Tips??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hope1979, 31 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope1979

Hope1979 Actief lid

18 nov 2010
    202
    0
    0
    Hoi,

Ik heb jullie hulp / advies nodig.

Mijn dochtertje is 17,5 maand en op zich een goede eter, alleen het avondeten wil nooit zo. Nu is ze vorige week donderdag wat ziek geweest en heeft ze 2 keer moeten spugen. Sindsdien eet ze heel slecht en haar avondeten eigelijk niet. Of ze nu zelf gemaakt eten krijgt of een potje (ze wilde nl nog vaak niets zelfgemaakts eten terwijl het potje dan wel nog een beetje ging), ze wil het niet meer. Ook de appelmoes niet die ik dan wel eens als noodoplossing erbij gaf.

Is het misschien een fase? Of moet ik haar eetschema gaan wijzigen?

Ze krijgt nu tussen 8/9 een bord pap, dan tussen 12/13 een boterham met een fles melk en dan tussen 17/18 haar avondeten, soms vooraf wat soep en achteraf pudding/joghurt. Smorgens of smiddags krijgt ze dan ook nog haar fruit is juist hoe het uitkomt.
    Tussen 19/20 uur krijgt ze dan nog een fles melk en gaat ze slapen.

De boterham, het fruit, de soep, de melk gaat meestal 3/4 tot helemaal op. Het valt me nu nl op omdat ze al weken super goed at, behalve haar avondeten.

Snoep of koekjes krijgt ze eigenlijk niet echt. Het is ook niet zo dat ze super dun of dik is: ze is nu zo n 81 cm en weegt tussen de 10/11 kg. Maar behalve haar avondeten liet ze gewoon nooit echt iets staan. Ze bedelt ook niet voor iets, behalve als we zelf op een ander tijdstip bijv. een boterham eten, dat vind ze nl lekker.

Nu had ik vandaag zoiets van... ik blijf niet proberen met dat avondeten. Ik heb 10 minuten geprobeerd en het daarna weggegooit en haar ook niets anders gegeven ter vervanging (joghurt of een boterham) aangezien ik dacht dat ik haar dan zou leren dat ze niet hoeft te eten wat ze niet lekker vind en dan iets lekkers daarvoor terug krijgt). Ik heb haar wel om 7 de fles (220 cc) gegeven, die had ze voor 85% uit.

2. Dana

Dana Niet meer actief

het enige dat ik kan bedenken is misschien geen soep vooraf geven, dan heeft ze al een laagje en als ze dan haar eten niet zo lekker vindt dan laat ze dat staan.

verder is het inderdaad een fase, sommige kindjes houden het warm eten weigeren jaren vol ;) zolang ze goed groeit, brood en fruit eet en haar weerstand goed blijft is het niet erg.

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou ook niks vooraf geven, dan gewoon een klein beetje opscheppen. Wel genoeg, maar niet te veel, het moet voor haar overzichtelijk blijven. Dan lekker zelf eten en haar de tijd geven tot je zelf klaar bent. Dan ruim je gewoon op. Idd niks ter vervangends geven en zeker geen fles om 7 uur. Die heeft ze absoluut niet nodig en ze weet nu ook dat ze de fles toch wel krijgt, dus dat ze eigenlijk niet hoeft te eten.

4. adi

adi Niet meer actief

Het is inderdaad waarschijnlijk een fase.. een dreumes wordt vaak heel eigenwijs met eten en zoekt ook nog eens de grenzen op. Wat daarnaast heel belangrijk is dat een kindje tussen 1 en 2 jaar niet zo enorm veel eten nodig heeft om goed te groeien. Ze kunnen prima zelf aangeven wat ze nodig hebben. Vooral geen drama of gevecht van maken. Als ze niet wil, dan niet. En niet vervangen door appelmoes, potjes enz, want daarmee alleen de slechte gewoontes aan.

Maar daarbuiten... ik vind de dagmenu van je dochter meer bij een baby passen dan bij een dreumes eigenlijk. Hoeveel melk krijgt zij op een dag (incl melk voor de pap)?
    Want als je s avonds 220cc melk geeft blijft er nog 80cc over wat je dan op de rest van de dag kan geven.

En krijgt ze maar 1 boterham? Want dat staat eerst in je schema, maar daarna geef je aan dat ze brood wel lekker vindt. Waarom geef je haar dan geen 2 boterhammen ipv die fles melk s middags?

Misschien dat je naar het totale eetpatroon moet kijken. Een dreumes heeft minder behoefte aan eten, dus is het de kunst om het goed te doseren op een dag.
    En dan is de richtlijn:
    - 1-3 boterhammen
    - 300cc zuivel (dus incl melk, yoghurt, zuiveltoetje)
    - 1-3 stuks fruit'
    - avondeten met de pot mee

5. Hope1979

Hope1979 Actief lid

18 nov 2010
    202
    0
    0
    Hoi meiden,

Het klopt denk ik wel wat jullie zeggen. Ze krijgt eigenlijk nog steeds hetzelfde als toen ze bijv. 12 maanden was. Maar omdat ze altijd goed at (ook haar potjes toen) ben ik dat zo blijven volhouden. Ik heb toen geprobeerd over te stappen op echt voedsel maar dat spuugde ze steeds uit terwijl ze de potjes wel bleef eten.

Ook haar melk geef ik haar eigenlijk nog steeds 3 volle flessen (1 daarvan maak ik een bord pap van) de ander geef ik dan smiddags en savonds. Maar ik merk gewoon dat ze nu begint te veranderen. Aangezien ik pas over een aantal weken naar het bureau moet vond ik het moelijk zolang te wachten en ze geven meestal aan hoe het volgens het boekje moet terwijl jullie met de praktijk te maken hebben. De soep is overigens ook niet elke dag, meer wanneer we daar zelf zin in hebben. Daarnaast geef ik haar altijd voor ons te eten. Ik heb daar gewoon nog wat moeite mee denk ik, maar besef me wel dat ik daarin misschien wel moet veranderen. Ook omdat nummer 2 onderweg is.

Die pap is dus ook op 220 melk gebaseerd. Die dus dan ook maar verminderen naar 150 cc? De boterhammen geef ik haar eigenlijk zoveel als ze wilt maar meestal krijgt ze er maar 1 tot anderhalf op. Daarna geef ik haar pas haar melk, dus als aanvulling. Ze krijgt overigens peutermelk nr. 4 ivm ijzertekort bij de geboorte.

En dan misschien toch maar smorgens haar fruit geven en misschien smiddags dan nog een klein beetje? Zodat ze genoeg honger heeft voor het avondeten? En dan geen soep (zolang ze nog slecht eet) vooraf maar meteen eten wat de pot schaft en daarna dan nog wat joghurt of pudding? En geen fles meer savonds?

In mijn omgeving is het nl verschillend, mijn neefje en nichtje ook bijv (broer en zus van elkaar) de een at heeeeel goed en kreeg die fles melk terwijl mijn nichtje met 4 jaar zelfs minder op en dag eet als mijn dochtertje nu. Die eet echt heel weinig en kreeg ook niet zo lang een fles savonds puur omdat ze het niet dronk. Haar broertje had die behoeft wel heel sterk.

Ik had dus eigenlijk altijd zoiets van... zolang ze het daarop goed doet krijgt ze gewoon die flessen melk bijv. ook omdat ze niet zo zwaar is, dacht dat ze het dan wel erbij kon hebben.

De laatste tijd probeer ik haar ook zelf eten te geven, mijn man is nl geneigd om teveel te gaan proberen met bijv. appelmoes of dan maar een boterham of die pudding etc. Hij blijft ook langer doorgaan terwijl ik dan zoiets heb van... tja dan krijg je straks je fles maar.

Kunnen jullie eens opgeven hoe jullie eea zouden doen qua schema? De slaapt overigens meestal tussen 1 en 3 (direct na haar middageten) en gaat s avonds tussen 7 en 8 weer naar bed.

6. tulip

tulip Niet meer actief

vanaf een jaar deed en doe ik nog steeds dit

ontbijt: brood/pap/muesli als ze brood eet, krijgt ze 1 of 2 bekertjes melk a 100 cc.
    tussendoor 1 a 2 stuks fruit en water of thee
    lunch: zelfde als ontbijt, aangevuld met fruit
    tussendoor: fruit/koekje/rozijntjes met diksap
    avondeten: een volledige maaltijd en een toetje.

Flessen gaf ik na de eerste verjaardag al niet meer.

7. Dana

Dana Niet meer actief

schema van mijn dochter:

half 8 1 broodje met beleg (mag ze kiezen) en drinken, (zuivel)
    10.00 fruit met drinken, (diksap)
    12.00 1 broodje met beleg en drinken (appelsap)
    14.00 liga met drinken
    17 30 warm eten en daarna drinken (zuivel)
    dan niks meer en 19 uur naar bed ;)

8. adi

adi Niet meer actief

Hier krijgen ze:

- ontbijt: pap of boterham + ong 150cc melk
    - rond 10uur fruit: ong 2 stuks
    - lunch: 2 boterhammen + thee/sap
    - rond 15uur: wat drinken en een klein tussendoortje
    - avondeten: gewoon met het hele gezin;
    - voor het slapengaan: 150cc warme melk

Probeer gewoon over te stappen op een eetpatroon van een peuter ipv een baby.
    - Een kind van 17 maanden heeft echt geen 600-700cc melk nodig, dat is echt veel te veel.
    - Daarnaast kan zij prima eten zelf, geef haar daarvoor de kans. JA, het wordt een enorme knoeipartij, maar leren moet ze het toch.
    - Laat haar samen met jullie eten aan tafel. Eten is veel meer dan voer, een kindje vindt het ook veel leuker om mee te doen aan een gezinsmaaltijd, zelf een bordje en een vorkje te krijgen en samen met mama en papa eten.
    - Op deze leeftijd begin je met het echte opvoeden rondom het eten. Meestal zie je dat kinderen die in deze fase met allerlei trucjes gedwongen worden om te eten, moeilijke eters blijven. Want het kost veel meer trucjes om je kind bezig te blijven houden.
    Ga met haar om als bijv met je man. Schep haar bodje op met gewoon eten, wat jullie ook eten. Zet haar aan tafel, samen met jullie, klets samen, doe leuk, en besteed geen aandacht aan het eten. Als ze klaar is, is ze klaar.
    Ze komt echt niks tekort als ze voor de rest haar brood en fruit goed eet. Deze fase waait ook weer over. Je kunt haar bijv ook groente geven als tussendoortje (stukjes paprika, komkommer, worteltje enz).

Succes!

9. Hope1979

Hope1979 Actief lid

18 nov 2010
    202
    0
    0
    Hey meiden,

Bedankt voor jullie reacties. We zijn ze meteen gaan gebruiken.

Ze krijgt nu minder melk (max 3 keer 150 ipv 220) en mag zelf haar eten opeten (in ieder geval beginnen) vandaag heb ik haar wel nog wat geholpen door haar af en toe wat van mijn bord met een vork te voeren want we hadden s avonds spagetti want ze was druk bezig de spagetti op haar vorkje te leggen en in haar mondje te doen en ohhh wat was ze trots gisteren en vandaag en NIET gehuild. We hebben haar goed aangemoedigd en het was SUPER.

En GEZELLIG samen gegeten. Oke ze zal inderdaad niet zoveel gegeten hebben als ze normaal in een potje heeft zitten maar ze heeft ook geen honger gehad; ze heeft gegeten en er was geen stress.

Op gegeven ogenblik zei ze dan KLAAR en wilde haar schort afdoen. Toen nog wat pudding gegeven (lekkere knoeiboel :)) en wel nog voor het slapen gaan wat melk (maar 150 en geen 220). We hebben haar na het eten geprezen dat ze een hele grote meid was en ze deed ook een klopje op haar hoofd om aan te geven dat ze het er helemaal mee eens was hihi

Morgen is mijn eerste dag met haar (dinsdag en vandaag bij resp. KDV en oma) dus ik ben benieuwd. Ik hoop dat deze tendens zich doorzet maar ik ben zo blij dat ik jullie om advies gevraagd heb!

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het is een fase, en bij Julia begon dat ook door ziekte en daarna gewoon niet meer gaan eten, vooral avond eten. Je zegt dat ze soep wel eet, dus dat zou ik lekker blijven geven (liefst met verse groenten er in). Ook een toetje kun je gewoon blijven geven als je dat normaal ook eet. Alles blijf je normaal aanbieden, positief blijven stimuleren (dus belonen voor goed eten, niet straffen voor slecht eten) en proberen je er niet te veel van aan te trekken. Zolang ze de rest zo goed eet, is er geen reden tot zorgen.

Ze moet volgens de schijf van vijf elke dag groente óf fruit binnen krijgen. Het valt onder dezelfde categorie, dus als ze geen groenten eet is niet zo erg, als ze dan maar fruit eet (of soep met groente bv).

Probeer je er niet teveel van aan te trekken, het gaat weer over!

11. appelthee

appelthee Niet meer actief

hoi hoi

lastig he als een dreumes niet wilt eten, want je wilt wel dat ze goed eten!

je word er wel steeds makkelijker in...

wij vinden ook dat eten leuk en gezellig moet / mag zijn!

wij doen ook altijd opscheppen aan tafel. mini beetje groente mini beetje aardappels en vleesje. en dan krijgt hij ook een vork en een lepel en dan doen we samen eten :D .. ik eet mijn eten en L eet ook zijn eten maar ik help hem wel tussen door..
    als je hem / haar het gevoel maar geeft dat hij het zelf mag doen
    en met toetje betreft krijgt hij gewoon een lepel en een leeg kommetje en ik geem hem zijn echte toetje ..

hij zet altijd zijn bord op zijn kop als hij klaar is , nou dat was met pudding geen succes ;)

Deel Deze Pagina