zelf gisteren met een pakje sushi van de AH in mijn handen en heb het gekocht ook... heb het later, door twijfel of het wel vers is van de AH, toch maar aan mijn vriend gegeven... *baal* (Alhoewel ik denk dat het weinig kwaad had gekund... maar toch). Ik ga morgen op zoek naar een hele goede vishandel en ga daar lekker dagverse sushi halen, want er zitten ook hele goede voedingsstoffen in. Er zijn miljarden mensen op de aardbol en in armere landen, of landen waar de gezondheidszorg minder goed ontwikkeld is, weten de mensen vaak niet eens wat ze "wel en niet mogen" tijdens de zwangerschap. Ook daar worden dagelijks hele gezonde kindertjes geboren. Ik pas in ieder geval goed op wat ik eet (door al mijn voedselallergieën doe ik dat sowieso al heel mijn leven ...), maar ik denk dat we in Nederland soms een beetje tè bang worden gemaakt door alle waarschuwingen... Ik zou zeggen, (maar ik geef uitdrukkelijk aan dat het mijn mening is en dat ik niemand iets wil opleggen en niets wil verkondigen ofzo... voordat ik dadelijk vanalles over me heen krijg ) geniet lekker van je zwangerschap en als je een keertje vreselijk veel zin krijgt in iets was afgeraden wordt en je zondigt... achja, maak je niet meteen ongelofelijk veel zorgen... Rauw vlees is duidelijk, lijkt mij, dat moet je gewoon maar even niet doen... En hetzelfde zeg ik van roken en drinken, maar ik veroordeel de mensen die rauw vlees eten of roken en drinken tijdens hun zwangerschap ook helemaal niet. Jouw zwangerschap is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. By the way... zou het niet heerlijk zijn als mensen zich gewoon allemaal met hun eigen dingen bezighouden i.p.v. zich constant druk maken over wat andere mensen allemaal doen... Wat maakt het uit ?! Niemand heeft toch vat op wat een ander doet... ? Lekker allemaal ons eigen ding doen, denk ik.
Ja en in Afrika bevallen ze onder een boompje zonder hulp... Dat is echt allemaal onzin vind ik.. daar doen ze dit en daar doen ze dat.. in NL is de stelregel zo, naja oke! En nogmaals, het maakt mij niks uit hoor als je het toch doet.. is ieder voor zich en JA de kans is heel klein, maar de kans is ook heeeeeeeel klein dat je iets krijgt van bijv. filet american en dat zweren we met zn allen dan weer wel af? Bijzonder toch!
Helemaal mee eens. trouwens, ik heb heel mijn zwangerschap door lekker sushi gegeten. Wel bij een goede japanner inderdaad. Van mijn verloskundige kon het prima! Iets minder paniek hieromtrent is echt niet misplaatst.
Minder paniek? HAAHA ik heb geen paniek hoor, ik zeg alleen hoe het is, dat zwangere vrouwen voorzichtig moeten zijn halfrauwe/rauwe producten klaar!
nja weet je wat het is, het wordt afgeraden, de kans is ook erg klein natuurlijk. Maar STEL dat de beeb geboren wordt en die heeft iets, dan zal ik mezelf echt altijd blijven afvragen of het daar door komt...Ik eet ook biefstuk, alleen dan wel doorbakken, niet zo lekker als medium, maar ik durf het gewoon niet aan, 9 maandjes zonder die dingen kan ik wel volhouden
Juist en dat is t m.. Natuurlijk is de kans superklein dat er ook daadwerkelijk iets gebeurd als je sushi eet.. maar dat is het ook met biefstuk/carpaccio, filet american, Rosbief etc. etc. Maar de kans is er en daarom is in NL de stelregel zo, meer heb ik ook niet gezegd hoor... geen paniek erover of weet ik veel
Ik denk dat toxoplasmose en listeria hier door elkaar gehaald worden. Mijn verloskundige vertelde me dat ik gewoon sushi mocht eten: "eet smakelijk!" zei ze. Inderdaad vacuum-verpakte vis heeft een kleine kans op listeria. Dat kan ook in de kaasjes zitten met rauwe melk. Bij rauw vlees moet je oppassen omdat je dan kans hebt op toxoplasmose. Daarom moet je het goed verhitten. Ik eet dan ook lekker en geregeld sushi want op die manier krijg ik ten minste wat goede vetten binnen want vis eet ik niet zoveel.
Nee heb ze niet door elkaar gehaald hoor.. heti s gewoon een vergelijking tussen die 2, als dat je het bijv. ook met een wijntje kan vergelijken! Ook nooit aangetoond dat dat schadelijk is tijdens de zwangerschap!
Foetaal alcohol syndroom kan je kind krijgen van alcohol tijdens de zwangerschap. En dat is een ernstige beperking. En er is geen veilige ondergrens aan te tonen. Dit is wel degelijk aangetoond in onderzoeken Je mag echt rauwe vis....het is echt geen stelregel in NL dat dat niet mag. Kijk maar in de boekjes die je van je VK krijgt of wat het voedingscentrum (toch wel een betrouwbaar instituut in NL) er over zegt: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... assen+met/
Ja als je liters alcohol drinkt, neem aan dat je ook niet elke dag sushi eet? Maar 1 wijntje is nooit aangetoond dat dat schadelijk is hoor... vroeger zeiden ze zelf dat af en toe een wijntje gezond was! En weet je.. lekker doen dan!
ik hoef geen wijn hoor. Maar als jij wil....Proost Misschien flauw, maar vroeger zeiden ze ook niks over roken tijdens de zwangerschap..... Maar we komen er niet uit he?
Nee hoor.. maar ik hoef ook geen sushi.. Ik ben niet panisch over eten echt absoluut niet hoor.. maar ook hier heb ik een boekje van de vk gekregen waarin gewoon staat dat je rauwe en halfrauwe producten gewoon als zwangere moet mijden... en natuurlijk is het risico superklein om Listeria te krijgen van Sushi.. maar dat is het ook om Toxo van biefstuk te krijgen.. en je moet veel wijntjes drinken wil je kleine foetaal alcohol syndroom krijgen.. Liters cafeine binnen krijgen wil het ten nadele van je kleine komen etc. snap je? Maar toch gaan we het allemaal het liefst zoveel mogelijk uit de weg.. De vraag van de TS was, waarom zou een beetje een naar gevoel kreeg bij het eten van Sushi.. nou ik zou dat ook hebben omdat het toch een klein risico met zich meedraagt, en ik zou dan liever voor wat anders te eten kiezen! Dus of we eruit komen? Tsja.. hoezo niet? Je moet gewoon doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt toch!
Ik snap sowieso niet wat het probleem is. Als je twijfelt over bepaald eten of drinken, dan zou ik het eerst navragen bij vk of gyn. Zegt die: het kan, vooral doen dan. Zegt die: liever niet, niet doen dan! Zo staat er bij het voedingscentrum dat je softijs mag en wat zegt mijn gyn: NIET DOEN! En ik mag toch zeggen dat ik bij 1 van de beste ziekenhuizen in het land loop... Is het nou écht zo ontzettend moeilijk om bepaald eten of drinken te laten staan?! Beetje triest als je ligt te zwijmelen om rauwe producten en vindt dat je iets ontnomen wordt wanneer je het niet 'mag' terwijl er een wondertje in je groeit die afhankelijk is van jou keuzes. Wat zijn die paar maanden nou op een mensenleven?