Hallo allemaal, Ik zit een beetje met het volgende: Onze zoon heeft altijd heel slecht geslapen, verschillende stappen ondernomen en uiteindelijk met 1.5 is hij voor ons doen goed gaan slapen. Weliswaar nog wel met wakker worden snachts en een nachtfles maar daarna slaapt hij meteen verder. Wat waren wij blij, we werden weer mens ( want zonder slaap functioneer je echt niet ) dit zullen meer mensen met mij ervaren met een kleintje ... Nu dus mijn punt .... Wij waren allang blij dat hij weer sliep na de fles . Maar inmiddels is hij bijna 2,5.... En vraagt hij snachts om een flesje . Flesje water neemt hij ook slokjes van hoor... Maar hij wil DE melk fles snachts... We warmen dan wat peutermelk op uit zo'n pak vanaf 2 jaar is dat ongeveer 90cc en vullen Hem Aan met water. Wij vinden het geen punt ( misschien gaat het vanzelf over ? ) Maar het is zo vreselijk slecht voor zijn tandjes misschien of zal het meevallen ? We poetsen twee x per dag... Wat vinden jullie ? Zijn er mensen met ervaringen ook in verdere aanpak ? Of zullen we er vanaf gaan STAPPEN ? Ik weet het niet.... Lastig ! Groetjes
Ja dat is heel slecht voor zijn tanden, zuigflescariës kan hij ervan krijgen. Juist dat af en toe een slokje nemen is heel slecht. Hoe je er vanaf komt hangt af van je kind. Bij de oudste zijn we cold turkey gestopt, bij de jongste deden we stapje voor stapje steeds minder melk en meer water, tot hij enkel nog water dronk.
Op die leeftijd? Gewoon uitleggen dat melkflessen voor baby's zijn? En dat grote kinderen een glaasje water kunnen krijgen.
Ik begrijp dat er destijds een noodzaak was (geen slaap is ook niet te doen). Maar intussen is dit een vervelende en ongezonde gewoonte. Met 2,5 kan je prima uitleggen dat dit niet meer kan en niet nodig is. Ik zou dus: - Melk (langzaam) vervangen voor water en dit naast/in zijn bed zetten. Dan kan hij dit zelf pakken. Hem natuurlijk uitleggen dat hij daar papa/mama niet meer voor mag roepen. - Hem uitleggen dat de warme melk op is midden in de nacht (op die leeftijd kan je nog net zoiets vertellen als ze ouder zijn niet meer. - Niet meer toegeven maar wat strakker zijn. Midden in de nacht drinken zorgt voor onderbreking van zijn en jullie slaap. Daarbij krijg je door iedere keer slokjes melk juist een doorlopende zuuraanval op de tanden. Heel erg slecht voor het glazuur. Daarbij zal straks het zindelijk worden (in de nacht) lastiger worden als hij een volle blaas heeft. Verder vroeg ik mij af of dit misschien ook iets te maken heeft met extra aandacht krijgen. Het is natuurlijk wel gezellig zo'n momentje midden in de nacht en ieder kind is gek op aandacht van de ouders (ook als ze het overdag genoeg krijgen).
2.5? Gewoon niet geven en punt. Moet echt niet en hoeft niet. Als hij dan steeds wakker wordt na paar dagen dan ligt het slaapprobleem ergens anders. Fles is zoiezo al niet goed met 2.5 laat staan nacht met melk
Dit is een kwestie van gewenning. Midden in de nacht nog een fles melk met 2,5 is normaal gezien echt niet meer nodig. Ik zou dat heel vlug laten vallen. Ik denk dat het ondertussen meer een gewoonte is geworden voor jullie zoon want nodig heeft hij het echt niet en bovendien is het heel slecht voor zijn gebit. Paar nachten doorzetten en niet toegeven
Stoppen met de fles en voorbereiden op een aantal slechte nachten met pech maar daarna kan iedereen weer doorslapen de hele nacht.
Ik gaf nog borstvoeding tot 2.5 mijn zoon werd nog een paar keer wakker voor melk. Op een avond heb ik gezegd dat de melk op is en nodig was (ik was zwanger) en wonderbaarlijk 1 nacht heeft hij er nog om gevraagd en daarna niet meer.. hij maakt er nu grapjes over of doet net alsof hij aan het drinken is.. Maar het viel me alles mee.
Absoluut gewenning en niet nodig. Hem uitleggen dat flessen voor baby's zijn en dat het vanaf nu afgelopen is met de flessen. Dat hij, bijvoorbeeld, een slokje water kan pakken maar dat hij dat zelf kan en dat de rest daarvoor niet wakker hoeft te worden. Doorpakken en consequent zijn. Dan ben je er zo vanaf. Buiten dat het absoluut onnodig is, verpest je z'n gebit ermee. Dat wil je ook niet lijkt me. Hij zal de eerste niet zijn met zuigflescaries. Google maar eens op afbeeldingen, niet fraai. Succes
Onze dochter van ruim twee was altijd een slechte slaper (en trouwens nog steeds). Ze wilde ook nog steeds een flesje 's nachs. Gaven dat ook, want waren allang blij dat ze daarna snel weer sliep. Rond haar tweede verjaardag was ik daar zo klaar mee en tegen haar gezegd dat ze nu geen melk kon krijgen omdat het op was. Ze heeft er drie nachten om gevraagd en daarna nooit meer! Ik zou proberen ermee te stoppen. Ze komt nog steeds 's nachts, maar ze vraagt nooit meer om melk.
Pfff hier ook nog fles snachts. Wanneer ze dus wakker wordt vraagt ze er naar. Voor het slapen ook in de avond drinkt ze ook. Wel halfvolle melk. Snachts proberen af te leren maar in de avond dan ook niet geven?
Drinkt ze 3 flessen per dag? Hoeveel melk per fles? Ze heeft Überhaupt maar 300cc zuivel per dag nodig (incl kaas, toetjes ed), en een fles is echt heel slecht op deze leeftijd
Ik vind een fles met 2,5 jaar al belachelijk, en 's nachts helemaal. Cold turkey stoppen dus. Dat is echt je verantwoordelijkheid als ouders. Als hij dorst heeft een slok water uit een open beker geven. Het was vandaag nog op het nieuws dat er 40.000 kinderen met een zeer slecht gebit zijn in Nederland.
Mijn zoon van twee krijgt ook nog drie flessen, ochtend, middag voor het slapen en s'avonds voor het slapen. Vind het behalve voor de tandjes totaal geen probleem. Mijn zoon is een tenger mannetje en kan het nog prima gebruiken. Dat hij veel zuivel binnen krijgt? Sorry maar dat vind ik wederom een minder groot probleem dan alle suikers en zouten die ook zitten in producten als pasta, aardappelen, fruit etc. Ieder zijn mening maar ik vind het allemaal zo'n ramp niet. Al is het denk anders als je er in de nacht voor uit moet.
Een fles met 2 jaar is niet alleen slecht voor de tanden, maar ook voor de mondmotoriek en de spraak. Waarom geen open beker proberen, desnoods met een los rietje erin?
Mijn zoon drinkt ook gewoon uit een open beker, een rietje en soms uit een beker met een tuit, drinkt (lees wil) alleen water zo'n drie tot vier bekers naast zijn melk. Is gewoon een hele goede drinker, ook als hij ziek is Gewone melk lust hij trouwens niet, probeer ik telkens opnieuw soms wel karnemelk. Wil trouwens wel de ochtendfles eruit en zo rustig aan verder kijken.
Tja het is maar wat sommige ouders zelf makkelijker vinden. Ik zou liever tig keer per nacht opstaan op met kind in bed nemen snachts als die wakker is dan fles geven of speen. Vind echt geen gezicht kinderen van 2/3/4/5 jaar met fles, speen, of tutbeker. Met 5mnd hier ondanks dat ze 30x per nacht wakker was nachtfles weggehaald en met 1 jaar opvolgmelk, fles en tutbeker etc, met 1.5 speen. Gewoon weggegooid en klaar. Kind zal dat na dag vertegen in 100% ligt dat bij ouders hun gemaakzucht. Iedereen moet het uiteraad zelf weten maar zo denk ik zelf over gewoon. Onze dochter nooit doorsliep ook nu 2-5x per nacht wakker maar ik ga liever steeds heen. Als ze avondeten niet eet of weinig en vlak voor slapengaan vraagt appel of peer krijgt ze die ook gewoon niet ook niet melk etc enkel water. Punt. Dan moest ze maar beter eten.