belastingaangifte & bijstandsuitkering

Discussie in 'De lounge' gestart door Troetelbeer90, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeer90

Troetelbeer90 Fanatiek lid

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hey meiden,

Nou zit ik al een tijdje te dubben maar we worden er niet echt veel wijzer van.

Het gaat om mijn s-moeder, zij ontvangt een bijstandsuitkering en had (ondanks dat ze zelf er bijna niks van snapt &weet) formulieren aangevraagd om aangifte te kunnen doen.

Ze liep al heel maart te zeuren dat we het een keer voor haar moesten doen, maarja druk druk druk dus t kwam er niet van.
    Ik heb ergens in febr. op i-net lopen zoeken en daar kwam ik er op uit dat ze gewoon aangifte moet doen.

Maar die doos waar ze de formulieren bij had aangevraagd ging helemaal tekeer tegen haar aan de telefoon dat het niet nodig was en bla bla, maar toch stuurde ze de papieren:(

Ik ben net bezig geweest met de aangifte met het is nogal een ratjetoe inmiddels, s-moeder en haar papieren das niet zo geordend (terwijl ik het in januari nog allemaal netjes in mappen heb gestoken ;)).

Maargoed de vraag is zijn er hier meiden/gezinnen met een bijstandsuitkering (of heb je die in het verleden gehad) en deed je altijd aangifte of niet?

Ben nu wel heel benieuwd eigenlijk.

2. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Voor zover ik weet, dat als je het aanvraagt en de papieren thuisgestuurd krijgt, je het MOET invullen en terugsturen.

Wij doen elk jaar aangifte, zitten nu ook in bijstand, alleen nog nooit volledig jaar gehad, altijd ook gedeelte van het jaar gewerkt, vriend heeft wel heel jaar in wwb gezeten en krijgt nog wel klein bedrag terug (dacht iets van 160 euro ofzo)

3. vive2

vive2 Fanatiek lid

Je moet, ook als je een bijstandsuitkering ontvangt aangifte doen. Zo niet, kan een boete volgen. Da's jammer.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Als je een formulier hebt ontvangen moet je aangifte doen.
    Al heb je geen inkomen....
    Dus dit formulier moet ingevult worden

5. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hmm dat bewijst dus maar weer dat mensen die bij de belastingdienst werken er zelf de ballen niet van snappen!
    Dan gaan we hem in ieder geval gewoon invullen...

Maar dan het volgende:
    Ik dacht voor s-moeder lukt het wel (heb immers onze veel ingewikkeldere aangifte ook met succes ingevuld;))..
    Maar ik kom nu op wel heel hoge bedragen die ze zou moeten terug betalen..
    Iemand die me hier effe bij kan assisteren?

Hier gaat het overigens over iemand die het hele jaar 2010 wwb +alimentatie heeft (of zou moeten hebben zullen we maar zeggen) ontvangen.

6. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Zoals ik al zei heeft s-moeder (dus niet ikzelf) het formulier met moeite kunnen aanvragen!!! Ze heeft het dus niet automatisch toegestuurd gekregen. En die doos bij de b-dienst deed zeer moeilijk vandaar.

Overigens hebben wij nog nooit verzoek tot belastingaangifte en/of formulieren ontvangen maar we zijn het wel degelijk net zo verplicht als ieder ander hoor. Maar dat ter zijde..

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    maar heeft ze een blanco formulier gekregen?
    Dan hoef het nl niet
    Als ze een persoongericht formuliet heeft gekregen dan wel.
    En bij de bel. dienst hadden ze het opzich wel bij het juiste eind. Ze MOET geen aangifte doen maar het mag altijd.
    Alleen als je een biljet hebt aangevraagt dan moet je em dus ook invullen

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    kinderalimentatie of partneralimentatie?
    In het geval van partner alimentatie, is dat niet gekort op haar bijstand dan?
    Over ontvangen partneralimentatie ben je belasting verschuldigd

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je hoeft volgens mij pas aangifte te doen als je een aangifte formulier binnenkrijgt waarop staat dat je persé aangfte moet doen

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wist niet dat mensen in de bijstand ook nog eens geld konden vangen van de belasting? ze krijgen toch al gewoon geld voor niks? begrijp ik dus echt niet...

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Waaruit concludeer je dat ze geld kunnen vangen?
    Aangifte doen en geld vangen zijn twee verschillende dingen hoor...

12. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik denk dat ik met deze reactie niks kan en ik vind hem totaal ongepast.
    Wie probeer je nu aan te vallen en wat denk je er mee te bereiken?

Het is dat ik niemand uitleg verschuldigd ben over de situatie van mijn s-moeder.. Maar laten we het toch even neerzetten en laat ik dan direct opkomen voor de mensen met een wwb of andere uitkering..

Mensen met een uitkering:
    - zijn geen bedelaars
    - kiezen er niet voor om 'gezellig' geld te ontvangen van de sociale dienst
    - vinden het vaak zelf ook niet fijn
    - moeten rondkomen van het minimum
    - en zo kan ik nog wel even doorgaan...

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Eens hoor meid.
    Ik vind het ook een ZEER ongespaste opmerking.
    Natuurlijk zitten er "rotte vissen"tussen maar ik ken genoeg mensen die van bijstand moeten leven en daar echt geen keuze in hebben

14. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

ja dus? zeg ik dat dan?
    snap gewoon niet waarom ze belastingformulieren moeten invullen als ze door de staat onderhouden worden... dat is het enige hoor....

dat rijtje wat jij daarboven neerzet zijn je eigen gedachten erover meid...:)

15. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    @ Sidmick; Ze heeft idd een blanco formulier gekregen & ze ontvangt (nouja hoort te ontvangen) enkel partneralimentatie kids zijn ouder dan 28.
    Echter betaald hij het niet en doet de sociale dienst zeer raar (soms schieten ze de alimentatie voor en willen ze het terug en andere keren weer niet. Er klopt de ballen niet van iig)
    Vordering van 5000 achterstand alimentatie ligt nu bij het LBIO..

(Moet je nagaan, komt ze rond van minder dan de bijstandsgrens)..

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    ik PB je even

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    dat is weer een andere discussie, ik vind dat je niet persee in de bijstand hoeft en best kan werken als je lichamelijk niets mankeert.... is dat wel zo dan krijgen ze vaak een wajong of iets dergelijks.... iemand met bijstand heeft vaak wel een sollicitatieplicht en dat is niet voor niets...

18. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ja dus? Zijn mensen fout als ze bijstand ontvangen. Excuse me hoor maar ik vind dit een zeer kwetsende en beledigende houding tegenover mensen met een bijstandsuitkering terwijl ik hier enkel een topic open om even na te vragen hoe & wat..

Ik probeer iemand te helpen en ik word erop afgevuurd?? Sorry maar dit gaat me echt te ver.. Je weet niet hoe mensen in een bep. situatie zijn beland dus waarom oordelen??

Pfff

19. Troetelbeer90

11 okt 2010
    2.756
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nou MEID (zoals je mij ook noemt;)).. Dan heb je het toch even flink verkeerd en kun je je oordeel voor je houden. Ik ben jou geen uitleg verschuldigd.. Maar anders zou je het wel begrijpen..

20. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik ga het zeggen echt.

Ik hoop met heel mijn hard dat jij ooit bijstand moet aan vragen. En dat je dan op je muil gaat wat kwek je toch dom bah.

Echt zit me gewoon optevreten om jou opmerkingen.

Leven en laten leven nou die les mag als eerste eens gaan voelen jakkes bakkes bah.

:x

Deel Deze Pagina