Ik ga morgen beginnen met werken en kolven op het werk. Nu vroeg ik me een aantal dingen af mbt kolven en flesje geven. Hoop dat jullie me met onderstaande kunnen helpen: - kan ik BV van de 2 kolfsessie gewoon bij melk 1e kolfsessie (die in koelkast staat) bij schenken (ivm koud/warm)? - Moet half uur in auto is dat geen probleem voor vervoer gekolfde melk van werk koelkast naar huiskoelkast? - Hoe lang kan ik gekolfde melk ik koelkast bewaren? - Moet ik meerde afkolfsets mee naar werk nemen voor de kolfsessies? of is 1 voldoende die ik daar dan steeds omspoel en dan 's avonds steriliseer? - Moet ik mijn dochter meerdere flesjes meegeven? Of kan ik bakjes meegeven en 1 flesje die steeds omspoelen en die ik 's avonds steriliseer?
BV van 2 sessies bij schenken (ivm koud/warm)? Nee, eerst op zelfde temperatuur laten komen. Qua houdbaarheid enkel rekening houden met de oudste melk dan uiteraard. Half uur auto? Makkelijk overbrugbaar met thermisch tasje en koelelement. Hoe lang kan ik gekolfde melk ik koelkast bewaren? Tot 5 dagen, sommigen zeggen zelfs 6. Zelf hield ik het bij een dag of 3, later begon dochter er toch wat meer problemen rond te maken. Moet ik meerde afkolfsets mee naar werk nemen voor de kolfsessies? of is 1 voldoende die ik daar dan steeds omspoel en dan 's avonds steriliseer? Eén set is genoeg, telkens omspoelen eerst koud water en dan heet, in schone doek verpakken. 's Avonds telkens grondig reinigen / steriliseren. Moet ik mijn dochter meerdere flesjes meegeven? Of kan ik bakjes meegeven en 1 flesje die steeds omspoelen en die ik 's avonds steriliseer? 1 flesje is genoeg, steeds omgespoeld (tot 6mnd eventueel toch telkens steriliseren, deed ik wel). Maar 't stond hier ook klaar in bakjes om in de fles te gieten. Ontdooide melk bewaren? Max. 24u in de koelkast.
Thanks voor de antwoorden! Nog even een vraagje, ik schonk gisteren wel vers afgekolfde melk in bakje waar ik die ochtend ook al melk in had bewaard van kolfen en wat in koelkast stond. Is die melk dan nu niet meer goed of wat is de reden dat je eerst moet af laten koelen?
Melk kan best, om ze zo lang mogelijk goed te houden (dus tenzij je ze binnen de 6 uur geeft), snel gekoeld worden achteraan en onderaan in de koelkast en vervolgens (indien je het de komende dagen niet plant te geven) binnen de 24u ingevroren worden. Telkens je melk opwarmt, verliest het een beetje aan kwaliteit. Verse melk bij afgekoelde gieten, warmt het geheel weer een beetje op, niet zo ideaal dus. Bovendien ook wat meer risico op bederf. Een kleine hoeveelheid verse melk bij een hoop koele, is minder erg dan omgekeerd. En nee, het is daarom niet meteen bedorven, maar er is ietsje meer risico. Niet overal wordt hier even zwaar aan getild trouwens, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Je kan het prima aanbieden, als baby weigert niet aandringen, dan gewoon weggooien. Lees anders dit effe: Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk