Symptomen vsd (ventrikelseptumdefect)?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Enjoy84, 18 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Enjoy84

Enjoy84 Actief lid

8 mei 2009
    274
    0
    0
    Friesland
    Zijn er hier meer mama's met kindjes die een ventrikelseptumdefect hebben? En zo ja merk je hier iets van?

Al tijdens mijn zwangerschap was duidelijk dat mijn zoontje een vsd had en nog steeds heeft. Na de bevalling deed hij het uitstekend en is met 6 weken grondig onderzocht en bleek het niet te gaan om een groot vsd. Als hij bijna 10 maanden is pas pas weer op controle en het enige wat er volgens de arts kon gebeuren is dat het dicht zou gaan groeien. Helemaal gerustgesteld dus.
    Als ik foto's terugkijk van de eerste weken, zie je wel duidelijk een blauw waasje om zijn mondje zitten, maar dat is daarna weggetrokken en zie en merk je verder niets van zijn hartafwijking.
    Nu viel het mij laatst al op, toen hij even bij de tafel stond, hij wat paarse voetjes had. Schonk er verder geen aandacht aan. Van de week had ik hem met blote benen en voetjes in de tafelstoel zitten en merkte aan het einde van de maaltijd ook dat zijn voetjes wat blauw waren. Als hij ligt heeft hij dit niet.
    Het ligt naar mijn weten dus aan de bloedsomloop, maar is dit herkenbaar voor een vsd of kan dit op een extra probleem duiden?
    Zal het uiteraard nog wel navragen bij de huisarts en ook aangeven als we straks weer voor controle moeten naar het ziekenhuis.

2. djennes

djennes Bekend lid

24 apr 2012
    823
    29
    28
    Vrouw
    Thuis mama
    Rsn
    Welke kinderstoel gebruik je?

3. Enjoy84

Enjoy84 Actief lid

8 mei 2009
    274
    0
    0
    Friesland
    De triptrap van Stokke. Maar denk niet dat het daar iets meer te maken heeft. Zal het weekend wel eens kijken of hij het in een andere tafelstoel ook heeft.

4. cindy490

cindy490 Lid

12 okt 2010
    44
    0
    0
    NULL
    roermond
    Hoi

mijn zoontje heeft ook een vsd. En ook meerdere controles gehad hij had een klein gaatje wat ook niet geopereerd hoefde te worden. In het begin zag je het idd wel met de fles bv als hij die aan het drinken was. En de artsen zagen het aan zn nagelriempjes. Maar verder eigenlijk geen problemen gehad. Hij is nu 3.5 jaar en een half jaar terug zijn we nog bij de cardioloog geweest en was het dichtgegroeid. Hij moet over een dik jaar nog eens terug op controle en dan zou ze zn dossier afsluiten. Eind goed al goed.

groetjes cindy

5. Enjoy84

Enjoy84 Actief lid

8 mei 2009
    274
    0
    0
    Friesland
    Dat is fijn om te horen Cindy. Het heeft dus zo'n 3 jaar geduurd voordat het dicht was?
    Jij herkend de blauwe voetjes niet?
    Vandaag contact opgenomen met het ziekenhuis en ik word woensdag teruggebeld door de kindercardioloog, dus ben benieuwd wat hij zal zeggen.
    Voor de rest ontwikkeld hij zich prima, maar ben toch bezorgder om hem dan dat ik destijds bij mijn dochter was. Laatst had hij een kleine week koorts (oorontsteking), maar het bleef maar in mijn hoofd omspoken hoe zwaar z'n hartje het wel niet moest hebben. Normaal bij een VSD moet hij al harder werken dan bij een gezond hart en als er ook nog een ontsteking gaande is in het lichaam, moet dat toch wel een aanslag betekenen.
    Ik werk zelf in de zorg, dus ben best wel wat gewend, maar blijf een bezorgde moeder als het om mijn eigen kroost gaat.

6. Enjoy84

Enjoy84 Actief lid

8 mei 2009
    274
    0
    0
    Friesland
    De cardioloog vertelde me dat blauwe voetjes niet het gevolg van de VSD kunnen zijn, dus dat is goed nieuws.
    Nu alleen nog ontdekken waar het dan vandaan komt.;)

Deel Deze Pagina