Dag Suus, Ik kwam ook weer even koekeloeren en zag het nare bericht van je oma. Gecondoleerd en veel sterkte gewenst... Jij hebt het ook wel te verduren zeg... Wat het gewicht van je kindje betreft; maak je daar maar niet druk over. 1100 gram is prima bij 28 weken. Bovendien groeit geen enkele baby precies op de p50 en blijft het een inschatting. Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik alsmaar te horen dat het wel een groot kind zou worden, moest mijn suiker gecontroleerd etc. Uiteindelijk heb ik met 40+1 een kind van 3350 gram op de wereld gezet! Ik hoop voor je dat je kleine meid nog even lekker blijft zitten en jij snel thuis verder mag rusten (en ook een beetje kan genieten ondanks alles). Liefs Liesl
He Suus, kwam even weer kijken na een paar drukke en volle dagen en schrik gewoon van hetr verdrietige nieuws. He, je krijgt het wel te verduren zeg! Ik hoop dat je voor jezelf een manier vindt om afscheid te nemen, en dat kleine Suusmeis nog even lekker blijft zitten! Maar lees dat het vandaag alweer rustiger is, dus gelukkig maar! Knuffel voor je, meis!
Je oma zou het zeker begrepen hebben dat jij nu niet in de mogenlijkheid bent om naar een begrafenis te gaan en dat jij moet vechten voor jullie meisje. Ik weet zeker dat ze niet anders gewild zou hebben. Een ballon is al een heel mooi symbolisch gebaar, ze zal je er dankbaar voor zijn, echt. De groeiecho's en de andere metingen is inderdaad het enige waar je je aan vast kunt houden. Ik leefde ook echt van week naar week en van echo naar echo. Vandaag moest ik terug op controle en zat met mijn meisje in de wachtruimte van de gyn. De plek waar ik de afgelopen 1,5 jaar altijd met spanning heb gezeten, zat ik nu de kinderwagen te wiegen en tegen mijn kleine meid te praten. Ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen, ineens was het besef er. Al het vechten, alle verdriet, alle onzekerheid is beloond. Ook kreeg ik vandaag nog iets verhelderends te horen wat ik eigenlijk zelf al wist (jij vast ook) maar wat ik tof vond om van een 'gewone nederlandse gyn' te horen; Na de 13 weken ben ik afgebouwd en vervolgens gestopt met de progesteron. Vanaf 15 weken begonnen bij mij de harde buiken. Niet direct maar al vrij snel begon ik die link te leggen; progesteron houdt mijn buik rustig en heeft ervoor gezorgd dat mijn 3e zwangerschap goed bleef gaan. De eerste 2 zwangerschappen zijn fout gegaan door de onrust van mijn baarmoeder, de contracties (die ik toen nog niet voelde) veroorzaakte wellicht al die hematomen die de kindjes weer lieten stoppen met leven). Ik opperde dit vandaag aan mijn gyn en die zei dat dat wel degelijk kon, progesteron houdt de baarmoeder rustig dus de contracties tegen. Ik heb het er meteen op gegooid dat ik zeer graag de volgende keer de progesteron gewoon via hun zou krijgen en het liefste door zou blijven gebruiken. Ik kreeg geen vol mondig ja maar hij zei wel direct "Er loopt nu een studie met proluton injecties tegen vroeggeboorte, daar kan ik je waarschijnlijk wel in mee laten draaien". Wauw, tof, het is eindelijk beaamd dat als ik niet gevochten had voor deze zwangerschap dat mijn geweldige meisje er nu waarschijnlijk niet zou zijn... Ik dacht dat jij, als uitgebreid onderzoeken naar alle middeltjes , dit wel wilde weten Slaap lekker voor zo!
Suus, sorry ik ben erg druk de laatste dagen. Maar ik denk wel telkens aan je hoor. Heel veel sterkte zaterdag op welke manier je er ook bent. Je oma weet dat je bij haar bent (met je gedachten). Wanneer krijg je nu weer een echo? Loki, proluton houdt een vroeggeboorte tegen. Maar zien ze een mk ook als vroeggeboorte?
Lieve meiden, bedankt voor jullie lieve berichtjes. Vandaag was een rustige dag, eindelijk! Geen harde buiken, geen krampen, geen bloed, gewoon rust in m'n buik, behalve dan een druk trappelend meisje. Dit moeten we zo zien te houden, dan mag ik met 1,5 week misschien wel naar huis. Loki, kan me voorstellen dat je ontroerd was toen het besef tot je doordrong hoe je daar al die andere keren gezeten had. Fijn dat je gyn soort van toegaf dat de progesteron deze zwangerschap heeft gered, maar het is inderdaad oud nieuws! In het buitenland weten ze dit allang, er zijn ook studies die dit bevestigen, en ook in Nederland loopt natuurlijk die PROMISE-studie in het AMC die precies dat wil aantonen wat jij nu beschrijft. Ik hoop inderdaad dat je de volgende keer de medewerking krijgt waar je op hoopt, dat zou al heel wat zijn. Apart om te horen van die proluton-studie, want volgens mij is allang aangetoond dat dat vroeggeboorte voorkomt. Iedereen die al eens een vroeggeboorte heeft gehad, krijgt bij de volgende zwangerschap proluton. En nee, kabouter heeft gelijk, een miskraam is geen vroeggeboorte volgens de regels, dus ik kom er niet voor in aanmerking. Daarom slik ik nu de maximale dosering Utro via Gent. Mijn ziekenhuis weet ervan, en is het ermee eens, want inderdaad, het houdt de baarmoeder rustig, maar ze willen het me niet zelf voorschrijven omdat het protocol dat niet voorschrijft... Suus
Ik krijg geen proluton injecties, maar ik neem aan dat dat alleen geldt als de vroeggeboorte een gevolg was van vroegtijdige weeen? Bij mij is ze vroeg geboren omdat ik ziek was.
En fijn om te horen dat alles rustig was vandaag! Jeetje, dat je gewoon neer kunt schrijven dat je misschien over 1,5 week wel naar huis mag, ben je al 30 weken! Wat een verschil met toen je ineens hals over kop werd opgenomen, en wat is er veel gebeurd sindsdien. Ik denk dat het wel een verstandige keuze is hoor, om niet naar de begrafenis van je oma te gaan, en op een later tijdstip iets speciaals te doen. Alle emoties tijdens de begrafenis zullen niet goed zijn voor de rust die je nodig hebt voor je dochtertje. Emoties voel je al genoeg, en daar reageert je lijf heftig op. Oma en iedereen zal het bergijpen, en als je je er zelf ook in kunt vinden is het wel de verstandigste oplossing, denk ik. Maar nog steeds heel veel sterkte gewenst, en hopelijk weer een mooi rustige dag met een trappelend meiske!
Ik weet het niet, ik zou het een volgende keer wel krijgen. Is je dochter gehaald? Dan denk ik niet dat het zinvol is idd.
Ja, met een spoed KS (rennen door de gangen en zo) maar er was nog geen wee in zicht bij mij. Raar eigenlijk, een kind hebben en niet weten hoe weeen voelen.
Ja, wat een strijd is er al gestreden hè. En nu kan ik gaan aftellen, dat voelt alweer heel anders. Mijn buuf van een paar weken terug, die even ver was van haar tweeling, had alleen een verkorte bm-mond en mocht vorige week naar huis. Ze had veel betere vooruitzichten dan ik, maar is inmiddels bevallen van een kerngezonde tweeling. Zo zie je maar, je weet maar nooit hoe het loopt. Zaterdag zoeken Suusman en ik een rustig plekje op en gaan we even van het terrein. Ik heb er nu wel vrede mee. Lfs, Suus
een gezonde 2ling, dat is nog eens goed nieuws! en jullie waren even ver? dat ziet er dan goed uit mocht suusbeeb komen. Maar hou haar nog maar een tijdje binnen! Lekker hoor aftellen tot je naar huis mag! En goed beslotne om zaterdag niet te gaan. Teveel stress en emoties. dikke knuffel liefs Miek
Ja, dat biedt perspectieven hoor. Maar ik ga eerst nog een tijdje naar huis voor ik ga bevallen. Beloofd. Suus
Lijkt me ook een goeie deal O, en die protocollen hier in Nederland, ik word er echt gillend gek van. In de gezondheidszorg, in de hulpverlening, binnen de ambtenarij.... zucht. Als we nu eens gewoon situatie voor situatie gingen beoordelen naar hoe het gewoon was. Maarja, daar zijn de meeste nederlanders blijkbaar niet intelligent genoeg voor. Zucht. Nouja, fijn dat je vanuit Gent die ondersteuning wel hebt!
Suus wat naar van je oma. Veel sterkte gewenst! Fijn dat je buik weer rustig is. Laat dat minimaal een paar weken nog zo blijven, zodat je nog even kan genieten van het getrappel in je buik. Bij mij hebben ze ook nog nooit gesproken over Prolutoninjecties bij een eventuele volgende zwangerschap?! Ik kreeg weeenactiviteit als gevolg van het vele bloedverlies (placenta preavia), wat de baarmoeder prikkelde. Dat zal volgens de protocollen ook wel weer een uitzondering zijn *zucht*... Ik ben bij mijn dochter met 13 weken geheel gestopt met de progesteron. Vanaf 10 weken ben ik begonnen met afbouwen. Mijn progesteronwaardes waren alleen de eerste 10 weken zeer belabberd en stegen naar normale waardes op het moment dat de placenta het rond 10 weken begon over te nemen. Ik vraag me af of proluton/utrogestan na het eerste trimester in mijn geval dan wel zinnig zou zijn?
Trees, ik denk dat het bij jou gewoon pech was dat de placenta zo laag lag. Idd niet iets wat met Utro te voorkomen is. Progesteron wordt wel zinvol geacht als de baarmoeder rustig moet worden gehouden. Althans, dat vinden ze in het buitenland. Vandaar dat ik het neem. En progesteron zou de vliezen sterker maken, vandaar dat het bij mij wel zin zou hebben, in het hypothetische geval dat we voor een tweede zouden gaan. Suus
Goedemorgen! Zo, vanmorgen eerst met L. naar het schisisteam geweest en het gaat prima met ons meiske, wel een opluchting. Rustige nacht gehas suus? Slaap je nog een beetje? Bij mij maakte het een wereld van verschil toen ik eindelijk een prive kamer had, ik sliep als een os! Ik kan niet slapen op kamers met meerdere mensen