Hoi Ik ben vandaag precies 6 weken. Waarom weet ik niet maar ben vreselijk onzeker en denk steeds dat het niet goed zit.... ik herken dat niet van me eerste zwangerschap. Nu is negatief denken wel iets makkelijks voor mij zeg maar. De test is nog steeds knal positief. Me borsten zijn nog steeds gezwollen en pijnlijk. Verder ben ik vooral vandaag moe een lamlendig alsof je ziek gaat worden. De 1e echo is pas over 3 weken met 8 weken en 2 dagen. Zou je mogen vragen of het eerder kan? Dat zou me enorm gerust stellen...
Het kan wel, maar de doen niet voor niets op een bepaalde termijn. Met 6 weken kan het BV dat het hartje nog niet klopt en dan moet je later terug komen en heb je extra stress. Bovendien geeft het natuurlijk geen garantie, een echo met 6 weken kan goed zijn maar het kan alsnog voor de 12 weken makkelijk mis gaan. Mijn verloskundige deed daarom alleen bij indicatie (meerdere miskramen gehad) een vroege echo.
Ok ja dat is ook weer zo inderdaad. Ik dacht dat het hartje met 5 weken al ging kloppen? In mijn eerste zwangerschap had ik toevallig een afspraak bij de gynaecoloog en die maakte toen een inwendige echo. Je zag een kleine erwt en iets flikkeren dat was het hartje dat klopte.
Een vroege echo zegt helaas niks, er is altijd kans dat het daarna mog mis kan gaan. Maar je kan het altijd gewoon vragen. Hier is het alleen bij indicatie (dus eerder miskramen, bbz ed gehad). Doen ze het niet dan kan je zelf een echo plannen bij een echocentrum. Dit moet je dan wel zelf betalen (kost hier 30 euro).
Ik had mijn eerste echo met 5.3. Omdat tik daarvoor een miskraam had gehad was ik doodsbang. Volgende echo met 5.6. Daarna met 6.3. Hartje klopte toen net. Vanaf toen elke week een echo gehad tot aan de 12 weken. Ik heb er absoluut geen spijt van, vond het heerlijk en kon er echt weer van slapen dan. Maar hier waren er natuurlijk andere omstandigheden. Je kunt altijd een pret echo bureau bellen en betalen voor een echo. Hebben wij ook 1 keer gedaan omdat de vk niet kon. Kan prima.
Je zou vanaf zeven weken een pretecho kunnen boeken, dan moet het hartje echt kloppen. Een pretecho heb je voor zo'n 25 a 30 euro. Ik snap je gevoel, de eerste weken zijn zo vreselijk zenuwslopend. Het nadeel is, een echo met 6 weken kan je nog zenuwachtiger maken. Het hartje kan kloppen, maar het hoeft niet. Of even wachten of kijken of je volgende week ergens terecht kan. Het biedt geen zekerheid maar het houd je wel even gerust. Na het kloppen van het hartje zakt het risico op een miskraam ook aanzienlijk.