hai meiden Ik kom even meekletsen Er is al eens eerder een Asherman topic geweest hier op ZP, daar zat ik destijds ook in... Even kort mijn verhaal: jan.2007 stoppen pil feb.2007 zwanger na 6 weken bloedverlies, met 7,5 week echo: alles oke, met 11,5 week echo: MA (kindje zat er nog maar was dus gestopt met groeien) curretage gehad, na 3 maanden nog steeds niet ongesteld, dus naar gyn, kreeg hormonen die het moesten opwekken, gebeurde niks, weer naar gyn, echo gehad, onderzoeken, maar gyn wilde er niet aan dat het Asherman kon zijn, ik heb toen om doorverwijzing naar dr. E gevraagd, kreeg ik niet, wel onderzoeken nog gehad (en ondertussen allemaal verschillende artsen gehad) en toen raakte ik in dec. 2007 toch zwanger (volgens dr. E achteraf een wonder vanwege de verklevingen) na 9,5 week echo: feb 2008, weer MA weer currettage: arts die mij gecurreteerd had zei: nou mevrouw het is echt geen Asherman want ik heb zelf gezien dat er geen verklevingen waren vervolgens weer alsmaar geen ongies, ja enkel wat bruine drupjes... eindelijk na lang zeuren en veel echo's in zomer 2008 een hysto gekregen: bleek de hele baarmoedermond dicht te zitten...(wat ik dus al die tijd zelf al dacht) Toen kreeg ik wel doorverwijzing naar dr. E en in sept 2008, nov. 2008 (met hormoonkuur) en januari 2009 hysteroscopiën gehad in het Spaarne. Mijn vorm van asherman keert snel terug (baarmoedermond verklevingen) De baarmoeder zelf is wel verklevingvrij, de eierstokken gelukkig ook. In jan. 2009 mochten we eindelijk weer proberen, gelukkig raakte ik gelijk zwanger en dat is nu onze dochter Danique Milou. Ik moest wel in zkh bevallen ivm verhoogde kans op verkleefde placenta. Na bevalling (ks) moest ik in dec.2009 weer een controle hysto, toen bleek er nog zw.schapsweefsel te zitten, in maart 2010 weer terug geweest, weer hysto en toen afwachten, helaas werden de ongies weer minder dus eind 2010 weer een hysto gehad, weer lichte verklevingen, spiraal gezet, en die spiraal is er 3 mei uit gegaan... Zodra de ongies weer minder worden, moet ik weer een hysto, maar tot die tijd kunnen we dus voor een brusje gaan proberen... edit: hmmm zo kort is mijn verhaal dus niet
Lynn, jeetje zeg jij hebt ook al een lange weg bewandelt en heel moeizaam allemaal. Mede doordat je niet geloofd werd door je eigen gyn. Jammer is dat want het klokje tikt alsmaar door. Gelukkig wel al een mooie dochter. Ik hoop heel snel dat jullie nu weer zwanger mogen zijn. Heel veel sterkte en succes. En hopelijk blijf je hier ook mee kletsen.
Lynn, jemig wat een verhaal. Spannend dat nu je spiraal er uit is. Hopelijk lukt het snel! ik lees dat je meerdere hystero's gehad hebt, in sep, nov 2008 en jan 2009. Was dat omdat het niet in een keer lukte?? Dat is nl bij mij ook het geval en ik ben zo benieuwd naar een lotgenootje hierin. Ik moet 4 juli voor poging 2 in de OK. Gelukkig ben je toch bij dr E terecht gekomen...... succes en gezellig dat je meekletst! liefs, mirjam
Dankjewel Mieke en Mcflurry! Ik heb nu 6 hysto's gehad bij dr.E 1ste: verklevingen weggehaald en er zat een perforatie gat in de baarmoeder, daardoor kon er geen spiraal geplaatst worden 2de: gat zat dicht, weer verklevingen weggehaald en wel spiraal en hormoonkuur na 3 mnd spiraal verwijderd 2 weken later 3de hysto: weer heel klein beetje verklevingen weggehaald maar toen mochten we het wel wer proberen... ik heb de verklevingen in de baarmoedermond, dat is een heel smal stukje, waardoor de verklevingen ook vrij snel kunnen terug keren (en dat gebeurde dus ook bij mij) de andere 3 hysto's na de bevalling is ook weer een beetje zelfde verhaal, steeds lichte verklevingen terugkomend in de baarmoedermond...maar niet zo erg als de verklevingen die de eerste keer zijn weggehaald. Maar zolang ik nog een kinderwens heb, zal ik waars. gewoon met enige regelmaat terug moeten voor een hysto ja... mcflurry: waarom moet jij meerdere hysto's hebben? (soory heb niet alles terug gelezen)
och jee meis...he dat is wel heel slecht nieuws...heeft dr.E wel vertrouwen erin het weg te krijgen? En wat is er gebeurd met je als ik vragen mag dat het zo ernstig is geworden? zit jij toevallig ook bij asherman topic?
Ik heb een keizersnede gehad, meer niet. dokter E weet niet wat hij ervan moet vinden, heeft ie eigenlijk bijna nooit meegemaakt. Hij denkt wrs een hechting teveel. Hij heeft er absoluut nog vertrouwen in, hij zei: soms krijg ik vrouwen pas de derde keer open, heb dus nog hoop! Nou dat doe ik dan maar, tenminste dat probeer ik, af en toe vliegt het me naar mn keel, het idee dat het nooit meer gaat lukken........ pff vreselijk!
Arme Mirjam. Emanuel geeft het echt niet zomaar op, zoals hij zelf ook zegt, en zolang hij hoop heeft, is het er ook echt. Hij kletst nooit zomaar wat. Wat een rotsituatie, met die onzekerheid. Er is natuurlijk een goede kans dat alleen je baarmoedermond verkleefd is, en dat als E een opening kan maken, er vrijwel meteen weer een zwangerschap mogelijk is. Verklevingen in de hals kunnen hardnekkig zijn, maar de ergste variant van Asherman zit in de héle baarmoeder en dan is de prognose echt ongunstig. Ik hou dus nog hoop, vooral omdat je bij E zit. Een betere Ashermanarts is er echt niet in Nederland. Lfs, Suus
Suus heeft gelijk. Dr. E is echt de beste en als hij er geen heil in meer zou zien zou hij dat ook echt wel zeggen, hij is altijd eerlijk! Hopelijk lukt het hem!! Denk het wel... Wel apart ja dat dit gebeurd is na een ks, ik ben erg benieuwd of dr.E de reden terug kan vinden hiervoor... Hoe lang na je ks heb je klachten gehad en hoelang duurde het voordat je bij dr.E terecht kwam? sterkte meid!!! Probeer de moed erin te houden....
suus, lynn, mieke, meiden... jullie steun en woorden doen me goed! heel erg bedankt! soms zie ik het idd niet meer zitten, maar door jullie berichtjes houd ik de moed erin! dikke kus
Ik zag het dik een half jaar geleden ook totaal niet meer zitten, na 5 miskramen op rij, een placentagezwel, een onherstelbaar verkleefde eileider, al 36 jaar inmiddels, en toen ook nog Asherman, en nu ben ik 21 weken zwanger... Ik was de laatste die dat voor mogelijk had gehouden. Dus nogmaals, je bent in goede handen, heeeeel veel meiden met Asherman worden na de hulp van dr. E toch (weer) zwanger, en er is dus hoop met een grote H. xx Suus
Mirjam, het is fijn om op deze manier met 'lotgenoten' te kunnen kletsen en ervaringen te kunnen delen, maar niet alleen dat, ook steun te krijgen. We weten gewoon wat de ander doormaakt. Nu denk ik dat ik mij gelukkig mag prijzen dat het bij mij echt heel erg mee viel en de kans op een goed herstel groot is. Dat zal de controle de 25e uitmaken. Ik hoop ook heel erg dat het voor jou en de andere meiden hier allemaal heel mooi en positief zal aflopen. Knuf!! Suus, 21 weken alweer. Hebben jullie de 20 wk echo al gehad? Hopelijk was/is alles goed. Weten jullie het geslacht of blijft het een 'verrassing'? Morgen de laatste estradiol en primolut meiden. Woensdag word mijn spiraal verwijderd en dat 2 weken 'herstellen' zonder kuur etc. Ook weer spannend en een soort mijlpaal. Ik ga wel tegen de doktersassistente zeggen dat ze het echt heeeel voorzichtig moet doen. Ben al bang voor een kleine beschadiging en de gevolgen ervan.
@suus: jeetje wat een boel narigheid heb jij meegemaakt ... ben er gewoon stil van...ik hoop dan ook dat jij straks over 19 weken een prachtig wondertje vast mag houden, en eerlijk waar, dat doet zoveel pijn verzachten.... @mieke: ik laat mijn spiraal alleen maar door dr. E weghalen, ben zo angstig geworden dat ik echt niemand andersd meer aan mijn baarmoeder laat... Ook ik heb zo'n beetje een half jaar voor dat ik van Danique zwanger raakte echt een hele tijd een hele depressieve periode gehad waarin ik ook echt geen hoop meer had, ik dacht echt dat ik nooit moeder zou worden...dus heel herkenbaar..
Jeetje Mieke, wat is dat hard gegaan! Dat spiraal is er in een zuchtje uit. Kwestie van aan de touwtjes trekken en klaar. 20-w-echo was vorige week en alles zag er goed uit. We weten al een tijdje wat het is, maar houden het nog even spannend . Slaap lekker allemaal! Suus
Lynn, in eerste instantie was dit ook mijn gedachte hoor, laat E. het er maar uithalen. Maar toen ik een afspraak wilde maken bij de poli toen deden ze daar al heel raar dat het maar een week van te voren (voor controle) hoefde en dr. E. was er zelf die dag niet. Dus toen na lang nadenken toch maar besloten het bij mijn eigen HA te laten doen. Die heeft 2 jaar geleden al eens het spiraaltje geplaatst en de assistente hem al een keer verwijdert, dus ik vertrouw erop dat het goed gaat, maar zal haar nog wel even vragen voorzichtig te zijn hihi. Suus, fijn dat alles goed is. Haha en jullie houden de spanning er dus nog even in. Ik denk een meisje Het is idd heel snel gegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze periode van 'rust' wel even heel erg fijn vond hoor. Er even niet zo mee bezig te hoeven zijn. Even nog een vraagje, heb hem al eerder gesteld aan je hoor Vandaag laatste pillen geslikt, dus deze week weer ongi. Dan begin ik op de eerste dag dus weer met tellen voor een nieuwe cyclus toch? Dan ga ik ook weer beginnen met tempen. Dan kan ik mijn FF-account weer activeren namelijk.
hej! ik heb morgen mijn laatste estradiol en primolut, voor een stop van 5 dagen. Hoe lang duurt het dan voordat ik iets van een ongi kan verwachten? Kan ik dit uberhaupt wel verwachten, als alles verkleefd is? Hij heeft wel gaten geprikt, dus mss.... Fijn suus dat de echo goed was, heerlijk gevoel he! geniet ervan! succes mieke met spiraal verwijdering! spannend ook wel, toch een soort nieuw begin-gevoel lijkt me????
Mirjam, bij mij begon het al gelijk de dag erna, ik denk dat je rekening kunt houden met 2 dagen na de laatste dosis. Het is idd een soort van nieuw begin. Het gekke is dat we ondanks dit alles toch nog wat twijfels hebben of we daadwerkelijk voor een tweede gaan. We gaan het uiteraard wel proberen hoor en zien wel waar het schip strand. We geven het tot eind dit jaar. Emotioneel wil ik heel graag, maar rationeel zijn er veel punten in onze situatie die wat obstakels met zich mee brengen waardoor we soms twijfelen. Helaas hebben we niet eeuwig de tijd meer om het even naast ons neer te leggen. Ben nu 39 jaar.
Bij mij duurde het iets langer, 3-5 dagen. Heb toen met het Spaarne gebeld en dat schijnt vrij normaal te zijn.
@Mieke: herkenbaar ik heb hier ook weleens de twijfel ivm wat jij noemde....ook hier weten we niet of het gaat lukken en of ik niet weer een miskraam krijg, maar ik wordt 34 en mijn vriend 40, dus ik heb wel zoiets van, als het voor volgend jaar zomer niet gebeurd is, dan stoppen we ermee...ik ben ook heel gelukkig zo met ons drietjes, want Danique is al een wonder wat ik nooit meer had verwacht... over de vragen van de anderen: sorry ik weet het niet meer eigenlijk hoe dat toen bij mij ging met de hormonen... @mcflurrie: hoop dat het komt voor je!!!