Wat is de juiste keus als ik aan een opleiding wil beginnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Femmetje, 24 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    He meiden, hier is ze weer. Heb een tijdje geleden al een topic geplaatst dat ik zo graag van baan wil switchen. Het werk wat ik nu doet staat me erg tegen en wil zo graag iets anders. Wat ik nu doe doe ik al vanaf mn 16e toen ik van school kwam, en het lijkt mij zo leuk om iets in de kinderopvang of basisonderwijs te gaan doen. Nu ben ik al weken op internet aan het kijken, bbl plaatsen aan het zoeken etc. etc. maar ik kom er niet uit. Wat ik tot nu toe heb ondervonden, bbl plaatsen zijn erg schaars. Vrijwel alles hier in de omgeving heb ik al benaderd en is niks geworden, ze raden aan om gewoon een opleiding te gaan doen bij het ROC. Nu is het zo dat ik 2 kinderen heb (3,5 jaar en 0,5 jaar) en dus niet fulltime naar school wil. Als ik een BOL opleiding ga doen (bijv. spw 3) ben ik dan echt 5 hele dagen daarmee bezig? Of hoe werkt dat? Ik heb ook aan een thuisstudie gedacht, maar las in diverse forums dat er best veel bedrijven die opleidingen niet 'erkennen' als goed, ze hebben liever dat je toch de opleiding zelf op school volgt. Klopt dat? Of wat is nou wijsheid? Bestaan er ook deeltijdopleidingen van spw 3? Want het is natuurlijk ook nog zo dat als ik bijv. volledig naar school ga, mijn baan op moet zeggen. (en inkomen mis loop) Maar het komt er eigenlijk op neer dat ik niet fulltime met iets bezig wil zijn ivm de kinderen, maar wat kan ik dan het beste doen? Nog meer mensen die aan een studie begonnen zijn en mij kunnen adviseren? Want ben er nu al weken mee bezig, krijg de ene na de andere afwijzing voor een bbl plaats, kom uit mijn huidige baan steeds chagerijnig thuis en voel me daar erg rot onder, dus deze situatie wil ik niet meer.
    Weet iemand ook of er veel werk is bijv als onderwijsassistent of is de kans in de kinderopvang groter? En kan je daar ook goed parttime werken, want het is de bedoeling dat ik de eerste jaren nog wel parttime blijf werken totdat de kinderen groter zijn.

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik denk dat je heel duidelijk je prioriteiten moet stellen.

Allereerst, hoe erg vind jij het als je 5 dagen van huis bent?
    Je moet sowieso stagelopen, dat zijn lange dagen. Schooldagen zijn nooit allemaal lang natuurlijk, maar soms heb je 2 lange dagen en 1 dag vrij. Dat kan per school en zelfs per semester verschillen.
    Als je daarmee accoord gaat en flexibele opvang hebt kunt je daarvoor gaan. Het is tenslotte tijdelijk en je hebt veel vakantie, dus tussendoor ook weer weekjes thuis.
    Ik zou de verschillende aanbieders ook even opbellen en vragen hoe het zit met vaste stagedagen, hoe wisselend de roosters en de uren zijn.
    Ik weet dat ons MBO 2 dagen stage verplicht en 2 dagen school tot 16:30. De 5e dag ben je vrij.

Mocht je dit helemaal niet willen, dan heb je niet veel keus, dan ben je gebonden aan afstandsleren.
    Ik denk dat instellingen het vooral belangrijk vinden of jij een bevoegdheid hebt. Elke opleiding waar je een geldig diploma kunt krijgen is gecontroleerd, dus voldoet gewoon. Maar je moet dan ook stagelopen.
    Bel desnoods het LOI op en vraag eens hoe het zit, wat is hun ervaring, want ze bestaan nog steeds, dus er zijn nog steeds mensen die er een studie volgen...

Probeer jezelf niet kwijt te raken in het proces. Overzie je opties, en maak daarin een juiste overweging. Laat je niet leiden door wat anderen roepen, maar bel gewoon de juiste persoon op en vraag het!

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh en deeltijd SPW is in Zwolle zeker mogelijk, maar ook dan... STAGE! en dat kan niet anders dan overdag.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oh en deeltijd SPW is in Zwolle zeker mogelijk, maar ook dan... STAGE! en dat kan niet anders dan overdag.

Deel Deze Pagina