Onze buurtjes gaan trouwen. We zijn uitgenodigd voor het huwelijk, de receptie en het eten. Wat is gebruikelijk om te geven? Ik zat te denken aan zo'n 50 euro. Is dat normaal of belachelijk weinig? Ik heb geen idee, ben niet vaak naar een bruiloft geweest.
Hier ga je vast heel diverse antwoorden op krijgen. Ik vind 50 een mooi bedrag voor je buren. Voor nabije familie of goede vrienden zou ik wat meer doen.
Voor vrienden waar we het feest heen gaan 50. Voor buren waar we niet heel veel contact mee hebben 30. Maar aangezien jullie ook mee mogen eten dan zeker 50. En als we hele dag mee mogen 100.
Waarom? Hoe meer geld het bruidspaar uitgeeft aan de gasten des te meer jij moet geven? Of als je het omdraait: als het bruidspaar 'slechts' thuis een buffet heeft dan verdienen ze het niet om meer geld te krijgen? Gaat erom welke band je met ze hebt en uiteraard wat je eigen budget is. Hier is 50 euro de max. Geld groeit me niet op de rug, schaf vaak nieuwe kleding aan, we moeten er nog naartoe en man moet vrij nemen. Of we nou heel luxe eten en champagne drinken in een duur restaurant of bij het plaatselijke pannenkoekenhuis zitten, ga er niet meer of minder om geven. Wie een feestje geeft die heeft er kosten van. Dat is met alles zo. Kan niet zo zijn dat de gasten voor de kosten opdraaien doordat ze meer cadeaugeld moeten geven.
Ik zou me niet aanpassen aan hoe de dag gevierd wordt, daar kiest het bruidspaar zelf voor. Ik vind 50 euro een mooi bedrag.
Toen een vriendin van mij ging trouwen hebben m'n man & ik 60 euro gegeven. 30 euro p.p. We waren er toen bij met trouwen en daarna op de feestlocatie, waar wij ook mee mochten eten. (hadden een lopend buffet met hapjes, etc)
Tnx voor de reacties! Ik denk dat het gewoon 50 euro wordt. Ben niet per se heel rijk of zo en ik voel me ook niet verantwoordelijk voor de kosten die een bruidspaar maakt, het is toch niet het doel van een bruiloft dat je je kosten terugverdient?
Wij zijn net getrouwd en kregen per stel ong 50. Sommige uitschieters waarvan ik dacht jeeeetje dat geef je toch niet aan een kennis? Ook wat minder dikke envelopjes bij familieleden die het minder breed hebben. Prima. Al met al, het maakte ons echt niks uit! We hebben een prachtige dag gehad en veel meer gehad aan de mensen die leuk mee hebben gedanst en voor sfeer hebben gezorgd dan de envelopjes!
50 euro prima. Al vieren ze het in het Hilton en drinken ze bladgoud. Daar ga ik geen extra geld voor geven. Vrienden van ons trouwen in september. Ik ben ceremoniemeester dus heel de dag erbij maar geef ook 50 euro. Vrijgezellenfeest komt er nog bij. Nieuwe kleren voor hele gezin, kapper. Vind het wel best. Ik heb niet gevraagd of ze willen gaan trouwen haha
Hier in mijn buurt is het gebruikelijk dat je 50 euro per koppel geeft als je enkel naar de receptie of het dessertenbuffet mag, en 100 euro per koppel als je ook naar het diner mag gaan.