@Ploon: dan antwoord ik hier gewoon alles even, mocht je nog meer willen weten, PB me dan nog maar weer Ik heb een diagnostische hysteroscopie gehad, waarbij dus lichte verklevingen gevonden werden, plus dat mijn baarmoeder voornamelijk over de hele linie 'verplakt' was. Tegen verkleven aan, zei drE in het spaarne. Ik hoef nu ook geen spiraaltje, mag in principe gelijk weer zwanger worden, maar zit ook nog in een traject bij de endocrinoloog, dus wij wachten dat nog even af voor we er weer voor gaan. Ik werd nog wel ongesteld, maar veel en veel minder dan ik voor de miskramen gewend was. Ik was altijd 7-8 dagen zwaar ongesteld, met zeker de eerste dagen minstens elke 2 uur moeten verschonen, veel stolsels, enz enz. Na de eerste miskraam ging dat naar 5-6 dagen rood bloedverlies, maar wel heel weinig: ik kon het -als ik zou willen- een heel etmaal redden op 1 maandverbandje en dan nog bij lange na niet doorlekken. Bovendien verloor ik vrijwel geen stolsels meer, dus ik maakte me idd ook zorgen over de opbouw van mijn baarmoederslijmvlies. Ik had net een verwijzing van de huisarts gekregen en een afspraak bij de gyn staan hiervoor, toen ik na 6 maanden eindelijk opnieuw zwanger werd, ('eindelijk' omdat ik zowel van Thirza als bij de eerste miskraam in 3 rondes zwanger was). Dus toen niets meer mee gedaan, maar toen kreeg ik dus vervolgens opnieuw een missed abortion. Ik heb beide keren een nacurettage moeten hebben. Bij de eerste miskraam ben ik zowat leeggebloed en met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, omdat ik weg begon te vallen door het vele bloedverlies, maar desondanks bleef het vruchtzakje vast zitten en hebben ze dat er uit moeten trekken en toen dus toch nog curettage nodig vanwege restweefsel. Bij de tweede miskraam hebben we het opgewekt met cytotec, vanwege de heftige bloedingen bij de eerste miskraam tijdens een dagopname in het ziekenhuis. Toen vrijwel geen bloedverlies, die miskraam was fysiek gezien een peuleschil, maar opnieuw restweefsel en opnieuw een curettage. Overigens had ik bij de bevalling van Thirza ook een placenta die niet los wilde komen, en die de VK eruit getrokken heeft, (het was zonde om nog naar het ziekenhuis te moeten, terwijl mijn eerste bevalling, van een ruime 8,5-ponder nota bene, thuis gelukt was, zei ze. En dat vond en vind ik ook nog wel hoor). Maar goed, na de tweede miskraam en curettage werd mijn menstruatie opnieuw een stuk minder: nu eerst 4-5 dagen wat bruinig verlies, licht van kleur, niet het roestbruin van oud bloed, maar teveel om gewoon wat smerige afscheiding te zijn. Daarna dan enkel 2-3 dagen helder rood bloedverlies, maar weer zo weinig dat ik een etmaal zou kunnen redden op 1 maandverbandje, en dan opnieuw een paar dagen dat bruinige verlies. Om die reden dus een afspraak gemaakt in het spaarneziekenhuis, (mijn gyn hier veegde de optie zo van tafel, het bestond niet dat ik verklevingen zou hebben na een zuigcurettage: dat kon gewoonweg niet volgens hem. Dus toen ben ik met de verwijsbrief die ik nog had liggen van de huisarts, naar het spaarneziekenhuis gegaan). Nouja, het was dus allemaal vrij mild bij mij: vooral over de hele linie verplakt en een paar verklevingen bij de baarmoedermond, (daar zat de placenta van Thirza en mogelijk ook het vruchtje van de eerste miskraam), en een paar verklevingen op de plek waar mijn linker eierstok in de baarmoedermond uitkomt. Allemaal zo mild dat drE aangaf dat een spiraaltje niet nodig zou zijn en dat ik direct weer zwanger zou mogen worden, omdat hij verwachtte dat mijn menstruatie zich direct wel weer zou herstellen. Dat is idd gebeurd: als ik de hystero niet had gehad en afga op hoe de vorige cycli verliepen, zou ik de dag na de hystero bruinverlies zijn gaan krijgen, (8-9 dpo). Dat bleef nu uit en ik werd gisteren pas ongesteld, 13/14 dpo ongeveer, en direct helder rood bloedverlies dus. Dus hier heeft de hystero erg geholpen, zonder mijn cyclus van slag af te brengen Sterker nog: mijn cyclus is terug naar normaal
O, en omdat het dus idd lichte verklevingen waren, konden die direct weggehaald worden bij de diagnstische hystero.
@Rozemarijke; super bedankt voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik echt iets mee. Heb nog één klein vraagje; was jouw baarmoederslijmvlies ook (te) dun? Helaas wist ik niet dat verklevingen/dun baarmoederslijmvlies ervoor kunnen zorgen dat je menstruatie minder wordt. Als ik dat had geweten, had ik daar al eerder op aangestuurd. Wat ik wel jammer vind, is dat ik dit steeds heb aangegeven (ook bij meerdere gyn) en niemand mij hierop gewezen heeft. Mijn menstruatie werd ook beduidend minder steeds (vergeleken met voor mijn 1e zwangerschap, na de 1e MA en na de 2e MA - dat was een wereld van verschil). Maar niemand heeft hier ooit iets over gezegd. Jammer.... Zijn nu 7 maand verder...
Hoi, Bedankt Lynn voor je antwoord. Heb vanmiddag de afspraak gemaakt. Maandagmorgen mag ik komen. Ik hoop dat het helpt. Even nog een antwoord op het bloedverlies als je asherman hebt. Ik was altijd heel goed ongesteld, ook met asherman. Ik heb zelfs na mijn curretage van placentaresten een half jaar lang iedere dag gevloeid. (niet dat dat normaal was). Ook daarna altijd normaal ongesteld. Maar dus toch 'lichte' verklevingen. Maar nog steeds niet zwanger en 2 hysto's verder. Rozemarijke: het lijkt mij heel positief als jij na je hysto geen spiraal en hormonen hoefde. Dat is echt een teken dat het licht was. Groeten, Greetje
@Bocie: oke ik wist niet dat je ook met verklevingen goed/normaal/zwaar ongesteld kon zijn, maar ja misschien komt dat omdat ik dat nooit heb gehad en dr.E met mij daar natuurlijk ook niet over hoefde te praten. @Rozemarijke: Heftig die eerste miskraam zeg...poeh....moeilijk hoor! Fijn zeg dat het een milde vorm is, hopelijk je vervolg onderzoeken ook een positief geluid!' @Ploon: Ook met dunner slijmvlies dan normaal, kun je in principe wel zwanger worden. Dr. E constateerde bij mij tijdens/na de Asherman ook een dunner slijmvlies en hij zei dat dat bij mij waarschijnlijk wel zo zal blijven, maar dat een dunner slijmvlies niet perce hoeft te betekenen dat een zwangerschap niet mogelijk is, desalniettemin is het niet goed natuurlijk en moet er naar gekeken worden. Dat gyns je vaak niet 'horen' of je klachten niet als ernstig zien heb ik hier helaas ook meegemaakt, heel veel gyns weten weinig over asherman. Ik ben door 6 gyns behandeld en allemaal namen ze mijn klachten (weinig tot geen menstruatie en dun slijmvlies) niet serieus en ik heb zelfs meerdere malen Asherman laten vallen (ik wist na de eerste curretage zelf al dat het asherman was) maar ze bleven maar ontkennen en het wegwuiven en zeggen dat het zo zeldzaam was en dat ik het niet had. Heel vervelend, heel veel Asherman patiënten hebben te maken met onkundigen gyns die de signalen gewoon niet weten en herkennen en daardoor je niet 'horen' . Maar goed nu krijg je een hysto en hopelijk heb je snel wat meer duidelijkheid.
DrE gaf ook aan idd dat op de 300.000 zwangerschappen per jaar in NL, er bij hun op dit moment jaarlijks zo'n 500-600 vrouwen met asherman komen, paar jaar terug nog 300-400, en dat hij schat dat het aantal vrouwen met asherman jaarlijks rond zo'n 800-900 vrouwen ligt. Dat zou betekenen dat op het totaal aantal zwangerschappen, maar 0,2% ofzo, (laatst even heel grofweg uit m'n blote hoofd uitgerekend), asherman krijgt. Niet zo raar dus, dat gyns er niet aan denken en je er niet op wijzen. Maar wat ik dus net als Lynn ook had, is dat de gyn het niet eens wilde bespreken. Dat vind ik wel kwalijk en ik ga dus binnenkort een afspraak met hem maken om dit te bespreken... Lijkt mij een goede zaak om hem ervan te doordringen dat het dus WEL kan, en zo voor andere vrouwen hopelijk te voorkomen dat de diagnose over het hoofd gezien wordt. Ik weet dus niet of ik na de miskramen een dun baarmoederslijmvlies had. Ik heb wel begrepen dat verklevingen de opbouw van het slijmvlies bemoeilijken, en aangezien ik dus vrijwel geen stolsels meer verloor, denk ik wel dat de opbouw van mijn baarmoederslijmvlies minder was dan voor de miskramen. Dat is niet perse slecht: teveel slijmvlies kan ook voor problemen zorgen, dus een vermindering is niet altijd erg. DrE gaf ook aan dat ze eigenlijk wel graag zouden willen weten hoe verklevingen nou precies ontstaan, omdat het expres veroorzaken van verklevingen voor vrouwen met hele heftige menstruaties mogelijk een oplossing zou kunnen zijn...
Volgens mij vergeten sommige hier het allerbelangrijkste. Om Spook te feliciteren! Ik lees vol ongeloof alle reacties en ze wordt niet eens gefeliciteerd! Sorry, dat schiet bij mij verkeerd.:x Alleen Rozemarijke zegt er iets over. Wilde ik even kwijt....nu weer terug naar Asherman en consorten; @lyn177. Ik was ook gewoon normaal ongesteld en toch zaten mijn beide eileiders verkleefd/dicht, dus idd het kan gewoon. Maar toch klopte 't bij mij ook niet, omdat ik pas 3 maanden (of 4?!) na mn miskraam/curettage ongesteld werd. @ploon. Ik denk dat de ingrepen vergelijkbaar zijn met elkaar, maar ik lijk wel verstomp qua emoties. Ik was trouwens na de curettage en na deze operatie zo weer op de been. Ik vond het meest vervelende onderzoek het onderzoek met contrastvloeistof en tegelijkertijd een echo....bij mij kon het niet weg, omdat mn eileiders dichtzaten en dat deed echt zeer. Vandaag is mn spiraal eruit gehaald en ook hier heb ik even moeten wegpuffen, maar het ging prima en ik ben weer een stapje dichterbij 22-12! Fijn weekend! Gr, Bianc
Hey Bambi! Jaaaaaa, het was super!! Wist niet wat ik meemaakte Gelijk al op dag 2 na het stoppen met Primolut begon het, eerst bruinig....ik dacht gelijk nee he, het heeft niks geholpen...... Maar toen barstte het los haha! Heerlijk helder rood Gisteren (2e dag Estradiol) was het over. Hoe is het bij jou gegaan? Ook lekker ongi geweest? Heb je al een afspraak gemaakt voor het verwijderen van het spiraaltje? Ik twijfel een beetje. Laat het liever niet door de assistente van de huisarts doen, wie weet wat ze weer kapot maakt..... Ik denk dat ik maar een afspraak ga maken bij mijn oude gyn (die er qua diagnose volledig naast zat). Groetjes!!! Ennuh, het aftellen is begonnen!
Goed nieuws Moffel! Bij mij ook de tweede dag, een beetje rood en toen niets meer. Maar toen gingen de sluizen open haha... echt nog nooit zo blij met een ongesteldheid (ook al is deze "nep") geweest. Maar wat ben ik de dag ervoor moe en sjaggie geweest zeg, niet normaal meer. Toen het doorkwam was het gelijk weg en voelde ik mij een stuk beter. Eergisteren was het al een stuk minder en nu zo goed als weg, en idd ook al de tweede dag van de nieuwe reeks pillen. Ik heb voor het verwijderen van de spiraal een afspraak bij een gyn in het ziekenhuis gemaakt. Op 4 januari staat de afspraak. Ik heb ook geen zin in de huisarts hiervoor, ook al weet ik dat het niet veel voorstelt. En ik wil even zien hoe ver de eitjes staan zodat ik kan inschatten hoever ik de in cyclus zit. Het schiet echt op nu, heb zin in het nieuwe jaar
Haha, bij jou dus ook goed nieuws!!! Oei, ben je de 4e dan nog niet ongesteld? Zal er om hangen he? Ik denk dat ik maar hetzelfde ga doen, een afspraak maken bij de gyn, al kost me dat wel mijn eigen risico denk ik......
Wat bedoel je met ben je de 4de dan nog niet ongesteld?? Laatste pil op de 30ste... zal de tweede dan wel ongesteld zijn, en daarbij, was de enige mogelijkheid nog deze week om een afspraak te krijgen. En dan twee weken later weer naar het Spaarne....
He meiden, goed om te horen dat jullie ook weer zo goed ongesteld zijn geworden. Hier ook: weer normaal rood bloedverlies zonder de 4-5 dagen bruinige smurrie die er de laatste maanden steeds aan vooraf ging en ook nadien niet dat ge-emmer! 't Was enkel nog wat minder dan ik eerder altijd gewend was, maar de hystero zat tussen ei en menstruatie in, dus kan goed dat daardoor de opbouw van baarmoederslijmvlies nog minder is geweest. Moet tussen kerst en oud en nieuw weer ongesteld worden, als mijn cyclus helemaal normaal gaat doen, dus ben benieuwd hoe het dan gaat... Heb er wel vertrouwen in, iig Nu nog zien dat mijn overige klachten goed behandeld gaan worden en dan kunnen we hopelijk volgend jaar deze tijd allemaal een klein krummeltje in onze armen hebben!
Hey Bambi, Ik bedoelde dat je dan nog ongesteld zou zijn, vind je dat dan wel prettig? Tja, als het de enige keuze is...... Maakt jouw gyn op "commando" een echo? Die van mij dus echt niet!! Had er al vaker om gevraagd, maar daar begon ze niet aan. Ik vermoedde nl. dat mijn bms te dun was......maar volgens haar zat het tussen mijn oren.........grrrrrrrrrr Zal blij zijn als ik van die pillenmeuk af ben, moet nu echt dagelijks een inlegkruisje in doen, ik vloei continue. Heb jij dat ook? Rozemarijke, jij bent ons dus net iets voor! Spannend hoor, ben benieuwd of je cyclus weer een beetje stabiel is geworden. Heel positief in ieder geval dat je menstruatie nu weer lekker "normaal" is, daar word je zelf ook wat positiever van!!! We gaan er gewoon vanuit dat we in 2012 een kleine spruit in onze armen houden!
Hey Moffel, Vind het wel fijn om dan ook ongesteld ben, dan voelt het toch al niet zo lekker allemaal en voor een beetje bloederigheid zal een gyn niet bang zijn Door alle ellende van het afgelopen jaar, en de duidelijke gesprekken die we gehad hebben nav de missers wordt alles gedaan wat we willen. Ook na dit Asherman traject mag ik net zo vaak als ik wil om langskomen voor een echo om te zien hoe ver ik in de cyclus zit. Ondanks alle pech heb ik daarmee wel echt geluk als ik het zo lees zeg! Die pillenmeuk, ben echt aan het aftellen.... gelukkig is dit een drukke tijd waardoor het ook allemaal snel gaat. Wat een rotzooi, heb je de bijsluiter gelezen?? Rozemarijke, je eigen cyclus is dus niet al te veel in de war door de pillen, goed om te lezen. Het zou toch wel top zijn als het ons volgend jaar mag gaan lukken! Maar de romantiek is er wel echt af.......en over de roze wolk; die bestaat gewoon helemaal niet :x
Ik heb dus ook geen pillen meegekregen, het was allemaal zo mild dat dat niet nodig was Maar hier stellen we het nog even uit omdat ik zelf denk dat er ook schildklierproblemen nog meespelen. De laatste weken, sinds de hystero eigenlijk, lijkt het heel af en toe of ik toch soms ineens wat minder moe enzo ben, maar rond eisprong en menstruatie zijn alle klachten sowieso weer in volle hevigheid aanwezig. Dus ook als de hystero ervoor gezorgd heeft dat mijn lijf hormonaal dingen ook weer beter op kan pakken, vind ik dit signalen dat mijn lijf er nog eventjes niet aan toe is. En we hebben 22-2 een afspraak in Gent, dus maar eens even zien wat dat nog oplevert, naast het traject hier in Nederland, (waar ik niet al te veel verwachtingen van heb, traject in NL dus). Maar ooit op een roze wolk zitten als ik weer zwanger ben, nee, dat zal er echt niet meer in zitten. Dat raak je toch echt voorgoed kwijt als je eenmaal een miskraam hebt gehad. Nouja, maakt ook niet zo uit: als zwanger blijven maar lukt en we uiteindelijk nog een gezond kindje erbij mogen krijgen, dan vind ik alles allang best.
Ik heb even terug gelezen en lees allemaal goede menstruaties... haha zo grappig dat we daar zo blij mee kunnen zijn hè!? Maar ik ken het gevoel. Ik was deze maand ook redelijk ongesteld. Na 2 dagen rood bloed was het wel ineens weer voorbij, maar de dagen erna nog wel wat bruin (maar rood was van het één op andere moment weg). Maar ik mag niet klagen. Maandag hysto gehad. Pffff.... het was pijnlijk. Ze zei dat de weg naar de baarmoeder beduidend langer was dan normaal. Dat heb ik dan ook gevoeld. Op een gegeven moment zei ze dat als het te pijnlijk zou zijn ik een ander keer wel terug mocht komen (en dan onder narcose of een ruggeprik), maar ik wilde gewoon doorgaan. Was al zover. En uit de hysto bleek dat alles er heel mooi uitzag. Geen verklevingen o.i.d. Daar moest ik dus eigenlijk blij mee zijn, maar toch was ik wat teleurgesteld. Dat klinkt raar en tegenstrijdig, maar ik had gehoopt op iets kleins dat makkelijk te verhelpen zou zijn en dat dit dan de oorzaak zou zijn voor het dunne baarmoederslijmvlies. En dat is dus niet zo. En aan dat dunne bmsv (dat ook niet mooi opgebouwd is) moet wat gebeuren anders word ik waarschijnlijk niet zwanger zo. Maar.... ik mag vanmiddag alweer terug komen voor een afspraak met mijn gyn om te bespreken hoe nu verder. De secretaresse zei dat er genoeg medicijnen zijn hiervoor. Dus daar hou ik me maar aan vast. Maar vanmiddag zal ik meer weten. Ze waren weer zo vriendelijk en behulpzaam. Echt super, hoor. Moet eerlijk toegeven dat ik het woord 'asherman' nu al een paar keer heb horen vallen bij meerdere gynaecologen. Dus ik mag niet klagen over hoe het op dit moment verloopt en wat ze allemaal willen doen. Ze begrijpen je en hebben echt begrip voor je situatie. Jammer dat het niet eerder is opgepakt, maar daar is nu niets meer aan te doen. We kijken vooruit! @Bambi; ja, de romantiek is er echt af... Dat is idd wel jammer. Alles gaat zo gepland. Maar... we moeten er iets voor over hebben... Ik wens jullie allemaal heel veel succes met alles en laten we hopen dat 2012 een heel mooi jaar mag worden!! Fijn weekend allemaal.
@Ploon: ik snap dat gevoel wel hoor, ik had op een gegeven moment ook echt dat gevoel van: laat het maar liever wel zo zijn, dan niet, want dan heb ik tenminste een verklaring. Maar voor opbouw van je baarmoederslijmvlies is meen ik progesteron ook belangrijk. En dat is ook weer belangrijk voor het in stand houden van een zwangerschap. Je zou je gyn dus kunnen vragen om na je eisprong eens te mogen prikken op progesteron, (moet dan boven een bepaalde waarde zijn), en als je opnieuw zwanger wordt, of je dan om de week eens mag prikken, omdat progesteron tijdens de zwangerschap volgens een bepaald patroon moet stijgen. Doet het dat niet, dan kun je ondersteunen met progesteron, (utrogestan). Vanaf 9-10 weken neemt de placenta de productie van progesteron over van het corpus luteum, en kun je gebruik van progesteron dus gaan afbouwen, (wordt meestal in dit soort gevallen tot een week of 12 gebruikt en daarna kun je stoppen). Succes! O, en mocht je gyn hier niet voor open staan, dan zou je hier op he forum eens rond kunnen vragen naar gyns die hier wel voor open staan.... In NL zijn er namelijk nog erg veel gyns die denken dat je uberhaupt niet zwanger kunt worden als je te weinig progesteron hebt, en je dus niet bij gaan geven om die reden als je dus wel zwanger bent geraakt....
@Rozemarijke Dank je wel voor je informatie over de opbouw van het baarmoederslijmvlies. Goede tip over de progesteron. Ik hoop dat mijn eigen lichaam het straks weer goed oppikt maar je weet maar nooit. Zijn jullie ook zo huilerig, vervelend, irritant, baldadig, hekserig, hoofdpijnerig, door alle hormonen die geslikt moeten worden? :x Het is dat ik weet waar het voor is anders had ik ze subiet in de prullenbak gemikt!
Pffff, over de gyns in Nederland gesproken......grrrrrrrr Ik belde vandaag voor het maken van een afspraak bij mijn gyn voor het verwijderen van het spiraaltje. Nou, dat doen ze dus niet!!!! Alleen een spiraaltje verwijderen is waarschijnlijk te simpel werk? Hallo zeg!!!!, ze heeft zelf bij mij de verkeerde diagnose gesteld en voorgesteld om eens contact te zoeken met een maatschappelijk werker.......grrrr Ze mag op zijn minst toch wel iets terug doen? Ik ga dus nu maar een afspraak maken bij mijn huisarts.....helaas maar waar.........