Syndroom van Asherman

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Mieke8, 23 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Suus, ja ik vond het ook zo raar dat ze mij zo laat pas informeerde dat Emanuel er niet was, en omdat hij helemaal vol gepland staat voor de komende periode daarom moeten ze met hem overleggen om misschien nog een gaatje om mij er tussen te plannen. Ik had eigenlijk geen zin meer om nog langer in onzekerheid te zitten en helemaal geen zin in om een tussen door behandeling te krijgen. Daarom zijn we gisteren maar toch er heen gegaan, we hebben ook al vrij gevraagd op het werk, al met al gelukkig is er niets aan de hand met mijn bm , daar zijn we ontzettend blij mee.
    Hoe is het met jou ? De baby blijft door groeien ?

2. Bocie

Bocie Lid

18 jun 2011
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Dames, ik verloor altijd wel veel helderrood bloed en ik had evengoed asherman (wel weinig) dus het kan wel. Daarom zijn ze er bij mij ook zo laat achtergekomen dat ik het had, 2 jaar. Dr. E zei wel dat dit heel weinig voorkomt en je vaak juist niet goed ongesteld wordt.

Nee, ik heb ook geen zin om mijn tijd weg te gooien aan een operatie van iets wat waarschijnlijk niet de oorzaak is.

Marloes, goed nieuws dat je baarmoeder zo mooi schoon is. Niet zo netjes van het Spaarne. En al helemaal niet als je weer 2 maanden zou moeten wachten op een hysto.

Aanstaande donderdag mag ik heen voor een meting. Om te kijken naar mijn eisprong. Ik slik nu immers clomid. Ik moet zeggen dat ik me er wel heel goed bij voel. Het rare 'gevoel' dat ik altijd onderin mijn buik had is weg. En ik kan voor het eerst sinds maanden zonder inlegkruisjes. En tot nu toe heb ik ook nog geen tussentijds bloedverlies gehad. Want dat had ik de vorige cyclussen telkens. Dus dat is allemaal positief. Ik ben echt nieuwsgierig wat het zal doen. Dr. E. zegt dat mijn gewicht, 55 kilo bij 1.75m wel eens mee kan spelen. Maar ja, aan de andere kant, bij de zwangerschap van mijn dochter 4 jaar geleden was ik ook zo zwaar. En ben ik 20 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap.

Als we door moeten naar iui/ivf worden wij doorverwezen naar Zwolle. In het Spaarne en in Lelystad, waar ik eerst zat, doen ze het niet.

Ik wens iedereen veel sterkte toe. Het valt niet altijd mee. En het verdriet wordt door anderen vaak niet gezien en opgemerkt.

Groeten,
    Greetje

3. mcflurrie

mcflurrie Lid

9 jun 2010
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi meiden,
    vandaag hebben te horen gekregen van dr Emanuel dat er voor ons geen tweede kindje komt.
    tijdens de hysteroscopie werd duidelijk dat er geen baarmoederholte te vinden is.
    Het houdt hier voor ons tot ons groot verdriet.

iedereen heel veel succes en sterkte, ik hoop dat jullie wens wel uitkomt.

liefs,
    Mirjam

4. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    Lieve dames,

vol respect, ongeloof en bewondering las ik (al) jullie verhalen!

Sinds vandaag ben ook ik doorverwezen naar dokter Emanuel in het Spaarne ziekenhuis. Op 18 aug. hebben we ons eerste gesprek.

Hier volgt mijn/ons verhaal;

In 2009 in juni gestopt met de pil. 15 aug. 2009 een positieve zwangerschapstest. 4 sept. op Kos bloedverlies en 9 sept. een curettage in het zh. (vruchtje was er al uit) in Nederland.

In oktober 2010 zijn we getrouwd en voor het trouwen hebben we het veilig gedaan (ik was vanaf 2006 30 kilo afgevallen en wilde stralend in een strakke jurk). Vlak voor het trouwen (sept.) de condooms de deur uit gedaan en vol goede moed weer geprobeerd om zwanger te worden.

Ik had niet verwacht, dat het lang zal duren, maar zoals ik nu jullie verhalen teruglees had ik misschien beter moeten weten.
    Na mijn miskraam heeft het bijna 4 maanden geduurd, voordat ik weer eens ongesteld was en ook het zwangerschapshormoon bleef nog maanden in mijn lijf. positieve testen en zelfs al een echo voor de 2e zwangerschap stond gepland. Helaas kon ik deze na een volgende zwangerschapstest weer afbellen, want ineens was deze toch negatief.

Toen ik na de bruiloft na een aantal maanden nog niet zwanger was heb ik toch aan de bel getrokken bij de huisarts. Mijn (tweeling)zusje, zusje en moeder hadden immers ook problemen om zwanger te raken door PCOS.....had ik maar PCOS, dan had ik gewoon een pilletje kunnen nemen om mijn eisprong op te wekken.
    Tuurlijk wist ik allang dat het geen PCOS was. Ik heb daarvoor niet de symptomen en ook nog eens een keurige cyclus (met eisprong) elke maand. Maar ik wilde dat ik gecontroleerd werd na mijn curettage welke al 1.5 jaar geleden was.
    Bij de gyn. aangekomen was er natuurlijk (weer) verwarring met mijn tweelingzus en lag haar dossier voor zijn neus. Hij vroeg waarvoor we kwamen...ik keek mijn man aan en zei (me voelend als een klein schoolmeisje) ; 'we willen graag een kindje'. Ja de vorige keer ging het ook niet zo vlot he zei hij toen. Uuh jawel hoor meneer, de vorige keer was ik in ronde 2 zwanger! Ja van Sam he....uuh nee meneer, dat is de dochter van mijn tweelingzus! OEPS! Verkeerde dossier....

de MMM was een feit. Bloedprikken, zaadtest en een samenlevingstest.
    Tijdens de samenlevingstest had ik volgens de gyn. (een andere dit x) een eisprong! Ze liet zien, dat deze waarschijnlijk net had plaatsgevonden! Wat een grap dacht ik nog toen ik daar lag. Ook liet ze zien hoe de zaadjes (goed) overleefden in mijn bms. Wel een wat dunne bms, dat zei ze nog. Toen ik de inwendige echo had bleef ze een tijd hangen met de dildocam in mijn bm. Ze zei dat ik waarschijnlijk een afwijkende vorm baarmoeder had. Een eenhoornige. Hiervoor moest ik een röntgenonderzoek met contrastvloeistof ondergaan (HSG). Wat een naar onderzoek was dat, want mijn beide eileiders zaten potdicht en aan 1 kant zag ze deze niet eens zitten. Volgende stap was een kijkoperatie. Deze (uitgevoerd door WEER een ander) wees uit (vandaag gehoord) dat er allemaal verklevingen zitten (geen eenhoornige baarmoeder of wat dan ook), maar dat er wel 2 eierstokken en 2 eileiders zitten. Deze eileiders zijn wel dicht (niet door verklevingen aan de eierstokken en/of eileiders, maar door de holte). Er is dus maar een beperkte holte en dus ook een beperkte ruimte om een kind te voldragen.
    Ik word nu dus a) niet zwanger, door mijn dichte eileiders0
    en b) kan ik met deze beperkte ruimte geen kind voldragen (dus op dit moment is IVF geen optie).
    De dokter heeft mij doorverwezen naar dr. Emanuel en we zijn zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen!
    We gaan het traject uiteraard vol goede moed in, maar zoals ik bij jullie ook lees denk ik wel eens; zal er ooit een kindje komen:(
    Vreemd vind ik nog wel dat ik een normale ongesteldheid heb van ongv 3 dagen.
    Ook vreemd is trouwens dat ik daar ter plaatse een eisprong had en dat ik na een week bloed moest prikken (progesteron) en dat daaruit bleek, dat ik geen eisprong had gehad. Ik was ineens overtijd, dus dacht: ik ben misschien wel zwanger, al voelde het niet zo.
    Een week later werd ik ongesteld. Raar toch?!

Dames, ik lees/schrijf graag met jullie mee.

Liefs, Bianca

5. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Mirjam, wat ontzettend verdrietig voor jullie. Het is absoluut niet wat je wilde horen op dit gesprek. Ik vind het echt heel erg voor jullie. Heel veel sterkte met het verwerken van dit o zo slechte nieuws. Dikke knuffel.

Suus, hoe gaat het met jou?

Bocie, hoe is het gegaan?

Bianca, tjee meis wat een verhaal ook weer. Ik werd 1 dag ongesteld en daarna hield het op. Het kan dus wel dat je enigszins menstrueerd. Bij mij waren de verklevingen dan ook gelukkig niet heel erg.
    Ik hoop dat E. wat voor jullie kan betekenen, het is een erg vriendelijke arts die zijn hart op de goede plaatst heeft zitten en iedereen graag wilt helpen. Schrijf lekker mee.

Wij zijn weer terug van een weekje vakantie, het was heerlijk.

6. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @mirjam: jeetje meis wat rot nieuws....ik ben er stil van...sterkte de komende tijd, hopelijk kunnen jullie ook dit een plaatsje geven...veel knuffels!!!!

@bianca: jee ook een vervelend verhaal dus...nou bij dr.E ben je in goede handen, hopelijk kan hij je verder helpen!

@suus: hoe gaat het nu???

@hier: vandaag ongesteld geworden, volgende week dinsdag oprekken in Spaarne...

7. estherdoeven

estherdoeven Nieuw lid

7 jul 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Wat een verhalen allemaal....
    Ik voel zo ontzettend met iedereen mee.... Veel sterkte dan ook voor iedereen.
    Op het moment zit ik in onzekerheid. We willen nog heel graag een kindje. Ik heb 3 lieve kinderen (mag wat dat betreft dan ook niet klagen..), maar weet daarmee ook dat ik vrij snel zwanger kan worden. Ik heb in februari helaas een miskraam gehad en ben uiteindelijk na 5 weken wachten gecurreteerd. Na een weekend met enorme pijnen en veel bloedverlies die maandag weer naar het ziekenhuis en hals over de kop weer een curretage ondergaan (2 x in vier dagen tijd). Nu zijn we ongeveer vier maanden verder en mijn 'onderbuik' zegt mij dat er iets niet klopt. Ik ben weer naar de gyn geweest en kreeg een echo, waarop (weer) vreemd weefsel te zien was, mogelijk in de buurt van de littekens van mijn 3 sectio's. Men weet niet wat het is en ik moet nu de 15e voor een kijkoperatie op de OK. Ik ben erg gespannen en erg verdrietig, de emoties rondom de miskraam komen in alle hevigheid terug en de angst om niet weer zwanger te worden is erg groot. Mijn menstruatie is na de curretages veranderd; kortere cyclus, de ene keer hevig en de andere keer weinig (was altijd normaal) en aan het einde bruinachtig van kleur, dit was dan ook een reden voor ons om terug te gaan naar de gyn. Ik denk dat ik verklevingen heb. Is er iemand die zich herkent in mijn verhaal en mag ik nog hoop hebben op een laatste zwangerschap... Zou zo mooi zijn....
    Groet Esther

8. inq

inq Lid

28 mei 2011
    19
    0
    0
    NULL
    Heel veel sterkte Mirjam met het verwerken van dit nieuws. Ik hoop dat je er op een gegeven moment vrede mee krijgt en verder kunt genieten van je gezinnetje!! Tenslotte houden deze behandelingen en onderzoeken je zo bezig ..en de tijd gaat door...kinderen groeien snel.
    Ik zeg dit niet zomaar..ik zelf krijg ook over een paar dagen mijn 2e hysteroscopie en op dit moment ziet het er ook allemaal niet erg positief uit..Tijdens mijn eerste hysteroscopie bleek ik ernstige asherman te hebben. 70% verkleefd.Ik probeer positief te blijven maar uit zelfbescherming bereid ik me ook al voor op het 'vonnis'..

Suus..ben je thuis? Klopt dat? Alles goed?

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha meiden,

Even kort, want ik wil eigenlijk nog even slapen :).

Mirjam, ik vind het echt verschrikkelijk voor je. Dit is het slechtste scenario dat je maar had kunnen bedenken. Wat een nachtmerrie. Het lijkt me zo moeilijk, je toekomstbeeld verandert totaal door iets wat wellicht voorkomen had kunnen worden. Ga je nog terug naar het ziekenhuis waar de keizersnede heeft plaatsgevonden om te vragen hoe het zo ver heeft kunnen komen? Of heb je daar juist geen behoefte aan? In ieder geval heel veel sterkte. Dat is een veelgebruikte zin, maar ik meen het echt. Ik had je iets heel anders gegund.

Liefs, Suus

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Lynn, ik heb altijd begrepen dat je TIJDENS je menstruatie opgerekt moet worden omdat de baarmoedermond dan nog openstaat en het minder pijnlijk is. Raar dus dat je pas volgende week moet? En heb je pijnstillers toegestuurd gekregen?

Wat mij betreft: het gaat naar omstandigheden goed en ik ga morgen naar huis. Ik blijf onder strenge controle, met ctg's aan huis en wekelijkse echo's in het ziekenhuis, en ik moet tot het einde plat blijven liggen. Het wordt dus nog een pittige tijd, met een ongewisse uitkomst, maar aan mij zal het niet liggen dat dit kind gezond ter wereld komt.

Xx Suus

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Inq, jij ook heel veel sterkte. Pfff wat zul je gespannen zijn.

Suus

12. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @suus: dr.E is er niet nu, er is pas dinsdag plek dus...maar ga nu toch nog maar even bellen dan om na te vragen...
    Ik moest zelf naproxen halen bij de drogist...

13. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Heb nog maar even gebeld, het was niet zo erg als het dus iets later was, dr. E is er pas dinsdag weer, en zij zei dat ik ook verdoving kon krijgen. En anders moet ik een maand overslaan, dat dan maar liever niet. Nou ja ik bikkel me er wel doorheen.

14. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @Inq: ook veel sterkte meid...hopelijk niet zo'n zwaar 'vonnis' voor jullie...he bah wat een narigheid toch ook die Asherman.

15. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @estherdoeven: sorry ik herken niet alles van wat je beschrijft, heb ook geen 3 keizersnede's gehad, heb er wel 1 gehad, dus weet het ook niet.
    Volgens mij mag je na 3 keizersnede's eigenlijk ook niet meer zwanger raken omdat dat te gevaarlijk is heb ik begrepen!
    Nou veel sterkte ook.
    Ga je naar dr.E in het Spaarne ziekenhuis voor de hysteroscopie?
    Als je wel Asherman blijkt te hebben is dat wel de beste dokter om te hebben ervoor.
    Asherman is overigens niet zichtbaar op een normale echo, dat jij op een normale echo vreemd weefsel zichtbaar hebt, wil niet zeggen dat dat dan Asherman is. Maar als je al 3 ks-en hebt gehad, dan heb je toch ook wel wat littekenweefsel in je baarmoeder...

16. Flavour

Flavour Niet meer actief

Mmm nou ja, oké. Misschien valt het mee. Sterkte iig, en vooral: ik hoop dat het helpt. Ik weet van iemand die naar ik meen drie keer opgerekt moest worden en toen mooi wel zwanger was.

Suus

17. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Suus, wat ontzettend fijn dat je vandaag naar huis mag. Heerlijk.

18. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @suus: dankje, tja we zullen wel zien...heb naproxen gehaald. hoop dat het een beetje meevalt..

19. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Lynn, jij ook vast heel veel sterkte.

20. inq

inq Lid

28 mei 2011
    19
    0
    0
    NULL
    Suus wat ontzettend fijn dat je weer thuis bent..of liever gezegd...dat Jullie weer thuis zijn :)

Nu nog een paar weken rustig aan..maar dit is toch al een hele andere situatie met 30 weken...en je bent lekker thuis.

Ik wilde je vragen over dat 'oprekken' van de baarmoedermond waar jij het over had..wanneer wordt dat gedaan? Ik moet straks naar de dokter om de volgende hystero te plannen..maar ik heb zo'n gevoel dat mijn baarmoeder wel schoon is maar de baarmoedermond en hals weer verkleefd zitten..is oprekken dan een optie?

Deel Deze Pagina