Navelstrengbloed afstaan?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Lientje, Jul 21, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb een poosje geleden een medisch programma gezien over een kindje met leukemie. Nu begreep ik dat dit kind kon worden gered door navelstrengbloed (stamcellen). In dit geval werd dit afgenomen bij de geboorte van een broertje/zusje. Maar ik vroeg mij af: weet iemand hoe dat precies zit? Want ik zou ook graag mijn navelstrengbloed afstaan voor een ziek kindje als ik bevallen ben. Als ik met deze pijnloze ingreep het leven van een doodziek kind kan redden zal ik het niet laten. Maar behalve belgische sites kan ik er weinig over vinden.....

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Volgens mij moet daar veel onderzoek aan vooraf gaan. Het bloed uit de navelstreng moet namelijk op een aantal punten overeenkomen met de donor. Volgens mij is dat niet zo makkelijk.

Ik heb ook gehoord dat je de stamcellen kunt laten invriezen voor als het later iets met je kindje is. Maar dat schijnt heel duur te zijn.

3. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nou ik bedoel eigenlijk niet voor mijn eigen kindje, meer voor andere kindjes die ziek zijn.

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb het inmiddels gevonden. Helaas kan het alleen als je in bepaalde plaatsen bevalt. Jammer....

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    en welke plaatsen zijn dat dan Lin? of heb je misschien de website voor me.. ik vind t ook wel interessant

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
  7. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

Jan 21, 2006
    3,478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Voor je eigen kindje kan het idd maar dat is cht heeeeeeeel duur!!!!!

8. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nou dat hoeft voor mij ook niet. De kans dat je eigen kindje het nodig heeft is heel klein. De kosten vallen trouwens wel mee, 375 euro voor het afnemen en testen en dan 8 euro per maand voor opslag. Maar ik wou het dus zuiver om een ander kind te helpen en dat gaat helaas niet. Van van die bedrijven die je angst commercieel uitbuiten, daar wil ik niks van weten.

9. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Als ik in aanmerking zou komen zou ik het ook laten doen! (niet voor mijn eigen kindje, maar voor anderen).
    Helaas hier ook niet de goede regio.
    Eigenlijk jammer dat het zo beperkt is he.

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja inderdaad. Maar ja om nou ver van huis te bevallen ervoor, dat gaat me ook weer te ver.

11. Atlantis

Atlantis Actief lid

Feb 6, 2006
    134
    0
    0
    Heb er ook over nagedacht, maar ik had begrepen dat als je ervoor kiest bloed uit de navelstreng te laten afnemen, de navelstreng onmiddellijk na de geboorte doorgeknipt moet worden. Hij kan dan dus niet eerst uitkloppen. Dat wil ik niet.

12. annika

annika Actief lid

Feb 9, 2006
    243
    0
    0
    Hoi Atlantis,

Wat is uitkloppen? Daar heb ik nog nooit van gehoord?

Aan mij hebben ze het trouwens ook gevraagd in ziekenhuis of ik eraan mee wilde doen, maar doe het uiteindelijk niet. Je schijnt er niks van te merken en te voelen, maar het idee dat er nog meer 'toestanden' bijkomen bij/na de bevalling wil ik nu gewoon niet. Het is voor mij de eerste keer dat ik ga bevallen en dat vind ik al best eng enzo.

13. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Uitkloppen is dat er geen hartslag meer in de navelstreng zit. Vroeger wachtte ze nooit totdat de navelstreng uitgeklopt was met doorknippen, maar sinds een tijdje wel...

Weet alleen niet waarom?
    Atlantis weet jij dit misschien? Waarom ze nu wel wachten?

14. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo dames,

Ze wachten met het doorknippen van de navelstreng tot het niet meer klopt zodat je kindje zelfs het laatste beetje zuurstofrijk bloed nog meekrijgt.

Groetjes Paprika

15. Ayla

Ayla Fanatiek lid

Dec 29, 2005
    1,049
    0
    0
    Juist dan kan hij op zijn gemak beginnen met ademen en een beetje bijkomen.

16. djezelf

djezelf Fanatiek lid

Apr 13, 2006
    2,224
    0
    0
    omg. schagen
    huh wauw ik leer ook elke dag weer wat nieuws hier! Nadat ik die info had gelezen wilde ik ook wel dat bloed afstaan, maar ik woon ook in de verkeerde regio. :(

17. Atlantis

Atlantis Actief lid

Feb 6, 2006
    134
    0
    0
    Met uitkloppen wordt inderdaad bedoeld dat de bloedstroom in de navelstreng helemaal is gestopt voordat hij wordt doorgeknipt. Zo kan de baby rustig overschakelen van zuurstofvoorziening via de navelstreng naar zuurstofvoorziening via z'n eigen longetjes. Als de navelstreng eerder wordt doorgeknipt, dan moeten de longen heel abrupt alles overnemen en dat lijkt me naar voor het kindje. Natuurlijk is dat de meesten van ons ook zo overkomen, en we herinneren ons er niets van, en misschien is het onzin, maar ik wil mijn kindje heel graag een zo rustig mogelijke geboorte geven.

Share This Page