Koortsblaar

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kalush, 19 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Hallo..

Nou het is weer zover hoor, de zon is weer in het land, en Kalush heeft weer een koortsblaar.
    Dit maal geen koortslip (waar ik het normaal gesproken altijd krijg) maar nu op mijn kin :( :(
    Snap er helemaal niks meer van, maar vind het eigenlijk wel beter, heb ik er minder last van.

Kan nu gelukkig nog geen kwaat voor ons kindje, maar ben wel bang dat als ons beebje er straks is, je hem/haar eigenlijk niet mag aanraken.
    Het lullige is, als ik er 1 heb, krijgt mijn man het ook, en viceversa.
    Wat moeten we dan??

Stomme dingen, wat moet je er mee (de koortslip/blaar dan hé)
    Vind het wel erg vaag dat deze nu opeens op mijn kin zit.. Ik gebruik nu dat speciale spul daarvoor ook niet, heb gehoord dat dát wel schadelijk kan zijn voor een ongeboren kind.. dus laat het nu maar groeien.. :confused:

Toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, had ik ook een koortslip, heb toen dat spul wel gebruikt.. maar goed ik wist het toen nog niet.
    Ik heb laatst net zitten de verkondigen dat ik er al tijden geen last meer van had.. en zie daar.. Jech!

Goed, moest dit even kwijt..
    Heeft iemand informatie over hoe het zit met Herpes (is een herpesvirus) en zwangerschap/baby?

Groetjes Kalush

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Volgens mij is alleen het vocht schadelijk voor baby's en mag je de kleine gewoon aanraken. Je moet alleen zorgen dat de kleine niet in aanraking komt met (vocht uit) je koortlip/koortsblaar.

3. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    ik heb er destijds wat over gevraagd aan de verloskundige.
    Volgens mij is t trouwens zo dat als jij het hebt je kindje het automatisch ook krijgt en het op die manier dus niet gevaarlijk is.
    Ik weet dit allemaal niet zeker.
    Google het anders ff.. kan je er vast t een en ander over vinden.

4. mad

mad Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    mijn moeder heeft toevallig een (herpes) blaar op haar voorhoofd.

ze heeft hiervoor een pillenkuur gehad (42 dagen!!!) en zo groot was de blaar nou ook weer niet. maar het is een virus in je lijf he zeggen ze! en je kan er ook aan komen door in aanraking te zijn geweest met mensen die gordelroos hebben (ouderen vaak). het schijnt toch wel zeer besmettelijk te zijn.

veel suc 6 en hopenlijk ben je er snel van af!

5. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik heb het ook altijd op m'n kin, bijna nooit op m'n lip.
    Als de baby er is, niet mee kussen enzo moet heel gevaarlijk zijn,ook goe dje handen wassen.
    Zalf voor koortsblaar mag je niet gebruiken(helpt toch niet zo goed bij mij), je kunt wel deppen met egina fors.

6. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik gebruik nu betadine, om zo uitbreiding van de koortsbaar te voorkomen.
    Bij mij groeit het altijd door.
    Is echt vervelend!

Ik heb laatst een verhaal gelezen (meende in ouders van nu) dat er een keer een kindje aan overleden is.
    De artsen konden eerst geen oorzaak vinden, maar nadat het overleden was, bleek de oorzaak dit virus te zijn.
    Hier ben ik toch heel erg van geschrokken!

Er zullen meer ouders zijn die dit virus bij zich dragen, ik zal de VK hier eens over vragen, wat voor advies zij geven.
    Lijkt me logisch dat je hier heel erg op gaat letten, uit hygienisch oogpunt.
    Maar ik ken mezelf, in een flits vergeet je het soms..
    Ondoordacht zit je er wel eens aan..
    En dan ben je de klos.

Groetjes Kalush

7. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    het kan levensgevaarlijk voor babys zijn! er zijn babys aan doodgegaan. mijn vk heeft me dat bij het eerste bezoek al verteld, maar ik wist het al want ik ben helaas ook opgescheept met dit virus waar je nooit van af komt.
    bij mijn kinderen ben ik er altijd heel voorzichtig mee geweest, en zeker toen ze babys waren heb ik ook op het bezoek gelet of ze niets hadden. ik wil nu ook het mijn kinderen niet aandoen. ben er zelf ook ongelukkig onder.

maar mijn vk raadde zelfs aan dat na de bevalling je een koortsblaar hebben mocht je een mondkapje dragen kon.

8. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    weet niet hoe het zit als je zelf dat virus heb. weet wel dat alleen het vocht gevaarlijk is en als je visite krijg mogen ze niet dichter bij komen dan een paar meter of een mondkapje op. Baby´s kunnen er hersenvliesontsteking van krijgen.

9. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    bij een eerste besmetting kunnen kleine kinderen er echt heel ziek van worden. als je net bevallen bent, en je bezoek heeft een koortsblaar dan zou ik liever willen dat ze kwamen als die blaar over was.

10. mad

mad Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    ja als je eenmaal het herpes virus in je lijft hebt gaat het niet meer weg. er bestaan nog geen medicijnen tegen die het volledig uit je lijf krijgen en je draagt het altijd mee. bij veel mensen komt het bij ziekte/ stress etc. weer naar boven en je kunt alleen de plek inderdaad bestrijden met zalf/ pillen.
    babys zijn nog niet gewapend met genoeg antistoffen tegen dit virus en kunnen er inderdaad zelfs aan overlijden.
    ik hoop dus ook echt niet dat ik nu al ga bevallen aangezien m moeder ook met een blaar rond loopt! zou ik zooooo erg vinden.

jullie die ook een blaar / herpes hebben veel suc6 en pas goed op!

x

11. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    je kan een mondkapje halen voor je moeder ;)

nee ik hoop dat ze er gauw van af is, zodat ze haar kleinkind lekker kan knuffelen. want er is niets zo vervelend als zo`n rotblaar op je hoofd.

12. flappie

flappie Bekend lid

20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Vanaf mijn 4e heb ik al last van koortsblaren en dan niet van die kleintjes, maar enorme die zich uitbreiden van mijn lip tot neus :cry: Een keer of drie per jaar heb ik dit. Je kunt iom je huisarts hier gewoon zalf voor krijgen. En je bezoek kan gewoon langskomen met een koortblaar, als er maar een korstje opzit en als ze de baby niet kussen. Er moet echt vocht vrijkomen waar het virus inzit, wil je de baby besmetten!!! Ik hoop zelf ook niet dat ik met de bevalling één krijg, want met een kapje op voeden.....pffff. Ik heb zelf meegemaakt met iemand uit mijn familie dat ik de baby niet eens op schoot mocht, terwijl ik echt een korstje had ( het was bijna helemaal weg en ik weet zelf precies wat ik wel en niet kan doen met een koortsblaar) , dit was ook kwetsend, dus ik zou er een beetje mee uitkijken om mensen bij voorbaat al te weigeren!!

XXX

13. sim

sim Niet meer actief

:confused: dat wist ik niet dat een baby daar aan kon dood gaan, wat verontrustend, beide oma's hebben wel eens een koortsblaar, heb je het al aan de vk hier gevraagd?

14. flappie

flappie Bekend lid

20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Je moet natuurlijk wel superhygienisch zijn, dus als ik een koortsblaar heb, zit ik er noooooit aan en was m'n handen wel tig keer per dag. Ook kan het besmettelijk zijn via handdoeken, die doe ik dus dan ook direct in de wasmachine!

XXX

15. mad

mad Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    ja ja het is een heftig virus.

google maar wat rond en kijk bij herpes/ pasgeborene en je leest er van alles over.
    voorzichtigheid en hele strenge hygiene is echt geboden.

en ja ik hoop ook echt dat t heeeel snel weg is bij m moeder! t zit precies op dr voorhoofd. gelukkig is ie al wat aan t indrogen.

16. Hoi

Ook ik ben er een van vele die regelmatig last heeft van de koortsblaar,
    Gelukkig had ik er geen last van bij mijn eertse maar kan me voorstellen dat het verschrikkelijk is als je in je kraambed er eentje krijgt.

ook ik heb de blaren op heel mijn gezicht eens gehad wang lip en neus.
    Tja het is niet prettig.

Je kunt het virus ook in je oog krijgen en dat is schijnbaar best gevaarlijk ivm blindheid.

Zelf heb ik eens net voor een operatie een blaar gekregen en toen hebben ze de operatie er voor afgelast zo besmettelijk is het virus.

Groetjes karina

17. flappie

flappie Bekend lid

20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    jeetje,

maar het gaat toch om het vocht in de blaartjes? Anders heb ik verkeerde info van de ha gekregen?!

XXX

18. sim

sim Niet meer actief

ieuw, dat wist ik helemaal niet, ik ging daar erg luchtig mee om achteraf.... (denk je eens in hoeveel mensen met blaasjes lipstick testen in een winkel :confused: ) ik hoop voor ons allemaal dat niemand dit overkomt tijdens het kraambed, kun je eindelijk je hummel heerlijk knuffelen....

19. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ja, ik hoop dat die van mij ook snel weer verdwenen is.. Je kan zien hoe besmettelijk het is.. Gister kreeg ik er 1, vanochtend mijn man ook 1..
    Terwijl we nooit zoenen als 1 van ons zo'n (pokke) ding heeft..

Hij had het virus zelf ook, al voordat we elkaar kenden, maar toch.. dat zegt alweer genoeg, zit nog geen 24 uur tussen.

Het is niet alleen vervelend, maar ook nog best pijnlijk, en het lijkt ook nog eens erg vies (vind ik van mezelf)

Ik heb het altijd als de eerste warme dagen komen in de zomer, reageerd bij mij heel sterk op zonnestralen.
    Ook is het altijd raak rond de kerst.. ik had er ook 1 toen ik net zwanger was, begin januari (wist het zelf toen nog niet dat ik zwanger was, maar toch)

Het is gewoon super vervelend, en straks als je een kleintje hebt, is het ook nog eens gevaarlijk.
    Ik had hier al eens wat over gelezen.. vandaar mijn angst.. ik ken mezelf.. ben van mezelf erg schoon met alles, vaak handen wassen e.d, maar het zal je maar eens overkomen, dat je op een onbewust moment er toch aan hebt gezeten..
    Daar ben ik echt bang voor!

Tot welke leeftijd van een kind is dit gevaarlijk? Meende toch alleen de eerste 3 maanden (daarna is het nog niet goed, maar dan worden ze er niet zo ziek meer van) of wel??

Groetjes Kalush

20. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    in de eerste maanden is het levensgevaarlijk. als ze wat ouder zijn dan worden ze er bij de eerste besmetting goed ziek van, daarna hebben ze net als ons gewoon een blaar. vraag het anders aan je vk, die van mij had er ook een folder over.

Deel Deze Pagina