Syndroom van Asherman

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Mieke8, 23 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Moffel: heb je het met haar wel kunnen hebben over dat ze de verkeerde diagnose gesteld heeft dan toen? Of kon je dan gelijk maar naar de maatschappelijk werker? Waarom wilde ze je, in dat verband, dan daar hebben trouwens? Vreemd advies, als iemand bij je komt met een klacht....

En dat spiraaltje: ja, ik snap het wel dat ze dat niet doen... Consult bij een gyn is weer veel duurder dan bij de huisarts, en als we in NL de kosten een beetje binnen de perken willen houden....
    Zou bij je huisarts vooral even vragen of die daar voldoende ervaring mee heeft, en op het moment zelf ook direct laten stoppen als het teveel gepruts wordt of te pijnlijk is.

2. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    Moffel, zal het je nog mooier vertellen. Ik kwam bij de huisarts aan (1 die ik nog niet kende) voor het verwijderen van het spiraal...weet je wat hij zegt?;
    normaal gesproken laat ik vrouwen ze er zelf uithalen....als je van binnen voelt, dan voel je twee touwtjes zitten en daar kun je gewoon aan trekken.
    Ik dacht even dat ie niet goed geworden was! Maar omdat ik asherman heb maakte hij een uitzondering .....
    vond het alsnog een naar gevoel, maar ja je moet er wat voor over hebben haha...

A.s. do. is het zover....de controle na de operatie.....ik ben op van de zenuwen! Wordt het een leuke of een minder leuke kerst????

Fijn weekend allemaal!!!

3. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    @Bianca, wááááááááááááat???!!!!! Er zelf uithalen??? Help zeg, wat een griezelig idee!! Daar heb ik nog nooit van gehoord, het moet ook niet gekker worden :D

Spannend hoor deze week voor jou! Ik hoop dat de controle goed is! Gaan ze dan weer vanbinnen kijken? Een inwendige echo om te kijken of je bms goed is? Ik duim voor je!!!

4. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    Hi Moffel,

ja echt...hij zei het zonder te lachen....nou ik dacht bij mezelf...maar dat ga ik echt NIET doen! En toen zei hij dat ie een uitzondering maakte ivm Ascherman....zo aardig;)

Ja ze gaan van binnen kijken, maar of die echo ook moet, dat weet ik eigenlijk niet...misschien weten andere dames dit? Dit is zeg maar de controle na de operatie....echt heel spannend!!!
    dank voor het duimen! Ik duim ook voor jou en alle anderen hier!!!!!

5. raspberry

Bij mijn weten doen ze dan idd opnieuw een hysteroscopie.

Wat een idioot van een huisarts zeg... jemig, dat zou ik ook zonder asherman niet accepteren. Lijkt me toch wel handig dat zoiets gedaan wordt door iemand die weet wat ie precies moet doen.

6. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    Hallo allemaal,

nou we hebben groen licht!!! Alle verklevingen waren weg en ik heb de openingen van de eileiders goed in beeld gezien:D
    We zijn zoooooo blij en gaan vol goede moed 'aan de slag'!!!

Allemaal hele fijne dagen en dat al onze dromen mogen uitkomen in 2012!!!

Liefs, Bianc

7. raspberry

Super! Op naar 2012 met z'n allen! :)

8. Ploon

Ploon Fanatiek lid

6 feb 2011
    1.007
    0
    36
    Hoi meiden,

Al klaar voor het nieuwe jaar? Laten we hopen dat het een vruchtbaar jaar wordt.
    Hier is eruit gekomen dat ik (gelukkig) geen verklevingen had en ik heb vorige week een gesprek gehad met mijn gyn. Ze heeft me een progestereen (duphaston) voorgeschreven, waar ik maandag mee begonnen ben. Hopelijk helpt het om mijn baarmoederslijmvlies te verdikken.
    Helaas had ze nog ander minder goed nieuws. Mijn AMH-waarde blijkt namelijk laag te zijn (0,8). Dit is je eivoorraad/reserve. Hier kunnen ze niets aan doen :( Ze heeft me aangeraden het op een natuurlijke wijze te proberen omdat IVF o.i.d. een zwaar traject is en de kans van slagen niet zo groot is. Het betekent namelijk dat ik maar 4x per jaar zwanger zou kunnen worden ipv 12-13x. Dit klonk me echt te simpel in de oren. Dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij de kinderwens-kliniek in Dusseldorf. Kan daar 27 maart terecht. Niet dat ik haar niet geloof (want ze is echt heel kundig, vriendelijk enz), maar om niet verder te willen in de MMM... dat gaat er bij mij niet in.
    Ze zei me wel dat ze tijdens de hysto niet hebben gekeken of mijn eileiders wel schoon zijn.... :( Waarom hebben ze dat niet direct gedaan? Ik wil hier de volgende keer naar vragen of ze dit nog wel willen gaan onderzoeken. Want anders worden de kansen wel heel erg klein.... Jeetje zeg.

Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen en alle geluk in het nieuwe jaar!

9. raspberry

@Ploon: het klopt dat het percentage miskramen bij IVF hoger ligt dan 'normaal'. Maarja... bij vrouwen die niet of nauwelijks zwanger worden of blijven... Dus of dat nou perse aan de IVF zelf ligt, of aan het feit dat het vrouwen betreft die gewoon verminderd vruchtbaar zijn...?
    Dus misschien is het verstandig om in ieder geval wel wat eitjes te laten oogsten en bevruchten, zodat je, als het spontaan verder nog steeds niet wil lukken, iig wel dat op achterhand hebt.

Ben je ook op de hoogte van het bestaan van de Geertgenkliniek? Dit zit in Brabant meen ik, en doen vruchtbaarheidsbehandelingen.
    Geloof dat je dan gewoon onder de normale ziektekosten valt en zit je niet met gedoe van toestemming van je zorgverzekering enzo...
    Verminderde vruchtbaarheid? Bezoek Behandelcentrum Geertgen.

10. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    Bianca, wat een fantastisch nieuws hebben jullie gehad!! Dat wordt flink aan de klus :D
    Super om dan te horen dat er geen verklevingen meer zitten! Wanneer heb jij het spiraaltje eigenlijk laten verwijderen? Direct na je laatste pil of heb je eerst je menstruatie afgewacht? Ben benieuwd hoe je menstruatie straks is, zonder medicijnen!! Kon hij ook zien hoever je in je cyclus was?

Ploon, ik vind het ook een beetje een rare opmerking van je gyn. Ik zou juist zeggen dat je juist met IVF meer kans hebt. Want dan wordt alles in de meest gunstige conditie gebracht. En wellicht neemt je eivoorraad wel af, dan kun je er maar beter snel bij zijn. Kom maar op voor jezelf hoor!! Gewoon alles nog even duidelijk navragen en aangeven dat je geen tijd hebt om te wachten. Succes meid!

Bambi, hoe is het? Al aan het aftellen? Spannend he??? Ik heb nu af en toe bruinig bloedverlies, getsie. Ook af en toe buikpijn. Pffff, zal echt blij zijn als ik de laatste pil heb ingenomen!!!

11. Ploon

Ploon Fanatiek lid

6 feb 2011
    1.007
    0
    36
    Is dat zo dat het aantal miskramen bij IVF hoger ligt? Dat wist ik niet. Ik ben benieuwd wat ze zeggen in DD over mijn eitjes en of ze kunnen achterhalen in welke maand ik goede eitjes heb. Want dat is natuurlijk heel belangrijk.
    Ik heb nooit van Geertgenkliniek gehoord. Ik zal er eens over lezen. V.w.b. afstand rijden zal het voor mij niets uitmaken. Maar de verzekering is natuurlijk ook heel belangrijk.
    @Moffel; zoals jij het omschrijft, zo denk ik er dus ook over. Zoveel heb ik niet, dus die moeten goed benut worden.

12. raspberry

Ja, kans op een miskraam is hoger als je een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaat, helaas. Op zich wel logisch natuurlijk: je lijf doet het niet zelf, en de ondersteuning van vruchtbaarheidsbehandelingen blijft natuurlijk een kunstmatig iets.
    Ik weet niet meer hoe groot die kans nou was, maar fors hoger dan de 10% die je gemiddeld hebt op een miskraam.
    Als je meerdere miskramen hebt gehad, loop je trouwens ook steeds een hogere kans op een miskraam weer, dus op een gegeven moment kom je op een punt dat de percentages gelijk oplopen en dan zou ik zelf denk ik ook wel steun en zekerheid halen uit de extra ondersteuning die je lijf dan krijgt.

Maar: je moet absoluut wel onderzoek laten doen naar hoe het met je eivooraad gesteld is. Als er nog maar een paar goeie tussen zitten, zou ik die liever laten oogsten, denk ik, omdat je dan met ondersteuning verder kunt kijken.
    Lijkt me iig handiger dan nu eerst niks doen, over een half jaar of een jaar denken: het lukt toch niet, we moeten er toch maar hulp bijkrijgen en dan horen dat je door je goeie eitjes heen bent....
    Ik zou het risico van een periode wachten even niet nemen iig dus.

13. Bambi

Bambi Lid

2 sep 2011
    70
    0
    0
    Ik heb het zo gehad met de pillen, wat een last heb ik van de hormonen zeg, huilen om niets, voel me raar, moe, kan niet wachten totdat ik de laatste pillen genomen heb en de spiraal eruit is. Lees net dat je dat ook prima zelf kan doen :D ;)

Hoe gaat het bij jou?

Wat een goed nieuws Bianca! Dat geeft vertrouwen!

Ploon, wat een tegenvaller.... goed dat je naar DLD gaat. Ik zou ook alle mogelijke acties uitzetten om het voor elkaar te krijgen...

Voor de rest, op naar een liefdevol 2012!

14. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    @moffel, dank je! Nee hij (of eigenlijk was het een zij en stond dr. Emanuel erbij te kijken) heeft verder niets onderzocht. Ik vroeg nog wel of mijn bms nou wel dik genoeg is (ze maken toch een 'normale' inwendige echo voor je geopereerd wordt)....maar hij zei er alleen op dat we na een half jaar niet zwanger worden dan terug mogen komen voor opnieuw een hysteroscopie en dat we dan verder kijken. We gaan er maar niet vanuit, dat we nog zolang moeten wachten, maar je weet maar nooit!

@Ploon. Ik vind het ook een beetje een rare reactie van je gynaecoloog. Net wat Moffel zegt; een IVF poging helpt je idd op weg om je slijmvlies en eitjes in goede conditie te krijgen. Ja, je moet hormonen spuiten en ja je moet vaak terug voor echo's, maar zoals jij het omschrijft met 4x per jaar (uit zichzelf) 'kans' om zwanger te raken is denk ik net zo zenuwslopend, als een ivf traject.
    Ook vind ik (sorry voor mijn negativiteit) 27 maart HEEL ver weg. weer een kans verkeken zeg maar. Ook in Leiderdorp zit een kinderwens kliniek (medisch centrum kinderwens). Dan moet je geloof ik wel daar uit de buurt vandaan komen, maar geen idee waar je woont:D Denk dat Rozemarijke een goed punt heeft om de eitjes vast te laten bevruchten!

Hoop dat iedereen leuke kerstdagen heeft gehad en over een paar dagen een super jaarwisseling heeft!

Groetjes en fijne avond!

15. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    sorry lees net pas de laatste reacties (zag op de een of andere manier ik niet automatisch bij de laatste berichten uitkwam).

Oh ja Moffel; ik heb hem de 2e dag van mn menstruatie eruit laten halen (schijnt het makkelijker te gaan, omdat de baarmoedermond dan een stukje open staat)....
    Ben zo benieuwd hoever ik in mn cyclus ben.....de ovulatietesten jeuken in mn handen, maar ik hou me even in!

16. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    Joepie, ik ben mijn spiraaltje kwijt! Vanmorgen heeft de huisarts hem eruit gehaald. Heel even gevoeld en daarna een beetje bloedverlies. Pff, ben blij dat ik het nieuwe jaar goed kan starten!! We laten geen poging onbenut :D

Morgen nog even de laatste pilletjes en dan vol goede moed. Ben zo benieuwd hoe mijn menstruaties zullen zijn zonder medicijnen.

17. biancamvos

28 mrt 2011
    58
    0
    0
    NULL
    Noord Holland
    Nou Moffel, dat wordt een goed begin van het nieuwe jaar!

Ik had eergister mijn eisprong, die ik per toeval ontdekte. Ik kreeg ineens steken rechts in mn onderbuik....en zo erg dat ik zelfs een paracetamol moest slikken en naar bed ben gegaan...ik dacht de volgende ochtend ongesteld te zijn, maar nee....toch maar een ovutest gedaan, die nog positief was...gelukkig hadden we do. ochtend nog wat geklust haha....afwachten dus maar!!

Fijne jaarwisseling dames!

Groetjes,
    Bianca

18. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    Hey Bianca, weet je zeker dat het je eisprong was? Ik heb ergens gelezen dat een ovutest ook positief is bij een zwangerschap........

Je cyclus komt dus eigenlijk laat op gang?

19. Bambi

Bambi Lid

2 sep 2011
    70
    0
    0
    ai... wat een pijn gisteren bij het uithalen van het spiraaltje! Had ik even niet verwacht. Baarmoeder zag er op de echo mooi rustig uit, beter dan maanden geleden, ik heb goede hoop dat het goed is.

Over een week of 2 weer naar het Spaarne voor de controle, best spannend!

Van de Gyn begreep ik dat de pillen die we geslikt hebben de cyclus stil legt en dat ik kan rekenen op een ongesteldheid over een week of twee (uitgaande van een cyclus van 28 dagen). Wat is jullie idee hierover? Zelfde of andere verhalen gehoord?

Dat van het halve jaar wat tegen Biancavos verteld is, zei hij ook, wacht een half jaar en onderneem dan actie als er geen zwangerschap is. Maar sowieso als je niet ongesteld wordt of zeer onregelmatig.

Hij vond het trouwens erg leuk eens iemand te spreken die blij was om ongesteld te worden! :)

20. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    Hey Bambi,

Ja, je voelt het wel he!!! Auw! Maar allemaal voor het goede doel!

Huh, een ongesteldheid over 2 weken al???? Ik ben nu nog ongesteld, jij niet dan? Worden we het over 2 weken dan weer? Dan hebben we dus nu onze eisprong????

Deel Deze Pagina