ziek tgv zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by siena82, Mar 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siena82

siena82 Nieuw lid

Mar 19, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

6 november 2013 was ik een jaar ziek. Op dat moment werkte ik 3 dagen ipv 5 dagen. Op dat moment ging mijn ziektekorting voor de 2 dagen dat ik niet werkte in. Rond 5 december ben ik volledig ziek geworden tgv mijn zwangerschap.

januari en een deel van februari heb ik 3 dagen therapeutisch gewerkt, maar op 20 februari heeft de gynaecoloog besloten dat ik volledig moest stoppen met werken.

De arbo arts heeft in verslagen van november, december en januari geschreven over ziekte van tijdelijke aard, maar de zwangerschap nooit met naam benoemd. Dit heeft hij pas in zijn verslag van 20 februari gedaan. Om deze reden heeft mijn werkgever pas op dat moment mijn ziekte tgv zwangerschap doorgegeven aan het UWV.

Met betrekking tot mijn salaris betekent dat dat ik in november en december over 2 dagen ziektekorting is toegepast. Dit was in januari en februari ook gedaan, maar afgelopen maand hebben ze dit gecorrigeerd en is de ziektekorting op alle dagen toegepast.

Voor komende maand willen ze november en december corrigeren, wat betekent dat ik meer dan 3/4 van mijn salaris moet inleveren. Dit omdat ze ook hier de ziektekorting gaan toepassen en dat heeft allemaal ook weer effect op de 13e maand. P&O kon niet uitleggen hoe het precies zat.

Nu wil ik dus heel graag dat de datum van mijn eerste ziekmelding word veranderd van 20 februari naar 5 december, maar dat gaat blijkbaar niet zo makkelijk. P&O wil dit niet aanpassen, omdat de arbo het niet eerder in zijn verslagen benoemt. Ik heb zelf contact met het UWV gehad, maar ik kan deze datum niet veranderen. Mijn arbo arts is net met pensioen en zijn opvolger wil de documenten van zijn voorganger niet veranderen.

Wat kan ik nu doen om deze datum te laten aanpassen, zodat ik vanaf 5 december mijn volledige salaris ontvang ipv 3 maanden lang maar 70%?

Alvast Bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Mar 21, 2014
    Last edited: Mar 21, 2014
    Beste siena82,

Je wilt dat de datum van je eerste ziektedag wordt veranderd.

Je geeft aan dat je contact hebt gehad met UWV waarin wordt aangegeven dat de datum van twintig februari niet veranderd kan worden. Wanneer jij zegt ziek te zijn vanaf vijf december ten gevolge van je zwangerschap kan je werkgever dit alsnog doorgeven aan UWV. Je krijgt vervolgens een afspraak met de verzekeringsarts van UWV. De verzekeringsarts kan vaststellen vanaf welke datum jij ziek bent ten gevolge van zwangerschap.

Ik begrijp dat je werkgever jou wel per 20 februari ziek heeft gemeld ten gevolge van je zwangerschap. Heeft UWV al met jou contact opgenomen na aanleiding van je ziekmelding? Heb je dan ook al een brief/telefoontje ontvangen voor een afspraak met de verzekeringsarts?

Ik adviseer je om jouw werkgever aan UWV door te laten geven dat je eerste ziektedag niet klopt. Wil de werkgever dit niet doen? Dan kun je je verhaal toelichten bij de afspraak met de verzekeringsarts. Heb je nog geen afspraak ontvangen? Bel UWV (0900-9294) voor het maken van een afspraak. Wil je dat UWV Webcare jouw hierbij helpt? Stuur dan in een privé-bericht jouw telefoonnummer. Ik of een collega zal dan contact met je opnemen.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page