ervaring met utrogestan?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MoodyL, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    Dag allen,

Het is de eerste keer dat ik hier iets plaats. Dus zal een beetje achtergrond info geven.

21 april 2013 ben ik bevallen van een dochtertje. Zwanger geworden in ronde 4 en probleemloze zwangerschap. Een jaar later willen we gaan voor een zusje of broertje en stop in maart 2014 met de pil. We zijn meteen zwanger maar het heeft niet mogen duren. Op 5,5 week zijn we net kindje verloren. Het duurt even voor mijn cyclus terug op gang komt, maar in augustus zijn we terug zwanger. Ook deze droom duurt niet lang, want het blijkt een EUG te zijn. Deze proberen ze eerst weg te krijgen met chemo (methotrexaat) maar uiteindelijk moet ik met 10 weken zwanger met spoed geopereerd worden. Door de spuitjes mag ik 3 maanden niet zwanger worden.

In december stop ik weer met de pil en in januari ben ik meteen weer zwanger om helaas ook weer een miskraam te krijgen op 5 weken. De gynaecoloog vermoed een innstellingsprobleem en schrijft utrogestan voor.

Op 26 of 27 januari heb ik een eisprong gehad en ben ik begonnen met de utrogestan. De gynaecoloog heeft me duidelijk gewezen op het feit dat deze medicatie het gevoel van zwanger zijn kan geven. In het begin voelde ik niets, maar sinds enkele dagen (precies een instelling gevoeld 7 dagen na ovulatie) voel ik alles toch wel heel zwanger. Enorme humeur wisselingen en kort lontje, zwanger gevoel in borsten, enorm moe en buiten adem na een inspanning en heel de tijd enorm kou. Daarnaast heb ik iets dat ik bij mijn vorige zw niet ervaren heb, maar nu ik utrogestan moet opsteken merk ik dat alles enorm gezwollen is beneden. Kan dit ook van de medicatie zijn?

De gynaecoloog heeft me aangeraden om 5 dagen over tijd te gaan en dan ineens bloed te prikken, maar het is enorm moeilijk om niet te testen. Zeker nu ik me zo zwanger voel.

Sorry voor het enorme epistel, maar zit al enorm lang te lezen op allerlei forums en het moet me van het hart ;)

2. Colinn

Colinn VIP lid

8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    (zie mn handtekening:))Ik krijg het voorgeschreven zodra ik een positieve test heb. Ik ben benieuwd of het wat doet! Spannend voor jou! Wanneer is je nod?

3. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    Normaal gezien nu zondag, 8 februari, maar mijn gynaecoloog heeft me aangeraden om te wachten tot donderdag en meteen een bloedtest te doen. Met Utrogestan kunnen de menstruatie namelijk een beetje uitgesteld worden en dan krijg ik geen valse hoop ;)

Gezien de 2 vroege miskramen weet ik dat ik best nog even wacht vooraleer ik test, maar het is echt ontzetten moeilijk. Het tweede kindje is zo ontzettend welkom!

4. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ik gebruik dit vanwege dreigende vroeggeboorte om mijn baarmoeder rustig te houden. Dus of ik me daardoor meer zwanger voel...geen idee ;) Ze hebben mij in ieder geval niet gewaarschuwd voor bijwerkingen.
    Moet jij de pillen oraal of vaginaal inbrengen? Ik moet ze vaginaal inbrengen, nadeel is dat het wat viezige afscheiding geeft.

5. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    Ik moet ze ook vaginaal inbrengen. Daarmee dat ik nu voel dat het vanbinnen allemaal een beetje opgeblazen is :D

Nu een dosis van 3 keer 200 mg per dag vanaf de eisprong. Ik heb 2 follikels gezien op de echo en toen was mijn baarmoederslijmvlies ook al mooi dik, maar geen idee waarbij het dan uiteindelijk misloopt. Ik heb vorige maand ook vanaf de bevruchting (toen echt goed gevoeld) tot het miskraam samentrekking van mijn baarmoeder gevoeld. Ik zou bijna durven zeggen dat het voelde als harde buiken. Nu met de utrogestan is het allemaal veel rustiger, maar kan ook zijn dat er geen bevruchting is natuurlijk :)

Ik heb ook een vertraagde schildklier en mijn TSH was 2,4 (ideaal is dit rond de 1 om zwanger te worden, maar bij mijn eerste zwangerschap was dit nog veel hoger want nog niet vastgesteld). Na mijn laatste miskraam van januari heeft de gynaecoloog ook een stollingsonderzoek in het bloed gedaan en waren bepaalde waarden licht verhoogd maar dit kon ook van het miskraam zijn.

En te denken dat het de eerste keer allemaal zo goed ging.

6. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Hmm. Ik ben zwanger geworden met dun baarmoederslijmvlies en heb vanaf de vermoedelijke innesteling tot een week of 7 enorme buikpijn gehad. Nog erger dan toen ik weeën kreeg met 21 weken volgens mij. Raar iets, zo'n baarmoeder :-s

7. Yinxy

Yinxy Fanatiek lid

22 dec 2012
    1.461
    2
    38
    Noord Brabant
    Utrogestan heb ik ook een paar keer mogen gebruiken. Zonder andere medicatie maar ook samen met clomid. Het klopt dat het je menstruatie kan uitstellen. Gaf mij iedere keer valse hoop, want ja je voelt veel veranderen aan je lichaam. Meende iedere keer wel weer dat ik echt zwangerschapskwaaltjes had. Dus laat je inderdaad niet gek maken door je lichaam, die kan je bedriegen waar je bij staat helaas. Heel erg veel succes met wachten met testen!

8. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Ook ik ben momenteel aan de utrogestan en de kwaaltjes zijn ook hier aanwezig.

9. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Utrogestan kan inderdaad klachten geven die op zwangerschapskwaaltjes lijken. Moe, misselijk, pijnlijke borsten. Dat maakt het heel verwarrend in die periode tot aan je NOD.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Utrogestan is rotspul vanwege de bijwerkingen en ook in het gebruik is het niet ideaal, maar hé als het ervoor zorgt dat je zwanger blijft slik ik er desnoods kilo's van... :D
    Het is supervervelend dat het zoveel klachten geeft die bij de tweede helft van je cyclus horen, maar ja dat komt omdat het progesteron is. En dat is precies het hormoon dat dat in de natuurlijke situatie in je lijf veroorzaakt. Echte zwangerschapssymptomen krijg je pas als er zwangerschapshormoon is en dat is een dag of 10/12 na de eisprong.

Heel veel succes en ik hoop dat het goed gaat!

11. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    Hey,

Allemaal erg bedankt voor jullie antwoord.

@Hilly1980 het is namelijk zo dat ik me pas echt zwanger ben beginnen voelen vanaf 8dpo. En ik gebruik de utrogestan al van bij de eisprong. Dus dan vroeg ik me af of ik al niet vanaf de eisprong die duidelijke symptomen zou moeten ervaren?

Morgen heb ik normaal mijn nod, maar we gaan wachten tot dinsdag om te testen ;)

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als de symptomen pas later kwamen kan het prima van hCG zijn ipv de utro. Ik hoop het van harte voor je!!! Knap dat je wacht met testen, zo geduldig was ik niet :D

13. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    Ik heb de vorige keren ook vroeg getest, maar helaas mis gelopen. En dan val je van heel hoog :(

Nu neem ik mezelf voor langer te wachten met testen en als het dan misloopt denk ik gewoon dat het niets geweest is.

Maar dan denk ik vandaag dat het misschien toch weer prijs zou kunnen zijn. ;)

14. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Wat spannend Moody! Ik ga vandaag beginnen met utro voorde eerste keer... Ben heel benieuwd! Spannend hoor.. Ik ga voor je duimen!

15. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    @meiske80 begin je ook met utrogestan vanaf de eisprong of vanaf een positieve test? wanneer heb je je nod als het vanaf eisprong is? Ik ben heel benieuwd of het werkt, want voor mij is het ook de eerste maand.

We hebben besloten om toch te wachten tot donderdag om te testen. Het is moeilijk om de testdrang tegen te gaan, maar het is best zo :)

16. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    De arts had tegen VL gezegd dat ik anderhalve dag na een positieve test kon beginnen maar ik begreep van andere gebruikers dat het ook je eisprong tegen kan houden.. en aangezien mijn ei 2 dagen na positieve test pas springt heb ik wat langer gewacht, tot vanmiddag (zaterdagmiddag 1e z.g.a. positieve test, nu maandagmiddag begonnen)
    Ik heb alleeen geen idee hoe lang ik ermee moet doorgaan..?? want het houdt je menstruatie tegen heb ik begrepen... weet jij dat?

17. MoodyL

MoodyL Bekend lid

6 feb 2015
    504
    0
    0
    gent
    De gynaecoloog heeft me erop gewezen dat het de menstruatie kan uitstellen, maar als er geen bevruchting is komen ze hoe dan ook af :D als er wel een bevruchting is moet je ze doornemen tot 12 weken.

Ik ben ondertussen 1 dag over tijd, maar houd mezelf flink in om niet te testen hoewel ik me flink zwanger voel. Kan perfect van de pillen zijn...

ik hoop voor ons allebei dat "de bolletjes" wat mogen opbrengen ;)

18. dromer 30

dromer 30 Lid

18 feb 2015
    13
    0
    0
    eigen praktijk op het gebied van voeding en bewegi
    nijkerk
    #18 dromer 30, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt: 18 feb 2015
    Ik gebruik ook urtogestan na punctie van de ivf tot de dag dat ik mag testen. (dat is morgen)
    Ik was op zondag avond begonnen 1 februari en nergens last van tot die vrijdag 5 dagen na de start van de medicatie. ik had hoofdpijn en krampen en vlagen van misselijkheid en mijn borsten deden erg zeer. na een 5 a 6 dagen verder nergens meer last van. nu heb ik wel een aantal dagen dat ik in de nacht het zo warm heb terwijl ik normaal de elektrische deken gebruik. geen idee. zal ook wel een bijwerking zijn van die bolletjes zijn verwacht ik.

Het is erg vervelend die bijwerkingen maar als wij daarmee ooit een wondertje in onze armen er mee mogen krijgen vind ik het prima.

iedereen nog veel succes met alles.

19. minniemo

minniemo Actief lid

28 aug 2014
    229
    8
    18
    Hier ook gestart met utrogestan vanaf een positieve test en vandaag nog een mooi kloppend hartje mogen zien bij 8+4! Vind het nog steeds super spannend, maar hoop dat de utrogestan zijn vruchten af gaat werpen! Al zullen we er nooit achter of dit ook daadwerkelijk is wat ik nodig heb om zwanger te blijven..

Colinn zag dat jij ook zwanger bent! Gefeliciteerd!!! Mijn duimen draaien voor een plakker!

Deel Deze Pagina