Ik twijfel... Bij mijn dochtertje zou je dan ook zeggen dat ze abnormale krampjes had (hoevaak hoor je niet dat mensen met een jonge baby kilometers door de woonkamer wandelen per dag met een huilend kind...) maar toch is het nu met 3,5 maand echt een wereldbaby! En ook ik heb krampjes wel eens met honger verward en ze was regelmatig ontroostbaar. En nu met 3,5 maand slaapt ze zo goed als klokje rond (Van 22:30 en dan maak ik haar om 09:30 wakker dus zelf zou ze nog veel langer slapen denk ik), lacht alleen maar en huilt bijna nooit meer. Zelfs als ze het koud heeft na het badderen kan ze alleen nog maar lachen naar me. Terwijl ik me de eerste acht/negen weken (misschien ook wel de eerste elf weken hoewel het toen al minder werd) echt wel eens afvroeg of dit wel normaal was! Krampjes bij kleintjes zijn mijn insziens toch echt normaal, ook met slapeloze nachten etc erbij. Ze krijgen ineens voeding als ze uit je buik komen en dat moet allemaal op gang komen en gaat meestal gepaard met heel veel pijn! Als je aan mama's van oudere kindjes vraagt of hun kindje dat ook had hoor je meestal nee. Dat heb ik ook met mijn oudste: ik vergeet vaak dat hij intens veel pijn had tijdens zijn reflux. Als ik dan zeg dat het bij hem allemaal wel mee viel soms mijn man even fijntjes op hoe die periode ook alweer was... Je vergeet die eerste drama maanden toch vaak al snel hoor! Hoe vaak zie ik hier de mama's met kindjes van enkele weken oud wel niet lopen door de straat met kinderwagen die dan zeggen: ze had weeeer krampjes en was ontroostbaar. Ben maar weer gaan wandelen...
Bij ons hielp dat dus helemaal niets meer. Wandelwagen niet, auto niet, draagdoek niet.. Dus ja, het hoort er wel bij en toch... zijn er denk ik een boel situaties waarin het beschouwd wordt als 'hoort erbij' terwijl het toch echt wel extreem was. Ik zie hier op het forum regelmatig posts van moeders die dingen als 'hoort erbij' bestempelen en dan denk ik wel eens: Ja, is dat echt zo, of weet je anders gewoon niet wat je ermee aan moet? De reguliere geneeskunde heeft niet overal antwoord op en roept dit dus ook vaak. Ik was niet zo'n fan van het alternatieve circuit, maar ben dat de afgelopen maanden wel geworden: fan van alternatief als aanvulling op het reguliere circuit...
Merel had ontzettend! last van krampjes. Na een aantal weken bleek dit ook koemelk allergie te zijn die het verergerde. Na gebruik van pepti werden de krampjes minder, zeg maar uit te houden. Anouschka heeft nooit zoveel krampjes gehad. Echt een verademing om te zien dat het ook anders kan. Dus bij overmatige kramp zou ik aan blijven houden bij arts/kinderarts. Dan is er zeer waarschijnlijk iets aan de hand. Koemelkallergie/spruw/of wat er nog meer aan de hand kan zijn..... Krampjes horen erbij...dat is waar, maar bij overmatige kramp is er toch meestal iets anders loos.... Het is wel zo dat het drinken van de fles de darmen in werking zet en de krampjes tijdelijk even erger kunnen worden, trappelen, huilen, niet meer willen drinken. Je eigen gevoel zegt meestal wel of er echt iets aan de hand is, maar dan moet je dat wel voelen als je helemaal rustig bent en niet als je gestresst bent door huilen/slecht eten/enz....Want dan haal je je al snel van alles in je hoofd. En dat denk ik dat er bij jou aan de hand is.
@Nikita: maar desondanks denk ik dat als iemand al twijfelt of er iets aan de hand is, en de krampjes zijn zo erg, dat je beter kunt zeggen: check het allemaal eens, zoek het allemaal eens uit of er iets aan de hand is, dan gewoon maar te zeggen: hoort er nu eenmaal bij. De krampjes duurden hier overigens de hele dag, en niet zoals je vaak hoort direct na een voeding. Op die momenten was het hier wel op z'n ergst, maar de rest van de dag door lag ze ook te krampen En hier dus zeer zeker wel wat aan de hand... kiss en koemelkallergie...
Krampjes zou je al eens kunnen uit sluiten door bv cinababy van vsm te gebruiken en eventueel een andere fles. Ons zoontje had de 1e week veel krampjes, liepen toen bijna continue met een huilend kind op de arm. Wij zijn toen cinababy gaan gebruiken en hebben de aventfles ingeruild tegen een dr brown fles. Hij heeft toen nog maar zelden last gehad van krampjes. Sab Simplex (is een duits middel) schijnt ook heel goed te zijn tegen krampen. Weet alleen niet of het in nederland te krijgen is. Het dochtertje van mijn nichtje heeft verborgen reflux. Dit was heel duidelijk te merken aan absoluut niet op de rug willen liggen, voeding herkauwen (smakbewegingen) en ze ruikte steeds zuur uit haar mondje. Hier waren de volgende symptomen van koemelkallergie: spugen en herkauwen (de klachten van reflux, alleen was het dat niet) onrustig slapen, huilen in slaap en niet vanzelf in slaap vallen (alleen als hij heel moe was) Roggelende ademhaling tijdens en direct na de fles onrustig aan de fles vanaf ongeveer 100cc en hoofdje steeds naar achter trekken Flessen slecht leeg drinken, liet totaal meer dan 1 fles staan. niezen en kuchen dunne ontlasting eczeem
Ja, OK Daar had ik verder even overheen gelezen... Hmm, grappig... ik had er dus nog nooit zo bij stilgestaan dat Thirza onder de categorie huilbaby viel. Geen wonder dat ik het zo zwaar vindt @TS: Hmm, maar even een rekensommetje... 4 kilo keer 150 is 600 cc. Als je kind dan flessen van 165 cc krijgt, zou je dus maar 3,5 fles mogen geven. Lijkt me handiger om dat te verdelen over 5 keer 120 ofzo.
o, by the way: misschien heb je nog wat aan de lijstjes met hongerdsignalen en vermoeidheidssignalen op www.inbakeren.nl?