Syndroom van Asherman

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Mieke8, 23 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mcflurrie

mcflurrie Lid

9 jun 2010
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    hej allemaal!
    ik dacht, even wat van me laten horen!
    bocie, welkom ( helaas ) ik heb geen ervaring met oprekken, sorry.
    Suus, wat fijn dat je kindje goed groeit! heerlijk! Houd je het nog een beetje uit daar???

Hier wordt het spannend, nog twee weken en dan is t zover, poging 2. Ik moet zeggen dat de tijd enorm snel gaat, het is alweer 8 weken geleden dat de operatie mislukte.
    Ik begin nerveus te worden en last te krijgen van spanningsklachten. En dan duurt het nog 2 weken, pfff.
    Wel heb ik last van cervixslijm, best wel veel. Zegt dit wat??
    iemand ervaring mee?
    en hoe ist verder met iedereen?
    lynn hoe was je trouwdag??????? ben benieuwd!

Mirjam

2. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Suus, goed om te horen dat de baby goed groeit, dit geeft je weer moed om het uit te houden in het ziekenhuis he'.
    Ik heb ook geen ervaring met het oprekken, maar vroeg me af wat het eigenlijk inhoudt ? Waarom knippen ze de verklevingen niet door maar oprekken ? En stel dat je de ene eileider verkleefd is, als je verder niets aan doen, gaat het niet door verkleven naar je baarmoeder ?

3. mcflurrie

mcflurrie Lid

9 jun 2010
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    marloes, ik denk dat dokter E daar wel een antwoord op heeft. Als hij denkt aan oprekken zou ik daar op vertrouwen dat hij weet wat hij doet.
    sterkte!

4. Bocie

Bocie Lid

18 jun 2011
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Bedankt voor jullies reactie. Ik ben inmiddels afgelopen zaterdag ongesteld geworden. En ook goed. Heb vanmorgen met Hoofddorp gebeld, mag om half 11 met dr. E. bellen. Maar zij zei dat oprekken nu waarschijnlijk niet gebeurd omdat ik goed ongesteld ben. Als dat zo is, weet ik het helemaal niet meer.
    Suus, niet alle operaties zijn door E. uitgevoerd. 7 december 2010 kwam ik pas bij hem terecht. Daarvoor zijn alle andere operaties door mijn gyneacoloog hier in de buurt uitgevoerd. Curretages na bevalling, miskraam, laparascopie enz.
    Volgens dr. E. had ik hele kleine verklevingen. Hij wilde niet eens spreken over asherman maar meer over ashermanachtig iets zei hij toen. Mijn ene eileider is dus nog wel steeds verkleefd. Ik heb geen idee of dit nu verder kan gaan naar de rest van mijn baarmoeder.
    Mijn progestoron is goed. 32,2 dus goede eisprong. Kan een eitje ook niet overspringen?
    Al met al ga ik nu vragen wat de volgende stap is want ik zit er echt doorheen. Hij blijft zeggen dat het er allemaal zo positief uitziet, maar dan wil ik ook het resultaat zo graag zien en dat is natuurlijk zwanger worden.
    En ik las iets over cervixslijm? Wat is dat? Ik draag namelijk al maanden inlegkruisjes omdat ik elke dag slijm verlies.
    Groeten,
    Greetje

5. mcflurrie

mcflurrie Lid

9 jun 2010
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat fijn van je menstruatie! ik snap dat je er door heen zit, maar blijf positief, ik bedoel, als dokter E dat zegt, is het zo! bij mij is hij helemaal niet positief namelijk!
    cervixslijm is slijm wat je verliest als je rond je eisprong zit. ( dat draderige waterige slijm )
    ik heb het nu al een aantal weken en vroeg me af wat dit kan betekenen. Ben nl niet ongi sinds 26 april.

6. inq

inq Lid

28 mei 2011
    19
    0
    0
    NULL
    Hallo Allemaal,

ik lees nu ineens veel over oprekken? Gaat dit over het oprekken van de baarmoederhals? Is dit als de menstruatie niet goed doorzet? Ik wil er graag meer over weten..

Suus wat super dat je baby zo lekker gegroeid is..het gaat goed zo..volhouden meid!

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Oprekken doet hij bij verklevingen die hij al eens heeft doorgeknipt, maar die een beetje aan de wand vd baarmoederhals blijven plakken. 'Als een sticker' zoals hij dat zegt. Dus de verklevingen zijn dan wel doorgeknipt, maar plakken nog een beetje aan beide wanden. Met één of een paar keer oprekken kun je dat verhelpen. Geldt dus alleen voor verklevingen van de baarmoederhals.

Ik snap niet dat als je eileider verkleefd is dat geen Asherman zou heten. Volgens alles wat ik erover gelezen heb, is dat juist een van de wat ernstiger varianten. Maar kennelijk is je holte mooi schoon en dat is het belangrijkst voor je kansen. Is er gekeken of die andere eileider wel goed doorgankelijk is? Want dat is natuurlijk essentieel.

En zou IUI geen optie zijn om de natuur een handje te helpen? Ik had er zelf met die ene eileider zo weinig vertrouwen in dat ik al een ivf-afspraak gemaakt had in Gent. Gelukkig was dat niet nodig. Vraag hem de oren van het hoofd. Succes.

Suus

8. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Hoi meiden
    Ik had een super mooie trouwdag, heel erg genoten!
    Ik heb vandaag belafspraak met dr.E over mijn verminderde ongie.

@Suus: hou je het nog een beetje vol?

@Bocie: welkom hier...heb je al een besluit genomen om de eileider te laten doen?
    Ik heb al 7 hysto's gehad sinds juni 2008...
    Ik begrijp dat het soms allemaal een beetje teveel is..

9. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Het wordt dus oprekken ook voor mij, a.s. menstruatie moet ik dan gelijk bellen en komen...

10. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Lynn, hoe was jullie bruiloft? Nog gefeliciteerd. Ik hoop dat jullie genoten hebben, maar dat zal vast wel.

11. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Lief dat je het vraagt Mieke, het was een heel mooie en fijne dag, ik heb heel erg genoten en nou ja, het was gewoon super, en vind het zo leuk dat ik nu getrouwd ben hihi...

12. Ellen33

Ellen33 Lid

20 jun 2011
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ook ik vermoed dat ik ashermans heb. In februari heb ik na een miskraam een curretage ondergaan. Niet alle resten waren weg ontdekte men bij de controle. Toen heb ik gekozen voor een pil en verloor zo de resten. Na een maand werd ik ongesteld. Nu ben ik 4 keer ongesteld geweest en het is een rare menstruatie. Een dag bloed ik en daarna stopt het. Dan begint het weer. Wel helder bloed. Ik heb het voor de curretage nog nooit zo gehad. Ik ben bang voor verklevingen omdat het zo met horten en stoten gaat. Kan dit te maken hebben met ashermans ? of slaat mijn bezorgdheid nergens op ?
    Ik vind trouwens dat je slecht voorgelicht wordt over de risico's van een curretage.
    Hopelijk kan iemand me wijzer maken.

Ellen

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Lynn, van harte! Was het een uitgebreide bruiloft of hebben jullie het 'klein' gehouden? Oprekken dus. Neem je wel naproxen in van tevoren, want het schijnt vrij pijnlijk te zijn. Sterkte en ik hoop dat het helpt, of dat je lichaam denkt: o jee, oprekken, ik word wel gewoon even nu zwanger, zoals bij mij :).

Ellen, ik herken dat ongesteld worden met horten en stoten niet, maar het belangrijkste kenmerk is minder bloedverlies dan voorheen. Weet je of je wel een eisprong hebt? Zo niet, ga dan tempen. Hoe vaak ben je nu al zo 'raar' ongesteld geweest? Ben je al naar je huisarts of een gyn geweest?

De enige manier om met zekerheid vast te stellen dat het Asherman is, is een hysteroscopie. Met echo zie je het niet (in tegenstelling tot wat veel gyns denken). Als je echt vermoedt dat je het hebt, bel dan het Spaarne ziekenhuis en bluf dat je huisarts denkt dat je Asherman hebt, en maak een afspraak met Emanuel. Wacht niet te lang, hij heeft een flinke wachtlijst. Eerst krijg je een gesprek, een paar weken later pas de hystero. Wacht dus niet te lang. Het is een traag proces.

En ja, de voorlichting over de risico's van curettage is in Nederland doorgaans prut. Ik wist wel dat het bestond en heb er altijd over doorgevraagd, maar de artsen hier denken dat je geen Asherman kan krijgen als je 'voorzichtig curetteert'. Onzin.

Suus

14. Bocie

Bocie Lid

18 jun 2011
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,
    Suus, de andere eileider is goed doorgankelijk. Ik heb E. maandag gesproken en in overleg met hem slik ik nu toch clomid. Om mijn eisprong een handje te helpen, zoals hij het zegt. Oprekken was niet nodig omdat ik goed ongesteld was. Hij zegt dat het alleen zin heeft om te doen als je niet goed ongesteld wordt. Maar jij bent ook met 1 eileider zwanger geraakt toch? :) Dus het kan wel. En E. blijft er ook op hameren dat hij denkt dat die eileider geen probleem is.

Ik zit er sterk over te denken om nog een operatie te doen voor die ene eileider, maar de lange tijd die het dan allemaal weer gaat duren houd me tegen.
    Dan denk ik weer, straks helpt het niks. Kunnen we dan beter niet nu met IUI of IVF beginnen. Het klinkt alleen zo gek IUI en IVF als je eerste kind in 1 keer raak was.
    Moet je dossier eerst doorgestuurd worden naar het ziekenhuis waar je dan naar toe gaat? Of kun je zo zelf bellen en een afspraak maken. Hoe lang zouden de wachttijden zijn?

Als je laatste menstruatie 26 april was, dan heb je dus eigenlijk nu geen idee waar je in je cyclus zit? Of kun je dmv temperaturen er nog wat wijs uit worden? Wat gaat E. nu verder bij jouw doen?

Dus bij jouw gaat hij wel oprekken? Ik hoop voor je dat het zal helpen.

Donderdag mag ik weer komen voor een echo, om te kijken naar mijn eisprong. Ik zal een briefje met alle vragen meenemen. Anders vergeet je de helft.

Groeten,
    Greetje

15. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @suus: naproxen kan ik dat via etos ofzo krijgen of heb ik dan een recept nodig van dr.E? Ik heb bij de laatste hysto's eigenlijk niks meer geslikt aan pijnstilling...en voorheen kreeg ik het van hem mee.

Nou ja het zou leuk zijn ja als ik nu zwanger ben, maar denk het niet, heb gisteren mijn ei gevoeld maar mijn man is vanaf maandag al weg, dus de laatste klusbeurt was zondagavond...zou wel een wonder zijn als het zo is, maar ik ga er niet van uit. Hij komt vlak voor mijn volgende ei terug dus hopelijk dan even flink klussen en een beetje mazzel hebben, dan misschien maar 1 x hoeven oprekken...

@Bocie: ik heb wel een doorverwijzing gehad, maar heb toen wel zelf mijn dossier uit het zkh laten kopieren (ben er echt zelf naar toe gegaan) en heb dat kopie toen mee genomen naar dr.E want het zkh waar ik toen bij was, was dat dus natuurlijk 'vergeten'
    Oh en ja je mag altijd zelf een afspraak maken bij de dokter, het duurt alleen langer als je het zonder doorverwijzing doet

@Ellen33: eens met Suus d'r verhaal.
    Voor zover ik weet heb je geen Asherman als je helder rood bloed verliest...maar goed ik ben geen gyn. Mijn menstr. met Asherman bestonden eerst uit helemaal niks, daarna uit alleen bruinverlies. Na de hysto's moet er dus rood bloed bij de menstruatie zitten anders moet ik laten oprekken (nu dus het geval)
    Maar als je het echt zeker wilt weten moet je een hysteroscopie vragen, want zoals Suus al zei, je ziet het NIET op een normale echo.

16. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Even kort een berichtje van mij.
    Morgen gaan we voor een week naar Vlieland, dus ben druk met inpakken.

Tot over een weekje meiden.

`

17. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, ik had vanmorgen een afspraak met Emanuel voor de hysterscopy onderzoek, toen belden ze mij 2 uur van te voor op dat Emanuel op congres was, we baalde als de stekker dat we weer 2 maanden moeten wachten, na overleg met ziekenhuis kunnen we toch terecht maar dan door Dr de Graaf behandeld, ze was super aardig en legde heel goed uit wat ze met mij gaat doen. Mijn baarmoeder zag er goed schoon uit, tevens de eileiders, we zijn erg opgelucht dat alles in order is. Wat haar betreft kunnen we weer gaan proberen zwanger te raken.
    @ Ellen33, Suus heeft mij in feb. Ook aangeraden om een afspraak met Dr Emanuel zo vroeg mogelijk te maken, het is maar goed ook dat ik naar haar geluisterd heb, want ik kan nu pas terecht. Dus als jij de hysto.wil dan moet je er niet te lang mee wachten. Maar eerlijk gezegd als ik je verhaal lees, denk ik niet dat jij Ashermann syndrom hebt, ben jij niet gestresst ? Ik ben toen 3 maanden niet normaal ongesteld geweest, alleen wat bruine afscheiding of 1 dag wat helderbloed en daarna bruin,roestige afscheiding. Toen ben ik voor mijn rug naar de chiropractor geweest, na 4 behandelingen bij de chiropractor ben ik toen ineens ongesteld geworden, sindsdien ben ik iedere maand normal ongesteld geworden, of dit nou door de chiropractor behandeling gekomen is, weet niemand maar het hielp me dus wel. Na deze hysto weet ik nu zeker dat mijn bm schoon is na 3 x miskraam en 2 curretages.
    @Suus, dankjewel voor de advies die jij mij toen des tijd hebt gegeven, ik hoop niet alleen voor jou maar ook voor iedere van ons dat onze kinderwens vervuld wordt.

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha Greetje, ik had ook al besloten om me niet aan die andere eileider te laten opereren. Ik bedoel, hij zegt zelf dat dat het probleem niet is, dus waarom zou je daar een paar maanden mew weggooien. Ik had al contact opgenomen net het UZ Gent voor ivf, en had zelfs al een punctiedatum, en toen was ik dus zwanger. Overleg met E wat de juiste route is voor IUI/IVF. Ze doen het niet im het Spaarne.

Suus

19. Flavour

Flavour Niet meer actief

Lynn, volgens mij heet het Aleve bij de drogist. Oprekken schijnt pijnlijker te zijn dan de hystero's, vandaar.

Ik verloor wel rood bloed, maar superweinig, en moest daarom toch worden opgerekt.

Suus

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Marloes, supernieuws! Maar wel heeel raar dat je twee uur van tevoren nog even gebeld werd dat E er niet was. En hoezo had je dan weer twee maanden moeten wachten? Dat is toch hun planfout?

Suus

Deel Deze Pagina