Lange luteale fase of cervixslijm voor vruchtbare periode?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pitahaya, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Hoi dames,

Ik heb een vraagje. Ik ben in oktober 2012 gestopt met de pil. Ik wilde mijn lichaam even zelf leren kennen en hormoon-vrij zijn. We hadden nog geen kinderwens. Nu hebben we besloten om vanaf volgende cyclus te starten dus de afgelopen maanden ben ik goed bezig geweest om mijn lichaam te leren kennen. Maar nu heb ik hierover een vraagje...
    Ik heb een zeer lange cyclus (zie onderschrift) maar ik ovuleer wel. Ik weet dat mijn volgende cyclus 36 dagen gaat zijn. Daar ben ik blij mee. Het lijkt langzamerhand iets korter te worden. Maar nu is het volgende het geval.

Ik neem als voorbeeld even deze cyclus van 36 dagen. Maar het is nu zo de afgelopen maanden gegaan.

3 mei werd ik ongesteld. Dit duurde 4 dagen.
    Op cyclusdag 16 heb ik voor het eerst een klein beetje slijmerige afscheiding gezien.
    Op dag 17 niks.
    Op cyclusdag 18 was dit wat meer.
    Op cyclusdag 19 (vandaag) was dit nog meer en heb ik ook gevoelige tepels. Die gevoelige tepels houden altijd aan tot mijn menstruatie.
    Nu weet ik dat als ik cervixslijm en gevoelige tepels heb, dat ik er dan standaard 18 dagen bij kan optellen en dan word ik ongesteld. Ik weet dus dat ik nu op een cyclus van 36 dagen kom.

Maar... wanneer is dan mijn eisprong? En mijn vruchtbare periode (5 dagen ervoor en 1 dag erna?).

Als mijn luteale fase 14 dagen is, dan zou op cyclusdag 18 en 19 kloppen. Dan zou ik precies in de eerste vruchtbare dagen zitten en nog niet bij mijn eisprong. Maar hoe verklaar ik dan het slijm op cyclusdag 16? Want dan zou ik nog helemaal niet in mijn vruchtbare periode moeten zitten. Hoe kan dit? Ook weet ik dat ik vanaf morgen geen cervixslijm meer zal spotten.

Wat is aannemelijker? Dat ik gewoon een lange luteale fase heb? (Dus misschien 16 dagen?) En mijn eisprong dus eerder is dan ik denk? Of kan het ook zo zijn dat je al cervixslijm hebt VOOR je vruchtbare dagen? Of is dat niet mogelijk?

Ik weet dat ik het natuurlijk het beste kan testen door ovulatietesten of temperaturen te gebruiken, maar hier wil ik nog even niet aan. Vooral omdat we ook nog niet bezig zijn op dit moment. Maar als we vanaf volgende cyclus willen klussen dan wil ik wel graag weten vanaf wanneer we het beste kunnen klussen.

Ik hoor graag of iemand dit weet.

2. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    De LF is voor iedereen anders en hoeft echt niet standaard 14 dagen te zijn. Volgens mij kan je het best temperaturen om je eisprong te ontdekken maar afgaande op je symptomen (die gevoelige tepels) zou het kunnen zijn dat je eisprong vóór je die symptomen voelt plaatsvindt. En dat je dus een langere LF hebt. Dit kan ook 18 dagen zijn.
    Toch zou ik hier niet van uit gaan en temperaturen als je het zeker wil weten.

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik weet niet op alles antwoorden, maar ja: je kan vruchtbaar cervixslijm hebben ruim voor je eisprong. Ik heb wel eens een paar keer gehad dat ik vruchtbaar slijm had, maar toch pas 4-6 dagen later eisprong. Het verschilt ook per keer, echt je cyclus leren kennen is mij na 15 rondes nog niet gelukt, de ene keer is gewoon de ander keer niet.

4. Pitahaya

Okay, het kan dus allebei begrijp ik.
    Ik vind het lastig... Ik weet dat als ik het ECHT wil weten ik inderdaad moet temperaturen of ovulatietesten moet doen. Hier wil ik echter (nog) even niet aan.

Ik loop even te google-en op internet en daar staat dat de dag voor de eisprong meestal het slijm het ergst is. Dat is vandaag. Als ik dan morgen mijn eisprong zou hebben, zou dat betekenen dat ik een luteale fase van 17 dagen heb.... Moet ik mij daar zorgen over maken?

Als dat niet het geval is, dan zou het betekenen dat ik 7 dagen voor de eisprong al cervixslijm zou hebben.

Dus het is allebei niet helemaal zoals 'het hoort'.

5. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Wat hoort? Je bent niet helemaal gemiddeld. De meesten zijn dat niet. Een te korte lf kan een probleem zijn, een lange bij mijn weten niet. Je lijf leren kennen doe je door te meten door tempen en ovu testen en dit bij houden en met wat je zelf in je lijf waarneemt te vergelijken. Anders weet je het echt nooit zeker. Ook dan kan het wel eens een maandje verschillen. (mijn lf varieërd bijvoorbeeld).

6. Pitahaya

Ooooh echt? Ja, het kan ook nog per maand verschillen.... Pfff...

Ik zeg net tegen mijn vriend dat het allemaal niet klopt enzo. Zegt hij: Tsja, je bent een mens, geen machine.

Ohja! :p

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Verstandige vriend :D

8. Pitahaya

Ja he? Hihi!
    Maar vind het wel vervelend hoor... want wil zo graag weten wanneer de kans het grootst is...
    Misschien maar gewoon heel veel vrijen? :)

Deel Deze Pagina