Mijn moeder had ook longkanker met uitzaaiingen. Waaronder in hersenen. Na diagnose heeft ze nog ruim 4 jaar geleefd. Goede jaren ook. Soms vergaten we het zelfs. Ze had veel geluk dat chemo/bestraling zn werk goed deed. Laatste half jaar ofzo ging het wel ineens snel bergafwaarts.
Vraag ik me ook af.. Had hij klachten? Of toevallig erachter gekomen? En als hij klachten had, misschien aan een infectie gedacht? Vanwege zn leeftijd? Vaak duurt het lang voordat ze bij kanker uitkomen bij zo'n jonge leeftijd. Zoeken ze eerst naar andere dingen. Laatst zag ik ze bij Renze en hoorde ik ze op de radio waar ze een interview gaven. Helemaal niets waaraan je kon zien of horen dat er iets speelde. Ik zag juist 2 hele blije mensen waarvan het geluk ervan af spatte.
https://nos.nl/artikel/2569068-longkanker-zeer-fitte-freek-is-pech-je-merkt-het-pas-als-het-te-laat-is
Dit had ik ook gelezen. Maar het kan dus ook dat hij al een tijdje moe was, of pijntjes had, zoals iedereen wel eens heeft. Of kan het ook opeens komen? Dat je ineens heftige rugpijn of hoofdpijn krijgt waardoor je meteen in de medische molen komt, omdat het zoveel pijn doet. Is totaal niet relevant in hun geval, maar ik vroeg het me af.
Het kan inderdaad zijn dat je ineens klachten hebt. Dat iemand ineens uitvalsverschijnselen heeft, op de eerste hulp terecht komt een een uitzaaiing blijkt te hebben die een dreigende dwarslaesie veroorzaakt. Of dat iemand een epileptische aanval krijgt en dat dit blijkt veroorzaakt te zijn door een hersentumor of een uitzaaiing. Maar dan nog is in 1 dag een diagnose nog erg snel. Mijn vader is de dag dat hij ziek werd nog gewoon gaan werken. In de nacht werd hij ziek, met de ambulance opgehaald, die dag onderzoeken en de dag er na de uitslag. Alvleesklierkanker met uitzaaiingen in de lever. Ineens was hij ziek en werd hij steeds zieker. Terwijl hij de dag ervoor gewoon gewerkt had. Echt bizar. Wat ontzettend verdrietig voor Freek (en Suzan). Zo midden in het leven en dan dit
Longkanker veroorzaakt vaak pas symptomen in een later stadium. De meest voorkomende symptomen zijn: een aanhoudende hoest die niet overgaat, kortademigheid, pijn op de borst en bloed ophoesten. Andere symptomen kunnen zijn: vermoeidheid, gewichtsverlies, heesheid en longontstekingen die niet overgaan. In meer detail: Hoesten: Een hoest die langer dan twee weken aanhoudt en niet verdwijnt, of een verandering in de hoest (bijvoorbeeld meer slijm of een andere klank), kan een symptoom zijn. Kortademigheid: Als u moeite heeft met ademen, zelfs bij lichte inspanning, kan dit een indicatie zijn. Pijn op de borst: Pijn die in de borstkas zit en niet weg gaat, kan een teken zijn. Bloed ophoesten: Als u bloed ophoest, is het belangrijk om dit door een arts te laten onderzoeken. Vermoeidheid: Een onverklaarbare vermoeidheid, die niet verdwijnt met rust, kan een symptoom zijn. Gewichtsverlies: Een onverklaarbare vermindering van eetlust en gewichtsverlies kan ook wijzen op longkanker. Heesheid: Een hese stem die niet verdwijnt, kan een symptoom zijn. Longontstekingen die niet overgaan: Als u vaak last heeft van longontstekingen die niet verdwijnen met medicijnen, kan dit een teken zijn
Mijn moeder was 40 toen ze de diagnose kreeg. Kan me nog herinneren dat we op vakantie gingen en ze door haar rug ging. Er zijn toen foto's gemaakt, ook van haar longen waarop niks te zien was. We zijn terug naar Nederland gegaan, heeft ze 2 weken op bed gelegen en ze bleef pijn houden. Uiteindelijk de huisarts gebeld, die kwam en zei gelijk dat ze naar het ziekenhuis moest. De diagnose was er met 1 of 2 dagen (ik was toen op schoolkamp), 6 weken daarna is ze overleden. Nu zijn ze gelukkig wel 26 jaar verder, dus ik hoop dat hem nog lang genoeg gegeven is om ieder geval de geboorte nog mee te maken.
Wij waren zondag nog bij hun laatste concert en wat stonden ze te stralen op het podium. Het nieuws sloeg bij ons echt keihard in toen we het dinsdag hoorde. Mijn dochter is groot fan van hun en ik hoor niks anders dan hun liedjes als zij er is. Ik hoop dat die zijn kindje nog mag gaan ontmoeten ❤️