Suschi...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dot, 23 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

En zo denk ik er dus precies hetzelfde over :D

2. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Hmm, zal wel aan mij liggen, maar als ik het zo allemaal lees, denk ik niet dat EllenNY de opmerking van 'tante... enz' aanvallend heeft bedoelt...

En over het eten van sushi en alle andere dingen, we weten allemaal wel welke voedingsmiddelen we minder of niet moeten eten als we zwanger zijn, de mate waarin je je hier aan houd, ligt bij je zelf. Het ligt er maar net aan hoe streng je tegen je zelf bent en welk risico je wilt nemen.
    Ik heb in mijn zwangerschap ook af en toe sushi gegeten (bij een wok restaurant, dus zal wel niet zo vers zijn geweest als bij de Japanner, vaak hebben ze bij de wok's de sushi volgens mij ingevroren gehad), en ook heb ik biefstuk gegeten, ik heb smeerleverworst gehad, af en toe wat honing door een toetje en (dat is wel veel erger) ik rook... Daarnaast heb ik 2x de kattenbakken schoongemaakt (vriendlief was die keren te moe van werken, dat ie al vroeg in slaap viel en ik die bakken schoon wilde hebben)
    Af en toe kun je (is mijn mening) best zondigen, het vlees in NL wrod zo goed gecontroleerd dat de kans op toxoplasmose al behoorlijk klein is, hoewel ik filet americain niet zou eten, maar een biefstukje medium gebakken (dus roze maar wel warm) lijkt mij geen probleem.
    De smeerleverworst, daarbij let je een beetje op de hoeveelheden.
    Wat er ook door anderen is gezegd, kilo's biefstuk, sushi of smeerleverworst is natuurlijk nie goed, maar een keer kan vast niet zoveel kwaad.

Ik denk ook dat we allemaal een stukje bevestiging zoeken voor die keren dat we zondigen en zolang jij je er zelf goed bij voelt, lijkt het mij oke.

Maar, dit is hoe ik er tegen aan kijk.

3. Niet meer actief

Sorry maar daar praat je jezelf wel tegen... Filet American zou je niet eten, maar een biefstukje wel? En je zet ervoor dat het vlees allemaal zo goed gecontroleerd is etc.? Dat is toch een beetje dubbel of?

En nee ik neem ook aan dat het niet aanvallend bedoeld is hoor, vond het alleen geen prettige opmerking! Alsof ik een of ander losgeslagen mens ben, terwijl ik het alleen goed bedoel naar de TS toe.
    Maar heb ondertussen in dit topic ook al heel vaak gezegd, iedereen leeft op haar eigen manier en we zijn allemaal volwassen mensen die allemaal perfect de keus voor zichzelf kunnen afwegen wat we wel en niet willen eten.

En voor de een is dat wel sushi eten en voor de ander is het dat niet... ik sluit liever gewoon wel alle halfrauwe/rauwe producten uit... Moet ook zeggen dat ik dat geen enkel probleem vind tot na de bevalling eigenlijk..

4. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ik heb me toch druk zitten maken over dit onderwerp en heb het toch maar eens overlegd met mijn huisarts (moest er toch zijn voor controle)...
    Zij vertelde me dus dat rauwe vis geen enkel probleem is, mits het vers is. Gerookte vis is inderdaad een (klein) risico.
    Huisarts zei: maak je niet druk, verse rauwe vis is gezond, geniet ervan.
    VK zei precies hetzelfde. Zij was het ook gewoon blijven eten.

Voor de zekerheid ook het Voedingscentrum gebeld en ook zij zeggen precies hetzelfde: zorg dat je naar een goede vishandel gaat en goed de versheid van de vis checkt, dan kun je zonder problemen rauwe vis eten.

Dus ik maak me in ieder geval niet druk meer.
    Maar, zoals al eerder benadrukt, is het natuurlijk voor iedereen een eigen keuze.

En dat vrouwen mogelijk hun kind in gevaar zouden brengen, indien ze zich niet 9 maanden lang willen houden aan alle (soms ongelofelijk ver gezochte) lijstjes met beperkingen wat betreft voeding voor zwangere vrouwen, vind ik nogal een een vooroordeel. Maar dat is mijn mening.
    Ik ben van mening dat mensen zich niet alles moeten laten aanpraten en zomaar dingen moeten aannemen, waarvan ze niet zelf hebben nagevraagd hoe het precies zit.

Zo hoorde ik laatst van iemand dat ze tijdens haar zwangerschap geen roerbakgroenten meer eet, omdat die mogelijk nog gedeeltelijk rauw zijn en daar schadelijke stoffen in kunnen zitten, etc etc.
    Ze had dat "van horen zeggen" en nu at ze, voor de zekerheid, alleen nog potgroenten die goed waren doorgekookt...
    En ook geen fruit met de schil eromheen, want ook dat zou erg schadelijk zijn, zelfs na het wassen ervan... Ja, zo kun je wel aan de gang blijven natuurlijk...

Volgens mij is het een groter risico om in een restaurant te eten als je zwanger bent, omdat je dan totaal niet weet wat voor bacteriën je allemaal binnenkrijgt. Ik heb er overigens geen enkel probleem mee om 9 maanden lang geen restaurant te bezoeken. Ik ga me alleen geen dingen ontzeggen, die niet nodig zijn, zeker niet als ze heel gezond zijn.

Ik voel me het meest happy als ik gezonde verse dingen kan eten en klaarmaken en ik denk dat dat mijn kindje ook ten goede komt.

5. Niet meer actief

That's that ;) ieder zn ding.. vind het met rauwe vis toch nog tricky maar oke that's me..

Mensen moeten leren luisteren naar hun eigen intuitie.. die vertelt je of het eten dat je eet, de relatie die je hebt of het werk dat je doet goed voor je is of niet..

Dit is dus voor een ieder voor zich.. maar je moet jezelf idd niet blind staren op dingen die je 'hoort' en zeker niet vergeten dat een zwangerschap geen ziekte is...

6. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

damn heb een vrijgezellenfeest en we gaan sushi maken. Zit ik daar aan de sushi komkommer.
    Wat heb je nog meer wat wel mag?
    Ik heb dit nog nooit gegeten namelijk.

7. Niet meer actief

Chrissie, hierover zijn de meningen (zoals je vast al gelezen hebt) sterk verdeeld.

Sommige vinden dat je het wel gewoon kan eten, andere vinden van niet... je moet voor jezelf nagaan tot welke groep je behoort ;)

Haha succes, en veel sushi fun :D

8. Sweetlakecity

ik echt geen vis eten.
    haha laat ik die zekerheid mezelf maar aanmeten.
    Maar met welke groentje wordt t nog meer gemaakt?
    Iemand een idee?

9. Niet meer actief

Jaa sushi is ook lekker met o.a.:

- Gaar gemaakte vis
    - Groenten zoals komkommer, avocado, lente ui, paddestoelen, wortel, asperge (licht gestoomd)
    - Gebakken ei

10. Sweetlakecity

genoeg keus...
    was vanplan alles om te laten zetten naar tapa's met de smoes ik ben allergies voor vis. Zwaar allergies. Hihi

11. Niet meer actief

Hihihi ja dat kan natuurlijk ook ;)
    Tapas zijn wel lekkerder vind ik :D hahahaha maar sushi is ook leuk, en gezond :D

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

oke dus ik mag geen ongeschilde appel meer eten? geen andijvie stamp want dat is ook rauw.

13. Niet meer actief

lekker sarcastisch.. maar het is te warm om daar serieus op in te gaan,

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik bedoel het niet sarcastisch. maar ik haal eigenlijk alles hier uit de moestuin als ik een apllen wil haal ik doe van de boom.maar dat mag dus helemaal niet?

15. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Het is inderdaad eigenlijk te warm... maar.... je mag alles eten... wat afgeraden wordt staat op voedingcentrum.nl. Staat het daar niet... dan mag het dus! Verder niet over nadenken, gewoon leven

16. Niet meer actief

Je moet fruit gewoon wassen voor je het eet (maar neem aan dat je dat normaal gesproken ook doet) en andijvie stamp waarom zou dat niet mogen?

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

nou de andijvie stamp is rauwe groenten.ne ik zwanger ben was ik het fruit wel maar voor heen als ik en de moestuin bezig was dat trok in gewoon een appel van de boon en ging eten.maardan gebruik ik geen bestrijdings middelen enzo

18. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Ik snap het niet? Rauwe groenten... lekker toch? Je eet toch ook appels enzo? Goed wassen, niets aan het handje

19. Niet meer actief

Ik snap het inderdaad ook niet echt geloof ik :(

Deel Deze Pagina