Syndroom van Asherman

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Mieke8, 23 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    @Babii
    ik heb ook dun bms, daardoor dus nu ook gestopt. Hier komt het niet boven de 4 mm.
    Maar dat staat (bij mij) los van de asherman. Het kan wel, maar het hoeft niet zeg maar...Heb je al is een lapro of hystero gehad? Vast wel...Dan hadden ze dat vermoedelijk wel gezien.

2. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mieke,
    ik heb in december 2010 de derde miskraam gehad, sindsdien ben ik niet echt ongesteld geworden, 4 weken na de curretage heb ik maar 2 dagen bruine afscheiding gehad daarna hield het op, bij het inwendig onderzoek zag je een dunnen laag bm-slijmvlies, de gyn zei dat ik nog een paar weken moest wachten, na 8 weken heb ik weer 2 dagen bruin,roestige bloed gezien daarna ook niets meer, nu krijg ik van de gyn pilletjes Estadiol Sandoz op te kijken of dit misschien mijn menstruatie ook zou resetten, maar eerlijk gezegd heb ik sterk het vermoeden dat ik ook de sysndroom van Ashermann heb, ik heb jouw berichten gelezen dat jij contact heb genomen met Dr Emanuels, mijn vraag zijn: ben jij ondertussen gestopt met de pil die jij van de gyn kreeg ? Kun jij met Dr Emanuels een afspraak maken zonder verwijs brief ? En moet jij dit ook aan je gyn laten weten ?
    Ik wil eigenlijk niet te lang wachten met de behandeling van Dr Emanuels, we zijn nu al 5 jaar bezig voor een eerst kind.

3. Flavour

Flavour Niet meer actief

Beste Marloes, dat klinkt inderdaad als Asherman. Je kan zonder verwijzing bij Emanuel terecht, of anders eventueel met een verwijzing van je huisarts. Ik zou ze gewoon bellen en als ze ernaar vragen gewoon bluffen dat je al een verwijzing hebt. Het nummer is: 023-8907540 en ze zitten in Hoofddorp.

Je kunt het aan je gyn laten weten en vragen of die je dossier doorstuurt, maar je kunt ook zelf je dossier opvragen in het ziekenhuis en meenemen bij je eerste consult met Emanuel.

Meestal kun je na een maand of twee voor een gesprek terecht, soms al eerder. De wachttijden zijn vrij lang, maar het is de moeite waard.

Suus

4. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suus,'
    Dankjewel voor je snelle reactie en je advies, ik ga er achter aan. Ik vraag me alleen af hoe lang je er mee wacht met de behandeling, wordt de verkleving dan niet erger ?

Marloes,

5. Flavour

Flavour Niet meer actief

Dat hoeft niet per se, het is vooral belangrijk dat je door een arts wordt behandeld die veel ervaring heeft met het verwijderen van verklevingen. Artsen zonder ervaring, en dat zijn de meeste gynaecologen omdat verklevingen toch nog betrekkelijk weinig voorkomen, kunnen vaak veel meer schade aanrichten waardoor die soms onherstelbaar is. Dus snel bellen!

Suus

6. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suus , ik kan pas 28-4-2011 bij Dr Emanuel terecht, schijnt dat hij heel erg druk heeft. Het is maar goed dat ik nu gebeld heb, anders duurt het nog langer. Ondertussen ga ik gewoon verder door met die pilletjes, en maar hopen dat het mijn menstruatie kan resetten. Spannend !!
    Ik zag dat jij een goed nieuws hebt,nog een paar weken dan zit jij in de veilig periode, het is goed om de moed erin te houden Marloes,

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Heel goed dat je gebeld hebt.

Ja, meestal is het een maand of twee, hij heeft het onwijs druk omdat hij zo goed is. Als je menstruatie niet doorbreekt met deze pillen, zou ik er in overleg met je huidige gyn mee stoppen.

En ja, dit zijn spannende weekjes voor mij, vooral omdat het al 5 keer eerder is misgegaan.

Ik ben 36 en had verklevingen in het begin van de baarmoeder, en 1 eileider was hopeloos verkleefd. Mijn bms was maar 6 mm na de behandeling (hysteroscopie + spiraal en hormonen, laatste twee in totaal 6 weken).

Toch ben ik binnen 3 maanden spontaan zwanger geraakt, nota bene van de rechtereierstok, terwijl de rechtereileider dus verkleefd is: het eitje is overgesprongen, en dat schijnt heel vaak te gebeuren.

Er is dus zeker hoop!

Suus

8. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Meiden, even snel hoor later kom ik even echt goed jullie berichtjes lezen.
    Ik moest wel een verwijzing van mijn gyn vragen en een kopie van mijn medischdossier opvragen. Dus houdt daar wel rekening mee Marloes.

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Klopt, dat dossier heb je wel nodig, maar Emanuel neemt ook mensen aan zonder verwijzing. Juist omdat veel gyns weigeren patiënten door te sturen.

Het dossier kun je gewoon bij het ziekenhuis zelf opvragen als de gyn niet meewerkt.

Suus

10. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Marloes, ik had 4 weken na de curretage ook iets van 2-3 dagen alleen wat spotting (bruine vegen), daarna niks meer en wel een gewone cyclus. Estadiol Sandoz ken ik niet, ik kreeg primolut om de menstruatie op te wekken. Heeft wel geholpen maar niet in de mate wat het zou moeten zijn, 1 dag rood bloed en toen hield het weer op. Daarna wel altijd een menstruatie van 1 dag dus. Ik ben 1 cyclus aan de pil geweest op aanraden van mijn eigen gyn, heeft niet veel zoden aan de dijk gezet. Daarna kon ik weer gewoon stoppen maar ben ik dus naar Emanuel geweest. Ik kon gelukkig al binnen 2 weken bij hem op het spreekuur komen, maar de wachtlijst voor de behandeling is idd erg lang, zeker 2 maanden misschien wel langer.
    Goed dat je gebeld hebt, kon het zonder verwijsbrief?

11. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik naar het Spaarne ziekenhuis belde voor de afspraak met Dr Emanuel, vroegen ze of ik een verwijsbrief heb, Ja, heb ik gezegd volgens advies van Suus :O) , maar eigenlijk komt het goed uit want ik kan pas eind April bij hem terecht, als deze pil het niet helpt dan wil ik toch dat mijn gyn een verwijsbrief geeft om een afspraak te maken met Dr Emanuel. Ik loop de zaken een beetje vooruit anders zou het nog langer gaan duren totdat ik op het spreekuur kan komen.
    Als jij straks een hysteroscopie krijgt , gaat hij alleen in je baarmoeder kijken of verwijdert hij tegelijkertijd de verklevingen ook ?

12. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    @ Zena, heb een laparoscopie gehad en men zei dat mijn doorbloeding goed was, mijn baarmoeder etc. zag er prachtig uit en mijn eileiders ook....

Mijn bms wordt overigens rond de 5 mm met behulp van Progynova. Je kan er zwanger mee raken, maar goed.

Ook ik heb een curretage gehad en dacht: wellicht kan dit de oorzaak zijn. Je gaat toch op zoek he :(.

13. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Marloes, als er tijdens de hysteroscopie verklevingen te zien zijn zal hij deze direct (proberen) te verwijderen. Mocht het niet geheel lukken tijdens de hysteroscopie dan zal het in de OK moeten gebeuren. Die wachtlijst is overigens nog veel langer.

Babii, je wilt nooit meteen van het ergste uitgaan, maar ja las het niet lukt en de symptomen wijzen toch die kant uit dan....
    Ik wilde ook niet direct van Asherman uitgaan, maar mijn gevoel diep van binnen wist het allang. Na maanden toch blijven proberen dus toch maar weer aan de bel getrokken. En aangezien ik volgende maand 39 wordt heb ik ook niet alle tijd van de wereld meer. :(

Suus, wanneer heb je weer de volgende echo? Voel je je verder goed, ondanks de onzekerheid?

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hai Mieke, ik heb maandag weer een echo. Ik voel me goed (misselijk en moe) maar als ik maar even wat minder pijn in m'n borsten heb, dan sla ik wel een beetje tilt. Het is gewoon zo eng! Ik lees wel hier en daar dat het vrij normaal is dat de spanning in je borsten met 9 à 10 weken wat afneemt, maar ja... Onze 'meest succesvolle' zwangerschap ging bij 8 weken 3 dagen mis, dus juist deze week is voor ons heeeeeeeeel spannend.

Succes meiden, ik hoop dat jullie zo snel mogelijk van de verklevingen af zijn en snel zwanger zullen raken. Hoe dan ook, bij Emanuel zijn jullie in de beste handen, dat weet ik zeker.

Suus

15. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Ben je dan rond de 10 weken, maandag? Heb je daarom ook nog geen mooie banner uitgezocht, eerst even door die spannende periode heen?

Dank je, mijn gevoel is ook heel positief en ik kijk ook heel erg uit naar 30 maart. Zie er totaal niet tegenop, laat maar komen allemaal.

Vandaag trouwens weer ongi geworden, netjes een cyclus van 29 dagen zo na een maandje pil gebruik. Was al bang dat het daar weer door van slag af zou raken of zo. Ongi is weer niet veel.

16. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nee, die banner durf ik echt nog niet. Hopelijk binnenkort. Maandag is 10 weken inderdaad!

Ik zag er ook enorm naar uit. Je wilt gewoon een oplossing voor dat ge-emmer zodat je weer verder kan! Fijn dat je cyclus niet van slag was. Ik had ook snel weer een regelmatige cyclus na de oestrogenenkuur. Goed teken volgens mij.

Suus

17. Marloes

Marloes Lid

16 feb 2011
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suus,
    hoe was het bij de gyn voor de echo ? ziet alles er goed uit? ik hoop het echt voor jou dat deze keer goed gaat.
    groetjes Marloes

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Wat lief van je! Het was super. De kleine lag lekker te spartelen. Ons overkomt een wonder, zo mooi...

Suus

19. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Suus, ik heb gister ook nog aan je gedacht. Alleen helemaal geen tijd meer om hier te komen. Schoonoma is overleden en hadden vandaag de crematie. Hoofd stond dus niet echt naar het forum.

Fijn dat alles helemaal goed is en je weer een mooie echo hebt gezien. Dat zit wel goed nu hoor!!!! Hopelijk kun je nu echt gaan genieten!

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

O jee, wat naar, gecondoleerd.

Hoop ook dat het goed zit, ik heb nu wel ietsje meer rust, maar 5 mk's... die trauma's raak je niet meer helemaal kwijt. Maar geeft niet, als het maar goed gaat.

Veel sterkte daar!

Suus

Deel Deze Pagina